Öronål ligger och flämtar.

#1 - 1 april 2008 20:16
Jag vet inte om jag postar detta i rätt tråd nu.

Jag köpte en öronål somär ca: 20 cm för en vecka sen ungefär, jag har inte sett den äta nån gång. Jag matar med röda mygglarver ungefär en timme efter jag har släkt karet. Nu ligger den bara på botten och flämtar, jag kan till och med ta den med handen. Inga andra fiskar är slöa eller visar tecken på att må dåligt.

Vad kan ha hänt med den och vad kan jag göra?
#2 - 1 april 2008 20:26
Flämtar den häftigt?
Min brukar ligga på botten och lixom "flämta" andas med munnen öppen fast lungt då.

När det gäller matningen så testa och börja handmata, jag ger min "drake" pyttesmå bitar av tinad strömmingfilé. Mygglarver i sig är inte så nyttigt, det är väl mer godis för fiskarna.
#3 - 1 april 2008 20:34
Jag var inne och skulle kolla hur den andades nu, då "står den på huvudet" ner i ett stenrös. Jag hjälpte den på rätt köl igen.

Den andas ganska häftigt med öppen mun. Ska testa med strömming imorron.
#4 - 1 april 2008 20:52
Har den förlorat sina nästömmar?

Mina två ålar mådde bra första veckan efter inköp, sedan blev de bara sämre och sämre.
Jag lade över dem i mitt platy-kar där de fick gå ett par veckor tills de piggnade till.

När de var igång för fullt igen och jag såg att nästömmarna börjat växa ut så fick de hoppa i det stora karet igen, sedan dess har jag inte haft några problem med dem.

Jag matar uteslutande med räkmix.
#5 - 1 april 2008 20:54
den har nästömmarna kvar. Jag har ett kar med bara Svärdbärare och Slöjvarianten av Svärdbärare, det är på 110L. Kanjaglägga över den där och se vad som händer? Blir det inte påfrestande för den med ett vattenbyte?
#6 - 1 april 2008 21:05
Jag skickade bara över mina, de verkade må så dåligt att det just då fick bära eller brista. Du kan ju koppa den om du vill, så blir det så skonsamt det kan bli.

Var beredd på att kanske förlora några av svärdbärare om ålen piggnar till så pass att den kan börja jaga. Jag märkte dock aldrig att några försvann för mig, men det var antagligen kombinationen av att den jagar på natten och att jag hade så många platy att lite svinn inte syntes. :)
#7 - 1 april 2008 21:12
Jag har flyttat över han nu. Jag ska fixa annat käk imorron och se om jag kan få han att äta. Jag återkommer om hur det går.

Tackar och bockar för svaren:)
#8 - 2 april 2008 13:40
Lycka till. :)
Är själv nästan kär i min ål. Kallar henne för draken.
För när hon simmar och viker ut sina simfenor på sidan så ser ju hon ut som en drake. ;)

Hon är min största favorit i karet, börjar bli riktigt tam nu med och äter ur handen på en.
Så fort man stoppar ner lite strömming så tar det inte många sekunder innan hon fått vittring och kommer som ett skott. :D
#9 - 2 april 2008 19:26
Ikväll var "åke" som egentligen är en hona, mycket piggare. Jag har försökt få tag i strömming, men det lyckades inte så jag köpte lite räkor. Jag tinade och skalade dom, jag hackade dom också i lite mindre bitar. När jagsen skulle ta "Åke" så började han simma och var på väg över kanten på akvariet. Nu flämtar han inte lika mycket heller.
#10 - 3 april 2008 15:11
Idag simmar han faktiskt omkring lite i akvariet. Ser ut att vara piggare, ska se om jag kan få han att äta lite ikväll också.
#11 - 4 april 2008 14:37
idag är han sämre igen, upptäckte också att hah har fått någon gråvit hinna för ögonen. Var nere påzooaffären och de sa att det troligen är någon infektion i slemhuden.Jag köpte medicin Fura Mor-P och har medicinerat med det.

En fråga angående medicinering. Egentligen ska ju ålen gå i 720L karet, men jag flyttade ju han till ett mindre kar. Kan man göra så om man ser att någon fisk blir lite dålig att man flyttar den till ett mindre kar och medicinerar i det? Det är ju betydligt billigare att medicinera i ett 110L kar än ett 720L.
#12 - 5 april 2008 07:49
Någon som vet hur lång tid Fura Mor-P tar innan det börjar verka? Det ska ju ligga i åtta dagar så det tar kanske ett tag innan man ser någon förbättring?
#13 - 6 april 2008 14:20
Du menar såhär?

Detta hände en öronål jag har och tyvärr gick den bort.. :(
Dock gav jag den bara saltbad som medicinering.
#14 - 6 april 2008 15:08
Fullt så allvarligt är det nog inte med min ål. Jag bifogar en bild.

Tror den är lite piggare nu, den rör sej faktiskt och simmar lite ibland.
#15 - 13 april 2008 08:22
Ålen dog inatt:(

Trodde den skulle klara sej då den verkade svara på medicin, men imorse när lyset tändes låg den på rygg.
#16 - 13 april 2008 09:07
Vad trist.. :(

Annons