Öronål

#1 - 9 november 2006 19:28
Hej! Jag jagar en öronål, men ingen har den o ingen kommer få hem nån inom snarast !!! Vet någon här varför den har blivit så sällsynt i handeln ???
#2 - 9 november 2006 19:44
havanna zoo har dom...1 för 59:- eller 3 för 150:-
#3 - 9 november 2006 22:36
Va billigt...Men det ligger tyvärr för långt bort.Angered!?!?!
#4 - 10 november 2006 18:15
borde väl inte vara så svårt för dom flesta akvariebutiker att plocka hem
#5 - 11 november 2006 10:16
Jag hade en öronål men jag tyckte den var tråkig så jag gav bort den till min kompis den låg i sin grotta dag ut å dag in var aldrig ute och simmade(på natten)och man var tvungen att lägga maten utanför grottan annars käkade han inte men alla har sin egen åsikt
#6 - 11 november 2006 10:36
Finns på akvarietjänst och akvariepiraten i Malmö,kanske lite långt ifrån... :)
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 11 november 2006 10:56
De som finns i handeln lär ju vara vildfångade och det kan ju vara som så att det just nu kanske är regnperiod i den delen av Afrika där den finns (fast det har jag för mig att det inte är). Kan också vara som så att dess naturliga biotop befionner sig i krigshärjat område - jag vet inte.
Den var i alla fall förr mycket vanlig i handeln, men kanske inte riktigt lika vanlig idag. Detta tycker jag är rätt bra eftersom den dels ofta inköps till för små akvarier och dels faktiskt är rätt känslig.
#8 - 11 november 2006 12:03
Jag hade en öronål i många år och den var inte skygg utan var jämt framme o visade sig...tråkigt när folk köper dom till pyttekar...Jag har pratat med de flesta akvarie butiker i Stockholm t.ex akvarielagret o de har ej haft nån på länge, tror kanske också att det beror på naturen eller att de kanske inte klarar av en sån lång resa.Det är det tråkiga med vildfångade att det kanske går 10 döda på 1 överlevande...jag vet inte det kanske inte är så hemskt...
#9 - 29 december 2006 22:20
Hej

Jag har en liten öronål här hemma,, han brukar ligga i buskaget och lurpassa på små matbitar som virvlar förbi, men ibland kör han racinglopp igenom hela karet...
Mycket intressant prick, eller ja ål.
#10 - 30 december 2006 22:18
Hej jag undrar lite om öronålen
jag har nu två stycken i mitt akvarium och undrar hur dom förökar sig vissa säger att det är svårt.. Därför är jag lite nyfiken om det behövs något extra..

Mvh micca
#11 - 31 december 2006 00:27
micca skrev:
Hej jag undrar lite om öronålen

jag har nu två stycken i mitt akvarium och undrar hur dom förökar sig vissa säger att det är svårt.. Därför är jag lite nyfiken om det behövs något extra..

Mvh micca

[QUOTE=zoppet´s artregister]Köttätare (fiskätare). Äter i akvarium småfisk (bör inte hållas med mindre fiskar), men också annat levande och fryst foder. Pansarålen ser mycket dåligt, istället använder den luktsinnet när den söker efter foder.
Denna art har ännu inte odlats i akvarium och inget är känt om dess lekbeteende.
Pansarålen är en skygg, relativt fredlig skymnings- och nattaktiv fisk. Ett lämpligt akvarium innehåller finkornig sand som bottenmaterial, är tättplanterat och har gömställen bland stenar och rötter.
Djuren kan vistas ovanför vattenytan under åtskilliga timmar eftersom den då använder sin lungliknande simblåsa till att andas atmosfärisk luft med. Se till att akvariet har tättslutande täckglas eftersom den annars lämnar akvariet under natten. Den saknar bukfenor.
Hanarna har 12-14 strålar i analfenan, medan honorna bara har 9. Hanens analfena är mörkt olivfärgad, honans ljusockra.[/QUOTE]

Där har du svaret;)
#12 - 31 december 2006 01:26
Skulle inte tro att den är omöjlig att odla. Sannolikt odlas den på samma sätt som de närbesläktade polypterus arterna(fengäddor). Ett välplanterat 540L men gärna ett 720 bör du nog ha innan du ger dig på det dock.
#13 - 31 december 2006 12:53
Glenn skrev:
Där har du svaret;)

hej tack så jätte mycket för informationen..

mvh Micca
#14 - 31 december 2006 12:55
hansh skrev:
Skulle inte tro att den är omöjlig att odla. Sannolikt odlas den på samma sätt som de närbesläktade polypterus arterna(fengäddor). Ett välplanterat 540L men gärna ett 720 bör du nog ha innan du ger dig på det dock.

tack så jätte mycket.. Fast då bör dom väl bara vara själva och inte en annan sorts fisk i förutom malen??

//Micca
#15 - 31 december 2006 23:59
Vet att "amazoonas" i huddinge har dem inne nu =)
#16 - 23 januari 2007 18:36
öronålar e coola som fasen, ahr 2 st å dom simmar omkring som tusan
#17 - 25 januari 2007 21:22
Hej.
Vet att dom haft sådana i zooaffärer i Borås inte så långt bort.
Gå in på Eniro och ring upp affärerna.
Lycka till.

Hade en i mitt 250 liters kar och den var halvtråkig skaffade en polare och nu grejar dom runt mycket ligger slingrade om varandra kan rekomendera ett par.

Annons