Oron över akvariumet!

#1 - 8 april 2010 18:56
Frågade idag hur gamalt akvariumet var innan ja köpte det, fick bara till svar "var begagnat då jag köpte det" Vilket gjorde att jag blev inte en sekund lugnare! Vet inte varför men känns totalt fel..känns som nåt kommer hända...litar inte på listerna mellan glasen! =(För mellan de kantiga glasen är de inga lister, bara gummi emellan o innut i,,,så på framsidan är de några mm mellan varje glasskiva o där e de bara fyllning, ingen list.....Kanske kan ringa/mejla nån zoobutik o fråga.. :(
#2 - 8 april 2010 19:16
Låter som att det är ett helglasakvarium du köpt. Var det fyllt med vatten nyss eller har det stått torrt länge? Känns det som om silikonet sitter fast eller går det pilla in något mellan glaset och silikonet? Känns det som att det är tätt så fyll det med vatten. Är det torrt utvändigt efter ett par dagar så är det nog ingen fara. Verkar det som om silikonet har börjat släppa så kan du silikona om det, inte så svår operation om man tar det lugnt och är noga.
#3 - 8 april 2010 20:26
som jag sagt till dig så oroar du nog dig för mycket.
#4 - 8 april 2010 20:27
Som grampa Simpson sa (med risk för felcitering) "If you´re not worrying you´re not paying enough attention".
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 8 april 2010 20:34
Har akvariet limmats på ett bra sätt och med korrekt silikon så håller det ihop 20 åt utan problem -även om det skulle ha stått tomt.

Så åldern samt om det stått tomt eller fyllt är ointressant ur hållbarhetssynpunkt. Det intressanta är om det är yrkesmässigt tillverkat
#6 - 8 april 2010 20:52
hmmm oki =)
#7 - 8 april 2010 21:14
hej jag är ny hur lägger man in en fråga på forumet? viste inte vem jag skulle fråga.. och har skrivit till dom som har hand om sidan men har inte fått något svar tack:)

ps

känner mig fånig som frågar dig
ds
#8 - 8 april 2010 21:26
hej o välkommen
du väljer en rubrik där du tycker den passar. sen trycker du på knappen "ny diskussion" som finns uppe till vänster precis ovanför alla "diskussioner".

ser du?
#9 - 8 april 2010 21:31
ursäkta hära, men de dära var min fråga..! hahaha =D fast hade nog inte kunna kommit me nå bra svar, utan att skriva 2 sidor fulla, hahaha
#10 - 8 april 2010 21:34
det är din tråd men alla får svara ;) haha
#11 - 8 april 2010 21:44
Den röda tråden
#12 - 8 april 2010 22:03
Är du osäker så kan du ju bara silikona om det...eller?

Men jag tror att om silikonet sitter där det ska och inte hänger och sladdrar så borde det gå skitbra;)
#13 - 8 april 2010 22:08
karrokaja skrev:
Är du osäker så kan du ju bara silikona om det...eller?

Men jag tror att om silikonet sitter där det ska och inte hänger och sladdrar så borde det gå skitbra;)

Jag tror de flesta riskerar att försämra läget genom att silikona om själva. ;)
#14 - 8 april 2010 22:19

nää.. bara man läser på innan;)
Och gör jobbet grundligt och pedantiskt så blir det bra:)
#15 - 8 april 2010 22:24
karrokaja skrev:
nää.. bara man läser på innan;)

Och gör jobbet grundligt och pedantiskt så blir det bra:)

Folk brukar lyckas med att misslyckas med det mesta, men slarv är nog en viktig ingrediens då. ;)
#16 - 8 april 2010 22:25
eller förstagångsmisstag. man lär ju sig göra saker bättre ju oftare man får försöka.
#17 - 8 april 2010 22:26
Så sant, jag är bara lite "pessimist javisst!" just nu. :)
#18 - 8 april 2010 22:35
Första gången jag silikonade ett kar så tänkte jag. "bäst att göra det noga" så jag läste på och i påläset så nämndes mååånga gånger att man ska göra det noga.

Och jag började noga, fortsatte väldigt noga, och avslutade noga.
Akvariet som är ett 100 liters akvarium står fyllt utan läckage.

Det är faktiskt bara att göra... huvudsaken är att göra det noga;)
Titta 10 extra gånger och på med silikon.:)
Det kommer gå super. om man inte är HELT IQ-befriad
#19 - 8 april 2010 22:37
Lita på Karro och inte på mig, jag är bara glad men vresig inatt! ;)
#20 - 8 april 2010 22:42
Kanske kan man få en bild på silikonfogen så att nån kan bedöma hurpass bra/dålig den är och då rekomendera omsilikonering eller ej??

Silikona om akvariet utan att det egentligen behövs är ju lite onödigt...
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 9 april 2010 07:38

Tror jag också.
De flesta omlimningar är helt onödiga och försämrar bara limningen.
Om man limmar om så använd ett silikon som är avsett för akvarier (dvs inte innehåller anitimögelmedel som fiskarna dör av), använd ett silikon med tillräcklig hög kvalitet (olika kvaliteer har olika hållbarhet - de billigaste som finns i handeln är dock helt OK till småakvarier), rengör glaset noggrant innan (finns det ett fingeravtryck någonstans under silikonen så kommer det att släppa där så småningom) med en fettlösande vätska
#22 - 9 april 2010 07:51
hmm...tja om jag ska börja silikona om nåt så blir jag nog bara mer orolig..hahaha =) Är nog mest orolig för att jag ej vet hur gamalt de är..men jag vet inte.
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 9 april 2010 08:29
hmm...tja om jag ska börja silikona om nåt så blir jag nog bara mer orolig..hahaha =) Är nog mest orolig för att jag ej vet hur gamalt de är..men jag vet inte.

Åldern är som jag skrev i sig tämligen ointressant - däremot inte skicket. Ju äldre ett akvarium är ju fler repor blir det och därför är ofta gamla akvarier som varit i bruk hela tiden väldigt repiga (ofta bättre om det stått tomt).
Men detta ser man ju med ögonen - så det är att kolla noggrant, men det gjorde du väl innan du köpte det.
#24 - 9 april 2010 08:46
några repor är det inte, bara är "listerna" jag blev/är orolig över att dom ska släppa =)

Annons