Oroligt i karet...

#1 - 8 november 2006 13:23
Jag har stundvis oroligheter ibland mina Rödzebror. Helst efter städning, då verkar det som om alla revir ska omdirigeras :)

Jag har nu 3 hannar och 2 honor.

Största alfa hannen (ljusblå) brukar jaga dom andra lite för att visa vem som bestämmer.

Den vita/rosa bråkar som bara den med den oranga stundvis. Dom biter tag i varandras munnar och brottas runt.

Jag antar att den oranga hanen är den mest underkastade med tanke på färgen.

Nu undrar jag. Ska jag göra mig av med den oranga eller skapar det bara mer agressivitet mellan den blå och vita? Eller blir det då bättre uppdelning av honorna...

Vill få ner stressen lite i gruppen. (Utöver dessa så har jag ju även andra malawis)
#2 - 8 november 2006 16:17
köp några honor till
#3 - 8 november 2006 16:25
Eller gör dig av med dem två hanarna eller som förgående inlägg skaffa fler honor men då kanske det slutar med att du har för mycket fisk kanske?
#4 - 8 november 2006 16:42
Ja jag är rädd för att det blir för mycket...många av mina fiskar har växt en hel del, vill inte att det ska bli för trångt...

hmm..får se hur dom upphör sig annars provar jag o plocka bort den oranga till att börja med.
#5 - 8 november 2006 19:21
Många gånger tar den dominante hanen död på resterande andra hanar genom att stressa ihjäl dem,allt för att ha honorna för sig själv.
#6 - 8 november 2006 19:29
Så då är det bättre att bara låte den dominanta hanen vara kvar?

Ger han sig då på någon av dom andra hanarna av annan sort tror ni?
Det har han aldrig gjort tidigare..men jag tänkte att då kanske han hacka på dom små stackarna..eller det kanske är ovanligt..?[B)]
#7 - 9 november 2006 04:35
Så då är det bättre att bara låte den dominanta hanen vara kvar?

Ger han sig då på någon av dom andra hanarna av annan sort tror ni?

Det har han aldrig gjort tidigare..men jag tänkte att då kanske han hacka på dom små stackarna..eller det kanske är ovanligt..?[B)]
Min hane gjorde det har haft många hanar som jag har fått lämna tillbaka på grund av sådant.Man ska inta ha för många sorter av Malawi i ett akvarium och då inte helst en massa hanar på grund av sitt revirhävande:)
#8 - 9 november 2006 04:57
Sen beror det på hur stort kar man har,det går inte att stoppa i en salig blandning av ciklider i ett litet kar.Då blir dem ännu mer revirhävande du sa att du hade röd zebra dem hade inte jag haft i ett kar som är under 300 L dem kan bli rätt så stora sen krävs det en massa gömställen som du får av ett större akvarium.
#9 - 9 november 2006 12:00
Jag har ett 160 L

De fiskar jag har nu är:

3 Lombardoi (små)
2 som jag inte kommer ihåg vad dom heter(röd och blå/lila)(små)
5 Rödzebra varav 1 är ca 10 cm och 2 är något mindre. sendan små honor.
1 Golden(liten)
1 liten mal

Dax att skära ner på rödzebra beståndet lr?

Några grottor och gömställen finns i hålstenarna. Dock kanske inte tillräckligt.
Men man ser ju ofta bilder på malawikar helt utan stenar alls...bara sand och BTN
#10 - 9 november 2006 12:26
Ett gömställe per fisk är en bra grej om man vill att fiskarna ska kunna samsas. Vi hade två rödsebrahanar i 300l mindre än så skulle jag inte rekomendera. Hade då 3-5 honor.

Jag undrar oxå om du inte har lite väl många sorters fisk som ska samsas om reviren. Jag tycker du ska göra dig av med två av rödsebrahannarna och den ensama golden. Det är inte skojigt att vara ensam av sin sort när man är en parlevande/grupplevande fisk.
#11 - 9 november 2006 12:50
Jag hade 2 golden, men den andra dog ganska nyligen..blev någons lunch..
Dock är den jag har kvar(hanen) mycket fin och frisk.

Jag ska försöka skapa lite mer gömställen, har precis orndat med en liten grotta till.

En liten annan fråga, munruvar rödzebran? Ser ut som en av mina honor tuggar på nått, sen är hon lite svullen under i halsen, som en säck...något jag aldrig sett tidigare. är väl inte så stor chans att några yngel överlever, men men..

Ok...då blir det nog så att 2 hanar får plockas bort..jag har nu plockat bort den oranga...svårt att bestämma vilka av dom andra 2 som ska bort..något särskilt man ska tänka på gällande den rangordning som nu råder ibland dessa grabbar?
#12 - 9 november 2006 13:46
Ja rödseebran munruvar precis som golden.
#13 - 9 november 2006 13:50
ok, bara vänta och se dom om det blir nått...spännande :)

Annons