Oroliga Frontosor

#1 - 28 februari 2006 18:55
Jag har 6st frontosor i mitt 375l kar. De äter bra men är mycket oroliga. Så fort det rör sig oväntat eller snabbt blir alla av fiskarna rädda och söker sig till sina grottor och växter. Fiskaran är under 1dm i storlek.

Jag har flyttat undan lite fiskar det senaste och jobbar med att långsamt höja pH efter en nyligen inköpt pH mätare.

Måste dessa fiskar ha sällskap eller fungerar det att hålla dem ensamma ?

Jag använder kalk från vattenverk samt bikarbonat för att höja pH. Har ni andra tips ?

Tack för svar
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 28 februari 2006 20:36
Frontosor är i allmännhet lite skygga och sävliga av sig och står gärna och kurar i någon grotta.
De brukar bli lite aktivare om akvariet är aktivt - dvs om det finns fler fiskatr i det. Dock är det ju så att de är fiskätare så risken är stor att sällskapet blir uppätet så småningom.
Bra sällskap brukar dock vara lite mindre fiskar som olika Julidochromis och prinsessor eftersom dessa brukar ha någorlunda vett på att gömma sig.

Kalk och bikarbonat är ett bra sätt att höja pH på
#3 - 28 februari 2006 21:31
Ska börja med att tacka för svar

Det som jag mest är bekymrad över är förändringen, för en vecka sedan åt de ur handen och även om de inte föredrog att äta vid ytan var de snabbt framme igen, nyfikna alltså. Nu flyr de efter de fått tag i en matbit och är allmänt oroliga.

Min fundering är att pH förändringen kan ha med dett att göra. Det visade sig nämligen att pH låg på ca 6,8 innan trots att jag har tillfört kalk vid vattenbytena. Nu har jag ökat kalkmängden och även lagt till bikarbonat och har nu nått 7,2pH.

Funderar på att göra rent ytterfiltret men då riskerar jag eventuellt påveka vattenvärdena på kort och lång sikt och är därför lite orolig om detta oxå kommer påverka fiskarna ?

Annons