Orolig för vikt !

#1 - 26 april 2004 05:37
Skall starta upp ett 250 liters akvarium i veckan.
Akvariet är av standardmodell med aluminiumlister samt en aluminiumställning med 6 ben.
Hur mycket sand är "normalt" till ett 250 liters akvarium ?
Behöver jag oroa mig för vikten på bottenglaset ?
Hade tänkt använda mig utav någon mörk sand. Svart Rådasand tex.

//Peter
#2 - 26 april 2004 07:00
Cirka 40-60 kg sand brukar man ha, beroende på vad man behöver samt tycker är snyggt. Under sanden kan du lägga en frigolitmatta om du ska ha tung inredning (stenar osv) men i annat fall behöver du inte va orolig.
#3 - 26 april 2004 07:49
Har läst att en del använder sig utav liggunderlag. Är detta något att rekommendera kanske ? Hälsningar Peter
#4 - 26 april 2004 08:47
Jag har samma dilemma. Ska sätta upp mitt 222 L aluram. på aluställning och räknade ut att bara sten och grus vägde ju nästan 90 kg om jag lägger i allt jag skaffat. Håller verkligen bottenglaset för detta. Ska själv lägga i frigolit under stenen. Detta är ju styvare än liggunderlag och måste enligt min åsikt fördela tyngden bättre. Ett liggunderlag är ju sladdrigt och skyddar väl i princip bara mot trycket precis på själva anläggningsytan under stenen.
#5 - 26 april 2004 08:53
Tänk efter lite... vattnet väger ju mycket mer än sanden, och den trycker på bottenglaset med. du kan fylla akvariet med sand istället för vatten och det håller fortfarande.
det är bara om det är stora stenar med vassa hörn som trycker på bottenglaset, som kan vara farligt. Då kan man behöva frigolit t.ex.
Lycka till.
#6 - 26 april 2004 10:22
Ursprungligen skickat av JR

Tänk efter lite... vattnet väger ju mycket mer än sanden, och den trycker på bottenglaset med.

Fett! Har du flytande sand?[:O]
#7 - 26 april 2004 10:32
Har någon lyft en sten under vatten? Borde förklara en del.
#8 - 26 april 2004 11:11
Är du orolig så lägg en spånskiva mellan benställningen och akvariet och även frigolit/liggunderlag mellen spånskivan och akvariet
#9 - 26 april 2004 12:16
Peterni.
Jag kan varmt rekomendera liggunderlag! Det är mkt mer lätthanterligt när du lägger i det / tar upp det. Ist för smulande friggolit. Iofs kan man gå över friggolitens kanter med en värmepistol så den blir "styv/hård" :)
#10 - 26 april 2004 12:27
Ursprungligen skickat av jolon

[quote]Ursprungligen skickat av JR

Tänk efter lite... vattnet väger ju mycket mer än sanden, och den trycker på bottenglaset med.

Fett! Har du flytande sand?[:O]
[/quote]
Är du dum eller gör du dig till?
#11 - 26 april 2004 12:30
Ursprungligen skickat av plizken

Har någon lyft en sten under vatten? Borde förklara en del.

Är det inget som tänker här?
allt som väger (vatten, sten, sand, fiskar) kommer att trycka på bottenglaset.
vatten väger 1 kg/liter altså väger 220 liter 220 kg.
det betyder att 220 liter vatten trycker med 220 kilos tryck på bottenglaset vilket är mycket mer än ynka 50 kg sand.
Men det är man inte orolig över...varför skulle då sanden spela nån roll?
#12 - 26 april 2004 13:46
Om konstruktören utav akvariet och bänken beräknar att bottenglaset ska klara en vikt utav 220 kg vatten + lite grus och sten som i normalakvariet kanske ger en tyngd utav ca 270 kg. Så blir det ju en avsevärd skillnad om jag istället lägger i 100 kg sten och grus. Stenens specifika vikt försvinner ju inte bara för att den ligger i vatten.
Hade den svävat i vattnet skulle det varit en annan femma.
Jag snackar här alltså om ett ramakvarie där bottenglaset "hänger fritt" i ramen. Det vilar alltså inte mot benställningen. Därför avlastar det inte bottenglaset om man nu skulle lägga en extra skiva av board eller frigolit mellan ställning och kar.
#13 - 26 april 2004 14:12
Haha, hur många som har svarat har egentligen koll på tryck och krafter? Inte många av vad jag kan se.

vattnet kommer att utöva en kraft mot hela bottenglasets yta. Om du har ett akvarium som har en bottenyta på 1*1 meter så kommer trycket att bli 2160,4N/1m2, från 220 liter vatten. Ungefär samma sak kan antas när det gäller grus, eftersom det "flyter" ut någorlunda jämnt över glasytan. Däremot en sten som väger 3 kg(29,46N) och har kontaktytan 0,05*0,05 m på glaset kommer utöva 29,46N/(0,05*0,05)m2= 11784N/m2. Alltså utövar en "ynka" sten på 3 kg ett mkt högre tryck mot glaset än allt vatten. Därför rekomenderar iallafall jag en frigolitskiva, som förövrigt borde fungera bättre än ett liggunderlag som föregående talar sa, med samma motivering =)
#14 - 26 april 2004 14:21
Tänk på att stoppar du ner en sten i vattnet tar ju stenens yta bort lika mycket vatten, ett kilo sten borde väga lika mycket som ca 1 liter vatten, så total borde vikten i akvariet inte bli mer är totalt 220kg, om du inte lägger stenarna uppe på akvariet.
#15 - 26 april 2004 16:40
Både ja och nej, ett kilo sten väger förvisso lika mycket som ett kilo vatten, men en LITER vatten väger ett kilo, och en LITER sten väger betydligt mer... Det har att göra med densitet, annars skulle inget sjunka, allt skulle vara tyngdlöst i vattnet... Rätt häftig tanke... men tyvärr fel... Om en sten som väger 4 kg tränger bort 0,5 liter vatten kommer stenen att få 0,5 kg i lyfkkraft från vattnet.

Och det är inte stenens yta, utan volym som spelar roll i detta samanhang. En båt tränger bort en större vattenvolym som väger mer än vad själva stålet som den är byggd av väger. Alltså flyter den, medan en guldtacka tränger bort en mindre volym vatten än vad guldet väger, alltså sjunker den.
#16 - 26 april 2004 18:19
Borde inte akvariumtillverkarna se till att akvarium klarar en hel del övervikt? Jag tycker då att akvariumet som är på 200L borde klara av en vikt som 200L sand och sten allstrar. Men jag kanske har fel. Ingen som vet hur mycket ett 200 L akvarium pallar?
#17 - 26 april 2004 18:37
[:-17][:-17][:-17]Tack till H.G för att du reder ut fysikens lagar åt oss. Man borde nog varit vaknare på dom där lektionerna.
Har själv sökt adressen till min tillverkare(Zooline tror jag) men inte hittat något. Nån som har en länk ?
#18 - 27 april 2004 13:10
Det är nog ingen fara jag har ett 540Liters akvarium med en ihopsnickrad bänk som jag gjort själv. Det är ungefär tre-fyra hinkar med grus och sedan en massa sten och rötter men det håller fin fint.. =)
#19 - 27 april 2004 13:15
Jag förstår inte era funderingar...

Självklart är ett normalt akvarium oavsätt storlek anpassat för att innehålla sand, sten, rötter, fiskar, vatten mm. Dessutom lär det finnas en viss säkerhetsmarginal.
#20 - 29 april 2004 18:49
H.G. om du kollar ursprungsfrågan så är det just sand som efterfrågas, och oavsett om sand väger lite mer än vatten i volym räknat så är det ändå marginell skillnad.
Ett vanligt akvarium, ram eller inte, tål att fyllas till bredden med sand utan problem.

Annons