Orolig för mina discusar

#1 - 9 februari 2004 07:52
Först lite bakgrund.
Flyttade över mina discusar till ett nytt större akvarie förra veckan. Detta innebar att de fick tillbringa några timmar i en frigolitlåda innan de placerades i det nya akvariet. Under denna tid hade temperaturen fallit ett par grader. Eftersom det nya akvariet var större än det gamla fick jag tillsätta 30% mer sand. Den nya sanden har höjt pH från 6,5 till nästan 8. Har försökt sänka pH med ekextrakt, men detta hjälper bara tillfälligt. Jag antar att hårdheten på vattnet också har höjts, men jag har inga tester för detta.

Nu till de eventuella problemen.
Har sett att vissa av mina discusar fått vita belägningar på fenor samt att de ser lite smått slitna ut i kanterna. Vidare så ser man deras röda gälar när de andas. Det jag är orolig för är om de drabbats av svamp, fenröta och gälparasiter.

Vad ska jag göra? Ska jag låta det vara eller bör jag vidta någon åtgärd. Trots symtomen de visar upp har de fin färg och äter bra.
#2 - 9 februari 2004 08:04
Uppenbarligen låter det ju som något är fel med fiskarna så låta det vara är väl ingen bra idé. En fin början kan vara att höja tempen till 33 grader ungefär och ha i lite jodfritt salt, som en början. Fungerar inte det är väl enda utvägen att börja medicinera?
#3 - 9 februari 2004 09:32
Har tillsatt 15 ml grovsalt och höjt temperaturen något. Jag såg att du har ett Rio 300 l, köpte själv ett sådant förra veckan. Har nu problem med ett återkommande skorrande ljud från doppvärmaren. Är det något du upplevt?
#4 - 9 februari 2004 10:31
Antar att du menade 150 ml, alltså 1.5 deciliter ungefär?
Angående doppvärmaren - nej. Men jag har hört en del andra jobbiga ljud från pumpen men oftast är det pumpen som sitter lite löst eller så är det plastskyddet som vibrerar. Har du kollat dessa saker?
#5 - 9 februari 2004 10:36
Nej det är 15 ml grovsalt jag tillsatte, läste denna dosering i akvarieboken. Är detta för lite?

Ja, det är inte från pumpen eller från plastskyddet ljudet kommer ifrån. Det är värmaren som skorrar. Hur gammalt är ditt Rio 300?
#6 - 9 februari 2004 11:12
Tja, det är lite lite om man säger så. 0.5 dl/100 liter brukar man säga.

Om du köpte karet nytt och nyss har du kvar någon garanti så att du kan få en ny värmare.
Mitt är cirka 2 mån.
#7 - 9 februari 2004 11:22
Ok, det är ju en väldig skillnad mellan 5 ml och 50 ml. Tittade på zoopets saltdosering och den var också på 5 ml/100l vatten. När du använder 50 ml/100l vatten, är det då grovsalt du använder?

Ja, eftersom jag köpte akvariet förra veckan borde jag kunna reklamera värmaren.
#8 - 9 februari 2004 14:45
I diskus boken så andvänder Dick Au tror jag han heter som skrivit den, 40 ml/100L vatten

Max
#9 - 9 februari 2004 18:16
Kör upp tempen till 35c och ös i 1dl salt/100liter vatten.
Du måste få rätt på Ph värdet så det inte pendlar, 8 är i högsta laget, försök få ner det till 7 i alla fall.
#10 - 9 februari 2004 18:39
Saltet du skall använda bör vara havssalt och det skall BARA vara salt, inte några tillsatser som skall hindra att saltet klumpar sig. Det sätter sig på gälarna och skadar fiskarna.
#11 - 9 februari 2004 19:18
Tack för alla svaren. Har fått upp tempen till 30 grader. Jackson du sa att man ska använda havssalt, är grovsalt havssalt?

Har tyvärr inget annat akvarie än det fiskarna är i vilket också innehåller kardinaler m.m. och en hel del växter som vallisneria, jättevallisneria, svärdplanta, javaormbunke, hur påverkas dessa av temperaturhöjningen och saltet?
#12 - 10 februari 2004 10:35
Förmodligen har dina diskus "brännt sig" dvs Ph har ändrat sig kraftigt. Man brukar få det när man flyttar diskus från ett vatten till ett annat. Fär man stora skillnader i temperaturer kan de ibland också få en slemmig hinna på kroppen, vilket innebär bakterier.
Ovanstående förslag brukar fungera för att komma till rätta med detta problem, dock tror jag inte att du behöver salta i detta fallet utan dt brukar gå över, eftersom dom äter och verkar må bra annars.
Upp med temperaturen för att öka ämnesomsättningen och de blir bra inom ett par dagar. Kör upp det till 32-33 det räcker.

Annons