Orolig för guppyarna hemma

#1 - 5 juli 2006 11:59
Äh, nu ska jag väl bara skriva av mig lite. Har lite problem i akvariet för tillfället. Guppyhonorna verkar inte må så bra, eller inte heller hannarna heller för den delen. Denna kris började när en hona simmade uppochner och hade noll koll. Hon blev bortplockad för det såg helt konstigt ut. Sedan har vi noterat att en hanne inte äter som han brukade. Men annars inga problem med honom. Dock såg jag en annan hanne stå på höjden i flera timmar och helt stilla (eller i alla fall dom gånger jag tittade till akvariet under dagen). Han verkar normal efter någon dag och äter när det är matdags. Sedan så är det en hona som inte kan simma riktigt. Flyter upp och sjunker om vartannat. Hon var inte intresserad av maten igår heller. Befarar att hon simmar uppochner när jag kommer hem idag.

Så till frågan. Vad kan man göra? Eller är det så illa att det är sånt som händer med guppies? Alla yngel verkar hur bra som helst, likaså ancistrusarna som bor i akvariet.
#2 - 5 juli 2006 12:41
guppys dör hit o dit, de är väldigt känsliga pga sönderodling, om jag var du skulle jag testa vattenvärden och ev byta 1/3 för säkerhetskull.

min hona försvann igår, antar att den har blivit uppäten nu, den gömde sig bakom filtret och låg stilla i flera dagar, visste att det var dags snart.
#3 - 5 juli 2006 14:35
Kollat vatten värderna ? är akvarkiet ny startat ?
#4 - 6 juli 2006 11:28
Har inte kollat vattenvärdena. Och relativt nystartat är det, har varit igång sedan mitten av maj. Ska skaffa analyssaker för vattenvärdena, blir bara alldeles för mycket annat i vägen hela tiden. Men idag ska jag se till att svänga in och införskaffa något att analysera med!
#5 - 7 juli 2006 08:23
Ta en dl lr så i en plast burk å ta det till en Zoo affär, dom kan testa vatten :)
#6 - 7 juli 2006 09:06
Är ju ett sätt att göra det :)

Jag gjorde det den lite dyrare vägen, men inget konstigt med vattenvärdena. Jaja, guppys dör väl helt enkelt då.
#7 - 7 juli 2006 12:36
Jag har haft flera som dött, under några veckors tid. Det är de äldre samt 2 kuhliiålar som strykt med. Trodde också att det var vattenvärdena då det är lite överbefolkat pga för många yngel, men vattenvärdena var helt ok, tog med vatten till akvarielagret som kollade. Vet någon hur gammla guppys blir? Är dom närmre 1 ½ år så kanske det inte behövs så mycket för att dom ska dö. Jag tror att värmen ställer till det. Jag såg att det var över 30 grader i akvarierna och dom står inte i rum där det kommer in direkt solljus. Jag har säkt temperaturen med kylblock (som man har i kylväskor) som jag lagt i och bytt ibland. Detta kom jag på igår och fick ner temperaturen till 28 grader.:)
#8 - 7 juli 2006 12:48
har ni haft guppysar som har blivit puckelryggade som en kamel och sen dött? har fått min första...
#9 - 7 juli 2006 13:32
Aningen böjda i ryggen har vissa blivit. Andra har varit fina ena dagen och borta andra. En hona som jag har nu har slutat äta och har blivit mager, nästan insjunken på buken, så att gälarna ser stora ut, i övrigt är hon pigg. Jag antar att hon inte lever länge till. Har vissa av guppyynglena som ser väldigt smala, nästan magra ut. Undrar om det är något medfött?:confused:
#10 - 7 juli 2006 17:35
har haft flera guppys som har plötsligt blivit magra i buken och efter några dagar försvunnit eller dött. kan vara nån parasit eller nån slags sjukdom guppys brukar få, ack va svaga de är... därför de föder såpass ofta och många tydligen....
#11 - 9 juli 2006 12:25
påtal om födelse så bevittnade jag idag min guppy föda.. det har blivit ca 25 ynglar tillsnu, antar att hon ska fortsätta nån timme till... intressant och se på! det kommer 2 ynglar åt gången.

Annons