Orolig...

#1 - 11 maj 2006 10:45
Jag blir bekymrad när jag läser om allas problem med dåliga vatten värden o fisk problem till följd av det...

Ska ju snart starta upp ett 150 l kar, o vill allt annat än få problemen själv...

Men jag undrar hur dom uppstår...Det som oroar mig är att de flesta som skriver säger sig sköta delvattenbytena korrekt o ha koll på alla olika halter av gift mm mm...

Varför blir det så där då ????
#2 - 11 maj 2006 12:12
hej hej..jag är med amatör...har precis fyllt på vatten i mitt 70l...:P
#3 - 11 maj 2006 12:14
Kul, då e vi 2... Hoppas allt går bra för dig!

Jag har inte haft några missöden med mitt lilla, 54l, som jag har nu, tack o lov...
#4 - 11 maj 2006 12:31
[quote=annak366]Jag blir bekymrad när jag läser om allas problem med dåliga vatten värden o fisk problem till följd av det..
Ska ju snart starta upp ett 150 l kar, o vill allt annat än få problemen själv...
Men jag undrar hur dom uppstår...Det som oroar mig är att de flesta som skriver säger sig sköta delvattenbytena korrekt o ha koll på alla olika halter av gift mm mm...
Varför blir det så där då ????[/quote]

Den vanligaste orsaken till dåliga värden (mest nitrit) i nystartade akvarier är att man har i för många fiskar på ett tidigt stadium.
Det bästa är att börja långsamt, med några få fiskar, öka efter ett par veckor med några till osv.

Det är också bra att ha i ett medel med bakterieodling, t.ex. Denitrol eller nitrivec. Jag använder också ett medel som neutraliserar vissa gifter som kan vara i dricksvatten. Man kan t.ex ha i Aqutan, aquasafe är ett annat.

Så börja långsamt med fiskar, använd bakteriekultur på flaska och sköt vattenbytena så ska det inte vara några problem! :)
#5 - 11 maj 2006 12:34
Låter bra, Tack !!
#6 - 11 maj 2006 12:38
Läs instruktionerna på flaskorna och följ dom!
#7 - 11 maj 2006 12:41
oki doki !!
#8 - 11 maj 2006 12:47
Så... I ett 150 l kar, kan man då börja så smått med 3 guppys, 3 siam.algätare, 2 glas räkor och en krabba??, Det är vad jag har nu i mitt lilla...
#9 - 11 maj 2006 12:57
[quote=annak366]Så... I ett 150 l kar, kan man då börja så smått med 3 guppys, 3 siam.algätare, 2 glas räkor och en krabba??, Det är vad jag har nu i mitt lilla...[/quote]

Om du redan har dom så är det ju inget annat att göra... Annars tror jag de flesta kanske hade rekommenderat att börja med 3 guppy och 2 glasräkor t.ex. I två veckor och sedan flera.

Men det ska inte vara någon fara. Sköt vattenbytena, mata sparsamt och häll i bakteriekultur varje dag i början, som det står på flaskan.

Den dag jag köper ett 150 liters kommer jag att börja med massor med fisk! [:o] Jag har dom redan i mitt 70-liters, som står där det större ska stå. Så det är bara att sköta vattenbytena och hoppas på det bästa. [:-116]
#10 - 11 maj 2006 12:59
ok, men eftersom jag kommer ha kvar det lilla skulle jag ju i princip kunna låta dom andra fiskarna vara kvar i det...
#11 - 11 maj 2006 13:11
Av nyfikenhet, va har du för fiskar i ditt lilla ??
#12 - 11 maj 2006 13:17
[quote=annak366]Av nyfikenhet, va har du för fiskar i ditt lilla ??[/quote]

Alldeles för många...[:o]

2 slöjguppy, 6 kardinaltetror, 7 kolglödstetror, 4 svarta neontetror, 2 otocinclus, 2 kuhliålar och 2 amanoräkor.
Och just nu har jag en hel del nya slöjguppy-yngel som en bekant ska ta när dom växt till sig.

Sedan har jag 3 kar till - 60-liters.

Ett med endlersguppy, 2 ancistrusar, 2 amanoräkor och en massa körsbärsräkor eftersom dom just ynglat av sig.

Och ett med yngel av endlersguppy + 2 amanoräkor.

Och ett med 2 kakaduaciklider, som jag hoppas ska bli fler... :p
#13 - 11 maj 2006 13:20
ojoj, d va en del!! Du verkar åxå gilla räkor, me 2 !! Tänker köpa körsbärsräkor åxå till mitt stora..

Det lilla som blir kvar tänkte jag göra artakvarium av, få se vilken art bara..
#14 - 11 maj 2006 22:50
räkor har jag oxå funderat på! men går det att hade m tillsammans med praktbotior?
#15 - 12 maj 2006 07:21
Praktbotiorna är va jag förstår fredliga av sig, o räkorna är ganska snabba...Men för att va på den säkra sidan så ska nog nån som e mer van än mig svara... :-)
#16 - 12 maj 2006 08:33
[QUOTE=Birgitta W]Den dag jag köper ett 150 liters kommer jag att börja med massor med fisk! [:o] Jag har dom redan i mitt 70-liters, som står där det större ska stå. Så det är bara att sköta vattenbytena och hoppas på det bästa. [:-116][/QUOTE]

Men då kan du bara ta filtret från det lilla akvariet och låta det gå paralellt med det nya filtret i det nya akvariet i en månad. Tänk bara på att låta filtret gå i en hink med det gamla akvarievattnet under tiden du håller på och gör iordning det nya akvariet.

[QUOTE=annak366]Det lilla som blir kvar tänkte jag göra artakvarium av, få se vilken art bara..[/QUOTE]

Två tips: Endlers (http://www.aquariumhobbyist.com/endlerslivebearer/) eller snäcklekare (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=117) :p
#17 - 12 maj 2006 08:36
Ja snäckisarna låter mkt intressant!! Men tror du man kan ha ett gäng i ett 54 l ??
#18 - 12 maj 2006 08:41
Yep! Bara man inreder med fin sand och mycket snäckor och stenar :) I texten står det ju att man kan hålla dem i en grupp på 8-12 individer. De är ju bara 4 cm max :p
#19 - 12 maj 2006 08:42
oki doki! Låter intressant ju ...

Annons