Orolig...

#1 - 11 maj 2006 10:45
Jag blir bekymrad när jag läser om allas problem med dåliga vatten värden o fisk problem till följd av det...

Ska ju snart starta upp ett 150 l kar, o vill allt annat än få problemen själv...

Men jag undrar hur dom uppstår...Det som oroar mig är att de flesta som skriver säger sig sköta delvattenbytena korrekt o ha koll på alla olika halter av gift mm mm...

Varför blir det så där då ????
#2 - 11 maj 2006 12:12
hej hej..jag är med amatör...har precis fyllt på vatten i mitt 70l...:P
#3 - 11 maj 2006 12:14
Kul, då e vi 2... Hoppas allt går bra för dig!

Jag har inte haft några missöden med mitt lilla, 54l, som jag har nu, tack o lov...
#4 - 11 maj 2006 12:31
[quote=annak366]Jag blir bekymrad när jag läser om allas problem med dåliga vatten värden o fisk problem till följd av det..
Ska ju snart starta upp ett 150 l kar, o vill allt annat än få problemen själv...
Men jag undrar hur dom uppstår...Det som oroar mig är att de flesta som skriver säger sig sköta delvattenbytena korrekt o ha koll på alla olika halter av gift mm mm...
Varför blir det så där då ????[/quote]

Den vanligaste orsaken till dåliga värden (mest nitrit) i nystartade akvarier är att man har i för många fiskar på ett tidigt stadium.
Det bästa är att börja långsamt, med några få fiskar, öka efter ett par veckor med några till osv.

Det är också bra att ha i ett medel med bakterieodling, t.ex. Denitrol eller nitrivec. Jag använder också ett medel som neutraliserar vissa gifter som kan vara i dricksvatten. Man kan t.ex ha i Aqutan, aquasafe är ett annat.

Så börja långsamt med fiskar, använd bakteriekultur på flaska och sköt vattenbytena så ska det inte vara några problem! :)
#5 - 11 maj 2006 12:34
Låter bra, Tack !!
#6 - 11 maj 2006 12:38
Läs instruktionerna på flaskorna och följ dom!
#7 - 11 maj 2006 12:41
oki doki !!
#8 - 11 maj 2006 12:47