Orolig=(

#1 - 7 april 2010 22:29
Köpte ett begagnat avkarium som är 6 kantigt, eller rakt på baksidan sen halv runt fast kantigt. 40Liter..petat på alla silikon fyllningar o alla e mjuka..Vet inte varför men är orolig att det ska börja läcka vatten =(
Är det vanligt el ovanligt att fyllningen börjar släppa?
#2 - 7 april 2010 22:34
Köpte ett begagnat avkarium som är 6 kantigt, eller rakt på baksidan sen halv runt fast kantigt. 40Liter..petat på alla silikon fyllningar o alla e mjuka..Vet inte varför men är orolig att det ska börja läcka vatten =(

Är det vanligt el ovanligt att fyllningen börjar släppa?

Mjukt silikon är väl ändå bra silikon? Gammalt dåligt silikon är hårt och "torrt". Fickor i och under silikonet är vad man ska vara noggrann med att undvika.
#3 - 7 april 2010 22:43
på ett ställe kan man komma in me nageln typ några millimeter o man ser att de sen är mellanrum mellan det o glaset, men de e på utsidan...kände på insidan me nageln o då kan man liksom skrapa bort lite på kanterna....ne skulle aldrig köpt skiten, känns inte ett dugg bra!
#4 - 7 april 2010 22:47
Att man kommer in lite under den är helt normalt med silikon, peta och skrapa inte för mycket då du kan förstöra silikonet. Fyll sakta upp karet inne på toaletten eller någon annan plats som tål fukt, undersök om det läcker och låt det sedan stå kanske en dag och undersök återigen om det läckt.
#5 - 7 april 2010 22:49
i värsta fall kan du ställa det i duschen om du hittar någon plan yta där och så fyller du på det och ser så det inte läcker över natten? Det är ganska ovanligt med läckage. Fast mår du dåligt över det kanske du ska satsa på spindlar eller något sånt istället? eller någon grodvariant som kan vara i så litet akvarium om det finns?
#6 - 7 april 2010 22:49
jag köpte det igår sen fylde upp det inne i duschen, o lät de stå så kanske 1-2 timmar, men inget hade läckt då så jag tömde, sen tog in de hit o fylde o i me fiskarna o sakerna, o nu har de stått så sedan dess o inget hänt
#7 - 7 april 2010 22:51
hahaha neee inga spindlar tack =D och inga konstiga djur heller, har mina 4 guppy =)
#8 - 7 april 2010 22:52
jag köpte det igår sen fylde upp det inne i duschen, o lät de stå så kanske 1-2 timmar, men inget hade läckt då så jag tömde, sen tog in de hit o fylde o i me fiskarna o sakerna, o nu har de stått så sedan dess o inget hänt

Det verkar som att oron var obefogad! :)
Hoppas allt går bra, man oroar sig ofta mer än vad man behöver, men om det skulle läcka är karet in jättestort så du får se det som en svabbning av golvet. ;)
#9 - 7 april 2010 22:55
nja tror nog att 40l förstör bra mer än så om de hamnar på golvet..Jo men jag är orolig att det ska börja läcka senare..Men kanske inte är så lätt om vattnet ligger tryckt mot silikonet på insidan?
#10 - 7 april 2010 23:01
nja tror nog att 40l förstör bra mer än så om de hamnar på golvet..Jo men jag är orolig att det ska börja läcka senare..Men kanske inte är så lätt om vattnet ligger tryckt mot silikonet på insidan?

Exakt, är det någorlunda bra så trycker vattnet snarare silikonet mot rutan istället för under silikonet.
#11 - 7 april 2010 23:07
jo..har det inte hänt nåt sedan ja fylde upp det så kanske det ej händer heller, om man ej skadar silikonet på något sätt.
#12 - 7 april 2010 23:21
Men en av sakerna som gör att jag är smått orolig är, där akvariumet är "böjt" på dom glasen är silikonet nästan lika smalt som skarven mellan glasen..därför jag tycker de borde vara lätt att frätas upp eller bara lossna lite så är de ju kört..kunde ju varit lite bredare med silikonet =(
#13 - 8 april 2010 03:39
Jag tror inte du behöver oroa dig ,men oroar du dig så mkt så töm det och lägg i nytt silicon eller sälj det istället för att gå omkring och må dåligt......

har det inte läckt ännu hade jag släppt det och accepterat att det är tätt.
#14 - 8 april 2010 05:49
Men en av sakerna som gör att jag är smått orolig är, där akvariumet är "böjt" på dom glasen är silikonet nästan lika smalt som skarven mellan glasen..därför jag tycker de borde vara lätt att frätas upp eller bara lossna lite så är de ju kört..kunde ju varit lite bredare med silikonet =(

Många, både akvarier av din storlek och större kan vara limmade på det sättet. Ser förmodligen klenare ut än det är i verkligheten för det funkar ju.
#15 - 8 april 2010 07:01
du oroar dig vansinnigt för mycket. silikon är förvånanssvärt starkt. såg en lite dokumentärsnutt från en akvarie fabrik där de gjorde typ 40-50 L kar... gick oerhörtfort att silikona...typ kanske 10 sek. klart. kändes som att det inte var säkert men det funkade hur bra som helst.
#16 - 8 april 2010 08:12
haha ja jag är expert på att oroa mig..Men är lungt, var bara otroligt trött o slut igår o då blir man extra nojig över det mästa, idag är de bara fint =) Har ju leta som en galning efter akvarium o pumpar o filter o mat o medeciner o vet inte allt nu i någon vecka =D Men nu är jag bara glad över att jag har mina 4 små sötisar =) 'tack för att ni bryr er * =)

Annons