oro för vattenskador?

#1 - 28 september 2009 13:26
Hejsan alla fiskgalningar! Jag har nu blivit rejält akvariebiten hehe Just nu har jag bara ett 40L akvarium men planerar att skaffa ett ca 200L.. det som oroar mig rejält är OM det skulle gå sönder... 200L vatten på golvet= rejäla vattenskador kan jag tänka mig.
Är det ingenting som oroa er andra?Självklart ska man vara noga med lutningen så akvariet står exakt slätt och att akvariet är helt och så, men olyckor kan ju trots allt ske...
#2 - 28 september 2009 13:50
issa83 skrev:
Hejsan alla fiskgalningar! Jag har nu blivit rejält akvariebiten hehe Just nu har jag bara ett 40L akvarium men planerar att skaffa ett ca 200L.. det som oroar mig rejält är OM det skulle gå sönder... 200L vatten på golvet= rejäla vattenskador kan jag tänka mig.

Är det ingenting som oroa er andra?Självklart ska man vara noga med lutningen så akvariet står exakt slätt och att akvariet är helt och så, men olyckor kan ju trots allt ske...

jodå, olyckor händer.

dock skall man vara på det klara med att antalet olycker i förhållande till
antalet akvarium i landet är ganska få.

dock kan det vara på sin plats och kolla upp hur det är med sitt
försäkringsbolag om olyckan skulle komma.

det är lite olika villkor för olika bolag.

.
#3 - 28 september 2009 13:51
självklart är det lite oroande , som sagt, olyckor kan ju ske.
Var noga med att ringa ditt försäkringsbolag och lägg till i din hemförsäkring att du har akvarie. Inte alla hemförsäkringar har detta skydd utan måste läggas till.
#4 - 28 september 2009 15:21
Försäkring täcker, det har jag kollat, men är nojjig ändå :d Och blev lite fundersam eftersom jag tycker mig se att folk här inne och på andra "akvarie"-forum verkar skaffa akvarie efter akvarie utan att ens blinka och fundera över vad som KAN hända om det går sönder
#5 - 28 september 2009 15:35
issa83 skrev:
Försäkring täcker, det har jag kollat, men är nojjig ändå :d Och blev lite fundersam eftersom jag tycker mig se att folk här inne och på andra "akvarie"-forum verkar skaffa akvarie efter akvarie utan att ens blinka och fundera över vad som KAN hända om det går sönder

Det är några här inne som fått en hel del vatten på golvet och alla är vi nog medvetna om risken. Trots allt är det ju inte mer än någon promille som går i total läck. Mycket vanligare är det att det händer något med vatten/värme rör eller diskmaskin än att ett akvarium spricker.
#6 - 28 september 2009 16:09
lillfrasse skrev:
Det är några här inne som fått en hel del vatten på golvet och alla är vi nog medvetna om risken. Trots allt är det ju inte mer än någon promille som går i total läck. Mycket vanligare är det att det händer något med vatten/värme rör eller diskmaskin än att ett akvarium spricker.

oki det låter iofs ganska lugnande. Och du har ju rätt, antar att de flesta kar börjar läcka lite långsamt så man förhoppningsvis hinner vidta åtgärder innan man står med vatten upp till knäna.

Jag får försöka ta mig i kragen, sluta vara så harig och ta steget att våga skaffa det där ca 200liters karet som jag så gärna vill ha:d
#7 - 28 september 2009 18:04
Ja spillde ut 540 liter vatten i mitt vardagsrum då karet braka ;P , fick nya golv i vardagsrum, badrum och hallen. kostade 500:- i självrisk =)
dock lär man verkligen vara säker på försäkringarna då ja ringde mitt försäkringsbolag sa dom att de täcker sånt men de dom menade då var tydligen att de täcker endast lösöre som möbler och dyl som kan ta skada.
De var nämligen fastighetsföreningens försäkring som fick stå för skadorna på själva fastigheten och de hade inte ja kollat upp men som tur var så gjorde dom ju det.
Och jag bor i bostadsrätt.
#8 - 28 september 2009 18:34
Det är väl inte så många som funderar på ifall de kanske kör på en människa när de köper bil heller? ^^

Man brukar ju hellre se det positiva i saker och ting:)

Ja ditt eget försäkringsbolag står för lösöret och bostadsrättsföreningens försäkring står för det som inte hör till innehållet i din lägenhet. Laminatgolv och sådant bör ju räknas som lösöre.
#9 - 28 september 2009 19:12
Men såhär är det ju alltid när man skaffar djur. Har till och med hört folk säga "jag skulle nog inte klara av att skaffa hund för det är så hemsk när de blir gamla och man måste avliva dem". Possitivt tänkande.....

Tips; Köp ett akvarium direkt ifrån en affär där du får med garanti. Om en de i butiken har tex. 3 års garanti så betyder det ju att du kan vara rätt säker på att det är ett bra akvarium eftersom butiker aldrig säljer med förlust.

Annons