ornatus problem

#1 - 17 november 2010 11:54
Hej, jag har ett par julidochromis som har yngel, och i går gjorde jag ett rent aktariumet.
I dag såg jag att den stora ornatusen jagade i väg den lilla så nu är den bara uppe i ett hörn på andra sidan. Så vad ska jag göra?? Akvariumet är 180L och det finns även Prinsessan av burundi som just nu har yngel i samma grotta som ornatusarna, multisar och några andra yt fiskar i karet. Kan inte få tag på den aggresiva Ornatusen. Behöver verkligen råd.
Firreforden
#2 - 17 november 2010 16:26
vad gjorde du när du gjorde rent?

böt du vatten? ändrade du om?
#3 - 17 november 2010 18:49
Ja tog bort alger från glaset, bytte mindre än en tredjedel av vattnet och stoppade ner nya snäckor till Multisarna.
Firreforden
#4 - 18 november 2010 15:34
när man har fått ett jullepar så får man inte byta mera än 1/3 och man får inte ändra om i karet. för det kommer troligtvis att splittra paret och kommer vara mycket svårt att få ihop dom igen. hände mig, hanen vågade sig inte komma fram, utan han låg under en sten tills han dog
#5 - 18 november 2010 17:45
Julidochromis har otroligt dålig parsammanhållning, förr eller senare är det nästan garanterat att den större fisken i paret slår ihjäl den mindre. Minsta störning kan orsaka det. Det är nog bara att flytta ut den mindre fisken, de blir knappast sams igen.
#6 - 19 november 2010 20:14
Låter som om jag har haft en väldig tur!
Mina är tillsammans igen och båda är i grottan och tar hand om ynglena:)
Jag tog upp den lilla ornatusen i två dagar och sen när jag skulle släppa tillbaka den så ändrade jag om lite i karet och släckte ljuset innför natten. På morgonen när det hade tänts var båda i grottan som om inget hade hänt =D
Jag var ganska rädd för att den lilla skulle vara död på morgonen...
Men som sagt jag har nog haft en väldig tur ;)

Annons