Ormstjärna

#1 - 2 mars 2008 14:00
Hej hej!

Jag har precis fått i någon fisk och lite koraller i mitt nya saltvattensakvarie.
Idag när jag lade i mina nya koraller så hittade jag en stor ormstärna uppskattar strax över 10cm i diameter.

Nu till frågan, kommer detta fetto att äta min räka och fisk?
Det hade ju varit kul att lyckas hålla ormstjärnan ihop med dom andra, ska jag täka på något speciellt när det gäller ormstjärnor?

MVH /Tobias
#2 - 2 mars 2008 14:12
Här kommer en bild på det lilla livet.
#3 - 2 mars 2008 15:29
Jag tror att ormstjärnor har fått ett oförtjänt dåligt rykte. Visst äter de upp dina fiskar, men troligtvis först efter att de dött av annan orsak. Jag förstår inte hur en så långsam varelse skulle kunna jaga ikapp och döda en frisk fisk.
MVH
Magnus
#4 - 2 mars 2008 16:07
Själv har jag ingen aning men vill påpeka att ormstjärnor är betydligt snabbare i sina rörelser än sjöstjärnorna. Åsikten baserad på upplevelser vid "beach combing" på Filippinerna.
#5 - 2 mars 2008 16:15
Jo det är klart att fiskarna är snabbare, men jag tänkte mest om den är ett nattdjur. Och kanske kastar sig över någon fisk som "sover". Det återstår att se, tack för svaren :D

MVH /Tobias
#6 - 2 mars 2008 17:17
Det finns ormstjärnor som fångar och äter fisk. De är dock betydligt större än 10 cm, de brukar vara uppemot 30 i spännvidd över armarna. Jag tycker spontant den där ser harmlös ut (den har ytförstoringar på armarna, det brukar vara arter som huvudsakligen filtrerar som har det).
Jag vill dock poängtera att jag inte känner igen stjärnan, utan det är min spontana "magkänsla", om än baserad på att ha hållit många många olika ormstjärnor.
#7 - 2 mars 2008 21:39
Jag håller med Tropfrog och Azur. Tycker också spontant den ser ut som en filtrerare. Har heller aldrig sett arten - det gör ju det spännande. Det är ju halva nöjet (minst) med saltvatten - det som dyker upp som man inte har någon aning om.

MVH Lasse
#8 - 5 mars 2008 20:23
Jo det var roligare än jag hade trott, jag hittade en massa roliga djur :D
#9 - 5 mars 2008 21:13
Jo det var roligare än jag hade trott, jag hittade en massa roliga djur :D

Vänta du - du har inte sett hälften än. Ett roligt tidsfördriv brukar vara att ta fram ficklampan när det varit mörkt i karet några timmar - då du - snacka om "the dark side"

MVH Lasse
#10 - 6 mars 2008 09:35
Haha, det ska jag testa.

MVH /Tobias

Annons