Ormhassel inredning till ett Asienkar?

#1 - 12 oktober 2007 22:17
Jag har lite planer på att starta upp ett Asien-biotop-kar med Crystal red och kampfisk i så småningom. Kommer de föresten från samma område..?? Men åter till huvudfrågan; Jag funderar på att ha ormhassel i karet, då detta är väldigt dekorativt. Är det någon som vet om ormhassel kommer från Asien? (Eftersom trollhassel gör det.. hittar inget om det på nätet..)
#2 - 13 oktober 2007 06:21
Tydligen ska det komma från england.
http://www.kkuriren.se/hermes/article/KK_19980416_SID_29_1_2.html
Läs längst ner.
#3 - 13 oktober 2007 06:58
Det var ju synd.. Men det växer säkert i Asien med..;)
#4 - 14 oktober 2007 18:17
Nu har jag varit på bibblan och slagig i böcker..:) Ormhassel är tydligen en framodlad variant.. Så den kan ju med andra ord finnas i många olika värdsdelar med samma sorts klimat..;) Och den är ju med största sannolikhet framodlad av trollhasseln, eftersom de är mest lika... Den kommer ju ifrån Asien..:D
#5 - 14 oktober 2007 18:21
Jag hade ormhassel ett tag i mitt akvarium som har fiskar från Asien. Jag tyckte dock inte om det, grenarna föll sönder och de trasslade hela tiden in sig i annat. Svårt att få snyggt. Det brukar finnas "greniga" rötter i affärerna som jag tror funkar bättre om du vill åstadkomma något som ser ut som grenar som sticker ned i vattnet med mossa på osv. Bara min åsikt! :)
#6 - 14 oktober 2007 18:42
Det finns fyra arter av trollhassel (Hamamelis), två kommer från Asien (Kina resp. Japan) två från Nordamerika.

Annons