eftersom en orm smälter maten relativt sakta så spyr den upp maten om det tar för lång tid annars börjar den att ruttna i magen.
Det är inte därför ormar spyr upp maten. Dom behåller inte maten av flera orsaker men inte på grund av att det rutnar i magen. Eller jo det kan vara det men då är det på grund av att den har det för kallt i terrariet (eller att den inte ätit på väldigt länge) vilket resulterar i att matsmältningen inte fungerar som den ska.
Den vanligaste orsaken till att ormar spyr upp maten är stress. Det är inte enkelt för ett kallblodigt djur att smälta mat, det är en enorm fysisk prestation att smälta maten.
En jämförelse som förklarar det.
En orm med tom mage har ungefär samma syreförbrukning per kilo kropsvikt som en häst som står i stallet medans en orm som smälter en rejäl måltid har samma syreförbrukning per kilo som en häst som har travat i ca 2 km .
Det förklarar varför det inte behövs så mycket för att den ska bli stressad och spy upp maten som du kanske förstår.
varför inte någon snäll ödla? det är dessutom lättare att mata och lättare att övertala föräldrar till...
Under dom femton åren jag har jobbat med reptiler så har jag lärt mig att man aldrig ska jämföra ödlor och ormar. Dom är väldigt olika på många sätt.
En ödla behöver inte vara lätt att mata alls särkillt om man tänker på att dom flesta ska ha mat flera gånger i veckan. En orm kan matvägra i upp till 18 månader utan att tappa vikt medan en ödla klarar ett par veckor innan det börjar bli kritiskt. Jag anser att ormar är lättare vad gäller foder. Varannan vecka är lättare än varannan dag. :)