orkar man?

#1 - 21 september 2007 16:43
jag är sugen på att göra en totalmakeover på mitt 500 l hörnakvarium.
just nu sitter det en bergsbakrund gjord i fogskum och svart/mörkmålad fast silikonad, antar att det sitter som berget :p

helst hade jag velat ha btn, men akvariet har minst sagt lite udda mått.. :( det är otroligt högt så jag når inte ner till botten om jag inte slangar ur halva akvariet och står dubbelvikt, så det är lite därför jag tvekar..

hade tänkt mig att göra en bakrund i frigolit och gömma in och utsug från min FX5:a bakom, men ids man hålla på med något som är dömt att misslyckas? ;)
är inte så värst haj på hur det bör se ut bakom bakrunden (vid pumpen), hur, var och hur många raster som ska sitta fast..

så här ser det ut nu (notera dörren brevid så får ni en hum om hur högt det är) http://good-times.webshots.com/photo/2295038680078248728ixhxbq?vhost=good-times

och så här hade jag väl tänkt mig:
http://good-times.webshots.com/photo/2695824820078248728yIaajn?vhost=good-times

ge mig massor av förslag och tankar, lite tips och bilder på egenhändigt gjorda bakrunder kanske? ;)
#2 - 21 september 2007 17:23
fin bakgrund
#3 - 21 september 2007 17:32
klart du orkar!
Finns inget värre än att titta på ett kar man inte är nöjd med! (dagens I-landsproblem;))
Ritningen tycker jag ser bra ut, har du tänkt ha filtermaterial där bakom eller bara köra i pumpen?

Vad har du för fisk i?

/Hans
#4 - 21 september 2007 17:33
Varför vill du byta ut den fina bakgrunden???? Skaffa ett akvarium till vetja! Där kan du montera en köpt bakgrund istället......
#5 - 21 september 2007 17:42
Håller med, det ser bra ut nu, så varför ändra på det;)?
#6 - 21 september 2007 19:18
jag vill ändra den för att jag ska kunna få dit ytterfiltret utan att det syns, alltså måste jag skära sönder bakrunden och det är inte det lättaste :p
+ att den inte går hela vägen ner till botten utan man lär typ ha 15 cm grus.. minst :p
har inte en aning om hur det bör se ut där bakom, om det ska vara filtermatta eller inte..

har ett till akvarium, ett helglas på 200 l som står och väntar på att jag ska orka silikona om det och köpa massa saker :p står på en asful furubänk nu..
#7 - 21 september 2007 19:39
Ser ut som om du har häcken full nu inför vintern, nästan så att man blir lite avis ju;)!
Alltid kul med nya projekt att sätta händerna i när det är regn och rusk ute.
#8 - 21 september 2007 20:01
@ ansjo

haha, visst fan har jag häcken full :p och NOLL motivation. skitkul när man bor alldeles för litet (58 kvm med en hund, katt, två akvarium å en sambo) haha.
du kan få ta över där jag är och lämna tillbaka när du är klar :D
#9 - 21 september 2007 22:28
Skulle tro det va;)?
Själv är det nästan tvärtom, jag vill ha fler kar men hon jag delar tidningen med tycker det inte, och vilket tror du det blir då:p?
#10 - 22 september 2007 02:20
om du nu bestämmer dig för att ta bort bakgrunden, så kan btn moduler kanske vara en bra ide. Vissa är ju rätt stora och höga/långa och i ett högt kar kanske du inte behöver kapa av så mycket.
#11 - 22 september 2007 06:30
@ansjo
haha vi kan ju byta sambos ett tag :D min vill att jag ska göra mig av med det tomma 200 l... *muttrar*
#12 - 22 september 2007 07:29
Får man föreslå högre växter. Tätt planterad bredbladig vallisneria som går hela vägen upp till ytan. Då syns inte så mycket slangar.

Förresten var får man tag på ett så stort hörnakvarie?
#13 - 22 september 2007 08:11
@ johanrex

ja, det känns bara som att det är temporärt inrett just nu. ska köpa, som du säger, högre växter ev nån näckros också! :)

jag köpte det på blocket av en kille som hade beställt det hos en glasmästare, så det finns nog inget likadant att få tag i..
#14 - 22 september 2007 10:16
[COLOR=blue]Om du vill göra en frigolit-bakgrund så tveka inte. Karva i och forma frigolit är det roligaste som finns! Jag tycker att det redan är ett jätte snyggt kar som du har, men är Du inte nöjd så gör om det från början![/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Ville du ha lite bilder så kolla på alla olika projekttrådar. T.ex. så håller jag på med en bakgrund så det finns ganska många bilder på hur jag har gått till väga hittills, RobinJ eller RobertJ (jag kommre inte ihåg vad han heter just nu) har också gjort en frigolit-bakgrund som du kan kolla på mm. mm.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Lycka till!!![/COLOR]
[COLOR=#0000ff]/Mathias[/COLOR]
#15 - 22 september 2007 10:18
[COLOR=blue]Det finns en artikel här på Zopet om hur man gör en bakgrund. [/COLOR]
[COLOR=blue]Skriver du frigolit bakgrund på google så kommer du att hitta massa bra tips och råd.[/COLOR]
#16 - 22 september 2007 13:01
@ matte159
tackar så mycket för tipsen! :)
jag tror dock att jag kommer börja med att börja med att försöka att sätta dit ytterfiltret i den gamla bakrunden, går inte det, ja då måste jag ju slita bort den :p
#17 - 23 september 2007 14:09
idag har jag installerat mitt nya fluval FX5 filter, och jag kom fram till att jag fan inte orkar att riva hela bakrunden :p så jag skar hål på kanterna i bakrunden så att fästena till slangarna fick plats :)
latmask! :D

så nu sitter insug längst ut till vänster och utblås till höger, inte ett dugg lik min lilla ritning :p
#18 - 23 september 2007 15:37
Det blir inte alltid vad man har tänkt sig, men jag tror nog det blir bra ändå, och tänk så mycket jobb du sparade;)!
#19 - 23 september 2007 15:43
det blir nog skitbra ändå tror jag också, nu ska gruset (apgrovt) och lavastenarna väck och in med ny ljuuuus sand, kalksten och lite mörkare natursten!
några schyssta hööööga växter som vallisneria och nån näckros! :)
#20 - 23 september 2007 16:01
Då blir det till att ta fram kameran sedan och visa hela härligheten (akvariet alltså):p!
#21 - 23 september 2007 16:36
HAHA, hela härligheten vaaa ;)
jo men det är ju solklart! :) blir nog nästa helgs projekt, beroende på hur veckan som kommer ser ut med jobb.

ska bli rätt roligt faktiskt :D
#22 - 24 september 2007 17:51
idag har jag hällt i biltemas blästersand över gruset, kom fram till att det nog blir bäst så.. ska nog skaffa mig nån bottenfräsare a´la äppelsnäckor (?) också. petade ner massa kalksten också, mer ska det bli.. :)
klippt av lite växter har jag också gjort, drog ner till djuraffären och skulle köpa massa vallisneria men tro på fan att dom inte hade nån! *mutter* men dom var snälla och sa att jag kunde ge dom namnet på den växt jag ville ha så skulle dom ta hem :)

å så blev det 5 st rödzebra ciklid :D kunde inte hålla mig..

YES Impulsiv är mitt förnamn :)
#23 - 24 september 2007 19:39
- Ja jösses vilket akvarium! Inser att det kan vara nog så krångligt att jobba ner i den burken! Hur gör du! Står du på en steg-pall och hänger ned i burken?
Kan du inte skicka ned någons barn att jobba i burken? Annars blev jag rätt avundsjuk på modellen. Vill oxo ha ett maffigt hörnakvarium :)

...å andra sidan tror jag inte det är rimligt i dagsläget. Sedan juli detta år har vi redan köpt på oss elva (11) akvarier :)

Lycka till med din makeover.....
#24 - 25 september 2007 03:31
@ olof

ja du, krångligt är väl bara förnamnet :p jag lär tömma akvariet på minst 1/3 vatten och skruva ner högersidan på ramen + använda stege för att nå ner :p alternativt cyklop å snorkel :D

shiit.. 11st? du har å göra då med andra ord :)
#25 - 25 september 2007 06:34
Jag skulle vilja se alla dom 11 karen ;)
Hörnakvarium är så fint, och smart, en massa döutrymme som får liv.
#26 - 25 september 2007 20:18
surinam skrev:
Jag skulle vilja se alla dom 11 karen ;)

Hörnakvarium är så fint, och smart, en massa döutrymme som får liv.

- Haha! Ja visst låter det stolligt med så många akvarium. Det är "bara" nio stycken som vi satt igång. Det står två burkar på 375 liter och väntar på tur. Har ännu inte bestämt mig riktigt vad vi skall ha i dem. Tanken är att ett skall nyttjas för Malawi och det andra kanske för lite Tanganyika.

Det började helt lungt med ett 600-liters som blev sällskap. Sedan tappade vi lite omdöme och svarade på för många annonser :) Några av burkarna syns på min blogg. Eller. Alla syns nog! I lördags inredde vi färdigt ett 220-liters där det nu simmar trevliga Zebra och Elfenbensciklider :)

....men nu har vi satt stopp för nya burkar. I alla fall tills vi hinner kasta ut lite mer onödiga möbler....
#27 - 25 september 2007 20:25
decaux skrev:
@ olof

ja du, krångligt är väl bara förnamnet :p jag lär tömma akvariet på minst 1/3 vatten och skruva ner högersidan på ramen + använda stege för att nå ner :p alternativt cyklop å snorkel :D

shiit.. 11st? du har å göra då med andra ord :)

- Låter festligt med "måste använda stege för att nå ner" :)
#28 - 26 september 2007 03:33
- Låter festligt med "måste använda stege för att nå ner" :)

haha, ja det är väl lite tvetydigt kanske ;) men du förstår ju åtminstone vad jag menar! ska be sambon ta lite kort när jag badar i akvariet, för jäklar vad blöt man blir! :D

Annons