<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Har funderingar på att hålla vanlig bäcköring i ett 540liters kar.
Nån som har erfarenhet av detta.
Tänker mest på temperaturen, vet inte riktigt hur jag ska göra för att hålla den på en lagom nivå. Blir ju antagligen så att det handlar om att kyla istället för att värma.
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Jag har hållit bäcköring. Viktigast är att du håller uppe syrehalten. Temperaturmässigt är de inte överdrivet svåra att hålla - med bra vattenrörelse klarar de uppemot en 25 grader (lägre är bättre), och de är lätta att få att äta t.ex. pellets.
Problemet med öring är att de är fruktansvärt aggressiva mot andra öringar. Du kommer antagligen bara att kunna hålla en enda i ett 540 liters akvarium.
Man kan iofs knäcka deras revirinstinkt genom att hålla dem väldigt tätt, som man gör i fiskodlingar, men då är det svårt att hålla uppe vattenkvaliteten.
Den är inte heller särskilt aktiv. Utom vid matning tillbringar den sin tid med att stå still i 'lä' vid en sten.
Kort sagt, en ganska trist akvariefisk. Min fick åka tillbaks till sin bäck efter ett par månader.
Jag kan istället rekommendera mört om du vill hålla svensk fisk. Ett stim småmörtar är en prydnad i vilket akvarium som helst, och de tål rätt höga temperaturer. Abborre är också en trevlig och vacker akvariefisk, med ciklid-liknande beteende, fast den äter upp mindre fisk och växer snabbt ur mindre akvarier.
Några mycket lätthållna, fast kanske inte direkt vackra, svenska fiskar är t.ex. ruda och gärs.
En fisk jag alltid har velat ha i akvarium är harr. Fantastiskt vacker fisk, men den verkar vara praktiskt taget omöjlig att transportera - jag har aldrig fått hem nån levande.