[QUOTE=defdac]
kan det mineraliseras 237 mg N kg-1 d-1. dvs 237mg N per kilo jord och dygn. nu är det iof inte jord vi har i karen, men 237 mg på 100 liter (ungefär mitt kars storlek) är 2.37ppm och jag har 25 kilo grus plus gojs och den översta centimetern är syresatt vilket borde innebära minnst ett kilo plus allt gojset som flyter runt i vattnet och i filtret där det också är aeroba förhålladen ger minst ett par ppm no3 per dygn vilket är mer än vad mina växter käkar.
Om det nu ger ett par ppm NO3 per dygn (lätt att mäta i ett fiskakvarium utan växter) så är dessa ppm:en inte tillgängliga för växterna eftersom det kan vara organiskt uppbunden nitrat - vilket är hela problemet.
[/quote]
när organiskt kväve mineraliserats så är det inte längre organiskt utan oorganiskt. dvs de ppm'erna är tillgängliga för växterna.
[quote]
dessutom mineraliseras organiskt kväve under anaeroba förhållanden, om än inte lika mycket vilket ger ännu mer.
Det är här problemet ligger. Hur mycket anearobitet har du i ditt substrat? Hur mycket oorganiskt nitrat producerar din burk per dygn? Förmodligen långt mindre än vad växterna egentligen vill ha och blir därför väldigt kvävebegränsade.
Kan du mäta upp ett visst antal ppm nitrat över flera veckor, som dessutom stiger pga matning utan att du tillsätter KNO3, så är det ju ett bevis på att du kör kvävebegränsade växter - men att algerna har kalasbordet uppdukat.
[/quote]
jo, visst är det ett problem att man inte från start kan veta hur mycket som mineraliseras, men efter ett par veckors mätningar borde man ha lärt sig det och kan då veta hur mycket det rör sig om i just sitt eget kar.
om man kan mäta upp stigande värden av nitrat utan tillsats av kno3 OCH att växterna visar bristsymptom på kväve under lång tid (dagar) så faller min teori (iaf som helhet).
[quote]
de upp till 20 ppmerna som man enligt dig kan ha som organiskt kväve
Närdå? Du kan ha flera hundra ppm nitrat.
Hela min poäng är att man inte kan veta allt det här. Det är lönlöst att diskutera eftersom du inte kan mäta mineraliseringshastigheten eller hur mycket av vilket nitrat du har.
och 20 ppm löst organiska kväve som bildas på en vecka låter väldigt mycket, kan det verkligen bildas så mycket?
Exakt min poäng. Hur mycket bildas det egentligen? Vilket foder ger vilken nitratmängd under en viss växtmängd och mineraliseringshastighet vid en viss typ av substart?
Det uppkommer fler frågor än vad man behöver svara på, och det är det som är det fina i kråksången med Estimative index. Vi tar bort bottnen, mineraliseringen, nitrifikationen, bakteriemängden, redoxen - ja allt komplicerat man inte kan mäta och som varierar för mycket per tidshet - från hela ekvationen och pytsar istället ner kända mängder ickeorganiska mineraler som direkt kan sugas upp av växterna blad så dom slipper använda rötterna vilket tar onödigt mycket energi. Man får därmed maximal tillväxt med det ljus man väljer.[/QUOTE]
nu är jag iof inte ute efter maximal tillväxthastighet utan att köra bekvämare med mindre vattenbyten.
och just nu i denna disskutionen är mitt mål att komma fram till att det visst går att mäta sig fram till bra nitratnivåer.