Ordning på filtermaterial i ytterfilter.

#1 - 4 oktober 2004 10:26
Hej.
Jag fick för ett tag sedan ett akvarium med ytterfilter av en som tröttnat. I ytterfiltret fanns tre sorters filtermaterial: någon typ av vadd, grönt plasttrassel, och någon sorts rörformiga stenar. Filtermaterialet låg i ordningen vadd->trassel->stenar, och nu undrar jag om det är rätt? Rent intuitivt känns det som att vattnet först borde filtreras genom det grövsta filtret (stenarna) sen det näst grövsta (trasslet) och till sist det finaste (vadden), men nu var det precis tvärt om.

Tacksam för svar!
//Anders Åstrand

ps. Om det är så att de låg i rätt ordning så antar jag att det inte handlar om ren mekanisk filtrering, och då skulle jag vara oerhört tacksam om någon kunde beskriva funktionen hos de tre filtertyperna. //ds.
#2 - 4 oktober 2004 10:47
Ursprungligen skickat av Anders_A

Rent intuitivt känns det som att vattnet först borde filtreras genom det grövsta filtret (stenarna) sen det näst grövsta (trasslet) och till sist det finaste (vadden), men nu var det precis tvärt om.

Jag håller med dig. Det är även så Eheim rekomenderar. Grövsta materialet underst (i Eheimfilter)!

Peter
#3 - 4 oktober 2004 12:33
vad är det för filter, vissa filter pumpar vattnet nere ifrån och upp
#4 - 4 oktober 2004 13:05
Tack för svaret!
Jag gjorde som min intuition sa och lät vattnet filtreras från grövst till finast.

Ja, den här pumpen pumpar nerifrån och upp, men det spelar väl ingen roll, eller?

Annons