Ordlexikon

#1 - 6 november 2005 18:05
[font=Arial Black][size=4][color=darkred]Zoopetcyklopedin[/color][/size][/font]

Eftersom det inte är så lätt att känna till alla begrepp i början, kunne vi inte få en akvarie ordlista här på Zoopet, som kanske goldmedlemmerna kunne hjälpa till med att kompletera, så inte kjell behöver sitta uppe hela natten själv :)

Här är lite ord som jag inte har fattat meningen med:
Low-tech
High-tech
ppm

Vill också passa på att tacka alla vänliga akvarister som gör denna hemsidan till den bästa av sitt slag
#2 - 6 november 2005 18:34
[QUOTE=Lynxx][font=Arial Black][size=4][color=darkred]Zoopetcyklopedin[/color][/size][/font]

Eftersom det inte är så lätt att känna till alla begrepp i början, kunne vi inte få en akvarie ordlista här på Zoopet, som kanske goldmedlemmerna kunne hjälpa till med att kompletera, så inte kjell behöver sitta uppe hela natten själv :)

Low-tech
High-tech
ppm

Vill också passa på att tacka alla vänliga akvarister som gör denna hemsidan till den bästa av sitt slag[/QUOTE]

Low-tech = låg teknologi - så lite apparatur som möjligt :)
High-tech = hög teknologi = motsatsen dvs så mycket och dyrt osv :mad:
ppm = parts per million = 1/1000000
#3 - 6 november 2005 18:45
[QUOTE=erikthur][QUOTE=Lynxx][font=Arial Black][size=4][color=darkred]Zoopetcyklopedin[/color][/size][/font]

Low-tech
High-tech
ppm

Vill också passa på att tacka alla vänliga akvarister som gör denna hemsidan till den bästa av sitt slag[/QUOTE]

Low-tech = låg teknologi - så lite apparatur som möjligt :)
High-tech = hög teknologi = motsatsen dvs så mycket och dyrt osv :mad:
ppm = parts per million = 1/1000000[/QUOTE]

high-tech har sinna fördelar erik.
tror inte saltvattenskar hadde sett så fina ut utan sinn "high-tech". eller om terrariumen hadde vart lika vackra utan sinn "high-tech".

dock används inte high-tech lika mycket inom sötvattensakvaristik.
#4 - 6 november 2005 19:26
mid-tech
tmg
#5 - 6 november 2005 19:34
Men vad är definitionen av ett high-tech?
Jag har en doppvärmare, innerfilter och ljusramp är det då ett high-tech eller?
Bilagor:
#6 - 6 november 2005 19:34
[QUOTE=Lynxx]Men vad är definitionen av ett high-tech?
Jag har en doppvärmare, innerfilter och ljusramp är det då ett high-tech eller?[/QUOTE]
Snarast mid-tech
#7 - 6 november 2005 19:44
[QUOTE=erikthur][QUOTE=Lynxx]Men vad är definitionen av ett high-tech?
Jag har en doppvärmare, innerfilter och ljusramp är det då ett high-tech eller?[/QUOTE]
Snarast mid-tech[/QUOTE]

skulle mer kalla det lowtech då dom 3 tillbehören är nåt alla har mer eller mindre.
#8 - 6 november 2005 20:12
Jag är väl inte så inne på växtsvängen men vad jag har förstått så innebär High-tec att man kör Co och pmdd gödning samt speciella växtlysrör ex T5 och Metallhalogen. Low-tec att man kör utan Co och speciella lysrör mm. Begreppen handlar främst om växtakvarium.
#9 - 6 november 2005 20:19
handlar främst om växtkar? :p
så high-tech och low-tech saltkar är en liten del av akvaristik?

nya begrepp:
Paludarium
Vivarium
Terrarium
Akvarium
Akva-terrarium
Powerhead
Flod akvarium
#10 - 6 november 2005 20:29
[QUOTE=Raven][QUOTE=erikthur][QUOTE=Lynxx]Men vad är definitionen av ett high-tech?
Snarast mid-tech[/QUOTE]

skulle mer kalla det lowtech då dom 3 tillbehören är nåt alla har mer eller mindre.[/QUOTE]
Ljus har jag väl i alla fall i kanske 2/3 av mina burkar.
Ingen doppvärmare whatsoever
(ställt några burkar i ett rum med 15 grader för att får ner temperaturen).
Innerfilter i alla fall ett akvarium - och 2 som ligger och skrotar...
I still say mid-tech
:cool:
#11 - 6 november 2005 20:35
[QUOTE=erikthur][QUOTE=Raven][QUOTE=erikthur][QUOTE=Lynxx]Men vad är definitionen av ett high-tech?
Snarast mid-tech[/QUOTE]

skulle mer kalla det lowtech då dom 3 tillbehören är nåt alla har mer eller mindre.[/QUOTE]
Ljus har jag väl i alla fall i kanske 2/3 av mina burkar.
Ingen doppvärmare whatsoever
(ställt några burkar i ett rum med 15 grader för att får ner temperaturen).
Innerfilter i alla fall ett akvarium - och 2 som ligger och skrotar...
I still say mid-tech
:cool:[/QUOTE]

då svarar jag personligt definitionsmässigt uttryck ;)
#12 - 6 november 2005 21:44
Nej det handlar väl om saltkar också, men jag har inga saltkar och läser därför inget om det heller. Kort sagt så handlar det väl om mycket eller lite teknik.
#13 - 7 november 2005 11:28
"Low-tech = låg teknologi - High-tech = hög teknologi".Teknologi betyder egentligen "läran om teknik" och antyder en högre filosofisk nivå.Tycker det är bättre att tala om "lågtekniskt" respektive "högtekniskt" när det gäller det mer praktiska utförandet av till exempel akvarier (men det är min åsikt!).
<<<(^:>*
#14 - 7 november 2005 13:14
Paludarium
Vivarium
Terrarium
Akvarium
Akva-terrarium
Powerhead
Flod akvarium

har inte full koll på vad dom flesta betyder.. powerhead är däremot ett extra pumphuvud som får fart på vattnet och gör att fiskar börjar simma (tillex piraya).
flodakvarium är ett akvarium där vattnet cirkulerar på ett annat sätt det åker ner och längst ner sitter insugen så åker vattnet tillbaks till andra änden och sen ner igen.

|<-------:-|
|<-------:-|

typ så går det :p

akva-terrarium är ju rätt och slätt ett akvarium/terrarium en vattendel och en landdel.
terrarium är väll en glasburk där man inte har vatten i alltså ett torrt akvarium om man vill uttrycka sig så :p.
#15 - 7 november 2005 13:17
[QUOTE=Tastyfish]terrarium är väll en glasburk där man inte har vatten i alltså ett torrt akvarium om man vill uttrycka sig så :p.[/QUOTE]

stackars fiskar:rolleyes:
#16 - 7 november 2005 15:55
du om någon vet vad man har i ett terrarium ;). inte räkor då :D.

men man har ju reptiler och amfibier i sådana mojänger.
#17 - 22 juni 2007 02:14
[FONT=Garamond][SIZE=3]
Rysligt länge sedan denna tråden var "aktiv", men jag såg den först nu, så jag svarar ändå... :)

[/SIZE][/FONT][LIST]
[*] [FONT=Garamond][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Paludarium =[/FONT] Ursprungligen mest använt för behållare vari man sökt efterlikna en regnskogs- eller träskbiotop. I våra sammanhang oftast använt som ett annat namn på akvaterrarium, och i en hel del äldre svensk akvarielitteratur är det synonymt med akvaterrarium. Gammalt uttryck: används knappast längre.[/SIZE][/FONT]
[*] [FONT=Garamond][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Vivarium =[/FONT] Fritt översatt "plats för liv". Kort sagt en behållare för levande ting, och innefattar alltså akvarium, terrarium, akvaterrarium, aviarium, osv, samt egentligen också växthus.[/SIZE][/FONT]
[*] [FONT=Garamond][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Terrarium =[/FONT] "Plats för land/jord". Ett akvarium utan vatten. Främst avsett för växter, kräldjur och/eller leddjur, alltså ormar, ödlor (ej salamandrar), sköldpaddor, kackerlackor, tusenfotingar, och liknande.[/SIZE][/FONT]
[*] [FONT=Garamond][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Akvarium =[/FONT] "Plats för vatten". Ett terrarium med vatten. Avsett för växter, fiskar, vattenlevande kräftdjur, etc.[/SIZE][/FONT]
[*] [FONT=Garamond][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Akvaterrarium =[/FONT] "Plats för land/jord [FONT=Times New Roman]och[/FONT] vatten". En behållare där man kombinerat ett akvarium och ett terrarium, alltså enkelt uttryckt ett terrarium som dessutom har en ganska stor vattendel. Lämpligt för många sköldpaddor, samt herptiler - alltså grodor, paddor och salamandrar (ej ödlor).[/SIZE][/FONT]
[*] [FONT=Garamond][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Powerhead =[/FONT] Som tidigare nämnts ett kraftigt pumphuvud, med stor pumpeffekt räknat i liter per timme. Då ett powerhead främst är avsett endast för att sätta ordentlig fart på vattnet, så är det oftast inte kopplat till någon filterbehållare. Finns i ett antal fabrikat, bland annat Tunze. Kallas ofta "cirkulationspumpar".[/SIZE][/FONT]
[*] [FONT=Garamond][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Flodakvarium =[/FONT] Ett akvarium där man försökt efterlikna en flodbiotop. Ofta har man endast gjort det genom att anpassa växtligheten och fiskbeståndet, men ibland har man gjort det mera "på riktigt", och med hjälp av pumpar sett till att vattnet strömmar ordentligt från ena kortsidan av akvariet till den andra, så att även vattenflödet efterliknar förhållandena i en flod eller bäck.[/SIZE][/FONT][/LIST][FONT=Garamond][SIZE=3]
Sist ett par ord som inte fanns med i din lista, men som jag tar upp för att göra den lite mer komplett. :)

[/SIZE][/FONT][LIST]
[*][FONT=Garamond][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Aviarium =[/FONT] Ett aviarium är avsett för fåglar eller fjärilar, men betydligt större än en bur: man kan exempelvis oftast gå omkring i dem själv också. Ofta har man aviarier utomhus, men de förekommer också inomhus. Odlar man papegojor så håller man dem ofta i aviarier. Ett vanligare ord för aviarium är [FONT=Times New Roman]voljär[/FONT].[/SIZE][/FONT]
[*][FONT=Garamond][SIZE=3][FONT=Times New Roman]Formikarium =[/FONT] Behållare avsedd för djur inom familjen [FONT=Times New Roman]Formicidae[/FONT], alltså myror. Följaktligen ett terrarium specialanpassat för myror. Kallas ofta för "myrfarm", vilket dock egentligen är en inkorrekt benämning.[/SIZE][/FONT][/LIST]
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 22 juni 2007 09:02
Visserligen på engelska men riktigt bra http://freshaquarium.about.com/library/glossary/blglossa.htm
#19 - 22 juni 2007 18:39
Bra initiativ. Jag har ett par ord jag funderar över, det borde finnas en officiell ordlista på zoopet, eller finns det? Här är orden:

Nanoakvarium
Oddballsakvarium
#20 - 22 juni 2007 20:09
Man borde kanske förklare lite tecken tex
:d
:P
XD
LOL

mmm
#21 - 22 juni 2007 22:09
nanoakvarium: väldigt litet akvarium.
oddballsakvarium undrar jag också över..
#22 - 5 juli 2007 13:19
abbimicke skrev:
Bra initiativ. Jag har ett par ord jag funderar över, det borde finnas en officiell ordlista på zoopet, eller finns det? Här är orden:
[FONT=Garamond][SIZE=3]
[FONT=Times New Roman][SIZE=2]Nanoakvarium[/SIZE][/FONT] - mycket litet akvarium, ofta med en volym på mindre än tio liter. Kräver ofta mer kunskap av akvaristen, då små biologiska system är känsligare för förändringar. Används ibland också om vissa typer av små, hermetiskt tillslutna system där man försöker uppnå en ekologisk jämvikt mellan både djur- och växtliv utan att tillföra något annat än ljus. Sådana akvarier har bland annat använts av NASA i deras forskning. Information om nanoakvarier av det mer vanliga slaget finns här: http://whatthepets.blogspot.com/search/label/aquarium

[FONT=Times New Roman][SIZE=2]Oddballsakvarium[/SIZE][/FONT] - Ingen aning... :)

[/SIZE][/FONT]
#23 - 5 juli 2007 14:49
3 guppy skrev:
Man borde kanske förklare lite tecken tex

:d

:P

XD

LOL

mmm

haha, en av de frågor som passar bra för mig att svara på xD

:d = :D
:P = :p
XD = En smiley med glad mun och stängda ögon typ, vänd huvudet åt vänster och kolla på den igen så ser du ;)
LOL = Laugh Out Loud, alltså samma sak som; haha
#24 - 5 juli 2007 14:50
Vic skrev:
nanoakvarium: väldigt litet akvarium.

oddballsakvarium undrar jag också över..

har jag missat något? har aldrig hört talas om oddball xD
#25 - 5 juli 2007 15:34
Här finns en hel del termer förklarade:
http://www.fiskbasen.se/ordforklaringar.html

Annons