Orättvis matning!

#1 - 16 maj 2004 16:06
Hallå.

Jag matar mina fiskar vardag, har lite olika fiskar i karet.

Iallfall varje gång jag matar så är det alltid guppysarna som är där först och snor all mat. Jag är rädd att dom andra fiskarna inte får tillräckligt. Och det är inte speciellt mycket som ramlar ner till botten till pansarmalarna.

Några råd?
#2 - 16 maj 2004 16:16
Ge maten på fler ställen än ett...
#3 - 16 maj 2004 16:40
skaffa något som sjunker så de andra fiskarna får lite dem med. Vi har små, hårda korv-aktiga saker som sjunker. Mycket uppskattat av malarna, mollysarna och alla yngel som kan komma fram och äta när de andra fiskarna gör något annat!
Annars funkar det ju att släppa ner lite flingor vid pumpen, då hanmar de lite överallt och alla fiskarna har en chans att käka :)

Lycka till!
#4 - 16 maj 2004 17:15
Köp bottentabletter och frysfoder till pansarmalarna och ge efter att rampen slocknat så får de sin ranson.
#5 - 17 maj 2004 15:46
Tack för alla svar, det uppskattas!

Ska genast gå och köpa mig lite bottentableter!
#6 - 20 maj 2004 08:51
Om man har flingfoder och vill att det ska sjunka lite fortare kan man släppa maten under ytan. Då hinner de fiskarna som kanske inte gärna går upp till ytan få en del med.
#7 - 25 maj 2004 09:18
En varning dock, När jag slänger i maltabletter så är det fullt krig mellan malarna och Guppisarna trots att det är "natt", har rykt en del guppyfenor..
#8 - 25 maj 2004 12:04
Prova att köpa en taablett-foder och lägga i på natten. Malarna kommer få i sig ett och annat.

Annons