orange-head

#1 - 13 april 2005 22:23
Hej,
jag undrar varför inte "orange-head" eller som jag tror den oxå heter, "Geophagus Araguia" inte finns på artbeskrivningarna? Eller har jag helt enkelt inte hittat rätt. Tacksam för svar!
#2 - 14 april 2005 05:00
Geophagus "Orange-Head Araguaia" är liksom många Geophagus-arter inte ännu vetenskapligt beskriven. Kanske därför det inte finns någon artbeskrivning varken här på Zoopet eller på t.ex. Fishbase.

Är det något speciellt du undrar över så ställ gärna en fråga. Det finns flera här som haft arten. Den finns också omskriven i boken South American Eartheaters (Thomas Weidner).
#3 - 14 april 2005 09:28
oki! well jag har 3 st av dem och även om jag fått tag i rätt mkt info från fiskaffären och andra som har dem är det alltid roligt läsa artbeskrivningarna. Hur stor blir den tex fullvuxen? Har inte fått något entydigt svar på det.
#4 - 14 april 2005 09:29
och en sak till, vissa kallar den Geophagus sp. "Tapajós Orange Head", är det samma fisk?
#5 - 14 april 2005 09:57
Den blir 20-25 cm om jag inte kommer ihåg fel. Det finns Orange-Head både från Tapajós och Araguaia och de lärde tvistar om det är samma art eller inte. Thomas Weidner skiljer på dem i sin bok, men andra gör det inte. De största skillnaderna är väl att Tapajós-varianten får lite starkare färger och lite flackare panna (eller om det var tvärtom). Tillsvidare bör man beskriva dem med tillägget Araguaia eller Tapajós beroende på varifrån de härstammar (Rio Araguaia och Rio Tapajós som är två närbelägna floder i Brasilien).
#6 - 17 april 2005 09:16
ok, tackar!

Annons