optimalt lek kar te ancistrus?

#1 - 9 november 2008 11:06
Tjosvejs!

tänkte försöka få igång riktigt mycke lek i mitt kar nu :)
har väl inte haft några problem med lek förut men nu har de
införskaffats några fler vuxna malar å de har snyggats till med gömställen osv

optimala förhållande ?

temp 26
bra vattenflöde ca 6-7 gånger akvarietsvolym.. luftnippeln på pumpe helt öppen
vattenbyte 25% 1-2 gånger i veckan....(volym på 100 liter å blir dåligt fort)

Fler tips ?
#2 - 9 november 2008 11:18
Om du har mycket rötter så ska det nog inte vara några problem.
#3 - 9 november 2008 11:20
JojjeN skrev:
Om du har mycket rötter så ska det nog inte vara några problem.

Varför just mycket rötter?
För att sänka ev ph eller som gömställen?
#4 - 9 november 2008 11:22
Jenny054 skrev:
Varför just mycket rötter?

För att sänka ev ph eller som gömställen?

Många malar verkar älska att hänga sig fast vid dom på dagarna, och enligt dom flesta är det även där malynglena sitter fast i flera veckor, och det är också där mycket rom läggs (Om det är större rötter då, inte små smala ;) )

Så mycket som gömställe tror jag, dom verkar föredra det framför grottor t.o.m
#5 - 9 november 2008 13:02
jag har en stor snäcka som mina malar använder till att lägga sin rom i. krukorna jag har har använts några få gånger. har även mycket rötter i, men dem föredrar snäckan. det gäller att hitta vad dom tycker om att använda.
mijo
#6 - 9 november 2008 16:00
mijo skrev:
jag har en stor snäcka som mina malar använder till att lägga sin rom i. krukorna jag har har använts några få gånger. har även mycket rötter i, men dem föredrar snäckan. det gäller att hitta vad dom tycker om att använda.

mijo

jo de är ju det :D

har i dagsläget 1 kanon som dom lägger i titt som tätt å även en stor snäcka..flyttade över en likadan snäcka i karet igår så de är 3-4 pvc rör i olika tjocklek å kanonen + snäckorna :)

såg lite rom liggandes på botten nu när jag kom hem så jag ska kolla över i vilken dom lagt rommen :) behöver flytta rommen så fort dom kläcks annars äter pumpen samtliga skulle jag tro med de flåset som är i karet nu

Annons