Optimalt kakaduakar?

#1 - 10 september 2008 21:42
Ja, hur skall det optimala kakaduakaret vara?:confused:

Jag har till mitt förfogande ett 180 liters kar där jag tänkt inhysa en hane och två honor.

Hur bör karet inredas och vilka vattenvärden bör jag sträva efter?

Vilka fiskar är till gagn för detta kar?

Har tänkt mig endlers, så att kakaduorna får färskmat i form av yngel.
Kan jag ha otocinclus utan att kakaduorna går på dessa? En ancistrus eller två?

Karet har rådasand 0,4-0,8, det kommer att finnas en större mangroverot samt ett par redmoor-rötter samt hornsärv i massor.

Det kommer också att finnas 4 små terracottakrukor och ett par andra lerkrukor i karet.

[ATTACH]13881[/ATTACH]
#2 - 11 september 2008 06:02
Med kakaduor räcker neutralt vatten eller tom lite basiskt. Ditt kH på 6 blir kanon också. Råda är jättebra. Sedan är det ju löv, rötter, växter och gärna en hel del löv på botten.

Fiskarna blir nog jättebra. Har altid haft otocinclus med apisto och tycker att de är optimalt. Guppy är ju ganska harmlösa men de är ganska "tröga" om du får apisto-yngel. De fattar aldrig var de får och inte får vara. Kan därför få lite stryk samt ev. sno nåt yngel ibland. Inga jätteproblem men jag störde mig fruktansvärt på att de aldrig kunde lära sig att hålla sig på "sin kant"
#3 - 11 september 2008 13:47
sme_h skrev:
Med kakaduor räcker neutralt vatten eller tom lite basiskt. Ditt kH på 6 blir kanon också. Råda är jättebra. Sedan är det ju löv, rötter, växter och gärna en hel del löv på botten.

Fiskarna blir nog jättebra. Har altid haft otocinclus med apisto och tycker att de är optimalt. Guppy är ju ganska harmlösa men de är ganska "tröga" om du får apisto-yngel. De fattar aldrig var de får och inte får vara. Kan därför få lite stryk samt ev. sno nåt yngel ibland. Inga jätteproblem men jag störde mig fruktansvärt på att de aldrig kunde lära sig att hålla sig på "sin kant"

Vet du nån annan levande födare man lätt får yngel på, och som "fattar sin plats"?
#4 - 11 september 2008 20:38
JojjeN skrev:
Vet du nån annan levande födare man lätt får yngel på, och som "fattar sin plats"?

Nej tyvärr så verkar de inte tänka i revir-termer. Myten om guldfiskars minne kan nog stämma hyfsat på alla vanligare ungfödare. Simma planlöst medan de äter och gör nr2 är nog hur evolutionen har format dessa fiskar. Egentligen är ju tetror lite likadana men skrämmer de en så sticker ofta alla. Har man lite plats så går ju bra ändå med både ungfödare och tetror.

Kanske finns folk med andra erfarenheter men de lever i olika värdsdelar och naturen har inte haft anledning att forma en bra plan för deras co-existens.
#5 - 11 september 2008 20:51
Nu har jag jobbat på lite med mitt blivande kakaduakar.;)

Här kommer några bilder på hur det framskrider och jag vill väldigt gärna höra era synpunkter och idéer på hur jag kan utveckla det hela.:)

rötterna i karet:
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][ATTACH]13891[/ATTACH][/SIZE][/FONT]

[FONT=Times New Roman][SIZE=3]grottor i vänstra hörnet:[/SIZE][/FONT]
[ATTACH]13892[/ATTACH]

grottor i högra hörnet:
[ATTACH]13893[/ATTACH]

ekblad och några endlersyngel (den skarpsynta ser åtminstone en :D) tillsatta:
[ATTACH]13894[/ATTACH]
#6 - 11 september 2008 20:53
snyyyggt!! :)

en tanke bara, det går inte att få den högra roten att komma ner på samma sätt som den vänstra? den kanske är för liten för det? den högra ser nämligen ut som den var gjord för att sitta i ett akvarium på det sättet! bra jobbat! :D

o jag ser ynglet! ;)
#7 - 11 september 2008 21:11
Tack smurfmats!:)

Jo, den högra roten är ju mycket mindre än den vänstra och jag hade en hel del huvudbry på hur jag skulle placera den. Jag tycker själv att det inte blev bra.:(

Jag kanske skall köpa en större rot till, så jag får sidorna något så där jämbördiga :)

Den där lilla roten kan ju då kanske placeras ovanpå mangroverötterna.;)

Jag skulle vilja ha tips på bra avgränsning mellan karhalvorna från er som kan detta, så inte kakaduahonorna kommer att bråka för mycket med varann. Tanken är att de skall hålla sig på var sin halva. Just nu är jag inte alls nöjd med mitten. Det är ingen tydlig avgränsning av reviren.

Vad gäller växter skall jag lägga i en hel del hornsärv, men det går som flytväxt. Funderar även på att flytta över en del cryptocoryner från mitt 112 liters där de växer som sjutton.

Jag uppskattar högt alla tips jag kan få av er!:)
#8 - 12 september 2008 17:28
Nu har jag trixat till lite och köpt en ny rot. Tror ni kakaduorna kommer att trivas?:confused:

Karet:
[ATTACH]13898[/ATTACH]

Högra hörnet:
[ATTACH]13899[/ATTACH]
#9 - 12 september 2008 17:33
Det ser jättefint ut!

Jag gillar att använda täta planteringar som avgränsningar i akvariet. Stenrösen och rötter är ju andra bra avgränsare
#10 - 12 september 2008 17:35
Det måste nästan bli en till projekttråd Tina ;)

Jag tror de kommer trivas kanonbra, ett tips är att stryka silikon på krukorna sen dränka de i sand, då syns de inte lika mycket och ser mer ut som "hål" i sanden, eller små kullar.

Blir kul att följa, har ju själv lagt mina kakaduaplaner på hyllan, men jag lovar att återkomma på den fronten inom ett par månader :)
#11 - 12 september 2008 19:00
Tack Annika och Johanski.:)

Jo, jag får trixa med krukorna lite senare, för nu har de två kakaduadamerna landat i karet.[:o]

Den lilla kaxiga som terrat hela stora karet var inte så kaxig längre när hon mötte en av samma sort. Man kan väl säga att hon blev riktigt blek om nosen till att börja med.:D

[ATTACH]13901[/ATTACH]

Det har dock inte varit några slagsmål - än, och i skrivande stund är båda lika gula i färgen. Kanske borde jag släcka belysningen så de kommer till ro och slutar förfölja varann?

Hanen får göra sällskap med dem senare, kanske i morgon, eller vad tycker ni?:confused:
#12 - 12 september 2008 19:02
En fråga till dig TinaM, jag funderar starkt på kakaduor i framtiden, har dom några roliga beteenden som kan göra mig ännu säkrare? Gillar fiskar med egen personlighet, vilket ingen av mina nuvarande har. :)
#13 - 12 september 2008 19:27
JojjeN skrev:
En fråga till dig TinaM, jag funderar starkt på kakaduor i framtiden, har dom några roliga beteenden som kan göra mig ännu säkrare? Gillar fiskar med egen personlighet, vilket ingen av mina nuvarande har. :)

Jag är ju rätt person att svara, total nybörjare inom detta som jag är!:D

Men enligt min ringa erfarenhet så har de massor av personlighet!:) Att det ryms så mycket personlighet i en så liten firre är helt otroligt! Några gram firre med ett kilo personlighet! Det är vad jag tycker.

Tyvärr så lever de ju inte så länge :(, så jag antar att de kompenserar den korta livslängden med att ta ut det mesta och bästa så länge det varar.;)
#14 - 12 september 2008 20:19
supersnyggt tina! blev verkligen jättebra med två större rötter som hänger ner!

lycka till nu med de små liven! :)
#15 - 12 september 2008 20:40
Tack, tack smurfmats!

Det var tack vare ditt tips som jag lyckades förbättra det hela.:)
#16 - 12 september 2008 20:41
hehe, nu blir jag ju stolt här! :D

men som sagt supersnyggt vart det, var har du den lilla roten som förut var påå högersidan. kunde inte se den i den nya layouten
#17 - 12 september 2008 21:06
smurfmats skrev:
hehe, nu blir jag ju stolt här! :D

men som sagt supersnyggt vart det, var har du den lilla roten som förut var påå högersidan. kunde inte se den i den nya layouten

Jo, den ligger över mangroveroten i mitten. Det är där all hornsärv fastnat, så det är lite svårt att se själva roten.:) Jag hakade fast den i vänsterroten så den inte skulle fara omkring.:p
#18 - 13 september 2008 13:47
Nu har kakaduaherren landat i karet och jag tog bilder på första daten.;)

Han blev något förvirrad av den livliga uppvaktningen av tjejerna. Se bara hur hans ögon rullar på första bilden då han inte vet vilken av damerna han skall titta på.:D

[ATTACH]13911[/ATTACH]

[ATTACH]13912[/ATTACH]

[ATTACH]13913[/ATTACH]

Det hela blev lite mycket för honom så han drog sig värdigt tillbaka för att fundera över situationen:

[ATTACH]13914[/ATTACH]
#19 - 13 september 2008 13:48
Häftigt, så dom simmar i stort sett hela tiden tillsammans alla 3 eller? Det visste jag inte :)
Bilagor:
#20 - 13 september 2008 13:55
JojjeN skrev:
Häftigt, så dom simmar i stort sett hela tiden tillsammans alla 3 eller? Det visste jag inte :)

Jag är rätt säker på att det bara är så nu på första daten, då honorna är nyfikna på killen.:D

Rätt snart blir det nog andra bullar kan jag tänka mig.;)
#21 - 13 september 2008 20:37
Jag började jobba lite med avgränsningen genom att flytta över lite cryptocoryner från mitt 112 liters till kakaduakaret. Jo, det går två högdräktiga endlershonor där också. ;)

[ATTACH]13923[/ATTACH]
#22 - 16 september 2008 20:15
Det tar sig.

Nu har bägge honorna valt var sin grotta i olika ändor av karet och fan ta den som kommer över på den andras sida. De håller dock mest till i sina utvalda grottor. Jag matar kakaduorna med nykläckta nauplier och djupfryst artemia. Honorna lockar tydligt på hanen när han kommer nära deras grottor genom att spänna upp sig, simma jämsides och slå på honom med stjärten och de intar en hotfull position om endlershonorna kommer för nära grottorna. Hanen däremot verkar inte vara riktigt lika mycket på hugget.:confused:

Han är inte alls lika ivrig på tjejer som min förra kakaduahane. Är det något som inte stämmer med honom eller är en del kakaduahanar lite mer som tjuren Ferdinand?
#23 - 18 september 2008 19:48
Kakaduahanen har blivit riktigt elak mot alla fiskar som simmar i de lägre delarna av karet. Ingen tjuren Ferdinand här längre inte! Han ger tjyvnyp åt både endlershonorna, ancistrusen och ottosarna om de hamnar mellan honornas grottor.

Han patrullerar mellan grottorna och honorna håller sig för det mesta i sina grottor.

Den mindre honan har valt denna grotta som ligger i bakre hörnet på vänstra sidan:
[ATTACH]13993[/ATTACH]

Och den större har valt denna som ligger i främre hörnet på högra sidan. De har med andra ord valt sina grottor så långt från varann de kan komma.
[ATTACH]13994[/ATTACH]
#24 - 18 september 2008 19:50
f-n vad läckert kar du har!! riktigt avis! ser så där mörkt o murrigt ut precis som jag vill ha det! bara att ta en kopp te o krypa o titta i timmar! hoppas det blir förökning i karet snart då tina!! :D

mats
#25 - 18 september 2008 20:06
smurfmats skrev:
f-n vad läckert kar du har!! riktigt avis! ser så där mörkt o murrigt ut precis som jag vill ha det! bara att ta en kopp te o krypa o titta i timmar! hoppas det blir förökning i karet snart då tina!! :D

mats

Tack, tack smurfmats.:) Det känns som att detta kar är det bästa jag lyckats åstadkomma hittills. Det är det nyaste och det gick rätt snabbt, men det hade inte gått utan hjälp från de redan existerande karen och genom misstagen jag lärt mig genom dessa.:D

Annons