Så att om jag skulle lägga mig nånstans i mitten på dom rekommenderade värdena.. säg.. 20 ppm no3, 2ppm po4 och 0,3ppm Fe så innebär det bara att jag kan sova lite bättre om nätterna utan att behöva oroa mig för att halka ner under värdena som växterna vill ha?
Exakt.
Riskerar jag inte att övergöda och få massa alger som fäljd istället? Men det kanske krävs högre nivåer en så då?
Alger har *mycket* mer näring än vad dom behöver när växterna är näringsbegränsade, så för dom blir skillnaden mellan "vanliga" rekommenderade nivåer och dom du just föreslog som skillnad mellan ett väldigt stort och fint smörgåsbord och ett jättestort fint smörgåsbord.
Alger klarar lägre näringsnivåer än växter.
Tricket här är att skapa stabilt höga fina näringsnivåer och framförallt stabilt låga ammoniumnivåer. Ammonium är något vi inte göder med och en kväveförening som verkar trigga algernas sporutveckling. När alger får småpytsar av ammonium är det en signal att inga andra konkurrenter finns och det är dags att lägga beslag på näringsmarknaden = sporutveckling och förökning allt vad dom orkar.
Höga näringsnivåer gör att växterna hjälper bakterier att hålla nere ammoniumnivåerna, algerna känner konkurrensen och väntar på första bästa läge att blomma.