Fiskarna i sig är kanske inte de lönsammaste per kvadratmeter butiksyta, och troligen heller inte räknat per nedlgd arbetstimme. Men om man ingen fisk har, så får man heller inte sälja foder och andra tillbehör till karet i särskilt stor utsträckning.
Vad gäller internet och försäljning däröver så får nog distributionskedjan i Sverige skylla sig själva, både butikerna som kollektiv och de giriga grossisterna. Det är kanske bättre att ha 20% marginal på filtren, än att inte sälja dem alls.
Nu tror jag inte att Internetförsäljningen är så där skrämmande stor ändå. Det har varit en del krångel med frakter, priser, garantier och leveranstider som gjort att rätt många handlat en gång, men sedan inser att det kanske är bättre att försöka pruta lite med sin lokala handlare.
Däremot har de stora dagligvarukedjorna blivit mycket bättre på husdjurstillbehör de senaste åren. Jag handlar både på Willys och Citygross i Stockholm, och den butiksyta som de fyllt med djurmat och tillbehör är ofta lika stor som en ordinär Zoobutik. Jag tror att vi kommer få se mycket mer sådant framöver, att fackhandeln försvinner och blir en del av stora jättar med kolossala varuhus. Kedjor som Bauhaus, Jula, Silvan, Biltema, Willys, ICA Maxi, Coop Forum, Clas Ohlson, Rusta, Netto, Lidl etc har definitivt resurser att ta en hel del av affärerna, om de vill. Undantaget kanske levande djur, som kommer att säljas mera ute på landsbygden där lokalkostnaderna är väsentligt lägre. (Så som hundar och katter säljs idag, väldigt sällan i Zoo-butikerna)