Öppna djuraffär!?

#1 - 22 oktober 2005 17:24
Jag har länge funderat på att öppna en zoo-/djuraffär, och har nu äntligen beslutat mig för att göra detta. :rolleyes:

Därför är jag tacksam ifall någon kan informera mig om vilka regler/avtal som gäller för att kunna starta upp en verksamhet som denna.

(Vi kommer ha försäljning av akvariefiskar, samt tillbehör m.m.)

Tacksam för alla råd/förslag.
#2 - 22 oktober 2005 17:25
Vart ska du öppna den??
*nyfiken*
#3 - 22 oktober 2005 17:38
[QUOTE=Shanks]Vart ska du öppna den??
*nyfiken*[/QUOTE]
Vill hålla detta "hemligt" tills vidare, sorry.
Men jag lovar att meddela dig så fort allt är klart. :p
#4 - 22 oktober 2005 17:41
Om du söker här i forumet så kommer du att hitta allt du behöver veta
#5 - 22 oktober 2005 17:43
Okej.... får man veta om det är norra lr södra sverige?
Är det i söder är det ganska kört för mig att komma förbi...

Spännande... Lycka till!!

(vad det gäller fiskar vet jag inte om man måste ha något zoohandelcertifikat, men det måste man med alla andra djur)
#6 - 22 oktober 2005 17:49
[QUOTE=Guy Palm]Om du söker här i forumet så kommer du att hitta allt du behöver veta[/QUOTE]
Oki... ska testa sök-funktionen. *skäms*
#7 - 22 oktober 2005 17:59
En till med samma tanke. Tänkte först "simulera" en butik med hjälp av forumet, dvs allt man behöver tänka på som kan komma hända, som man behöver tänka på osv..
Vilken yta man minst bör har, osv osv osv
#8 - 22 oktober 2005 18:21
Varför inte praktisera i någon lämplig zoo-affär ett tag?
Och så var det kurserna förståss...
#9 - 22 oktober 2005 18:38
[QUOTE=erikthur]Varför inte praktisera i någon lämplig zoo-affär ett tag?
Och så var det kurserna förståss...[/QUOTE]
Tack för tipset, men det finns varken tid eller möjlighet att "praktisera" i detta sammanhang för tillfället.
Kurserna känner jag redan till och det är inget hinder för mig. ;)

Några fler förslag/tips ?
#10 - 22 oktober 2005 19:09
"Några fler förslag/tips"
Glöm att öppna Zoobutik, det är ingen lösamhet i det.
#11 - 22 oktober 2005 19:28
Man ska göra vad man vill och drömmer om.
#12 - 22 oktober 2005 19:31
Någon: Börja med att gå kurserna du måste få för att över huvudtaget kunna öppna en affär. Förutom de mest nädvändiga kunskaperna så får du där också kontakter med andra och kan säkert bidra och ta del av andras idéer.

Det är väldigt viktigt att ha en bra lokal om du öppnar Zoo-affär. Den skall gå att värma upp så att djuren inte far illa, och det utan att det kostar skjortan. Bra ventilation, avlopp, lätt att lasta och lossa och utan att den blir för dyr.
Helst skall det finnas bra utrymmen "bakom kulisserna" för karantän, lager och sådant som man inte vill ha i butiken. (T.ex. Nyanlända eller sjuka djur).

Ekonomin är viktig. Minst en kvarts miljon, kanske en halv miljon, går det åt att starta igång en Zoobutik. Grossisterna i Sverige är ganska grininga med att ge krediter, så räkna med att allt du har i butiken får du slanta upp kontant först.

Vad gäller lönsamheten så är den mycket varierande. En välskött butik i ett bra läge med många potentiella kunder har som regel inga problem med att gå runt. Men det är lätt att få dåligt rykte, några döda fiskar i karen ibland, lite ostädat, några handmålade skyltar som inte ser professionella ut och vips så har man inga kunder.

Lycka till! Sverige behöver fler företagare.
#13 - 22 oktober 2005 20:34
[QUOTE=Kramfors]"Några fler förslag/tips"
Glöm att öppna Zoobutik, det är ingen lösamhet i det.[/QUOTE]
Tack för Din optimistiska åsikt... NOT. :D
#14 - 22 oktober 2005 20:52
[QUOTE=Någon][QUOTE=Kramfors]"Några fler förslag/tips"
Tack för Din optimistiska åsikt... NOT. :D[/QUOTE]

haha... :)

tycker du ska följa ditt hjärta! lycka till! o kom ihåg att vi zooptare måste ha lite rabatt ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 22 oktober 2005 20:55
Jodå visst går det att få ekonomi i det - men man måste vara medveten om att det innebär oerhört mycket arbete till en extremt låg lön.
Hur framgångsrik man är hänger till 90% på hur bra affärsman som man är och till 10% på hur duktig man är på akvariefisk. Det mest negativa med att starta affär är enligt min mening
1/ att man nästan aldrig är ledig
2/ att man måste glömma att man är akvarist och istället inse att det man säljer är inte det som man tycker är roligt utan det som folk gillar (dvs på varje intressant L-mal som säljs går det 2.000 slöjstjärtar)

Kan väl för övrigt påpeka att jag haft zoo/akvarieaffär under ca. 15 år under 80-talet och början av 90-talet. Ägde t.o.m. då Europas största akvariaffär så jag har en viss erfarenhet av ämnet.
#16 - 22 oktober 2005 20:57
[QUOTE=smurfmats][QUOTE=Någon][QUOTE=Kramfors]"Några fler förslag/tips"
Tack för Din optimistiska åsikt... NOT. :D[/QUOTE]

haha... :)

tycker du ska följa ditt hjärta! lycka till! o kom ihåg att vi zooptare måste ha lite rabatt ;)[/QUOTE]
Tack..
Detta svar värmde i denna svärm av pesimsm (stavning).

Om alla skulle ha varit pesimistiska/negativa, hade ingen öppnat djuraffär i Sverige.
#17 - 22 oktober 2005 20:59
Hej Någon!
Börja med att läsa den här brochyren!
https://www.foretagsregistrering.se/
Lycka till
laerni
#18 - 22 oktober 2005 21:28
Man behöver ha en inkomst av varje kvadratmeter i en butik och det kan vara lönsammare att använda ytan till att sälja kattleksaker än akvariefiskar.
I butiken jag brukar jobba sålde rätt så mycket fisk men det var den olömsammaste av produkterna per butiksyta.
Akvarietillbehör säljs fortfarande fast i liten skala då internetbutikerna tagit över en stor del av försäljningen.
Bilagor:
#19 - 22 oktober 2005 22:52
Fiskarna i sig är kanske inte de lönsammaste per kvadratmeter butiksyta, och troligen heller inte räknat per nedlgd arbetstimme. Men om man ingen fisk har, så får man heller inte sälja foder och andra tillbehör till karet i särskilt stor utsträckning.

Vad gäller internet och försäljning däröver så får nog distributionskedjan i Sverige skylla sig själva, både butikerna som kollektiv och de giriga grossisterna. Det är kanske bättre att ha 20% marginal på filtren, än att inte sälja dem alls.

Nu tror jag inte att Internetförsäljningen är så där skrämmande stor ändå. Det har varit en del krångel med frakter, priser, garantier och leveranstider som gjort att rätt många handlat en gång, men sedan inser att det kanske är bättre att försöka pruta lite med sin lokala handlare.

Däremot har de stora dagligvarukedjorna blivit mycket bättre på husdjurstillbehör de senaste åren. Jag handlar både på Willys och Citygross i Stockholm, och den butiksyta som de fyllt med djurmat och tillbehör är ofta lika stor som en ordinär Zoobutik. Jag tror att vi kommer få se mycket mer sådant framöver, att fackhandeln försvinner och blir en del av stora jättar med kolossala varuhus. Kedjor som Bauhaus, Jula, Silvan, Biltema, Willys, ICA Maxi, Coop Forum, Clas Ohlson, Rusta, Netto, Lidl etc har definitivt resurser att ta en hel del av affärerna, om de vill. Undantaget kanske levande djur, som kommer att säljas mera ute på landsbygden där lokalkostnaderna är väsentligt lägre. (Så som hundar och katter säljs idag, väldigt sällan i Zoo-butikerna)
#20 - 22 oktober 2005 23:30
jag tror man kan tjäna riktigt bra inom akvarie branchen! själv handlar jag alla prylar o firrar på akvariehobby i uppsala och en sak kan jag säga... det har blivit åtskilliga tusenlappar. men man måste ha ett rikt urval av grejer och visst man kanske inte tjänar så mycket på fisken....men på alla grejer omkring!! man går där och kikar och får massa inspiration och bara tokhandlar.
#21 - 23 oktober 2005 07:11
Något på sidan av ämnet men trädgårdsdammar är en snabbt växande branch där det kan röra sig om 10 00 - 30 000:- på en kund när den anlägger dammen.
#22 - 23 oktober 2005 13:19
Här har du en länk på blocket som du kan kolla på.http://www.blocket.se/view/6201633.htm?caller=kbl_s&l=0&c=1&city=0
#23 - 23 oktober 2005 14:24
Ekonomikunskaper kan du inte få för mycket av i sammanhanget, men det är också viktigt att hänga med i utvecklingen: "Vilken produkt intresserar kunderna mest just nu" osv.

Hoppas också att du valt ort med omsorg, så du vet vad du har att konkurrera med.

Detta var väl inga vidare tips, jag ville egentligen bara önska dig [size=3]Lycka till med butiken! [/size]
#24 - 23 oktober 2005 15:35
Lycka till! Jag önskar att jag hade modet att göra något liknande! Kanske inte just att öppna djuraffär men väl att öppna något eget så småningom:)
#25 - 23 oktober 2005 16:57
Man får tänka på att det i första hand handlar om butiksgöra. Djuren är nästan bara ren bonus... Själv skulle jag jättegärna vilja öppna egen zooaffär men då skulle jag behöva någon som sköter ekonomin och lite sånt åt mig... ;)
#26 - 23 oktober 2005 20:13
[QUOTE=Kjell Fohrman]Jodå visst går det att få ekonomi i det - men man måste vara medveten om att det innebär oerhört mycket arbete till en extremt låg lön.
Hur framgångsrik man är hänger till 90% på hur bra affärsman som man är och till 10% på hur duktig man är på akvariefisk. Det mest negativa med att starta affär är enligt min mening
1/ att man nästan aldrig är ledig
2/ att man måste glömma att man är akvarist och istället inse att det man säljer är inte det som man tycker är roligt utan det som folk gillar (dvs på varje intressant L-mal som säljs går det 2.000 slöjstjärtar)

Kan väl för övrigt påpeka att jag haft zoo/akvarieaffär under ca. 15 år under 80-talet och början av 90-talet. Ägde t.o.m. då Europas största akvariaffär så jag har en viss erfarenhet av ämnet.[/QUOTE]

det finns ju faktiskt affärer som talar emot detta, t ex nols ciklidhobby, akvarium malawi osv. affärer som lever på att sälja intressanta ciklider, klart det går leva på det man brinner för. men är det lätt? :)
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 23 oktober 2005 20:23
det finns ju faktiskt affärer som talar emot detta, t ex nols ciklidhobby, akvarium malawi osv. affärer som lever på att sälja intressanta ciklider, klart det går leva på det man brinner för. men är det lätt?

Jo då visst går det men det som du skriver är det inte lätt.
Anders och Henrik på Akvarium Malawi har väl bägge heltidsjobb vid sidan av och Kent i Nol har väl som vanligt ett antal extraknäck vid sidan av plus att han odlar en massa fisk, men den mannen trivs nog med 80 timmars arbetsveckor:D
För övrigt så kom Kent förr alltid på mötena i Göteborgs Ciklidgrupp men sedan han öppnade affär så hinner han inte längre och de enda gångerna han är närvarande är när ciklidgruppen lägger sina möten hos honom:p

Kanske lät jag lite negativ ovan - men jag har sett alltför många hobbyister som har dragit igång en affär som det gått åt skogen för, så man bör nog vara realist och inse den krassa verkligheten.
Vilken är - en massa jobb till en usel lön. Men är man bara beredd på detta samt har ett hyfsat startkapital så visst finns möjligheten.
#28 - 23 oktober 2005 20:29
Har ingen aning om vilken affär den där nol e...Men med tanke på affärens öppetider känns de som att han även pysslar med något annat...

Ops, såg inte kjells inlägg...jaja, då fick vi reda på att han hade extraknäck iaf
#29 - 24 oktober 2005 07:37
Jag är inne på samma sak som jannehuff, ekonomi, ekonomi och ekonomi....Skaffa en bra revisor och plugga själv bokföring och momshantering osv. Investera i ett bra ekonomisystem till datorn och gör det till en vana att hålla ordning på kvitton osv. Jag har själv gått in en gång och hjälpt en kompis som "brann" för elektronik. Att man skulle kommunicera med skatteverk och andra myndigheter hade han glömt och hade heller inte tid med.

Jag hoppas det går bra, själv skulle jag aldrig palla efter den gången.

Annons