Öppet svårläkt sår på en av mina Glossolepis incisus röd regnbåge..

#1 - 8 oktober 2009 10:00
Hejsan.

Hoppades på att få lite hjälp/tips på vad jag ska ta mig till med min regnbåge.. Har av någon anledning fått ett "kött"sår på ena bakre flanken som buktar ut lite och som inte vill läka.

Har provat att behandla med esha 2000 och nu ektozon salt. Saltet ser ut att ha förbättrat läget lite men inte helt.. Skadan har funnits ca 1 månad..

Hoppas att någon kan komma med lite tips på vad jag kan ta mig till... Har tyvärr inga bilder på såret då det är omöjligt att få firren att hålla sig still för fotografering..
#2 - 8 oktober 2009 14:08
Kör vidare med saltet, så bör det läka ihop vad det lider. Vad kör du för dosering?
#3 - 8 oktober 2009 22:38
Hejsan.

Jo har kört enligt bipacksedeln som följde ektozonsaltet med så det är ca 4l vatten med en tsk salt i ca 3 h/dag 3-5 dagar...

Kan man kanske låta firren ligga kvar i blandningen något dygn fast med en större vattenmängd då så klart?! Skulle det vara effektivare? Vill ju inte att han tar skada av saltet...
#4 - 9 oktober 2009 08:34
De tar inte skada av högre doser än så. Använd vanligt salt utan jod, 1 dl/100 liter i hela akvariet, om du nu inte har något annat i där som inte tål salt.
Annars blir doseringen t ex 0,2 dl i en 20-litershink.
#5 - 9 oktober 2009 14:54
Okej det var betydligt högre dos än vad jag trodde;) Ska testa detta!!

Tackar så jättemycket för råden!

Annons