Öppet rött sår vid stjärtfenans bas

#1 - 14 augusti 2010 11:50
Vad är det här? Bilden är suddig, jag vet, men det är det bästa jag kan åstadkomma. Det är vad som ser ut som ett öppet rött sår på stjärtfenans baksida. Det röda dök först upp för kanske ett par dagar sedan och har nu blivit ett sår.

[ATTACH=CONFIG]36230[/ATTACH]

Karet är på 300 liter och nystartat sedan två veckor med 7 Kejsartetror, 3 gick första veckan och 4 kom till för en vecka sedan.

För en vecka sedan avlivade jag en kejsaretetra som var mycket svullen, blek och hade hållit sig på samma plats vid ytan i tre dagar.

Filtrering i bakgrund med filtermatta och torv.

Det finns hyffsat gott om vattenpest, svärdplantor och dvärgsvärdplantor + vattenspikblad och ett gäng papegojblad.

Jag göder med pmdd + easycarbo och har gjort 25% vattenbyte för andra gången idag (en gång i veckan).

Vattenvärdena ligger på konstanta
[LIST]
[*]Nitrat 10
[*]Nitrit 0
[*]Ammoniak 0
[*]GH 4
[*]KH 3
[*]pH 6,6
[/LIST]I morgon bitti åker vi bort en vecka så jag skulle behöva få ordning på det här innan dess :(
#2 - 22 augusti 2010 08:14
Nu har samma tetra även en röd rand längsmed basen på den stora analfenan. Dom bakersta fjällen på basen av stjärtfenan har rest sig något. Min största oro är att det är något smittsamt men eftersom akvariet bara är strax över tre veckor gammalt nu så kanske det beror på stress och bakterier?

Annons