Öppet Miniakvarium - Synpunkter :)

#1 - 26 mars 2005 11:36
Ny har nyfikenheten tagit överhanden igen och jag har precis startat ett litet växtakvariumprojekt. Jag skulle bärna vilja ha lite synpunkter och tips. Är det någon som har provat själva? Berätta hur det gick..
Titta in på http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=302416&gid=383144.

1. Det jag speciellt undrar över är om det är någon fisk som skulle kunna passa i ett så litet kar, eller kanske är räkor bättre?

2. Är det någon som har förslag på någon fin sumpväxt som kan krypa ur akvariet och kanske också blomma fint?
#2 - 27 mars 2005 08:28
Hej gjordavljus,

det är ju konstig att du håller på med samma typ av kar som jag. Ditt minikarexperiment är ju spännande men någon fisk eller räkor skulle jag inte släppa i. 5 Liter är för litet - dessutom ganska taskig förhållande volym/vattenyta. 12 liter är det minsta och då funkar det med räkor.

Kolla mitt 12l lowtech experiment här. och sedan tråden i skaldjursforumet . Om inte jag hade kupan från början skulle jag nog köpa en glaskub - typ 24cm/24cm/24cm - ungefär 13 liter och köra tekniklös med räkorna...

Hejhopp. ralp
HazelCR
#3 - 27 mars 2005 09:21
Även IKEA har börjat med att sälja vattenväxter? i plastbägare, kanske kan du hitta någon växt där och komplettera med eller söka på http://www.odla.nu/
#4 - 27 mars 2005 13:36
[QUOTE=ralp]
dessutom ganska taskig förhållande volym/vattenyta
[/QUOTE]

Tror du inte att det går att få igång växtligheten såpass att det produceras tillräckligt med syre? Jag undrar om det inte skulle kunna gå ändå... Jag har burken stående i fönstret så den får ganska så mycket ljus och det har redan börjat bubbla från javamossan och riccian... Rotalan (tror det kan vara den växten) har också börjat ge sig iväg upp över ytan och verkar ta sig bra..

Om du byter vatten så ofta häller du väl ut mycket av den gödning växterna behöver vilket borde minska syreproduktionen. Har du bra balans borde du väl kunna göra vattenbyten relativt sällan. Jag kan tänka mig att det nästan räcker med avdunstningen?? Eller...

Och om du måste "dammsuga" så matar du ju på tok för mycket väl...
#5 - 27 mars 2005 20:58
[QUOTE=gjordavljus]...Tror du inte att det går att få igång växtligheten såpass att det produceras tillräckligt med syre?[/QUOTE] Tyvärr - det har jag absolut ingen aning om. Däremot tycker jag att 5 liter är för litet - även för räkor.

Om du byter vatten så ofta häller du väl ut mycket av den gödning växterna behöver vilket borde minska syreproduktionen. Har du bra balans borde du väl kunna göra vattenbyten relativt sällan. Jag kan tänka mig att det nästan räcker med avdunstningen?? Eller...
Vet ej. Det verkar dock att växterna trivs, de ser bra ut (bättre än i min 54 liters) och växer otrolig mycket. Jag har slarvat lite senaste veckorna och ligger nu på vattenbyte var 5te/6te dag.

Och om du måste "dammsuga" så matar du ju på tok för mycket väl...
Nej - det tror jag inte - utan cirkulation och filtrering möglar nästan allt. Jag matar i egentligen bara lite med spirulinga flingor och algtabletter då och då. Oftast är det bara skräp från rengöringen av 54ers innefilter som räkorna tycker är rena kalaset.

Hursomhelst. Ditt minikar kommer säkert blir kanonsnygg och jag tror också att du kommer får en brabiobalans i det men vill du ha räkor i det så rekommendera jag att du byta ut "flaskan" mot något större.

Hejhopp. Ralp
#6 - 27 mars 2005 21:23
hmmm, jag har sysslat endel med småakvarium. Jusst nu så har jag ett på ca 4-5liter som är öppet och som går utan pump och värmare. Jag hade ett par humlefiskar i det från början! sen blev det ett växtkar och jag bytte till små gyppy!, jusst nu så är det tomt på fiskar. Växterna fungerar jättebra. Det finns vissa växter som kan hållas ganska små!. Bra är bla skott från "M.Windelöv" och "anubias nana peite eye". Jag har javamossa som växer upp på min BTN bakrund och som växer ovanpå! De flesta växterna klarar av att klättra upp ur vattnet och få blommor! Bacopa är väldgt lätt!
Hoppas det går fint!
#7 - 27 mars 2005 21:33
Glömde skriver det förrut - brams - GRYMT SNYGGA KAR ! Båda det stora och det lilla. Vad är humlefiskar?

Hejhopp. Ralp
#8 - 28 mars 2005 17:06
[QUOTE=ralp]Glömde skriver det förrut - brams - GRYMT SNYGGA KAR ! Båda det stora och det lilla. Vad är humlefiskar?

Hejhopp. Ralp[/QUOTE]

Tackar!. Humlefiskar är små bräckvattensfiskar som är jävligt coola. Lite kinkiga å matvägrar... kolla här på zoopets arkiv vettja!
#9 - 28 mars 2005 18:04
Personligen är jag intresserad av var du hittade vattenhyacinten, har jagat dom som sa**n men inte hittat nån *morr*
#10 - 29 mars 2005 12:39
[QUOTE=jolon]Personligen är jag intresserad av var du hittade vattenhyacinten, har jagat dom som sa**n men inte hittat nån *morr*[/QUOTE]

På blomsterlandet i Linköping...
#11 - 7 augusti 2005 19:59
Nu bor två stycken körsbärsräkor i mitt ninikar och de verkar trivas som "fisken" i vattnet :). De får i princip ingen extra mat utan lever på de rikliga algerna som solljuset skapar...
#12 - 17 oktober 2005 09:09
Tyvärr dog den ena räkan oförklarligt. Den andra lever och "betar" lyckligt och verkar helt oskadd... Konceptet verkar fungera bra och jag har inte behövt mata den alls på flera månader, men det är synd att den är ensam. Det blir nog att föra över den till det större karet så småningom...
#13 - 17 oktober 2005 09:21
Jag har ett 12 liters dala zooline som jag inte använder just nu, det ska vara till yngel när jag fått igång mitt 42 liters med guppy.
Tänkte därför använda det som växtkar så länge. Måste man ha en pump? Eller är det bättre att kanske göra vattenbyten var 3:dje dag?
#14 - 20 oktober 2005 09:25
[QUOTE=becky_be]Jag har ett 12 liters dala zooline som jag inte använder just nu, det ska vara till yngel när jag fått igång mitt 42 liters med guppy.
Tänkte därför använda det som växtkar så länge. Måste man ha en pump? Eller är det bättre att kanske göra vattenbyten var 3:dje dag?[/QUOTE]

Det beror ju på en massa faktorer. Vad ska du ha i karet och vilka krav på syrerikt vatten har de? Ska du ha växter i karet och räcker de i så fall för syreproduktion och nedbrytning av fiskarnas skit? Vattenbyte var tredje dag funkar nog i de flesta småakvarium...
#15 - 18 november 2005 18:00
Jag har också ett mini växtakvarium, ett Exo-Terra Faunarium på 5 liter, i vilket jag odlar enbart Fittonia Mini White. Jag kör utan filter och värmare och har skrivbordbelysning. Jag har en halogenlampa stående undrar kan man ha den till växterna?

[font=Garamond]I LOVE AQUARIUM PLANTS- ESPECIALLY FITTONIA MINI WHITE!!![/font]:D :D
#16 - 18 november 2005 19:16
[QUOTE=ralp]Hej gjordavljus,

det är ju konstig att du håller på med samma typ av kar som jag. Ditt minikarexperiment är ju spännande men någon fisk eller räkor skulle jag inte släppa i. 5 Liter är för litet - dessutom ganska taskig förhållande volym/vattenyta. 12 liter är det minsta och då funkar det med räkor.

Kolla mitt 12l lowtech experiment här. och sedan tråden i skaldjursforumet . Om inte jag hade kupan från början skulle jag nog köpa en glaskub - typ 24cm/24cm/24cm - ungefär 13 liter och köra tekniklös med räkorna...

Hejhopp. ralp[/QUOTE]

hej, jag vart väldigt betagen av dessa små fiskar "Lamprologus multifasciatus" är dem svåra att få tag i och hur mycket kostar dem,tänkte ha ett gäng i ett 60L kar,tror du det går?
#17 - 18 november 2005 20:41
Det funkar fint. Fiskarna kostar mellan 70 och 95kr /styck i akvariebutiker. Finns billigare privat. Kikar efter snäcklekare i Afrikianska Ciklider forum, där finns det massvis med information.
#18 - 20 november 2005 18:35
[QUOTE=calle95]Jag har också ett mini växtakvarium, ett Exo-Terra Faunarium på 5 liter, i vilket jag odlar enbart Fittonia Mini White. Jag kör utan filter och värmare och har skrivbordbelysning. Jag har en halogenlampa stående undrar kan man ha den till växterna?

[font=Garamond]I LOVE AQUARIUM PLANTS- ESPECIALLY FITTONIA MINI WHITE!!![/font]:D :D[/QUOTE]
Du råkar inte ha några bilder?
#19 - 11 december 2005 10:44
jo visst har jag bilder men jag fattar inte hur man får in dom i inlägget. bara jag vet hur man gör kan jag få in 2 bilder. OBS: lite dålig kvalitet, tog med mobilen (digitalkameran är trasig, BUUU FÖR MINOLTA!!)

/Calle95

#20 - 11 december 2005 10:50
du måste vara goldmedlem för att kunna bifoga bilder... lägg upp dem på nånannan site o länka hit dem..
#21 - 11 december 2005 11:15
www.photobucket.com
är gratis och där lägger jag upp bilder och sen bara postar en länk härinne till bilden ifråga.
#22 - 11 december 2005 16:38
Bilder

Här kommer bilderna!:) http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=551568&gid=551575´ Har förresten börjat med lerkulor. Måste säga att det funkar jättebra! Pröva det ni som inte har någon näring. De kostade 85 kronor för 25 stycken på Simbi i Sickla.
#23 - 11 december 2005 16:50
Hej gjordavljus! Jag såg din zoon. Allt verkar ju fint men en sak undrar jag: När du hade blomjord i, blev inte vattnet rejält grumligt? Eller lade det sig sen? Ett tips om du vill ha näring är ju lerkulor som är ganska dyra men räcker jättelänge!!
Men miniakvariet verkar ju supercoolt! Synd på räkan, förresten. Tänker du flytta över den kvarvarande? Isf kan man ju ha vasen som "urskog" dvs tät växtlighet och massa flytväxter! Har så i min växtbiotop och det ser jättefint ut!
Lycka till!
/Calle95
#24 - 11 december 2005 21:53
lerkulor rör ja inte själv ens med tång...
man vet inte va dom innehåller eller hur fort dom släpper vad det nu är dom innehåller.
oftast innehåller dom mycket järn vilket kan skapa algproblem,
#25 - 17 december 2005 21:30
håller nu med om det där med lerkulor. efter 1 dag var vattnet brunt och äckligt så jag fick ta bort dom. köpte förresten 3 nya växter "Hydrophila polysperma" som jag satte där bak. vattnet är renare än nånsin så jag tror den livnär sig på alger! förresten så har jag tagit bort de gamla bilderna och lagt in nya på zoonen. kolla samma adress!
/Calle95
#26 - 18 december 2005 10:17
helmysko... när jag var inne på min zoon idag var bilderna borta.....[:O] Hur kan det ha gått till???:confused:

/Calle95
#27 - 18 december 2005 10:40
Ja såg en kul grejj på Djurmagasinet. Där hade de ett liitet akvarium (2-3l). med ett cirkulationssystem(som ett vattenfall) och doppvärmare. I det hade de två st livliga neontetror samt lite växter. Mycket stiligt var det. Sedan hur bra förhållandena var däri förmäler inte historien.
#28 - 18 december 2005 12:05
Skiren! Norrköping?
#29 - 22 december 2005 12:26
Jag såg nåt liknande fast kanske lite större typ 5 liter på DjurMagazinet här i Gustavsberg. I hade de: en stor javaormbunke samt 3 st jättesöta små räkor. Lampan sattes fast på burken, inget täckglas och litet ytterfilter att hänga på kanten. Den hette Deco-Art nånting.

/Calle95

[font=Arial]förresten..... [/font][font=Impact][size=5][color=red]GOD JUL PÅ ER ALLIHOPA!!!!![/color][/size][/font]
#30 - 22 december 2005 16:07
I ett Deco-art kar är det 2,75l och är alltså ingen plats för antingen räkor eller fiskar. Det som är mest ironiskt är att det står XL på försäljningssidorna? ;)
#31 - 22 december 2005 16:31
kanske finns mindre hertha? :p:(
#32 - 16 februari 2006 11:54
Det där Deco-Art karet verkar ju hemskt! 2 neontetror är enligt mig alldeles för lite! Och i så liten volym! Neontetror är ju stimfiskar! Hellre 20 neontetror i 200 liter med kardinaltetror och guppy! Usch för affärer som har fisk i så små burkar[:(!] [:(!] :mad: [:(!] [:(!] [:(!] !
#33 - 16 februari 2006 12:03
I den här tråden kan du läsa lite om mitt lilla växtkar. Ska försöka få till bättre bilder på hela karet någongång

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=83483&highlight=16+liter+walstad

Det är på 16 liter, har cirkulation men ingen filtrering. Väldigt tättplanterat med vattenpest, anubias, javaormbunke och hornsärv. Det mesta växer så att det knakar, till och med anubiasen som se som en långsamväxare.

JAg har ett lager blomjord i botten (som jag lakade ut i vatten ett par dagar först), grovs grus ovanpå det. I det har jag en kampfiskhane och lite amanoräkor. Hade lite problem med nitrit i början, men har inte haft det sen dess. vattenpesten måste jag gallra en gång i veckan och jag har plockat rätt många adventivplantor från javaormbnken.,

Annons