Öppet kar till Malawi eller Tanganyika?

#1 - 7 juni 2005 06:54
Jag vet att frågan är som ett höftskott från en blind, men här är anledningen.

Jag sitter och skissar på ett öppet 720-kar där jag återanvänder mitt MH. Jag har tittat runt ute i WWWn men tycks mest hitta kar med heltäckande ramp. Beror detta på ingen tycker det är snyggt med öpet kar eller är risken så stor att hela fiskbeståndet kommer att ligga på parketten?

Är det t ex så att Tanganyika ÄR väldigt hoppbenägna, så jag bara har L. multifasciatus & brevis att välja mellan, så faller det bort.

Jag har ingen som helst aning, så all input kring detta mottages tacksamt.

mvh
Peter
#2 - 7 juni 2005 07:16
Min första reflektion i det här är att ett öppet kar blir snyggast med en massa växter som tar sig upp över ytan... det är lite tunnsått med växter i Malawi och Tanganyika och många växter gillar väl inte heller det hårda vattnet.
De flesta ciklider är väl hoppbenägna vad jag vet... ett av undantagen är väl vuxen Diskus...
#3 - 7 juni 2005 09:00
[QUOTE=Tant Nancy]Min första reflektion i det här är att ett öppet kar blir snyggast med en massa växter som tar sig upp över ytan... det är lite tunnsått med växter i Malawi och Tanganyika och många växter gillar väl inte heller det hårda vattnet.
De flesta ciklider är väl hoppbenägna vad jag vet... ett av undantagen är väl vuxen Diskus...[/QUOTE]

Själv tycker jag att öppna kar alltid är snyggare än täckglas med ljusramp men det är ju en smaksak. Du har helt rätt i att växtutbudet inte är det samma.
Jo jag vet att discus & skalarer är lite lugnare men jag tänkte prova nog en annan inriktning.
#4 - 7 juni 2005 13:45
Jag tycker att du ska ha malawiciklider.
Jag tycker inte att dom odlade hoppar
lika mycket som dom vildfångade gör.
Men vissa odlade hoppar också rätt mycket.
Men det går att ha malawiciklider tycker jag ialla fall.

Annons