Öppenspis bredvid akvarium. Rök skadligt?

#1 - 12 mars 2004 11:53
Bara undrar om det är skadligt för firrarna med en öppenspis bredvid akvariet? Det är visserligen en kassett som man matar in ved, men det händer ju att det ryker in i bland. Har läst att cigarett rök är skadligt osv, så frågan är om vanlig rök är det!?

Vore kul att veta...

mvh Micke
#2 - 12 mars 2004 11:58
Vaddå cigarettrök är farligt!! Är det? Jag är en halv-paket-om-dagen och min man är en ett-paket-om-dagen, så då borde mina fiskar simmat ryggsim för länge sen.
#3 - 12 mars 2004 12:10
Har du aldrig läst på paketet? ;-)

Peter
#4 - 12 mars 2004 12:12
Jo, Camel extra light står det...:-)

#5 - 12 mars 2004 12:24
Tror nog mer på att värmen från öppnaspisen är farligare är röken i det här fallet....

Tror Ciggarettröken är farlig om den blåses ner direkt i karet....
#6 - 12 mars 2004 12:41
Värme utvecklingen är nog inte så farlig, akvariumet ligger ca 1,5m ifrån öppna spisen och vi eldar sällan så hårt. Men tack för att du kommer med ideér och förslag.

Akvariumet är ju tätt med plastlock, inte 100% men förmodligen tillräckligt bra. Men det är ju intressant att veta era teorier/erfarenheter.

Imorgon ska jag köpa mina Tangaynika ciklider. Ska bli kul...

Jag har ju nystartat akvarium så jag vill ju handla fiskarna i små grupper i taget, men de rekommenderar att handla allihopa på en gång med tanke på att de är så revir hävdande! Rätt fel!?

Trevlig helg!

mvh Micke
#7 - 12 mars 2004 13:26
Rök är bara skadligt om du har Labyrintfiskar typ Gurami.
Detta därför att röken kan lägga över på vatten ytan och då kan inte fiskarna hämta luft.
#8 - 12 mars 2004 21:21
MightyMike: Om akvariet hade varit 100% tätt hade det inte varit särskilt bra (det måste ju komma in luft för att vattnet ska kunna syresättas av pumpen). Om röken hade varit i sådan omfattning att fiskarna hade tagit skada hade du säkert mått dåligt själv och vidtagit åtgärder.
Mohlin: Inomhusrökning....(sluter ögonen och drömmer om en tid då man t.om. hade askfat bredvid sängen...)/ Cecilia (som håller på att göra slut med cigaretterna)
#9 - 17 mars 2004 14:36
Jag tror inte att röken är någon fara. Större risk med varierande temperatur pga strålningsvärme från spisen. Men det beror ju på hur den placeras relativt eldstaden.

Annons