Oplanerade diskusyngel.

#1 - 12 april 2016 17:32
Det som inte fick hända har hänt... Jag har 5 st diskusar i ett 360 l kar. Där har jag 1 par som leker lite då och då, men jag läste någonstans att det inte va så lätt att få äggen att kläckas. Så jag har inte brytt mig om äggen. Men när jag tittade in idag fick jag syn på massa yngel som simmade tätt intill föräldrarna.

Vad gör jag nu? Vad händer om de går kvar i akvariet? Jag har ett 580l kar som står tomt just nu, men det känns lite onödigt stort för yngel?

Jag vet inte om jag har tid med diskus odling just nu när jag håller på att renovera huset oxå. Finns det någon risk / chans att de klarar sig någon längre tid om de går kvar i akvariet med de anda diskusarna?
#2 - 12 april 2016 20:02
Finns det bara diskus i karet kan de nog klara sig bra. Lite beroende på hur bra föräldrarna gör sitt jobb :)
#3 - 13 april 2016 18:01
Jaa det finns bara diskusar. Får väl se hur länge de överlever. När kan man flytta ynglen till eget kar? Utan föräldrarna alltså?
#4 - 13 april 2016 18:33
Låt dem gärna gå 3 veckor med föräldrarna. Sen har du ett drygt jobb med matning och vattenbyten framför dig... ;)
#5 - 13 april 2016 21:37
Joo det vet jag... Men jag har hittat ett litet 100 l kar som jag tänkte att de kunde flytta till om de överlever så länge. Då blir det inte så jobbigt att göra vattenbyte dagligen.

Annons