Operation rädda yngel!!

#1 - 6 augusti 2006 09:00
Hej har ett 960 l malawi kar med 10 st back to nature bakgrunder.

Mina största honor av sorten m johannii går och tuggar och enligt beräkningar så släpper dom ynglen när som helst, problemet är att jag kan omöjligt fånga dom, dom är sluga och sticker så fort jag får ner håven. Har prövat med ficklampa på natten men det hjälper föga då det är så trångt i akvariet av alla moduler.

Behöver ett bra tips så att jag kan spara ynglen.

Mycket tacksam för svar!
mvh Red Empress
#2 - 6 augusti 2006 09:04
2st håvar och "jaga" in dom i andra håven?
#3 - 6 augusti 2006 09:08
Hej tyvärr så går inte det då det finns så mycket ¨klippor och skrevor¨.akvariet är 80 cm djupt och man når inte in under stenarna längst bak.
Går det inte att liksom lura dom på nått sätt. dom håller sig ju medvetet undan. mvh emma
#4 - 6 augusti 2006 11:19
Gör en fiskfälla?
Ta en petflaska som du skär av 20-25% på. Sen vänder du den biten du nyss skar av inåt. Alltså så att toppen kommer inåt. Se till så att du skär av toppen så att honan kan simma in i flaskan också...
Därefter tejpar du längs hela flaskan med svart tejp. Allt för att få honan att tro att hon har en lugn och skyddad grotta hon kan simma in i. Se till att lägg den på rätt ställe där dom brukar vara och hoppas på att dom simmar in i den.

Har funkat för mig flera gånger.

Edit: Om metoden låter lite för jobbig, testa att ta ett täckglas och skärma av den delen i akvariet där dom finns. Då har du iaf mindre område att jaga på. Eventuellt kan du passa på att göra ett vattenbyte samtidigt så har du ännu mindre område att jaga på ;)
#5 - 13 augusti 2006 09:17
ska pröva. verkar som ett bra tips! tack mvh emma
#6 - 13 augusti 2006 18:08
[quote=Red Empress]Hej har ett 960 l malawi kar med 10 st back to nature bakgrunder.

Mina största honor av sorten m johannii går och tuggar och enligt beräkningar så släpper dom ynglen när som helst, problemet är att jag kan omöjligt fånga dom, dom är sluga och sticker så fort jag får ner håven. Har prövat med ficklampa på natten men det hjälper föga då det är så trångt i akvariet av alla moduler.

Behöver ett bra tips så att jag kan spara ynglen.

Mycket tacksam för svar!
mvh Red Empress[/quote]

Hur får du plats med 10 btn bakgrunder i karet :p .. Vet att du menar moduler men va bara tvungen att skriva iallafall !
#7 - 13 augusti 2006 19:35
vad jag skulle ha gjort vilket du faktiskt bör göra är att plocka bort lite av stenarna och allt vackert du har i ditt kar, därefter gör du som mr know everything about malawi (sacrium) säger att du kan passa på och göra ett vattenbyte, plocka upp de då.. så har de mindre ställen att simma in på och gömma sig, samt mindre område att simma i då du typ tömt halva karet.. krångligt men är 100%. akta då bara så att de inte spottar ut ynglen av skräck! har hänt mig..
HazelCR
#8 - 14 augusti 2006 03:25
[QUOTE=Red Empress]Hej tyvärr så går inte det då det finns så mycket ¨klippor och skrevor¨.akvariet är 80 cm djupt och man når inte in under stenarna längst bak.
Går det inte att liksom lura dom på nått sätt. dom håller sig ju medvetet undan. mvh emma[/QUOTE]

Två håvar, typ fjärilshåv med långt skaft samt ett långt elektrikerrör att peta med brukar jag komma långt med. Jag har dock inte din storlek på kar.
#9 - 14 augusti 2006 09:09
Usch! Jaga malawi är jobbigt, hehe. Det vet jag av egen erfarenhet! Då har jag bara ett 180l akvarie utan bakgrunder o moduler. På hela 960l skulle jag nog fråga någon om hjälp. Då har vi fyra händer och om du har fyra håvar. Då kan man styra fisken åt rätt håll medan en riktar in sig på att fånga den. Hur som helst, lycka till med operationen:) !

MVH Simon B.
#10 - 14 augusti 2006 19:57
Se till att skärma av med ett täckglas i första hand. Du kommer att få ett helvete att jaga över hela karet oavsett hur många håvar du har. Dessutom kommer du att utsätta honan för onödig stress. Bättre då att ta ett täckglas och dela av ett hörne där hon håller dig så ska du se att du får upp henne lättare.
#11 - 14 augusti 2006 20:08
Jag kommer snart ha samma problem med en ruvande Saulosihona, som jag vill ha yngel från. Har läst om andras erfarenheter där man tejpat för akvariet helt o hållet med t.ex liggunderlag. Vänta sedan några timmar, och tänd. Fiskarna lär då ha gått in i ett dvalliknande tillstånd, och det skall bara vara att fånga upp dem.
Vi får se om det funkar för mig om ca 1 vecka.

Annons