Tack Nubi och Jens :) Är faktiskt riktigt nöjd med hur akvariet ser ut, bortsett från att svärdsplantorna i väntra delen av akvariet aldrig verkar vilja samarbeta! Funderar på att leta rätt på en härva med grenar kvistar och se om det går att arrangera på något bra sätt. Djurmagazinet har specialpris på redmoore-liknande rötter, som faktiskt var riktigt snygga, men jag är
fattig när det gäller akvariepengar just nu *suck*
Mina pandor verkar vara döda allihop. Det är nu fyra stycken som har blivit vita, slöat till, slutat äta, tappat kontroll över simblåsa och "balanssinne", och sedan varit helt apatiska innan jag avlivat dem. Den sista är bara försvunnen, troligen död och sedan "omhändertagen" av de andra fiskarna. Har ingen aning om vad det skulle kunna vara! Det är jättefrustrerande, eftersom jag inget kan göra :(
Bågfenorna har bott in sig ordentligt nu, Nyckelhålen växer som vanligt, utan att visa tendenser till att vilja para ut sig, ottisarna är lika galna som vanligt och guppysarna har flyttat ut till den problematiska lilla kuben. Båda mina hanar har dött, vilket dock inte verkar bero på själva akvariet. De två honorna som är syskon går nu själva i kuben, tillsammans med ca 15 yngel, hälften 2-3 veckor gamla och hälften någon dag. Ska spana efter unga hanar lite varstans, även om det inte är särskilt brottom. Tyvärr lyckades jag få min fina, svartorgangegula hona att ta självmord. Hon hoppade ur burken jag använde till att flytta över henne från storakvariet till kuben och jag märkte det inte förrän hon var död och hunden nyfiket försökte slicka i sig henne genom burgallret ... Någon ny hane får bli den som för in lite nya gener. Ynglen planerar jag att placera i storakvariet när de är tillräckligt stora för att inte bli uppätna, låta dem växa till sig och färga ut, och sedan försöka byta bort dem i någon Djuraffär.
Skapade en tråd om mina svärdsplanteproblem och bad om hjälp med att identifiera växter och alger:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144168
Nu SKA jag bli bättre på att uppdatera! Tråden är ju en så bra "dagbok", det är lätt att se vad som hänt och när det har hänt, när jag ska börja skapa sjukdomstrådar och liknande (Känns som att alla fiskarna bara går och dör, MORR) *suck*