Operation mitt första akvarium - 150l

#1 - 22 maj 2009 08:19
Efter ca ett års tjat har jag äntligen fått tillåtelse att starta upp min kompis överblivna-som-hon-inte-får-starta-upp 150-liters. Jag har sedan länge planerat att låta det bli ett SA, men inte helt och hållet, bara fiskarna. Akvariet ska hämtas om några dagar / veckor.

Planerad fiskblandning:
Guppy (Som inkörsningsfiskar)
1 par fjärilsciklider
6-7 Panda-pansarmalar
ca 8-10 koppar- eller rödmunstetror
6-7 ottisar
#2 - 22 maj 2009 09:33
Låter helt ok. Om du inte redan gjort det, läs gärna på om akvarieuppstart härinne. :)
#3 - 22 maj 2009 13:02
Lycka till och så håller jag med JensA.
Och löp många corydorisar ;-)
#4 - 23 maj 2009 08:43
lycka till :)
#5 - 28 maj 2009 12:49
Hoppas hoppas vi kan hämta det lördag / söndag :D Min fiskblandning verkar vara helt okej tydligen :)
#6 - 28 maj 2009 12:55
tycker jag oxå, fast jag skulle köpt 5-6 bolivianer, låta dom para ut sig,
och sedan ge bort dom som är "över".

Man ska ha stor tur om man får hem en av varje som dessutom gillar varandra.

.
#7 - 28 maj 2009 19:22
köp flera rödmunnar, du skulle kunna ha ca 15 i alla fall:p
#8 - 29 maj 2009 12:47
Kensa: Kanske köper 4 st i alla fall, för det är ju inte ens säkert att jag fiskar upp två av olika kön.
ankan94: Tror inte det blir riktigt så många :p 6-10 st blir nog lagom för mig
#9 - 8 juni 2009 12:03
IIIIIIIIIIIH! :D Äntligen står det i vardagsrummet! Men tyvärr är planerna uppskjutna och det blir ingen vattenfyllning förrän i juli, då jag kommer hem från Gotland. Ska dock och shoppa akvarieprylar och leta rötter i helgen.

Något speciellt jag bör tänka på innan vattenfyllning?
#10 - 8 juni 2009 12:34
Vimsa skrev:
IIIIIIIIIIIH! :D Äntligen står det i vardagsrummet! Men tyvärr är planerna uppskjutna och det blir ingen vattenfyllning förrän i juli, då jag kommer hem från Gotland. Ska dock och shoppa akvarieprylar och leta rötter i helgen.

Nu är jag ju ungefär lika nybörjare som du men.. :)
Att akvariet står plant är väl en bra grej, kolla även när du fyllt lite vatten. Jag missade att kolla mitt när jag hällt i en del vatten så kan ju inte direkt påstå att det står jätteplant, har justerbara fötter på min bänk men man vill inte gärna vara å skruva iväg ett akvarium med 152l vatten :P
Kan bara skriva om det jag gjort fel känner jag eftersom jag inte har större kunskap men hoppas att det räcker en bit iaf. En till sak jag ångrar med mitt kar va att jag inte la en frigolitskiva under gruset. Man slipper ju oroa sig för tunga stenar om man har en sån i botten :)

Hoppas att allt går bra med din akvarieuppstart :)
#11 - 8 juni 2009 12:48
Vimsa skrev:

Varför inte fylla upp med vatten och dra igång en pump och i med nåt smått skit typ endlers sålänge så det får stå och gotta till sig och samla nyttobakterier?
#12 - 8 juni 2009 12:48
För att du ska till gotland läste jag nu..... :)
#13 - 8 juli 2009 14:39
Hemma från Gotland nu. Inom två veckor hoppas jag akvariet har kommit igång på allvar. Ska skrubba rent lite och plocka bort det sista av den gamla sanden imorrn, försöka fixa nytt filtermaterial till den gamla pumpen jag fick och hämta sand i ett litet sandtag och tvätta om ett par dar. Ska också leta runt efter fin sten att använda. Bilder kommer när det börjar hända saker på allvar :D
#14 - 10 juli 2009 17:16
Under de två senaste dagarna har det hänt saker. Min underbara kompis lyckades hitta stenar i den typ jag ville ha, samt hjälpte mig med precis allting som jag gjort hittils.

1. Har hämtat sand från ett minimalt sandtag ca 600 meter från gården. Vi släpade dit en tung järnbalja (väger ca 2-3 kilo skulle jag gissa) som skulle användas för att forsla sanden i. Väl där fyllde vi den med ca. 10 kilo sand. Det var meningen att min pappa skulle hämta den tunga tingesten med traktorn men vi bestämde oss för att släpa hem den själva för att vi skulle kunna börja tvätta sanden ett par timmar tidigare. Händerna, axlarna och ryggen till en viss del gjorde ganska ont efteråt ...

2. Varför har ingen skrivit i alla är-det-okej-att-ta-sand-från-naturen-trådarna att det är så djävulskt jobbigt att tvätta det?! ;) Kan väl i och för sig ha berott på sättet vi tvättade den på men i alla fall. Snyggt blev det som tur var.

[COLOR=#0066cc]http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_2544.jpg[/COLOR]

3. Roten (Som precis som allt annat på bilderna tillhör min kompis :D ) skrubbades, stenarna kokades och sedan efter proceduren med att tvätta sanden satte vi dem på plats, tycker själv inte att det hade kunnat bli bättre (Med placeringen alltså).

4. Vattenfylling. Den roligaste delen. NOT! Särskilt inte med två turkisk-yoghurtburkar [B)] (Eftersom det inte fanns några hinkar som inte använts av hästarna eller som det varit kemikalier i) Ni vet väl själv ungefär hur mycket de rymmer. Fyllde halvvägs (Bild 2) och kom på att klockan var 10:00.

[COLOR=#0066cc]http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_2556-1.jpg[/COLOR]

5. Idag fyllde vi upp resten, under natten hade vattnet klarnat lite. Ja, vad ska jag säga. Beviset för att jag verkligen vill det här står i vardagsrummet, fyllt. Med hjälp av två turkisk-yoghurtburkar, ett gammalt mjölkpaket och en ramlösaflaska.
#15 - 10 juli 2009 17:22
Vimsa skrev:
Under de två senaste dagarna har det hänt saker. Min underbara kompis lyckades hitta stenar i den typ jag ville ha, samt hjälpte mig med precis allting som jag gjort hittils.

1. Har hämtat sand från ett minimalt sandtag ca 600 meter från gården. Vi släpade dit en tung järnbalja (väger ca 2-3 kilo skulle jag gissa) som skulle användas för att forsla sanden i. Väl där fyllde vi den med ca. 10 kilo sand. Det var meningen att min pappa skulle hämta den tunga tingesten med traktorn men vi bestämde oss för att släpa hem den själva för att vi skulle kunna börja tvätta sanden ett par timmar tidigare. Händerna, axlarna och ryggen till en viss del gjorde ganska ont efteråt ...

2. Varför har ingen skrivit i alla är-det-okej-att-ta-sand-från-naturen-trådarna att det är så djävulskt jobbigt att tvätta det?! ;) Kan väl i och för sig ha berott på sättet vi tvättade den på men i alla fall. Snyggt blev det som tur var.

[COLOR=#0066cc]http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_2544.jpg[/COLOR]

3. Roten (Som precis som allt annat på bilderna tillhör min kompis :D ) skrubbades, stenarna kokades och sedan efter proceduren med att tvätta sanden satte vi dem på plats, tycker själv inte att det hade kunnat bli bättre (Med placeringen alltså).

4. Vattenfylling. Den roligaste delen. NOT! Särskilt inte med två turkisk-yoghurtburkar [B)] (Eftersom det inte fanns några hinkar som inte använts av hästarna eller som det varit kemikalier i) Ni vet väl själv ungefär hur mycket de rymmer. Fyllde halvvägs (Bild 2) och kom på att klockan var 10:00.

[COLOR=#0066cc]http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_2556-1.jpg[/COLOR]

5. Idag fyllde vi upp resten, under natten hade vattnet klarnat lite. Ja, vad ska jag säga. Beviset för att jag verkligen vill det här står i vardagsrummet, fyllt. Med hjälp av två turkisk-yoghurtburkar, ett gammalt mjölkpaket och en ramlösaflaska.

:d:d:d

Kan inte låta bli att småskratta.

Tanken om att fylla karet med hjälp utav turkisk youghurt spannar går väl in, men var sjuttsningen hamnar mjölkpaketet?. Använde du paketet för att i sin tur fylla youghurtspannarna med?....;):p

(No affence...)
#16 - 10 juli 2009 17:38
:d:d:d

Kan inte låta bli att småskratta.

Tanken om att fylla karet med hjälp utav turkisk youghurt spannar går väl in, men var sjuttsningen hamnar mjölkpaketet?. Använde du paketet för att i sin tur fylla youghurtspannarna med?....;):p

(No affence...)

I den andra omgången (idag) så hittade jag det urtvättade mjölkpaketet och ramlösaflaskan. Tillsammans rymmer de mycket mer än yoghurtburkarna och vi kom fram till att det skulle gå snabbare med flaskan och mjölkpaketet :D Och vet du vad ... det tänkte jag ut alldeles själv *stolt blick* ;)
#17 - 10 juli 2009 17:51
Glömde skriva att jag har funderat på att utöka fiskbeståndet, när det väl kommit igång, med ett par kakaduor eller någon annan apistogramma. Men får se hur fullt det ser ut att vara när alla andra väl kommit i.
#18 - 15 juli 2009 10:02
Nu har vattnet klarnat helt. Lite skräp på ytan bara :) Snart ska jag också få lite javamossa och två skott av den snabbväxande-gröna-som-har-tagit-över-hela-min-kompis-akvarie :D Hoppas jag klarar av att hålla efter den. Men i alla fall. Bilder kommer snart.
#19 - 15 juli 2009 10:15
Det här låter som en väldigt intressant tråd :D Själv startade jag upp mitt första kring jul, och nu är jag riktigt akvariebiten ;)
#20 - 20 juli 2009 16:38
Well, här kommer äntligen uppdateringen :d

1. Vattnet har klarnat på de här dagarna, nu ser man inredningen även fast det på bilden är lite grumligt och 'vitt' eftersom jag precis fixat med sand, en växt som slitit sig och stenarna som på något underligt vis blivit begravda i sand ...

2. Har fått en skäggmunsmalshane på halsen. Det är meningen att han ska käka algerna som kommit på roten men har hittils (som jag har sett i alla fall) bara suttit i ett hörn, bakom pumpen eller i den lilla sidogrottan han grävt under roten.

3. I samma veva fick jag flytväxter (kärlek till dem), hela tre skott av växten-som-tagit-över-hela-min-kompis-akvarie och tre 'granar' (Vet inte vad de heter egentligen) som tyvärr barrade (:p) redan efter ett dygn. Fick plocka bort dem eftersom de dog.

4. Idag har jag varit och köpt filtermatta till den andra pumpen, eftersom den första var så dålig att den inte rörde ytan över huvud taget, + en burk flingor. Eftersom ingen zooaffär i Piteå hade endlers blev det vanliga guppys som startfiskar. Beställde i samma veva fem bolivianer som bör komma nästa torsdag, om grossisten nu har några. Vi får se. Såsmåningom åker guppysarna ut i alla fall.

Bild: http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_2604.jpg
#21 - 20 juli 2009 17:05
du verkar skönt flamsig och spontan! det är fräckt i like sånt!!
Akvariet ser fint ut.
men om jag hade varit i dina kläder kanske jag skulle släpat hem en till balja med sand.
Kommer di fixa fler växter? antagligen va?
Lycka till så mycket. det här kommer bli kul läsning;)
#22 - 20 juli 2009 17:10
Åh, nu ser jag att det ser ut som om det är väldigt lite sand. Men skenet bedrar ;) Det är ett 4-5 cm tjockt lager faktiskt :D Tack för ... komplimangen? Aja, kul att höra att jag inte rapporterar alltför illa i alla fall :p
#23 - 20 juli 2009 17:41
Har du 4-5 cm i hela akvariet? Man brukar ha 4-5 i framkant och sen sluttar det uppåt till 7-8cm i bakkant. dels är det snyggt, blir lite som en synvilla, akvariet ser större ut.
och sen tror jag också att det är bra för växter som ska växa längre bak.
Men det visste du kanske?

Jag har 2 st 25 kilos säckar i mitt akvarium.

Absolut inget fel på dina raporter! glad o framåt ton i ditt skrivande. härligt o läsa;)
#24 - 22 juli 2009 06:12
Kikade in i det mörka arkvariet för ca 10 minuter sedan och såg ca 12 ljusa små prickar som for omkring i toppskiktet. Självklart var det guppyhonan som ynglat av sig. Ska bli spännande och se vilken färg de får, eftersom hanen jag har garanterat inte är pappan :p
#25 - 28 juli 2009 07:35
Roten är ren! *dansa runt av lycka* Bengan har varit superduktig på att äta alger, och att gräva. Han har urholkat under roten och det ligger berg av sand lite varstans runt omkring den. Igår fick jag dessutom en till skäggmunsmal på halsen, nämligen Berit. Måste köpa lite algtabletter till dem tror jag. Men det är inte bråttom.

Köpte dessutom lite skruv-vallisinera på djurmagazinet. Blev supersnyggt :D Bilder kommer inom kort.
#26 - 31 juli 2009 08:44
Senaste nytt då.

För det första, guppyhanen har dött. Ser det inte som någon större förlust utan är bara rädd att hans ev. sjukdom har fått fäste i akvariet och även mina framtida bolivianer kommer dö. Håller noggrann koll på honan för att se om hon uppvisar samma symptom som hanen gjorde, men hon verkar nästan överfrisk. Ynglen är nästan en centimeter nu, och har börjat få lite svarta klickar på fenorna. Spännande.

Skruvvallisnerian mår allmänt dåligt, släpper blad, gulnar och bara blä. Den som skulle vara så tålig! Har mina teorier om att de explosionsväxande flytväxterna snor åt sig all näring från dem eller att jag varit slarvlig nog att klämma åt för hårt om rötterna när jag planterade. De snabbväxande, gröna monstren växer väl rätt bra. Får nya blad och skjuter upp på höjden, tappar dock de undre bladen. Får fiska upp blad ca en gång om dagen från de två olika växterna *suck*

Malarna slukade en tjock gurkskiva på ca 12 timmar. Bara skalet kvar när jag plockade upp den i förmiddags. Dessutom har de ätit en fjärdedels brysselkål och Bengan fortsätter gräva ut både under roten och stenarna.
#27 - 3 augusti 2009 13:23
Har listat ut att guppyhanen dog av torpedsjukan (Yey me ...). Honan mår fortfarande toppen. Får en känsla av att malarna kommer ha ätit en halv gurka snart. Ynglen har dock insjunknat. Gjorde ett vattenbyte och saltbadade ynglen (Som för övrigt är ca. 1 cm nu) för att försöka lindra sjukdomen. Verkar mest vara levandefödare som får torpedsjukan, så är inte riktigt lika paranoid angående bolivianerna :p Annars har inte något särskilt hänt, förutom att andmaten blivit fler (Vilken överraskning! :D) och mossan växt ett snäpp till.
#28 - 3 augusti 2009 13:50
förutom att du har sjukdom i karet så tycker jag att du verkar veta va du gör;)
har du lite bilder sen sist?

Skön du är som namnsätter dina fiskar. vi har ett helgbarn här och hon har döpt mina fiskar. lite udda namn kanske... "brendband" hur låter det? "fritiof" och "gössip"??
Bilagor:
#29 - 4 augusti 2009 09:34
Sjukdomar är väl aldrig kul, men jag tror att det löser sig såsmåningom. Får väl ta en bild och slänga in här då för att tillfredsställa alla som skriker efter att få se hur mitt kar ser ut. Ehm .. not :p

De käraste fiskarna är det klart att man döper. Bengan och Berit kom ju bara lite spontant sådär, faktum är att det var pappa som föreslog namnet Berit till malhonan. Men i alla fall, de ska få fara härifrån och flytta in på mammas jobb eftersom de istället för att leka som jag hoppats på bara käkar mig ur huset ;)
#30 - 8 augusti 2009 16:58
Kan man tänka sig. Den snyggaste bottentäckaren jag sett, och den som jag verkligen VILL HA, den ser man när man badar här i svenska vatten. Måste säga att jag inte hade väntat mig det. Synd att man inte har en undervattenskamera :p

OT
#31 - 11 augusti 2009 10:01
Sitter och väntar på att mamma ska komma hem så att jag kan fara in till stan och shoppa lite mer akvariepyrlar. Måste försöka lösa mysteriet med att bolivianerna inte kommit. Fast förmodligen är det så enkelt att det är lågsäsong och Djurmagazinets grossist inte har några alls / inte har några som är tillräckligt stora. Men va fan ... skulle kunna nöja mig med yngel i det här läget! :D Längtar verkligen efter något intressantare än två skygga malar och en smällfet guppyhona.

Bengan och Berit ska förhoppningsvis flytta inom kort, vallisnerian ser verkligen inte trevlig ut trots att de får ständig tillgång till gurka. Ska tradera hem nya växter och beställa malaysiska sandsnäckor när jag ändå är igång.
#32 - 11 augusti 2009 14:08
Nu har det hänt grejjer här :D

Åkte in till stan för att shoppa, som jag skrev i tidigare inlägget. (Shoppa innebär en titt i Pites djuraffärer) Dock fanns ingen tid för akvariekällaren utan jag hamnade direkt på Djurmagazinet. Inhandlade en guppyhane (snakeskin cobra), termometer, algtabletter samt vattenpest och två växter som jag inte vet vad de heter. En 'grästuva' och en högre, storbladad växt som nu står planterad i det vänstra hörnet. Hjälp med identifiering uppskattas ;)

Gjorde ett vattenbyte och slamsög lite (Otroligt hur två guppys och två malar kan skita så mycket!) i bara farten. Blev väldigt grönt och fint :D

[COLOR=#0000ff]http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_2643.jpg[/COLOR]
#33 - 13 augusti 2009 00:12
aww va mysigt det ser ut... lite mer sand? ser lite tunt ut, men bara lite.
Är det tjockare med sand längre bak i akvariet?
Växter har jag noll koll på men om dom som du har där får växa till sej lite och bli fluffiga och mysiga så blir ditt kar en fröjd för ögat;)
#34 - 13 augusti 2009 15:43
Det är ca 4 centimeter vid framrutan och (även fast det inte ser ut så) längst bak minst 6 ;) Tycker själv det är lagom. Tack för de fina orden :D Längtar tills jag fått hem hela den fiskbladningen jag vill ha, även fast det om det fortsätter i den här takten lär ta ett halvår. Känner mig väldigt otålig :p
#35 - 13 augusti 2009 15:49
ett halvår går fort;)
Vad ska du ha för fiskar? du kanske har skrivit det men då har jag missat.

Aja men det verkar vara ganska luungt med sanden då.
kanske inte såg så tydligt på bilden.
Bilagor:
#36 - 14 augusti 2009 13:46
Drog det i första inlägget ;) Men det har ju ändrats lite under tiden så.
1 par Bolivianska fjärilsciklider (Köper en grupp och låter de para ut sig)
5-6 Otocinclus
6-7 Panda-pansarmalar
ca 10 koppar- eller rödmunstetror (Har inte bestämt mig)
Plus guppysarna som får bo kvar och producera levande föda till cikliderna

Bengan och Berit ska bort inom kort.
#37 - 17 augusti 2009 17:03
Ändrade planer! Åker in till stan imorrn och köper ett lekpar vanliga blå fjärilsciklider som min kompis siktade under dagen. Planerade ju att skaffa vanliga i nästan nio månader innan jag ändrade mig, och ser bara nackdelar i att vänta på bolivianerna som skulle ha kommit för nästan tre veckor sedan ...

:D
#38 - 23 augusti 2009 08:13
Fjärilscikliderna anlände för ... ett par dar sedan :D Var lite osäker på om jag verkligen köpt lekparet men så hittade jag en rejäl kaka med rom på en av stenarna igår morse. Skuttade runt i huset och tjoade något i stil med 'DOM HAR ROM! ROM ROM ROM ROM ROM!' Men efter ett par timmar var det bara fyra romkorn kvar och de slutade vakta, guppysarna tog resten. Nåja, det är väl ett vanligt nybörjarfel antar jag :p
#39 - 23 augusti 2009 08:17
coolt! jag börjar fastna mer och mer för denna fisk. dom är verkligen fina!
Hoppas det går väger för nästkommande lek;)
#40 - 30 augusti 2009 14:09
Jag slår vad om att folk bara låter blicken glida förbi min tråd när de ser siffran 150 :p Finns ju betydligt större och roligare kar att titta på, eller hur? *himla med ögonen* Känner mig lite dissad ;)

Ska titta in på djurmagazinet och beställa malaysiska sandsnäckor samt panda-pansarmalar.
#41 - 30 augusti 2009 15:58
Vimsa skrev:
Jag slår vad om att folk bara låter blicken glida förbi min tråd när de ser siffran 150 :p Finns ju betydligt större och roligare kar att titta på, eller hur?.

nedå.. jag följer det men kommenterar nt så mycket bara[:o]:d
#42 - 1 september 2009 17:08
Oh my holy cow! Någon mer än jag och Karrokaja som skriver *flin* Kul att veta att du följer det i alla fall.

I övrigt har det inte hänt särskilt mycket. Gjorde ett litet vattenbyte (Eller snarare påfyllning, 1 hink ut och 2,5 i), konstaterade att javamossan och andmaten trivs, och funderar på att börja med PMDD. Var nära att köpa en guppyhona till (15 kronor på djurmagazinet i Piteå just nu, passa på att fynda!), men såg några små parasiter på ett par fiskar i det akvariet och avstod. Påpekade för fiskkillen i affären att de fått "ohyra" i akvariet, han tog sig för pannan och flämtade något i stil med; "Åh nej, inte IGEN!" och började gå och rota bland medicinen :p
#43 - 2 september 2009 10:08
Vimsa skrev:
Oh my holy cow! Någon mer än jag och Karrokaja som skriver *flin* Kul att veta att du följer det i alla fall.

I övrigt har det inte hänt särskilt mycket. Gjorde ett litet vattenbyte (Eller snarare påfyllning, 1 hink ut och 2,5 i), konstaterade att javamossan och andmaten trivs, och funderar på att börja med PMDD. Var nära att köpa en guppyhona till (15 kronor på djurmagazinet i Piteå just nu, passa på att fynda!), men såg några små parasiter på ett par fiskar i det akvariet och avstod. Påpekade för fiskkillen i affären att de fått "ohyra" i akvariet, han tog sig för pannan och flämtade något i stil med; "Åh nej, inte IGEN!" och började gå och rota bland medicinen :p

vilken bra kille som lyssnar på kunden i alla fall.
Här säger dom inte ett smack eller ett fränt "Ja vi vet, vi behandlar:mad:"
#44 - 2 september 2009 11:00
karrokaja skrev:
vilken bra kille som lyssnar på kunden i alla fall.

Här säger dom inte ett smack eller ett fränt "Ja vi vet, vi behandlar:mad:"

Det finns en sur gammal tant (Inga namn nämnda :d) på samma ställe, henne får man akta sig för. Men killen jag snackade med kan rätt mycket om fisk. De andra är också helt okej, fick rätt bra råd om växter av en av dem. Det var samma kryp som jag fick hem med den andra guppyhanen, men lyckades avlägsna parasiten med en liten pincett innan det spred sig. Kan gissa att de inte kommer bli av med dem i första taget, eftersom de inte släpper frivilligt förrän de släppt ägg ...
#45 - 7 september 2009 17:57
Gjorde en irriterande tabbe igår *sur blick*
Skulle bara plocka ur några blad som lossnat från växterna, men såg att resterna från hornsärven satt som en matta på pumpens insug. Försökte plocka bort dem, vilket resulterade i att pumpen lossnade och mosade en liten skruvvallisneria. Blev frustrerad och därmed fumlig, tappade pumpen igen och misshandlade växten ytterligare, samtidigt som hornsärvsresterna spred sig som ett moln över hela akvariet. Viftade lite med en håv för att fånga upp det värsta och upptäckte till min stora förtret att två guppyyngel följt med i håven. Hade att välja mellan att släppa lös hornsärvsresterna samt en massa flytväxter för att rädda guppyyngeln, plocka upp dem ur håven eller slänga ut yngeln tillsammans med växtskräpet. Försökte plocka upp ynglen lite varsamt men hade ihjäl dem. Jag VET att det bara är guppyyngel och nya på gång, men kände mig väldigt hjärtlös.

Orsakade dessutom nästan stopp i handfatet med de jäkla flytväxterna som fastant som en andra hud på händerna ... OCH till råga på allt, var ytterst nära att tappa täckglaset i vattnet.

Lyckat?
#46 - 7 september 2009 18:06
Är det måndag så är det. Bättre att inte göra nått alls då, vänta tills tisdag ist.;)
#47 - 7 september 2009 19:20
Ser fram emot att se mer bilder framöver.....Panda pansarmalarne är ursöta. Skaffade själv 8 stycken till mitt 375 liters idag. Om du kollar in min project tråd ser du fina bilder på pansarmalarna :D
#48 - 8 september 2009 13:30
sjebbe skrev:
Är det måndag så är det. Bättre att inte göra nått alls då, vänta tills tisdag ist.;)

Där sa du något :p

Längtar verkligen tills pandorna kommer, kan knappt bärga mig :D Och Enola, både ditt kar och dina malar var verkligen ursnygga!
#49 - 8 september 2009 14:03
Tackar :D
#50 - 10 september 2009 14:38
Planer inför helgen:
- Planterna ner vattenpesten
- Ta bort en näve flytväxter
- Klumpa ihop vallisnerian och flytta fram den snabbväxande-gröna så att den skymmer pumpen.
- Göra ett nytt försök med att få bort hornsärvsresterna från pumpen
- Fylla på vatten
- Ev. beställa en omgång PMDD
- Förhoppningsvis inhandla Pansarmalarna
- Fira 53-dagarsjubileum :p Och lägga in fräsha bilder!
#51 - 13 september 2009 13:45
Avklarat hittils:
- Planterna ner vattenpesten
- Ta bort flytväxter
- Flytta en snabbväxandegrönplanta
- Fylla på vatten
- Funderat ang. PMDD
- Sura över Djurmagazinets dåliga service
- Fira 53-dagarsjubileum och lägga in en färsk bild!

http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_0727.jpg
(Ha överseende med den usla bildkvalitén. Och vattnet blev grumligt när jag flyttade växten)
#52 - 21 september 2009 12:36
Börjar bli irriterad på djurmagazinet nu. För det första, så kom aldrig mina Bolivianer över huvud taget. Och för det andra så lovade de att pansarmalarna skulle komma jättefort, men jag har fortfarande inte hört något ... *sucka*
#53 - 21 september 2009 12:49
Vad kul att du startat med akvarium, ser bra ut :) men du behöver en bättre kamera.
#54 - 23 september 2009 12:35
Vad kul att du startat med akvarium, ser bra ut :) men du behöver en bättre kamera.

Lite lustigt att du nämner det, eftersom jag har en systemkamera :d (NIKON D80) Men av någon anledning så kan den bara inte ta kort på akvarium. I alla fall inte mitt, i övriga fall (Närbilder på fiskar etc.) blir det helt okej bildkvalité. Ibland arbetar min kamera emot mig :p
#55 - 23 september 2009 14:55
Efter en enda blick in i akvariet när jag kom hem från skolan kunde jag konstatera att guppyhanen var försvunnen. Kollade bakom pumpen och i hörnet där låg han, trodde han var död eftersom han dels flöt på ytan och dels inte rörde sig. Han har verkat lite hängig de två senaste dagarna, dvs. lite oaktiv och slö, men det verkade inte så farligt. Skulle plocka upp honom (Trodde fortfarande att han var död) men när jag petade på honom viftade han lite på stjärten. Tog upp och avlivade direkt av barmhärlighetsskäl, han var mer död än levande.

Kommer inte att köpa en tredje guppyhane på stört, det känns inte som om att det är värt det ... Kanske någon gång, men inte nu. Förstår inte varför just guppyhanarna råkat illa ut, eftersom honan och fjärilarna verkar må hur bra som helst :confused:
#56 - 26 september 2009 10:21
Vimsa skrev:
Börjar bli irriterad på djurmagazinet nu. För det första, så kom aldrig mina Bolivianer över huvud taget. Och för det andra så lovade de att pansarmalarna skulle komma jättefort, men jag har fortfarande inte hört något ... *sucka*

Vad trist....har du inga andra butiker i närheten där du kan handla. Det är så tråkigt när man inte är nöjd med en butik. Jag hade mitt standardställe tills den dagen jag åkte till akvariekagret i Bromma, nu handlar jag ingen annan stans. Betydligt längre bit att åka för mig men fortfarande inom tunnelbanesystemet. Verkligen värt det :D
#57 - 5 oktober 2009 12:32
Har börjat bli väldigt mycket alger nu. Så beställde 8 VF Otocinclus från Akvariekällaren. De borde komma om ... ja ett par veckor i alla fall. Väntar fortfarande på Pansarmalarna och sandsnäckorna från djurmagazinet, men de trodde att de skulle komma i veckan, eller nästa vecka.

Fjärilshanen är väldigt tunn. Han fattar aldrig att det är mat och när han väl gör det så har guppyhonan och hennes yngel ätit upp i princip allting. Provade ge dem räkmix, men han såg den inte förrän den var nästan slut.

Guppyhonan mår inte heller så bra, hon hänger vid ytan och "vilar". Bakfenen ser tunn och skör ut och hon verkar ganska slö. Men när man matar så blir hon piggare och simmar precis som vanligt. Ålder?
#58 - 9 oktober 2009 13:39
Diss igen ;)

Pandorna kom igårkväll. Helt underbar söta! :D Jag har bara en fråga, är de verkligen bottenfiskar? Alla åtta simmade runt och lekte vid pumpen och i strömmen hela kvällen innan de slutligen började böka runt lite på botten. De är rätt lättlekta, eller hur? Någon som vet den ultimata miljön för lek?
#59 - 20 oktober 2009 18:09
Ja eftersom ni fortsätter att dissa mig på grund av akvariestorlek (?) och fiskblandning så får jag avlägga rapporter till mig själv :p

Guppyhonan är död, fick avliva henne när hennes simblåsa plötsligt slutade fungera. Hon låg vid ytan och kunde inte dyka utan att flyta upp igen. Ynglen mår dock jättebra och har växt till sig ordentligt, börjar synas svarta prickar på fenorna som tyder på att de blir snakeskin?

Fjärilarna har inte lekt och inte haft någon rom, vilket jag tycker är trist. Hanen är dessutom väldigt tunn eftersom han inte har någon direkt aptit och maten alltid är slut när han väl kommer fram. Som sagt.

Vallisnerian börjar återhämta sig, och växterna trivs i övrigt. Ska byta ut lite växter och någon guppy mot halvvuxna guppys som fötts hos en klasskompis till mig när hennes och mina yngel blivit tillräckligt stora.

Var det något mer? Nej.
#60 - 24 oktober 2009 19:20
Alltså, jag förstår er. Jag menar, orka-kommentera-en-liten-tolvåring-som-sitter-där-med-sitt-första-akvarium-på-150-liter. Eller huuuuur? Jaja, strunt i det ...

Ottisarna har kommit. En blev klämd när jag köpte dem (*host*), och en ligger under roten, på exakt samma ställe som igår. Död? Antaligen. Jättesöta i alla fall. Och faktum är, att jag inte orkar skriva något mer till mig själv :p
#61 - 24 oktober 2009 22:19
Äsch, då! Skriv på du! :) Jag tycker det är intressant med uppstartslogg, själv ska jag skaffa ett 240-liters när jag sparat lite slantar, får väl ge mig ett i julklapp... ;) Men jag hoppas på om en månad iaf. Då ska jag försöka skriva ner projektet, precis som du gör nu. Kul se hur det går för dig!
#62 - 3 november 2009 15:49
Det senaste;
- Guppyynglen växer groteskt mycket
- En pandapansarmal är spårlöst försvunnen, men de andra 7 mår hur bra som helst
- Det är fyra ottisar kvar, eftersom ytterligare tre har dött
- Fjärilshanen försvann spårlöst, och jag skaffade en ny. Han var lite blek om nosen när han kom ner i akvariet och simmade in bland växterna. Dock drog han på sig en färggladare dräkt nästan direkt och kom fram. Sedan fick han förstås syn på honan och de blev alldeles knalliga båda två. En bit räkmix flöt förbi dem, men de märkte förstås ingenting. Har inte sett någon direkt lek, och ingen rom heller, men med tanke på att de gamla bara hade rom i några timmar kan de ju ha haft det jag-vet-inte-hur-många-gånger-redan :p
- Funderade på att skaffa PMDD för ett tag sedan, men växterna skjuter i höjden ändå, så det är lungt. Mossan håller på att ta över roten, så jag pressade ihop den, och har dessutom fått tre, fyra stycken nya snabbväxande av min kompis (Dalmatin) :D
#63 - 12 november 2009 14:11
Jag måste nog slänga upp en bild för att någon ska visa intresse?
#64 - 12 november 2009 14:49
Japp :)
#65 - 12 november 2009 15:52
WOHOO! Liv i tråden! :D
Får väl ta och slänga upp en bild inom kort då :p
#66 - 12 november 2009 15:58
aha det måste du göra undrade nästan vad som hänt här:)
#67 - 13 november 2009 14:10
Fotade igårkväll och ska slänga upp bilden senare idag.
Hur som helst har jag börjat fundera lite.

Satt och tittade på TV igår, och under pausen tittade jag förstås på akvariet från soffan. Slogs av hur tomt det är. Visst, guppysarna kommer att växa och bli fina, färgglada inslag istället för små oranga prickar som det är nu. Men annars då? Vågar inte skaffa tetror (Koppartetra) eftersom jag inte vill ha några yngeltjuvar. Är ganska säker på att jag vill ha ytterligare ett par dvärgciklider, men vet inte vilken art och om det ens kommer fungera.

Någon som har några åsikter om vad jag kan skaffa mer?
#68 - 13 november 2009 14:19
Jag tror allt att dvärgcikliderna kommer ta en hel del yngel.
Men du behöver inte oroa dig om guppyna dom kommer att bli alldes förmånga ändå.:p
#69 - 14 november 2009 09:34
Jag tänkte mer på om Fjärilscikliderna någonsin lyckas få yngel så kommer de väl bli uppätna av tetrorna på nolltid ... Guppysarna skulle bara vara inkörsfiskar, men de är riktigt trevliga att titta på trots sin otroliga dumhet (:D), så de får vara kvar.

I alla fall, här kommer de efterlängtade bilderna. Vattnet är grumligt efter slamsugning, vattenbyte och nerplantering av växter:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/1.png (Hela akvariet)
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/2.png (Höger sida)
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/3.png (Vänster sida)

Förstår inte varför bildkvalitén blir så dålig när jag fotar hela akvariet! Fast det blev lite bättre när jag använde stativet, men ändå.
#70 - 14 november 2009 10:59
Väldigt fint:)
Men det ser lite tomt ut i mitten.
#71 - 14 november 2009 11:16
Den-där-växten-mellan-vattenpesten-och-svärdsplantan höll på att växa upp över ytan innan jag planterade ner den. Då var den en lugn, fin "ö" som sträckte sig upp där i mitten. Kommer nog se lite bättre ut när den växt till sig igen ;) För jag antar att det var det du syftade på? :)
#72 - 14 november 2009 15:16
Tre bilder från idag: (UTAN BLIXT! :D)

Ottis. Man ser väldigt tydligt hur de simmar ... ;
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/4.png

Grottan i roten, en av pandornas favoritställe ;
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/5.png

Och så den supersnygga, nya hanen. Som tyvärr inte var riktigt utfärgad på bilden ;
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/6.png
#73 - 23 november 2009 16:16
Vad heter USA:s fattigaste kvinna?
Inga Money

Vad heter finlands näst bästa skidåkare?
Hack i Hälinen

Vad heter Norges sämsta skidåkare?
Inge Glid
#74 - 23 november 2009 18:50
Vimsa skrev:
Vad heter USA:s fattigaste kvinna?

Inga Money

Vad heter finlands näst bästa skidåkare?

Hack i Hälinen

Vad heter Norges sämsta skidåkare?

Inge Glid

hahaha!!!

snyggt kar btw det kommer bli asa snyggt är det bolivianska fjärilar du har?
#75 - 23 november 2009 19:54
Ok, är det bara jag som inte vet vad SA står för här inne?

jag lär mig, tack.

Erik
#76 - 23 november 2009 20:03
SA = sällskapsakvarium (tror jag ) ^^
#77 - 23 november 2009 20:37
jag trodde sydamerika xD
#78 - 23 november 2009 21:12
Haha, var kul att läsa din tråd! Monologer är fina ;)

Jag har också nyligen startat upp mitt första akvarium! Roligare än jag hade förväntat mig faktiskt.

Jag trodde också att SA stod för sydamerikanskt... Fast det kanske kan stå för sällskapsakvarium också?
Bilagor:
#79 - 23 november 2009 21:23
åh, egentligen är det nog Sydamerika, men vem orkar vara polis? *ler*

Karet ser tiktigt trevligt ut och det är najs att höra att du slutat "tappa fiskar" nu?
Det var Verkligen en grann fjärilsgrabb du skaffat dig f.ö! XD

Ah, och kanske skulle du kunna skaffa dig någon dvärggurami om du tycker att karet saknar lite färg? De borde funka fint med dina fjärilar, non? Inte för att jag är särskilt haj på de små pärlorna, men det var en tanke som slog mig. ^^
#80 - 24 november 2009 13:13
SA=sydamerika
#81 - 24 november 2009 13:23
snyggt:)
och SA=sydamerika:p
#82 - 24 november 2009 14:13
hahaha där ser man, här sitter man i ovishetens skugga och har inte koll på torpet, hur säger man hjulet snurrar men hamstern är död, hihi bra då har jag iallafall fått ordning på det SA=sydamerika inte sällskaps ;)
#83 - 24 november 2009 14:35
gustinger man kan inte veta allt
#84 - 24 november 2009 15:46
Jag trodde det stod för Speciella Arter:d

Tack!, det var mer än jag som hade nytta av den frågan!
#85 - 24 november 2009 16:01
äntligen får man veta vad SA betyder:d
#86 - 24 november 2009 16:26
en fråga;)

funderar på att starta upp ett ca 180L kar.
de gamla fiskarna som går i ett annat akvarium nu ska i så fall flytta över till det nya (om det blir av).

de gamla fiskarna är:

2 siamesiskalgätare
2 mosaikgurami
2 ancistrus
1 pakistabotia (vet att den är stimfisk, kompisen simma in i pumpen och dog)
2 fjärilsciklider

riktig fisksoppa;)
nu till frågan, får jag plats för mer fisk eller blir det lagom som det är????
#87 - 24 november 2009 16:41
glad för alla svar
Bilagor:
#88 - 24 november 2009 16:48
firren_99 skrev:
glad för alla svar

Du får ta och starta en tråd i "mitt första akvarium" tycker jag. Så kan du få hjälp där, sådana frågor tycker jag bli för stora att låna en annans tråd till :)
#89 - 24 november 2009 18:29
Herre gud vilken chock jag fick! Har varit i princip dött och så helt plötsligt har jag en halv sida med svar, minst ;) Snabbrapport: Guppysarna växer, runda som golfbollar efter maten. Växterna verkar trivas väldigt bra, bortsett från att någon jäkel har börjat tugga sönder lite blad. Ingen lek på fjärilarna vad jag har sett i alla fall. Och inga fler döda fiskar, vilket är skönt.

SA = Sydamerika ja :p

ekick1: Nej, det är vanliga Blå Fjärilsciklider.

Pickles: Både han och jag vet att han är snygg. Dvärggurami hade varit ett alternativ om det inte varit för att jag vill försöka hålla mig till Sydamerikanska fiskar. Funderar på någon mer dvärgciklid, och så har tanken på Marmorbilbuk fastnat i skallen, fast de ska ju tydligen hoppa och jag har inget ordentigt täckglas så ...

firren_99: Precis som Andrém sade så skapa en tråd på mitt första akvarium ;)

Kan också passa på att säga att jag har döpt fjärilscikliderna. Hanen får heta Rödnos och honan kallas helt enkelt för Bitchen eftersom hon själv utnämnt sig till akvariets självklara drottning ... :D

Precis som jag tidigare nämnt så funderar jag på att försöka få tag i fler fiskar som 'fyller ut' lite, och eftersom jag inte vill ha några tetror så har jag funderat på att skaffa ännu en dvärgciklidsart. Kurv- och Bågciklid (Speicellt Bågciklid) är de som är mest aktuella, inte Kakadua som jag tidigare funderat på. Kom jättegärna med förslag.

Lägger inte in någon ny bild eftersom det inte förändrats annat än att växterna blivit lite längre, större eller bredare ;)
#90 - 24 november 2009 18:32
Vimsa skrev:
Herre gud vilken chock jag fick! Har varit i princip dött och så helt plötsligt har jag en halv sida med svar, minst ;) Snabbrapport: Guppysarna växer, runda som golfbollar efter maten. Växterna verkar trivas väldigt bra, bortsett från att någon jäkel har börjat tugga sönder lite blad. Ingen lek på fjärilarna vad jag har sett i alla fall. Och inga fler döda fiskar, vilket är skönt.

Pickles: Både han och jag vet att han är snygg. Dvärggurami hade varit ett alternativ om det inte varit för att jag vill försöka hålla mig till Sydamerikanska fiskar. Funderar på någon mer dvärgciklid, och så har tanken på Marmorbilbuk fastnat i skallen, fast de ska ju tydligen hoppa och jag har inget ordentigt täckglas så ...

Kan också passa på att säga att jag har döpt fjärilscikliderna. Hanen får heta Rödnos och honan kallas helt enkelt för Bitchen eftersom hon själv utnämnt sig till akvariets självklara drottning ... :D

Precis som jag tidigare nämnt så funderar jag på att försöka få tag i fler fiskar som 'fyller ut' lite, och eftersom jag inte vill ha några tetror så har jag funderat på att skaffa ännu en dvärgciklidsart. Kurv- och Bågciklid (Speicellt Bågciklid) är de som är mest aktuella, inte Kakadua som jag tidigare funderat på. Kom jättegärna med förslag.

Lägger inte in någon ny bild eftersom det inte förändrats annat än att växterna blivit lite längre, större eller bredare ;)

bitchen hahahaha!

in med en bild ändå vi vill se hur mycket dom växt!:p
#91 - 24 november 2009 20:49
Vimsa skrev:

Bitchen Hahah!

Själv har man ju döpt några av sina fiskpar med...
Silvermolly: Knut och Rut
Röd Platy: Fia-lotta och Svenne
Pansarmalarna: Knatte, fnatte, tjatte och blatte...
Praktbotian får heta Mysan, och eldstjärten Sture...

Lite bilder hade varit bra!

Erik
#92 - 25 november 2009 14:10
Andrém skrev:
Du får ta och starta en tråd i "mitt första akvarium" tycker jag. Så kan du få hjälp där, sådana frågor tycker jag bli för stora att låna en annans tråd till :)

ok:)
sorry
#93 - 27 november 2009 16:35
[SIZE=2]Stort bakslag. :(

Bitchen är numera f.d bitchen.

Hon låg på rygg och flämtade, krokig i kroppen, helt grå. Simmade fort när hon fick panik (håven), men kunde inte simma rakt och sjönk ner på botten upp och ner när hon inte orkade längre. Kändes inte bra att låta henne självdö - vilket hon garanterat skulle ha gjort, fick ingen känsla av att hon skulle hämta sig - så avlivade henne.

Resten av fiskarna mår jättebra, äter, utfärgade och aktiva.[/SIZE]
#94 - 27 november 2009 17:05
Synd, låter lite konstigt. Vad har du för värden på ditt kar?
#95 - 27 november 2009 17:39
Trist med Bitchen-:(

Min son har döpt mina 4 svärdbärarhonor till Ola1, Ola2, Ola3 och Ola4. Fråga mig inte varför.... Barns fantasi är i bland outgrundlig:)

Jag har ett fisktips till dig. Gillar nyckelhålsciklider. Snälla, lugna, gräver inte och kan samsas med nästan alla SA. Har också en hyfsad storlek så att de fyller lite i akvariumet.

Ser fram emot nya bilder.
#96 - 27 november 2009 18:53
Ancristrus<3: Jag har faktiskt inga test, eftersom jag inte litar på stickorna. Dropptest klarar inte riktigt min budget. Man ser ju på fiskarna om något är allvarligt fel. Så, ja jag vet faktiskt inte. Men de andra mår ju jättebra och äter. Hon kan ju ha blivit klämd på något sätt (Eftersom ryggen var så krokig), även fast jag inte vet hur. Annars kan det ju ha varit ålder, för de är ju inte alltför långlivade, och jag vet inte hur längre hon gått hos Grossisten och affären.

lofstrog: Har också tagit mig en allvarlig funderare på nyckehålsciklider, men det känns så stort med 10 cm! Resten av mina fiskar är ju 3.5-4 cm och de flesta kommer inte växa mer. Men som sagt, jag funderar på det.

Nya bilder kommer snart :D
#97 - 3 december 2009 16:38
Får väl erkänna att jag inte varit så snabb med att uppdatera, men det händer ingenting. Växterna växer, guppysarna växer, pandorna låtsas att de är ytfiskar, ottisarna glor genom rutan. Fast det börjar bli rätt snyggt nu i alla fall, bortsett från att jag fått cyano på sanden eller något. Sandsnäckorna är hur som helst en bra gratis investering :p
#98 - 16 december 2009 15:55
Nä nu måste jag ta och rycka upp mig! Fiskbeståndet blir bara tunnare och tunnare känns det som. Nu går följande i karet:

1 Blå fjärilsciklid (Hane, honan dog)
4 Ottocinclus (4 har dött)
6 Panda-pansarmal (2 har dött)
6 Guppy (Egenuppfödda)

Vill eventuellt ha:
Bågfensciklid
Kakaduaciklid

Ska se om jag kan få tag på en ny fjärilsciklidshona, samt fler ottocinclusar.

Just nu känns det bara så tomt och tråkigt! :(
#99 - 16 december 2009 18:40
Jag undrar om du inte borde se till att skaffa lite ordentliga tester ändå, med tanke på hur fiskarna verkar droppa av?
Det blir ju inte heller särskilt nyttigt för budgeten i längden. ^^
#100 - 17 december 2009 18:56
Tja, vet inte riktigt vad testerna skulle hjälpa egentligen, eftersom jag ändå inte riktigt vet hur jag skulle åtgärda de flesta olika ämnen. Är lite frustrerad över att fiskarna dör, men eftersom majoriteten verkar må bra så ...

Mina förklaringar till fiskdöden hittils;
1 otocinclus dog pga. klämning vid upphåvning i affären
3 otocinclusar dog antagligen av 'ottissjukan'. De brukar ju droppa av ...
Fjärilshanen dog antagligen pga. svält / svaghet eftersom han vägrade äta ända från början, och var allmänt skygg och tillbakadragen.
Första guppyhanen dog av torpedsjuka, är ca 90 % säker
Andra guppyhanen dog troligen av efterverkningarna från den obehagliga parasiten jag plockade bort från honom.
Guppyhonan fick jag avliva pga. att simblåsan lade av, vilket troligen var pga. ålder?
Fjärilshonans död är ett mysterium för mig, och min ena - inte så troliga - teori är att hon kan ha blivit klämd då pumpen trillade ner från glaset (Propparna är väldigt dåliga och jag har inte kommit mig för att skaffa nya)
De två Pansarmalarna som dött är jag osäkra på, men den första kan ha varit svag från början, och den andra ... vet jag inte.

MEN ska nog köpa dropptest ändå, för att kolla upp hur mitt vatten faktiskt ser ut, särskilt som jag funderar på att skaffa Dorsigerus-ciklider som kräver bra vattenvärden. Stickor litar jag inte på för fem öre.

Ska också försöka få tag på en bra fjärilshona, de Djurmagazinet hade sist såg inte fräscha ut.
#101 - 17 december 2009 19:05
Vimsa skrev:
Tja, vet inte riktigt vad testerna skulle hjälpa egentligen, eftersom jag ändå inte riktigt vet hur jag skulle åtgärda de flesta olika ämnen. Är lite frustrerad över att fiskarna dör, men eftersom majoriteten verkar må bra så ...

Mina förklaringar till fiskdöden hittils;

1 otocinclus dog pga. klämning vid upphåvning i affären

3 otocinclusar dog antagligen av 'ottissjukan'. De brukar ju droppa av ...

Fjärilshanen dog antagligen pga. svält / svaghet eftersom han vägrade äta ända från början, och var allmänt skygg och tillbakadragen.

Första guppyhanen dog av torpedsjuka, är ca 90 % säker

Andra guppyhanen dog troligen av efterverkningarna från den obehagliga parasiten jag plockade bort från honom.

Guppyhonan fick jag avliva pga. att simblåsan lade av, vilket troligen var pga. ålder?

Fjärilshonans död är ett mysterium för mig, och min ena - inte så troliga - teori är att hon kan ha blivit klämd då pumpen trillade ner från glaset (Propparna är väldigt dåliga och jag har inte kommit mig för att skaffa nya)

De två Pansarmalarna som dött är jag osäkra på, men den första kan ha varit svag från början, och den andra ... vet jag inte.

Det här kanske låter hårt, men resonemanget att testerna inte hjälper eftersom du inte kan åtgärda problemen håller inte, du får göra som alla andra och lära dig annars kan du lika gärna lägga ner ditt akvarium.
Ottisar brukar trilla av pin för att dom får för lite mat.
Vad har du för temperartur till fjärilarna och har dom mycket gömställen, annars är dom känsliga för dåligt vatten.
#102 - 17 december 2009 19:08
Saturnus80 skrev:
Det här kanske låter hårt, men resonemanget att testerna inte hjälper eftersom du inte kan åtgärda problemen håller inte, du får göra som alla andra och lära dig annars kan du lika gärna lägga ner ditt akvarium.

Ottisar brukar trilla av pin för att dom får för lite mat.

Vad har du för temperartur till fjärilarna och har dom mycket gömställen, annars är dom känsliga för dåligt vatten.

Du har faktiskt rätt där ;) Har en hel del gömställen; rotgrotta, stengrotta, tät växtlighet osv. och tempen ligger konstant på ca 26, med en ökning eller minskning på max 0.5 grader. Precis efter vattenbyte kan det dock hända att det går ner på 25.

Ottisarna har fått en hel del grönfoder, gurka, brysselkål, broccoli etc. + algtabletter, men det kan hända att de kanske fått lite för lite trots allt.

Har dock ingen större kunskap om dropptest över huvud taget. Sökte, och skulle säkert hitta något om jag letade riktigt noggrant, men alla trådarna med Dropptest i rubriken verkar bara handla om hållbarhet, inte ett ord om hur de faktiskt fungerar. Jag är nyfiken, och vill lära mig, men har ingen större koll på kemiska vattenvärden, och inte heller hur jag ska åtgärda det. Men som du (Saturnus) sade, så kan jag säkert lära mig.
#103 - 17 december 2009 19:10
Prova att höja temperaturen då fjärilar vill ha det varmt.
#104 - 17 december 2009 19:14
Ligger redan någon grad över den rekommenderade temperaturen för Otocinclus och Panda-pansarmal. Men skulle väl kunna höja till 27.
#105 - 17 december 2009 19:15
Dropptesten har en bruksanvisning som är enkel att följa ;) De vanligaste som brukar rekommenderas är väl pH, KH och nitrit.
#106 - 17 december 2009 19:17
Jenny_E skrev:
Dropptesten har en bruksanvisning som är enkel att följa ;) De vanligaste som brukar rekommenderas är väl pH, KH och nitrit.

Några fler frågor:
Måste man köpa separat för varje värde, tex. ett för pH, ett för KH osv?
Går de att använda flera gånger, eller endast en eller två?

Som nämnt i rubriken, detta är mitt första akvarium, och jag betraktar mig fortfarande som mycket grön på det här området ;)
#107 - 17 december 2009 19:21
Vimsa skrev:
Några fler frågor:

Måste man köpa separat för varje värde, tex. ett för pH, ett för KH osv?

Går de att använda flera gånger, eller endast en eller två?

Som nämnt i rubriken, detta är mitt första akvarium, och jag betraktar mig fortfarande som mycket grön på det här området ;)

Separat test för dom olika dvs

1. pH
2. Nitrit
3. kH
4. etc

Mitt nitrit test höll i runt 2 månader och jag testade vattnet dagligen, varje dag (ja, VARJE dag) så dom går att använda ett bra tag om man bara testar det varannan dag eller var tredje etc.
#108 - 17 december 2009 19:23
Det finns testkit
#109 - 17 december 2009 19:24
Skönt att höra :)
#110 - 17 december 2009 19:52
Inga nytagna bilder? ;)
Bilagor:
#111 - 17 december 2009 20:53
Håller med, Måste ju hänt en del på en månad och 3 dagar=)
#112 - 18 december 2009 09:56
Ha! Inte mycket alls. Men får ta och slänga upp en bild ikväll ;)
#113 - 20 december 2009 10:38
Dåså, här kommer de efterlängtade (?) bilderna :D Fick besök av min akvarieintresserade kompis (dalmatin) igår, och hon hade med sig en fin fjärilsciklid som hon var ganska så säker på var en hona. Hoppas också på det. Så fort hon kom ner i akvariet, den värsta stressen släppt och Rödnos hittade henne så började någon slags maktkamp / lek. Svårt att avgöra vilket. Hur som helst, de smeker sig lite mot varandra, skakar till antingen i fram- eller bakpartiet så fort de kommer i närheten av varandra. Tror jag hade tur ;) Men över till bilderna då:

Nya honan (?), utfärgad:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/9.png

Guppyhane, samma färgteckning på den andra, honorna är "tråkigare" med grå kroppar och guloranga fenor med snakeskinmarkeringar:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/8.png

Och så slutligen hela akvariet, där det inte alls hänt särskilt mycket:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/7.png
#114 - 20 december 2009 18:06
Jag måste erkänna att det känns litegrann som överkurs att testa vattnet Varje dag.. om man inte har uppenbara problem med det, that is. Men annars? Aye. Ha ett par viktiga tester hemma. ^^

Vilken tjusig fjäril du lyckats lägga händerna på nu, förresten! Hon (?) ser jättetrevlig ut. Och växterna ser ut att må prima dessutom! Ombonat och fint.
#115 - 20 december 2009 18:29
Tack för berömmet Pickles! Ska som sagt köpa hem lite tester för att se vad jag har för värden, och det är alltid bra att ha, eller hur?

*host* Betraktar mina guppys som vuxna nu, förutom den lilla krabaten som var den enda överlevande från den sista kullen. Hittade precis ett litet förskräckt yngel bland flytväxterna. Mina guppyyngel har fått yngel. Bevisar ju bara hur snabbt de förökar sig. Nåja, får väl bli en liten guppyodling det här om allt annat vägrar föröka sig :p

Funderar också på att skaffa någon mer ciklid (Se 'Det är lite tomt ...' på Fiskmix). Det är Nyckehålsciklid, Dorsigerusciklid och Sajica-ciklid som ligger i topp just nu. Sajican är ju iof. från Centralamerika men det är ju guppysarna också, och det är fortfarande Amerika ;) Både nyckehål- och sajica-cikliden känns dock lite väl stora, men annars supertrevliga. Någon som har några åsikter?
#116 - 20 december 2009 18:57
Du vet väl vad jag tycker, Vimsa....;)
#117 - 20 december 2009 18:58
fin bild på fjärilen
#118 - 23 december 2009 20:13
lofstrog: Jodå, jag vet ;)
JacobT: Tack, de är väldigt lättfotade då de sekundvis 'står' helt stilla i vattnet, och tacksamma att fota när de är utfärgade :)

Händer inte så mycket annat, guppysarna + växterna fortsätter växa, ingen antydan till lek eller rom för fjärilarnas del. Fast då har jag varit borta ett par dar också.
#119 - 23 december 2009 20:21
[QUOTE=Vimsa;1359451]Tack för berömmet Pickles! Ska som sagt köpa hem lite tester för att se vad jag har för värden, och det är alltid bra att ha, eller hur?
MKT TEXT QUOTE]

Alltid bra att ha de nödvändigaste tester hemma så som nitrittest och Ph test. Det är de enda jag har här hemma :)
De gångerna jag gör ett vattentest är om mina fiskar visar att de mår dåligt. Då gör jag ett vattentest och ett vattenbyte på 30%. That'st it (om det inte är något mer allvarligare)

Kontrollera vattnet varenda dag är nog inte nödvändigt.
#120 - 28 december 2009 17:35
Fjärilarna är väldigt färgglada nu, och simmar runt lite överallt. När de möts stryker de sig mot varandra, nafsar lite lekfullt eller skakar till i bakpartiet. Dock ingen grop i sanden, rom eller tydlig lek ännu. Vi får se.

Guppysarna är ... väldigt vuxna nu. Två av honorna är smällfeta, hittade som tidigare nämnt ett litet yngel som kommit från den största (Vars mage är lite mindre nu), och den andra hittade jag liggande på ett blad vid ytan imorse. Studerade henne en liten stund och så spratt hon till och ut ploppade ett litet yngel. Två timmar senare hittade jag ett litet stim på 5 yngel, antagligen inklusive det / de tidigare. Finns säkert fler också, men de är väldigt bra på att gömma sig bland flytväxter, i mossan och bland blad.

Bilder kommer när jag fått igen den rätta datorn ;)

Planerar att beställa detta ytterfilter efter att ha sett resultatet hos dalmatin: http://www.zooplus.com/shop/fish/filters_pumps/canister_filters/eheim/133668

Och ska se om Djurmagazinet månne har rea på tester (Knappast, men det är värt ett försök) under / efter mellandagsrean. Ska hur som helst sticka iväg och kolla in där strax efter nyår, och passa på att beställa Nyckehålsciklider (Ja, jag har bestämt mig). Hade ju Dorsigerus-ciklid och Sajica-ciklid som andra kandidater, men Sajica verkar för aggresiva vid lek och Dorsigerus lite för känslig. Alla åsikter om Nyckehålsciklider är välkomna :p
#121 - 28 december 2009 17:39
grattis till ynglerna :D
Hoppas fjärilarna är lika snälla som mina var :) De åt aldrig några yngel från andra fiskar :)
fjärilarna behöver inte göra grop i sanden för att lägga ägg eller leka. Såg aldrig äggen på mina, såg bara att de en dag hade en massa yngel som de försvarade med sina liv :)
LÅter ialf som det är lek på gång :D
#122 - 29 december 2009 15:55
Okej, här kommer bilderna. Men först en massa tråkig text :D

Var på Djurmagazinet idag. Började med att köpa Ph, kH och Nitrit-tester från API. Beställde också 6 st Nyckehålsciklider (3 hanar 3 honor) och hoppas att de kommer redan i nästa sändning andra torsdagen i Januari. Kan också passa på att berätta att det kom in en familj på Mamma-Pappa-dotter (Tror jag i alla fall ;)) som hade köpt ett sexkantigt 60-liters. Nu skulle de köpa fiskar och annat de behövde. Försökte avstyra men det blev 4 slöjstjärtar (Dotterns tindrande ögon kan ha spelat in :p Vilket inte är förvånande. Hade ju också Djurmagazinets ettrigaste försäljare emot mig ;)). Gav mamman adressen hit och mitt användarnamn så det finns kanske hopp för de där slöjstjärtarna ändå, och om inte annat så kanske någon av dem blir riktigt intresserad av akvaristikens underbar värld! Välkomna hit, om ni läser [:-106]

När jag kom hem och provade testerna visade sig värdena se ut så här:
Nitrit - 0 - 0.1
pH - 7.2 - 7.5 (Lite svårt att avläsa, men någonstans därimellan)
kH - 3 dKH

Tror ni jag behöver göra något för att sänka pH? Skulle ju vara bra om jag fick ner de till 6.5 i alla fall.

Över till bilderna:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Guppy2.jpg - Den ena guppyhanen, så ni får se vilka fina färger de fått.

http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Guppy1.jpg - Den andra Guppyhanen.

http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Yngel1.jpg - Nyfött yngel. Inte alltför lätt att se dem bland flytväxter och blad ;)

http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet1.jpg - Hela akvariet, lätt grumligt efter vattenbyte och slamsugning.
#123 - 29 december 2009 19:06
Ser JÄTTE Jätte fint ut!! Mamma har oxå en sådan guppy hane med långa fenor och ryggfena. Är inte så förtjust i guppysar men den hanen är snygg :)

Haha, ja man blir ibland förvånad över vad Djurmagasinet försöker sälja till folk. Man tycker att de borde föregå med ett gott exempel. :) men men, hoppas de människorna hittar hit :)

Djurbutiken här frågade om inte jag ville köpa Aquasafe till mitt nya kar. Hahahah! Dyr vatten i flaska är vad det är (fått lära mig) Svarade i stil med " Häller hellre Ramlösa i karet än Aquasafe, får mer för pengarna" ;)
#124 - 8 januari 2010 11:56
Vad tråkiga alla är! Verkar bara vara Nubi (applåder till dig ;)) som följer tråden numera :p Eller så är det ingen som svarar.

Är i alla fall väldigt exalterad eftersom jag precis beställt ett ytterfilter från zooPLUS! Det blev ett Eheim Extrenal Filter Proffesional 3 2073 (Tror det blev rätt där). Efter att ha sett resultatet i dalmatins akvarium, med kristallklart vatten, tystnad och ingen skit på botten så kunde jag inte stå emot. Är 1400 kr fattigare nu, men är ganska så säker på att det kommer vara värt det.

Annars har det inte hänt så mycket, får ta och slänga in en bild snart igen.
#125 - 8 januari 2010 12:00
Nubi skrev:
Ser JÄTTE Jätte fint ut!! Mamma har oxå en sådan guppy hane med långa fenor och ryggfena. Är inte så förtjust i guppysar men den hanen är snygg :)

Haha, ja man blir ibland förvånad över vad Djurmagasinet försöker sälja till folk. Man tycker att de borde föregå med ett gott exempel. :) men men, hoppas de människorna hittar hit :)

Djurbutiken här frågade om inte jag ville köpa Aquasafe till mitt nya kar. Hahahah! Dyr vatten i flaska är vad det är (fått lära mig) Svarade i stil med " Häller hellre Ramlösa i karet än Aquasafe, får mer för pengarna" ;)

Enligt expertisen jag hört mig för med här och på ciklid.org så ska aquasafe faktiskt vara ganska bra, åtminstone om man har koppar avfällning etc från rör och liknande. :) Men de kanske har fel, jag tar iof det säkra före det osäkra alltid, men sen är jag också en sucker för alla prylar som finns...
Prylbög kallas det har jag hört :(

För övrigt är jag bättre på att läsa än att skriva vimsa, vilket kanske inte syns med mina 250 inlägg på 2 månader :P
Men jag har alldeles för mycket tid över på jobbet samt nätter så då blir det så här :D
#126 - 8 januari 2010 12:19
Nej du Marnat, jag kan inte förstå hur du skulle kunna vara bättre på att läsa än att skriva, då dina 250 inlägg på två månader slår mina 250 på ett år med råge ... :p
#127 - 8 januari 2010 12:26
Vimsa skrev:
Nej du Marnat, jag kan inte förstå hur du skulle kunna vara bättre på att läsa än att skriva, då dina 250 inlägg på två månader slår mina 250 på ett år med råge ... :p

Till saken hör ju att jag sitter vid forum som detta i snitt 8-12 timmar per dygn ;)
#128 - 8 januari 2010 12:31
Det gör ju det hela mer förståerligt ;) Inga kommentarer om akvariets nuvarande utseende månne?
#129 - 8 januari 2010 12:33
Vimsa skrev:
Det gör ju det hela mer förståerligt ;) Inga kommentarer om akvariets nuvarande utseende månne?

Jorrå :)
jag tycker det är lummigt och fint som sig bör, däremot hade jag personligen slängt in nån fet rot i mitten samt flyttat tillbaka en del av dina echicondorus till bakre delen så det blir lite mer simyta i fronten men att du ändå bibehåller lummigheten.

För övrigt har inte du heller kommenterat mitt projekt så jag tar inte åt mig särskilt *flinar*
#130 - 8 januari 2010 12:39
Echicondurs? Vilken av växterna är det? Växter och speciellt latinska namn på dem är verkligen inte min grejj :p Får väl ta och kika in i din tråd då ;)
#131 - 8 januari 2010 12:47
Vimsa skrev:
Echicondurs? Vilken av växterna är det? Växter och speciellt latinska namn på dem är verkligen inte min grejj :p Får väl ta och kika in i din tråd då ;)

echindorus bleheri ser det ut som i fronten, jag är helt värdelös på latinska jag med :P tur att zoopet har så bra listor på dem hehe

de stora svärdsplantorna eller vad de kallas menar jag iaf ;)
#132 - 8 januari 2010 12:49
Aha, men det finns inte särskilt mycket att flytta bak till, då den bakerstas blad redan tar i bakrutan och jag vill ge dem lite rum att växa i alla fall. Tycker personligen att det ramar in fint tillsammans med min djungel på andra sidan, men tack ändå för synpunkten :)
#133 - 8 januari 2010 12:51
Vimsa skrev:
Aha, men det finns inte särskilt mycket att flytta bak till, då den bakerstas blad redan tar i bakrutan och jag vill ge dem lite rum att växa i alla fall. Tycker personligen att det ramar in fint tillsammans med min djungel på andra sidan, men tack ändå för synpunkten :)

ja det är ju tur att vi inte alla tycker lika ;) Annars hade det varit lite tråkigt med bildforum haha, 50 akvarister med identiska akvarier :P
#134 - 14 januari 2010 11:07
YTTERFILTRET HAR KOMMIT! Har dock inte kunnat övertala mamma att hämta det ännu. Men jag väntar spänt, och ska koppla in det till helgen. Hoppas Nyckehålscikliderna kommer idag. Det är i alla fall torsdag, och då får Djurmagazinet in sina beställningar. Får ringa och fråga när jag kommer hem.

Skriva-av-sig-inlägg
#135 - 14 januari 2010 16:04
Jag har eheims 2075 och är grymt nöjd! Riktigt tyst och tycks göra ett bra jobb
#136 - 14 januari 2010 19:46
Broddan: Härligt. Häpnade efter att ha sett före / efter i min kompis akvarium. Hon hade massor med skit i javamossan och under växter och rötter där hon inte kommer åt att slamsuga, och efter ett par månader med ytterfiltret: Borta. Så jag väntar i spänning.

Skulle precis ringa till Djurmagazinet och höra om de fått in Nyckehålscikliderna, då de ringde själva. Ska hämta dem imorgon och förhoppningsvis även filtret.

Tror ni att det är något problem att sätta in de nya cikliderna i ett "nystartat akvarium"? Ska krama ut det gamla filtret i ytterfiltret innan jag lägger det på tork, men ändå?

Ska dessutom spänna upp tyg över benen på ställningen på något sätt, så att det skymmer ytterfiltret och grejjerna jag har bakom akvariet. Hur jag ska fästa det vet jag dock inte. Kommer väl på något! :p Ska passa på att ha tyg som bakgrund också, då det reflekterar illa i sopsäcken när jag fotar.
#137 - 14 januari 2010 21:34
Måste ju börja med nån fisk, varför inte dom:)

Förutom filtergegget finns det ju olika fabrikat av bakterier på Flaska/tabletter som du kanske också kan trycka i filtret..
#138 - 15 januari 2010 19:25
Såhär ligger det till just nu:

6 st Nyckehålsciklider på 4-5 cm har gått i karet i ca. 2-3 timmar nu. Verkar må hur bra som helst, gnabbas lite med varandra och även fast de bara är grå än så länge så har tecknen och "färgerna" börjat framträda bättre. När jag stack ner håven i akvariet försvann genast all färg och de blev ljusgrå rakt igenom. Kunde nästan känna hur skräckslagna de var, stackarna. Men kan inte direkt säga att de är skygga fiskar. Passade på att byta vatten och ansa växter när jag ändå var igång.

MEN (som Tony i Let's Dance som förövrigt går just nu)

Jag har fått med en liten detalj till Ytterfiltret som är fel. Blir allt mer övertygad om att jag fått med fel insugningssak, den går inte att fästa på varesig medföljande rör eller slang, och en ca 5-10 cm lång "överlappning" som finns med på bilden fattas. Kul Eheim ... Jättekul ... Ska försöka ta kontakt med Zooplus som jag köpte från, och försöka få rätt del *suck* Hade haft så höga förväntningar över att få koppla in det ikväll, och så har jag fått med en del som säkert ska vara till en annan modell. Annars verkar allt bra, finns dock fyra svarta gummipluppar med klistrig baksida som jag inte har någon aning om vad de är bra för.
#139 - 15 januari 2010 19:41
Vimsa skrev:
fyra svarta gummipluppar med klistrig baksida som jag inte har någon aning om vad de är bra för.

antagligen att du ska klistra dit på filtrets undersida så att det står på dem för att minska vibration o ljud
#140 - 15 januari 2010 20:20
Kul tråd, ny prenumerant här :)
#141 - 16 januari 2010 17:51
hannesc: Det blir allt mer begripligt :p

danna0301: Härligt! Då vet jag att jag i alla fall har 3 (?) läsare *skratt*

Verkar som att fjärilscklidshanen har fått ge vika, han var tidigare akvariets kung, men har nu blivit lite blek om nosen efter att ha blivit uppläxad av den minsta nyckehålscikliden! :D
#142 - 16 januari 2010 20:10
Alltså, efter att ha läst denna logg. Det första som slår mig är , du borde inte få ha djur!!
Du har ihjäl dina fiskar utan nån som helst eftertanke.
Vill inte göra nåt vattentest ... för dina fiskar dog ju utav andra orsaker... ehhh hallå!!
Ingen kommenterar detta utan bara tycker det är gulligt och roligt att läsa om en 12-årings erfarenheter av att handskas med fiskar... vafan .. saknar ord..
/Jonas :(
#143 - 17 januari 2010 11:14
Okej ... trist att du tycker så. Skulle inte du också avliva en fisk om den hänger på ytan och knappt kan röra sig, inte kan simma rakt, inte klarar av att ta sig ner i vattnet mer än ett par centimeter, inte fixar att äta, och det enda valet är att avliva eller låta den självdö efter ytterligare några timmar eller kanske en dag? De fiskar jag har avlivat har jag för fasen plockat upp i håven för att spola ner, och sedan sett att de faktiskt lever. Har tagit död på dem genom ett slag, eftersom jag anser att de plågas mindre då än om jag skulle spola ner dem i toan när de fortfarande lever. Kan jag hjälpa att jag fått sjukdom i akvariet? Att fiskar försvagats av parasiter? Att guppys mår dåligt pga. ålder? Har haft otur med mina guppys, ottisar och fjärilsciklider, kan ha berott på dålig vattenkvalite, kan ha berott på sjukdom, eller vad som helst. Och jag väntade med att köpa vattentester, ja jag kanske är lite snål, men jag ansåg mig ha tillräckligt god syn och gott omdöme för att kunna se om fiskarna mår dåligt eller trivs. Och som sagt, trist att du tycker att jag är en djurplågare och idiot, men det finns folk som köper fiskar utan att veta någonting, och jag är en nybörjare, men jag trodde att jag i alla fall hade tillräckligt med kunskaper för att kunna lära mig.

Den lilla tuffingen till nyckehålsciklid, har fixat ett revir vid grottan i roten och vaktar det noggrant: http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/11.png

En av de andra nyckehålscikliderna: http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/10.png

Hela akvariet efter vattenbyte och ansning av växterna igår: http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/12.png
#144 - 17 januari 2010 12:19
@Vimsa jätte fint kare! :D

Men jag har en fråga:
Kan man köpa 5 st neontetror sen vänta 3-4 dagar sen köpa 5 till?:O

Tack för svar! :)
Bilagor:
#145 - 17 januari 2010 12:44
Jag gillar dit engagemang Vimsa, men du vet att sjukdommar o dy ofta beror på kassa vattenvärden.
Varför inte köpa stickor? då får du ju ändå en hint om vad som är fel. OM du har massa nitrit i akvariet så är det ganska lätt ordnat. Byt 50% vatten varje dag i typ 5-6 dagar o mata sparsamt. Häll i lite salt.

Stickorna kostar runt 200-300 kr men då är det 50 st o det räcker ju hur länge sen..du behöver ju bara ta o kolla i början o sen när du har åtgärdat eventuella problem så behöver du inte testa på jättelänge. Se det som en investering.

Har man sånt engagemang som du har så tycker jag du ska ha koll på dina vattenvärden lite. Du lär spara pengar på det för du slipper köpa nya firrar hela tiden.

Sen jag började ha koll på vattenvärdena så har nog bara 1 firre dött på 1 år. O det är jag rätt nöjd med.

@Virros: ja det kan du, men det finns en liten risk att det skulle bli två grupper, men förmodligen inte när det är så små mängder du skaffar.
Jag köpte 40 st koppartetror igår. Vansinnigt stort stim. haha!
#146 - 17 januari 2010 12:44
Virros: Tack! Beror väl på hur stor kar du har. 100 + borde väl gå att sätta i alla tio på en gång, mindre antar jag att du kan köpa fem, vänta en vecka och köpa fem till. Kika runt lite och fråga på 'Mitt första akvarium'
#147 - 17 januari 2010 12:47
hannesc: Har pH, kH och nitrittest. Dropptest. Köpte dem för ca 3 veckor sedan. Nitrit stog på 0, kH på 3 och pH på 7 / 7.2 Men har svårt att lita på stickor och det finns ju inte direkt någon sticka som mäter vattenkvalite (Typ; Vattenkvalité: Ju mörkare desto sämre.) Har aldrig haft några problem med hela akvariet, dvs. nitrit, syrebrist eller liknande, utan det har varit en fisk i taget som har droppat av, och det verkar ha varit olika fel på dem, tyvärr.
#148 - 17 januari 2010 13:06
vadå inte stickor som mäter vattenkvallite? det gör dom väl visst? mina stickor mäter Nitrit, Nitrat, GH, KH o pH.

aja om du nu har vattentester så är det ju bra. Då har du nog kanske bara haft otur som sagt. Då ska jag inte anklaga på något sätt :)

Nu börjar ditt kar se riktigt snyggt ut.
#149 - 17 januari 2010 15:28
Gillar verkligen färgerna på guppysarna, dom sticker ut starkt och härligt.
#150 - 17 januari 2010 17:01
tack! men i djurafärren så sa dem att man kunde köpa 10st på direkten ist för 5 :)
tack för svar ! :D
#151 - 17 januari 2010 20:01
hannesc: Vi har nog olika uppfattning om vattenkvalité ;) Men det är lungt. Tycker dock att dropptest är lite mer exakta, och använder mig därför av dem, istället för stickor. Blir inte direkt dyrare i längden heller.

danne0301: Kul att du gör det :) Har dock inte lyckats få någon bild på min lilla superhane som har knalligt röd-oranga fenor och skimrar i turkost på grå bakgrund. Hehe.

Virros: Visst går nog 10 direkt bra, men lita aldrig på djuraffärer om du inte vet med dig att de kan något om fisk.
#152 - 17 januari 2010 20:44
vilken är din uppfattning om vattenkvalite då?
Självklart är dropptester bättre.
Kommer nog med köpa det när ekonomin tillåter
#153 - 19 januari 2010 17:32
Åh nu har jag nästlat mig in i vattenkemiträsket känns det som, där jag är ganska grön. Finns ju så otroligt många ämnen / eventuella metaller i vattnet och osv. osv. som spelar in på hur vattnet passar en viss fisk eller fiskart. Tycker bara att det handlar om mer än de som stickorna mäter, och att ja ... Svårförklarat. Tror att det spelar in ganska mycket vad man har för kranvatten osv. MEN, tror jag vill lämna det nu :p Ignorera eventuella korkade saker jag har sagt om vattenkemi / vattenkvalite, hehe.

Mailade Zooplus och undrade om den saknade delen. Det kommer ta som mest sju veckor för dem att få den från Eheim och skicka den till mig ... *sucka* Går det att lösa tillfälligt genom att sätta något slags nät (typ myggnät), över röret och köra igång filtret i alla fall, i väntan på den saknade delen?
Bilagor:
#154 - 19 januari 2010 17:49
Stickor är skräp. Du har de tester du kan tänkas behöva redan så strunta i det.

Nu har jag inte följt med i tråden men läste något om återkommande fiskdöd, ett bra och enkelt sätt att lyckas är:

Överfiltrera
30% VB en gång i veckan
Se till att växterna mår bra - de hjälper till att rena vattnet
Mata sparsamt!
Rengör inte filtret före det markant tappat flöde
#155 - 20 januari 2010 14:56
Fiskdöden jag har haft har varit olika arter, olika åldrar, olika "symptom", och med ojämna och långa mellanrum. Men tack för tipsen ändå!
#156 - 20 januari 2010 18:49
Ser bra ut ditt akvarium! =)
Tråkigt med fiskdöden.. hade fjärilar i början själv men de var så känsliga så har slutat med dom. Nu har jag inte nån fiskdöd längre förut "naturlig" avgång.. ålder ect.
Bilagor:
#157 - 20 januari 2010 21:23
Tycker att du har lyckats jättebra med ditt projekt, har inte sett tråden innan men har läst hela tråden nu och kommer att följa den i fortsättningen.
#158 - 21 januari 2010 14:03
Tack för berömmet :)

Kom hem tidigt från skolan och satte mig och fotade. Såg igårkväll redan att en av nyckehålen åkt på storstryk, förmodligen av fjärilshanen (fredlig ... nåja). Han har rejäla skador på fjällen men äter och är aktiv så jag tror inte att det är någon större fara. Slänger upp en bild i alla fall: http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_0585.jpg

Och de övriga bilderna:

Nyckelhålsciklid:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_0604.jpg

Nyckehålsciklid:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_0603.jpg

Fjärilsparet:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_0602.jpg

Otocinclus:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_0600.jpg

Kan tilläggas att jag inte vet kön på någon av nyckelhålen, och att de fyra sista bilderna är tagna utan blixt. Längtar tills jag lyckats skrapa ihop till ett macroobjektiv och en extern blixt, då kan vi börja tala fiskbilder!
#159 - 23 januari 2010 12:46
Har börjat bli mer och mer osäker på om fjärilshonan verkligen är en fjärilshona. Funderar på att göra ett försök och slänga i en eller två honor till, för att se om ciklidhanen bildar ett ordentligt par med någon av dem. Han är ju i och för sig jäkligt utfärgad i "hennes" närhet (se bilden i förra inlägget), men de har inte visat någon tendens att leka. MEN. Mycket kan hända när man är i skolan.

Fick panik då den minsta nyckehålscikliden blev extremt nervös och drog sig undan, vägrade komma fram, inte åt. Gick dock över efter ett dygn och den är nu framme precis som vanligt. Väntar otåligt på någon antydan till att de ska para ut sig, men i och för sig är de kanske lite för unga ännu. Är ju grå och tråkiga också, och bara 3.5-5 cm stora.

De två ivriga guppyhanarna förföljde en av honorna helt maniskt i nästan en halvtimme. Hon blev rejält less efter ett tag och gömde sig. Alla honorna ser ändå ut som att de ska sprängas så det lär ju komma en ny omgång guppyyngel inom ett par dagar. Blir spännande att se vilken färg de får.
#160 - 24 januari 2010 15:02
Nu var folk misann inte lika pigga på att svara längre :p Av någon anledning ;) Fick precis veta att hanen inte är någon hane och att honan troligen är en hane ... Kika in på Amerikanska Ciklider om nyfiken.
#161 - 24 januari 2010 16:03
Har hittat denna underhållande tråd. Jag är tyvärr ganska dålig på att kommentera trådar jag är in i. Stl på karet tycker inte jag är avgörande om det är intressant eller ej. Jag har själv en tråd med ett kar på 720 l som tydligen är helt ointressant - väldigt nystartad men den blir nog ingen rakettråd...
#162 - 25 januari 2010 15:12
Kul att följa din tråd!
Jag är riktigt sugen på fjärilsciklider. Blir dock bara verklighet om ett större kar inköps... Sambon är dock inte omöjlig.
Har köpt choklad och blommor idag ;) Undrar om han fattar vinken :d
#163 - 26 januari 2010 17:45
Roligt att ni tycker så! :) Har annars inte hänt särskilt mycket nu, annat än att jag precis hajade till och tänkte något i stil med; Va fasen?! Uppe i nio sidor redan! Men det är väl inte så mycket, karet har ju för fasen varit igång i över ett halvår :D
#164 - 26 januari 2010 19:20
Nu har jag köpt ett större kar =) 180l att fylla! Wiie!
#165 - 26 januari 2010 19:26
Pliina starta en projekttråd så får vi följa hur det går :)
#166 - 26 januari 2010 19:28
hannesc: Ska jag absolut göra, har inte startat upp projektet ännu dock. Om inte att bära in akvariet i vardagsrummet och ställa upp räknas ;).
#167 - 26 januari 2010 19:29
det räknas :D upp med bilder o tankar om hur du ska ha det :D
#168 - 27 januari 2010 06:43
Häriligt Pliina! Det är alltid roligt med nya projekt :)
#169 - 31 januari 2010 13:23
Kommer en liten uppdatering här då :)

Bytte vatten idag, samt stympade växterna lite :D Det knallgröna monstret hade börjat växa upp över ytan *skratt* Mätte kH och pH också, pH visade sig ligga på nästan exakt 7.0 och kH ca 2.5. Är 2.5 för lågt? Finns det något enkelt sätt att höja kH lite, eller är det bara om pH börjar svaja som jag borde oroa mig?

Hur som helst, slänger upp en liten bild också:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/14.png
#170 - 3 februari 2010 14:08
Den saknade delen till ytterfiltret har kommit!!! :D

Kan äntligen koppla in det. Slänger upp en bild på det färdiga resultatet lite senare ;)
#171 - 3 februari 2010 15:26
Ja in med mer bilder! Jag har blivit fjärilsfantast och följer tråden med spänning =)
#172 - 3 februari 2010 19:31
Kulingvarning

http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Kulingvarningpng.jpg

Det tog ett bra tag att få ihop ytterfiltret. Det funkade inte som det skulle när jag körde igång det (massor av luft i slangarna) och har brutit ihop ett x antal gånger över att jag och ytterfilter inte går ihop. Efter ihärdigt pumpande med slamhäverten för att få igång det hela började det under högljudda protester äntligen få runt vattnet själv. Funderar på att döpa mitt lilla filter.

Det blåser dock på utav bara helvete, och fick lite panik och ja ... panikringde min kompis med samma filter (dalmatin) för att höra hur man drog ner på styrkan. Nehej ... det går inte! [:o] Men blev lugnad med att det sätter igen lite grann om ett par dagar, och det finns ju faktiskt lite lugna fickor. Ska fylla ut det tomma utrymmet där den förra pumpen satt med mera växter. Mmm ... jag älskar växter! :d

Och till sist:

Guppysarna har tagit simma mot strömmen till en helt ny nivå. Snacka om lyriska.
#173 - 3 februari 2010 19:42
Ja jäklar där var det monsunvarning tror jag bestämt :D

Förresten Vimsa din länk i sig leder till sida 6 i tråden :P
#174 - 4 februari 2010 10:28
Snarare orkan, hehe. Men har ju sett hur lagom det blir när det sätter igen lite, så är ganska lugn. Kikade in i akvariet i morse, guppysarna fortfarande lyriska, pandorna tog det lugnt på botten, ottisarna har äntligen bildat ett stim (Har glömt att nämna att jag har kompletterat med 5 till så att jag numera har 8 igen!) och cikliderna slappade i grottorna.

Åtgärdade länken, tack för att du sa till :)
#175 - 9 februari 2010 17:53
Är det fortfarande orkan :p?
#176 - 10 februari 2010 16:24
FIA! Skriver du i min tråd! Herregud. Det var ett framsteg *skratt*

Nej, bara storm. Har lugnat ner sig lite. Har inte hänt så mycket annars, ska väl ta och lägga upp en bild snart igen, hehe.

Har dock en guppyhona som ser riktigt risig ut. Hon är smal (inte hälsosamt guppyhanesmal, utan sjukligt smal), äter bara halvhjärtat och har naggade och i övrigt lite vitaktiga och trasiga fenor. Ser dock inte ut som torpedsjukan, inga fenor har klibbat ihop ... Känns så hemskt att inte kunna göra något för henne, annat än försök underlätta och sprida ut maten där hon är. Vilket inte hjälper särskilt mycket, eftersom den blåser iväg på nolltid! Och från botten (tabletter) vägrar hon att äta.
#177 - 14 februari 2010 09:33
Guppyhonan är död, och jag får ursäkta för att jag inte uppdaterat tidigare ;) Det är hemskt att känna sig så maktlös när en fisk mår dåligt, det går ju inte direkt att ta en guppy till veterinären ... Undrar fortfarande varför hon dog, alla de andra fiskarna verkar dock pigga och glada. De nya ottisarna är ett fint tillskott till akvariet, det ger det mer liv även fast de håller sig i bakgrunden, hade nästan glömt hur det såg ut när de stimmar tillsammans i små grupper :)
#178 - 17 februari 2010 06:38
FJÄRILARNA HAR ROM! Blev helt hysterisk när jag skulle mata firrarna igårkväll och fjrilshanen inte kom fram. Han höll sig över mitten på roten och jagade ilsket bort alla som kom i närheten. Kikade under honom och javisst, där var det en stor, fin romkaka! De vaktar duktigt båda två. Rommen är vit, är det normalt? Har fått för mig att den var typ rosaaktig förra gången (med det numera döda fjärilsparet)? Släger upp en bild när jag kommer hem i eftermiddag :D
#179 - 17 februari 2010 06:44
Gratulerar! Vi får hoppas att det blir något av den här gången. ^^
#180 - 17 februari 2010 08:57
Vad kul! Grattis!!! Mycket uppdateringar om hur det går önskas! :D
#181 - 17 februari 2010 09:06
Härligt. Visst är det kul när man gör sådana roliga upptäckter :)
Mina är som kaniner, men de lyckas tyvärr inte dra upp kullar
#182 - 17 februari 2010 10:27
Är fortfarande smått hysterisk (minst sagt). Ska slänga upp bilder när jag kommer hem (sitter i skolan och är "tjuvinne", heh) samt försöka uppdatera varje dag ;)
#183 - 17 februari 2010 14:45
Här kommer bilderna då :)

http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_0642.jpg
Rommen ligger precis nedanför hanen (överst), i en fördjupning i roten. De är jätteduktiga på att jaga iväg diverse förhoppningsfulla romtjuvar, och har lagt rommen precis mellan två stora klumpar javamossa. Smart!

http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_0640.jpg
Liten del av romkakan. Måste fota snett uppifrån vilket gör bilden väldigt oskarp, glaset vill inte samarbeta.

MINA FJÄRILAR HAR ROM! *lycklig* :D :D :D
#184 - 17 februari 2010 15:17
roligt:)
#185 - 17 februari 2010 16:45
Lycka till =)
#186 - 17 februari 2010 22:08
Nu har jag kikat igenom hela tråden och egentligen skulle jag sova för någon timme sedan, spännande tråd!
Har just köpt ett akvarium(102l) som nu är inrett och på lördag kommer dem första fiskarna anlända! Blir nog 4-6 st zebrafiskar:).

Grattis till fjärilsynglen!
Bilagor:
#187 - 18 februari 2010 10:27
Tyvärr är rommen uppäten :( Kikade in i akvariet imorse innan tändning och kollade som hastigast med minificklampan. Ingen rom kvar, även om hanen fortfarande vaktade. Låg en fet ottis en bit ifrån, så jag har mina misstankar ...

Men jag tar det inte så hårt, med tanke på att de har lekt nu så är det mycket troligt att de leker igen, och då kanske de lyckas bättre?

Hamre: Kul! :) Det är verkligen roligt att starta upp ett akvarie, trots eventuella motgångar. Lite OT kanske, men vad har du för planer på fiskar, förutom zebrafiskarna?
#188 - 18 februari 2010 12:01
Hej!
Vad kul med ägg, trist att någon åt upp äggen :(

Tips på att förhindra att ngn äter upp äggen nästa gång är att ha en "nattlampa" :)
En bordlampa på akvariet som lyser ner i funkar fint :) På så sätt håller man de hungriga borta, kan testa vid nästa lek :)

Jätte fint akvarium!
#189 - 18 februari 2010 12:41
Nubi skrev:
Tips på att förhindra att ngn äter upp äggen nästa gång är att ha en "nattlampa" :)

En bordlampa på akvariet som lyser ner i funkar fint :) På så sätt håller man de hungriga borta, kan testa vid nästa lek :)

Har funderat på det också, såg till att övergången mellan dag / natt blev mjuk i alla fall, med skymning en halvtimme (ena lysröret är sämre än det andra, och lät bara det vara på) och sedan takbelysningen tänd när det lysröret släcktes. Men med lampa på hela natten, blir inte fiskarna stressade då, med tanke på att det aldrig får någon riktigt "natt"? Iof. är det bara riktigt mörkt någon timme vid midsommar hos oss (då får de ju rätt mycket ljus, även om akvariet inte står vid ett fönster).

Nubi skrev:
Jätte fint akvarium!

Jätteroligt att höra, förhindrar den värsta tviveln när jag kollar runt på Zoopet och hakan bara åker längre och längre ner ;)
#190 - 18 februari 2010 12:51
Synd på äggen, men det är väl som du och de andra säger; har de lekt en gång kommer de säkert att göra det igen.
Vissa fiskpar behöver ju uppenbarligen 'öva' lite innan de kommer på riktigt hur det ska gå till.

Och fiskarna blir inte stressade av nattlampa. Håll ett öga på dem så ska du få se att de varvar ned och lägger sig och slumrar trots att det inte är kolsvart. ^^
Bilagor:
#191 - 18 februari 2010 12:53
Ville bara bli försäkrad om det. Får ta och fixa en nattlampa till nästa lek :)
#192 - 18 februari 2010 15:49
Jaså kan cordysar vara yngeltjuvar, och jag som tänkte ha kvar mina 5 när jag så småningom konverterar till dvärgar av något slag :/
#193 - 18 februari 2010 18:24
Vimsa skrev:
Tyvärr är rommen uppäten :( Kikade in i akvariet imorse innan tändning och kollade som hastigast med minificklampan. Ingen rom kvar, även om hanen fortfarande vaktade. Låg en fet ottis en bit ifrån, så jag har mina misstankar ...

Men jag tar det inte så hårt, med tanke på att de har lekt nu så är det mycket troligt att de leker igen, och då kanske de lyckas bättre?

Hamre: Kul! :) Det är verkligen roligt att starta upp ett akvarie, trots eventuella motgångar. Lite OT kanske, men vad har du för planer på fiskar, förutom zebrafiskarna?

Nej, tråkigt med rommen, men det kanske kommer mer snart!
Är inte riktigt hundra med vad det blir än, men funderar på kakaduaciklider, kampfiskar(en hane och några honor)...och någe mer..får se vad som händer:).
#194 - 19 februari 2010 14:21
danne0301 skrev:
Jaså kan cordysar vara yngeltjuvar, och jag som tänkte ha kvar mina 5 när jag så småningom konverterar till dvärgar av något slag :/

Behöver ju inte vara just Corysarna, har ju både guppys, ottisar och nyckehål som alla verkade sugna på att få sig ett rejält skrovmål ;)
Bilagor:
#195 - 19 februari 2010 14:22
Hamre skrev:
Nej, tråkigt med rommen, men det kanske kommer mer snart!

Är inte riktigt hundra med vad det blir än, men funderar på kakaduaciklider, kampfiskar(en hane och några honor)...och någe mer..får se vad som händer:).

Kakaduor låter kul, funderade ju själv på dem ett tag :)
#196 - 26 februari 2010 09:21
Ska åka till fjällen i fyra dagar och hoppas verkligen att mina firrar inte råkar illa ut pga den där sjukdomen som guppysarna har dragit på sig och att alla är döda / döende när jag kommer hem.
#197 - 27 februari 2010 11:16
Du får be någon titta till dem under tiden kanske? Bara kolla allmäntillståndet och fiska upp eventuella dödsfall - tänk om tre fiskar dör dag ett och ligger och ruttnar... *host* Bara sådär för att måla fan på väggen. Worst case scenario.
#198 - 2 mars 2010 19:07
Hade lilla mamma som fick ge ett par fodertabletter enligt matningsschema och kolla efter döda fiskar vid insuget / bakom utblåset samt kolla så att inte alla ligger och flämtar vid ytan. Kom hem för några timmar sedan och alla mådde bra ;)

Gjorde ett vattenbyte på 16 liter och kollade vattenvärderna i akvariet och i kranvattnet.

Akvarie:
pH - 7.0
kH - 3
Nitrit - 0

Kranvatten:
pH - 6.5
kH - 3

Ansade växterna rejält, blev genast mer rymd och mer svart bakgrund. Är nöjd faktiskt:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet2.jpg

Jämför med första bilden:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_2604.jpg

Och fyra veckor senare:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_2643.jpg
#199 - 3 mars 2010 13:20
Funderar på att dubblera antalet pansarmalar till 12 stycken och eventuellt utöka antalet guppys, dock är inget av det aktuellt inom den närmsta månaden, vill inte öka fiskbelastningen när filtret fortfarande är så pass nytt.
#200 - 3 mars 2010 19:48
Har tappat bort mig lite vad har du i karet nu?
#201 - 4 mars 2010 09:07
6 st Nyckelhålsciklider
1+1 Fjärilsciklider
3 Guppyhanar
6 Panda-pansarmalar
8 st Otocinclus
Massor av Malaysiska Sandsnäckor ;)
#202 - 4 mars 2010 09:29
hur lyckas alla med malayserna :(
jag köpte.. ja ni hörde rätt, Köpte 10 stycken malayer och tänkte att ja men de förökar sig säkert så det blir lagom, men inte då. jag ser typ en eller två kanske en gång i veckan :P och inte fasiken ser jag några småttingar heller för den delen
#203 - 4 mars 2010 12:00
Jag fick en liten näve med sandsnäckor, släppte bara ner dem. Jag kan erkänna att jag ser väldigt få, kanske en om dagen är framme. Först nu har jag sett småttningar. Skulle gräva fram några åt min kompis, men de var jättesvåra att hitta. Så jag tror nog att dina blir fler, det är nog bara det att du inte ser dem. De är ju nattaktiva ;)
#204 - 4 mars 2010 12:51
Jag har en fråga.
Kan man ha 2 par fjärilsciklider i ett 112 liters?
#205 - 4 mars 2010 13:28
Virros skrev:
Jag har en fråga.

Kan man ha 2 par fjärilsciklider i ett 112 liters?

Ja ;) Kolla artbeskrivningen.
#206 - 4 mars 2010 14:53
Vad bra :D
#207 - 4 mars 2010 16:00
Oj, först nu såg jag att du hade skrivit 2 par och inte 2 stycken, men det lär ju funka ändå. Kan väl bli lite tjafsigt vid lek, men som sagt, det borde funka. Storleksmässigt är det lagom i alla fall.
#208 - 4 mars 2010 16:07
Jo 2 par haha !
Hoppas det går och ha 2 par i samma kar1 :)
#209 - 4 mars 2010 17:03
Det börjar kanske kännas lite fullt med alla dom cikliderna du redan har för att utöka med fjärilar pansarmalar och guppys :)
#210 - 5 mars 2010 07:14
Jag hade inte tänkt skaffa fler fjärilar ;) Men det känns som lagom mycket fiskar nu och med fler guppys (för det är framförallt de jag vill ha fler av, honorna har ju dött) så tror jag inte det blir överbefolkat. Men som sagt, vi får se. Pandorna var lite smått galna igårkväll, de simmade upp nästan till ytan och gled sedan ner till botten igen. Efter en stund simmade hela stimmet mot strömmen en bit från ytan. Bottenfiskar? Tror inte det ... :D
#211 - 6 mars 2010 10:20
Kan ju tilläggas också att ingen av nyckelhålen är större än 5-6 cm och att jag bara kommer behålla två om de parar ut sig så småningom.
#212 - 19 mars 2010 17:13
Händer inte särskilt mycket nu. Får ta en bild och slänga in den så kanske det blir lite liv i tråden ;)
#213 - 19 mars 2010 17:21
Sätt in bilder på dina fjärilar om du har! Jag har precis köpt 4 st till mitt 180l :D
#214 - 24 mars 2010 15:29
Jag kom hem och blev rädd idag. Skulle mata fiskarna och lade märke till att något var fel. Inga Nyckelhål. Inga Fjärilar. Alla 8 cikliderna låg och tryckte lite överallt, och det som var mest skrämmande var att en av Nyckelhålen låg böjd vid ytan och inte reagerade när han knackade på ytan och inte heller när jag var nere med slamsugaren. Skulle göra ett vattenbyte senare idag, men blev livrädd när jag såg cikliderna och gjorde ett stort vattenbyte (ca 30%) på 50 liter. Så fort jag börjat hälla i det nya vattnet började fjärilarna kika fram, och nu verkar alla ha återhämtat sig. Blev verkligen livrädd. Antagligen var det höga halter av något i vattnet (Har ingen aning om vad, ingen Nitrit nu i alla fall). Kan tilläggas att alla andra mådde strålande. Det är ganska läskigt.

pH 7.0
KH 2.5
Nitrit 0
#215 - 24 mars 2010 15:30
Pliina skrev:
Sätt in bilder på dina fjärilar om du har! Jag har precis köpt 4 st till mitt 180l :D

Får slänga in lite bilder när jag får tid ;)
#216 - 24 mars 2010 16:20
Kollade du tempen? Så inte värmaren havererat eller nåt..
Tur att det verkar gått bra :)
#217 - 24 mars 2010 17:38
Va fasen ... Det kollade jag ju inte! Drog ur sladden till doppvärmaren när jag bytte vatten. Och kollade inte tempen innan jag började byta vatten! Undrar om jag vågar sätta på den igen?
#218 - 24 mars 2010 18:28
Ja alltså jag tänkte snarast att den stått avslagen och vattnet blivit kallare än vanligt..fast det är klart den kan ju paja och inte slå av alls istället.
#219 - 24 mars 2010 19:00
Marnat skrev:
hur lyckas alla med malayserna :(

jag köpte.. ja ni hörde rätt, Köpte 10 stycken malayer och tänkte att ja men de förökar sig säkert så det blir lagom, men inte då. jag ser typ en eller två kanske en gång i veckan :P och inte fasiken ser jag några småttingar heller för den delen

Jag tror mina som jag fick av solis lever men jag vet inte säkert...:(
#220 - 25 mars 2010 09:46
Värmaren har stått på under natten och det var 25 grader i vattnet imorse, precis som vanligt alltså, så det var antagligen ingenting med värmaren. Nyckelhålen är fortfarande väldigt skärrade (då brukar de iof. vara lite osäkra när det är mörkt i akvariet), precis som fjärilarna. Hoppas det blir bättre, ska hålla noga koll på dem tills vidare. Blev oerhört lättad när jag såg att alla var framme och simmade nästan som vanligt igårkväll i alla fall.

Kan också konstatera att mina malaysiska sandsnäckor (och även physasnäckorna) har blivit väldigt få. Antar att det är för att jag matar lite snålt, så har börjat öka fodergivan lite grann.
#221 - 25 mars 2010 11:46
Vimsa skrev:
Antar att det är för att jag matar lite snålt, så har börjat öka fodergivan lite grann.

Jag antar att snålmatning samtidigt är ett bra tecken. Vad bra vi är! ;)
#222 - 9 april 2010 08:39
Händer verkligen inte mycket nu, varken i karet eller i tråden :p Fiskarna mår bra, ingen uppvisar några fler symptom på förgiftning eller liknande. Guppyhanarna har visserligen lite naggade fenor, men de är aktiva och pigga. Gör regelbundna vattenbyten på 32-40 liter / vecka för att förhindra att cikliderna råkar illa ut igen. De blir allt mindre skygga för varje dag, även om de fortfarande blir jättestressade när man kommer fram till akvariet. Efter ungefär 20-30 sekunder är alla dock framme igen. Får ta och skärpa mig och lägga upp lite bilder :D
#223 - 9 april 2010 08:45
Förresten, är det någon som har något tips på något som fäster bra på både tyg och metall? Försöker nämligen dölja den hemska röran under / bakom akvariet med svart tyg. Blir helt otroligt snyggt. MEN. Det rasar ner hela tiden, försökte fästa tyget med silvertejp med det gick förstås åt helskotta. Har klippt ut samma svarta tyg att ha som bakgrund och det är helt fantastiskt snyggt, jämfört med sopsäcken jag har idag, reflekterar inte alls lika fult när man fotar. Men det trillar förstås också ner. Skulle krypa in under akvariet och försöka fästa bakgrunden för ca 2-3 veckor sedan men fick ett rejält blödande skärsår mitt på armbågen från "det andra" täckglaset som ligger längst in i hörnet *suck*
#224 - 9 april 2010 10:32
Beroende på metall kan du ju sy fast magneter. :)
#225 - 9 april 2010 12:33
Jag läste någonstans att det ska finnas lim som fäster på metall, bara att googla:)
#226 - 9 april 2010 12:42
VisualDarkness: Ska kolla om magneter fäster. En jättebra idé! Då behöver jag bara fästa magneterna på tyget ... hmn ... Då borde det väl funka med textillim? Vore jättebra, då jag kan ta bort det vid vattenbyten utan problem.
sissi.: Som fäster på tyg också? Med silvertejp funkar fästet på metallen jättebra men det är sämre med fästet på tyget. Tack för tipset i alla fall :)
#227 - 9 april 2010 13:25
Vimsa skrev:
VisualDarkness: Ska kolla om magneter fäster. En jättebra idé! Då behöver jag bara fästa magneterna på tyget ... hmn ... Då borde det väl funka med textillim? Vore jättebra, då jag kan ta bort det vid vattenbyten utan problem.

sissi.: Som fäster på tyg också? Med silvertejp funkar fästet på metallen jättebra men det är sämre med fästet på tyget. Tack för tipset i alla fall :)

Jag har för mig det stog fäster på allt något universal lim, men jag är inte helt säker... men magneter funkar nog bra:)
#228 - 9 april 2010 13:44
eller kardborre. såndär med klister på baksida. fäst ena på ramen o sy dit den andra i tyget.
#229 - 11 april 2010 13:33
Ska checka upp magneter och kardborrar, TACK! Hade aldrig kommit på det själv, haha :D
#230 - 24 april 2010 14:08
Tråden hade halkat bak till sidan 4, fy mig, haha. Men det händer inte särskilt mycket i karet, och därför inte i tråden. Och jag är alldeles för lat för att lägga in bilder :p MEN ikväll (eller möjligen i morgon, haha) så kommer det bilder. Har med mig 5 nya växtarter hem (Hehe ... Har 15 växtarter i akvariet sen!) och ska plantera dessa så fort jag kommer hem. Köpte ytterligare två svärdsplantor och något som jag tror är någon variant av papegojblad på Akvariekällaren för ett relativt bra pris. Fick sedan lite Liten Pilört och ett skott Javaormbunke från min kompis (Även kallad dalmatin ... :D).

Åkte sedan till Skeppet (På Pite Havsbad-området). De har två enorma akvarier (+4000 liter!), ett Malawi och ett SA, en mindre lyckad fiskblandning med livrädda kardinaltetror, enorma marmorskalarer, supersnygga röda diskusar, albinoancitrusar och Golden Nuggets. Och så ett stim med groteskt stora Siamesiska Algätare på typ 15 cm (Bredd: 3.5-4 cm). De fick visserligen bukt med problemet med tofsalger, men till vilket pris? Fetmadrabbade fiskar som knappt kan simma! Önskar att jag haft med mig kameran.

Hur som helst, de hade jättevallisneria (Som jag jagat efter ett tag) i överflöd + en del andra intressanta växter. Tog mod till mig och frågade om jag kunde få eller köpa lite vallisneria och otroligt nog fick jag ett ja! Så har med mig låååånga blad hem + ett skott till någon liten snabbväxare som jag inte har en aning om vad den heter. Inte så troligt att den kommer överleva, då mina liknande växter är rätt söndertuggade, men ska göra ett försök.

Sammanfattning: Lägger in före- och efterbilder ikväll!
#231 - 24 april 2010 14:43
Jag som var till Pitehavsbad en gång men var då inte in till Skeppet. Det var ett redigt åskväder så vi var bara på området en kort stund.

Du får ge mig lite jättevallisneria (americana)! ;)
#232 - 24 april 2010 16:58
VisualDarkness: Skeppet är ganska nytt, det hette Aqua förut, och enligt mig var det mycket bättre då, bortsett från att akvarierna var "Svenskt-vatten-bitoper", och inte SA / Malawi som det är idag. Fanns även fler akvarier då, två till jätteakvarier. Har inte särskilt mycket vallisneria, men om den tar sig så ;)

Hur som helst, har planterat allting och fixat och donat en stund. Så här blev resultatet:

FÖRE:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/15.png

EFTER: (Mycket bättre :D)
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/16.png

(Ser väldigt tomt ut på andra bilden, men alla är bakom roten och knaprar algtablett ;))
#233 - 24 april 2010 17:32
snyggt och trevligt akvarium i min åsikt :D vad för sorts fiskar har du i där ,har inte läst hela tråden så hehe tvungen o fråga... xP
#234 - 24 april 2010 18:27
Den röda växten stack ut fint färgmässigt!! Är alltid fint med en massa grönt!!
#235 - 25 april 2010 00:04
Skeppet fanns där då det var strax ett år sedan jag flyttade från Luleå och åkte förbi där med familjen.

Vad läckert karet blev med de extra växterna! Ska du göda de en smula eller kör du karet naturellt?

Är din bakgrund en sopsäck eller en plastfilm? Tycker den ser lite väl grå ut (för min smak) men det kan varakameran som ljuger. ;)
#236 - 25 april 2010 11:37
Kevin_III: 6 st Nyckehålsciklider som snart bör para ut sig, ett par Fjärilsciklider, 6 st Panda-pansarmalar, 8 st Randig Otocinclus och 3 guppyhanar :)

VisualDarkness: Jag kör naturellt, funderade på att börja med PMDD ett tag, men avstod. Kanske nån gång i framtiden. Har i princip bara ett fungerande lysrör av två, och ska skaffa ett nytt relativt start (inom ett par veckor), växterna lär få en kick då, haha :D Ska fylla på med sand när snön försvunnit, har sand från ett minimalt sandtag ca 500-700 m från huset. Det är sopsäck, har svart tyg som sitter supersnyggt och är riktigt svart, men vet inte hur jag ska fästa det, samma sak med tyget som jag har försökt fästa runt ställningen (Är en helvetes röra där under). Silvertejp fäster inte på tyg ... :p
#237 - 2 maj 2010 13:54
Idag köpte jag ett nytt lysrör! Så nu har jag två fungerande, istället för bara ett ;) Det blev betydligt ljusare, även om det så här i början verkar lite intensivt. Nu efter ett par timmar har jag dock vant mig, och det blev skönt att kunna använda lite snabbare slutartider när jag fotar.

http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/17.png

Fjärilshanens ena öga har svullnat upp! :( Från sidan syns det inte särskilt mycket, men om man tittar rakt framifrån så ser det riktigt konstigt ut. Han är inte blek, äter inte dåligt och är fortfarande fint utfärgad, men jag blir lite orolig.

http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/18.png
#238 - 3 maj 2010 13:38
Köpte frysfoder igår också (30 små kuber med 6 olika sorters frysfoder) och idag fick de smaka röda mygglarver för första gången. Haha, det tog ett bra tag innan de förstod vad de skulle göra. Guppysarna såg ut som om de skulle sprängas sen, haha :D
#239 - 3 maj 2010 13:40
Vimsa skrev:
Köpte frysfoder igår också (30 små kuber med 6 olika sorters frysfoder) och idag fick de smaka röda mygglarver för första gången. Haha, det tog ett bra tag innan de förstod vad de skulle göra. Guppysarna såg ut som om de skulle sprängas sen, haha :D

Röda mygg är det enda som mina inte tycks vilsna med, om man inte räknar tabletter, flingfoder eller granulat! :D
#240 - 8 maj 2010 18:01
Fjärilshanen är ... väldigt dålig :( Hans öga har svullnat upp ännu mer och det ser ut som att det blöder innanför själva "linsen" eller vad man nu ska kalla det. Ögat har som åkt utåt för att lämna kvar för någon grå, blodig uppsvullnad. Det ser riktigt hemskt ut. Han missar maten eftersom han bara ser med ena ögat. Jag får riktigt dåligt samvete bara av att titta på honom. Är det sämre imorgon så avlivar jag honom.
#241 - 9 maj 2010 09:53
Har startat en sjukdomstråd under Sjukdomar. Förutom fjärilshanen mår alla bra och det händer inget speciellt i trådet. Önskar bara att Nyckelhålen kunde ta och uppvisa några lektendenser snart!
#242 - 15 maj 2010 16:58
Då var fjärilshanen död :( Efter behandling i 15-litersakvarie med salt och lugn och ro så dog han ändå. Jag inbillade mig väl bara att han blev bättre. Undrar om jag ska köpa en ny hane och hoppas att han kan få min väldigt, väldigt utfärgade lilla hona att leka, eller om jag ska försöka hitta ett annat hem till honan och föröska med någon annan ciklid ... Vad tycker ni?
#243 - 20 maj 2010 15:16
Jag har funderat en hel del på vad jag ska göra, ska jag skaffa en ny ciklidart eller en ny fjärilshane? Har beslutat mig för en helt ny ciklidart, nämligen Nannocara anomala, eller (handelsnamnet) Grön bågfensciklid :) De verkar mycket fina, och dessutom lättodlade, är så intresserad av fiskars lekbeteende, haha. Fjärilshonan får gå kvar och efter att jag fått hem de nya cikliderna och sett hur de bor in sig så försöker jag antingen ge bort fjärilshonan nånstans, eller skaffa en ny hane åt henne. Beställde alltså en hona och en hane från Djurmagazinet idag :)

Blev lite orolig igårkväll då cikliderna uppvisade samma förgiftningssymptom som de gjorde för (är det ungefär 2 månader sedan nu? *dåligt minne*) ett tag sedan, om än i mycket mildare grad. De var helt enkelt mycket skygga och lite underligt grönfärgade och spräckliga (detta gäller dock bara nyckelhålen). Skyndade mig att göra ett vattenbyte och då blev de genast bättre. Idag mår alla fint. Tycker det är väldigt konstigt ... alla andra var precis som vanligt.
#244 - 26 maj 2010 18:38
Färsk bild:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet3.jpg

Längtar så efter bågfenscikliderna! Ska hämta mer sand i det minimala sandtaget några hundra meter bort på söndag. Förstår inte hur det kan vara så lite? Har ju kännts som att det var precis lagom förut. Haha. Ska in en kokosnöt dold av fler stenar nästa helg också, för att skapa en ordentligt bra grotta åt bågfenscikliderna. Blev verkligen jättenöjd med jättevallisnerian! Dock är de nya bladen lite gula och trista. Gjorde lite vattentest också.

Innan vattenbyte:
Nitrit - 0
kH - 2
pH - 7.4

Efter vattenbyte ca 25%:
kH - ca 2.5
pH - ca 7.0

Något jag behöver oroa mig för? Är pH för högt för firrarna jag har? *orolig*
#245 - 26 maj 2010 18:48
väldigt vackert vimsa! du har verkligen fått till det!!
jättevallisen blir lätt gul i början. men när den väl rotat sig o skjuter nya blad kommer den bli skitsnygg!
varför dölja kokosnöten? tycker de är snygga som de är faktiskt. naturlig färg o naturligt material. ingen jävla plastaskit! (en ullareds-kjell-referens! :D )

värdena ser väl bra ut. kanske går det sänka ph lite. köp en rot o släng i. hjälper en hel del + att det ser snyggt ut!
#246 - 27 maj 2010 09:01
Tack! :D Är verkligen jättenöjd med akvariet nu, och det känns som att jag har börjat få en balans bland växterna nu :)

Haha, jag gillar inte kokosnötter ;) Men kan inte neka till att i princip alla små grottlekande ciklider verkar älska dem, haha. Vet inte om jag har plats för en till rot, men kanske skulle kunna köpa en riktigt liten en för att se om pH går ner lite.
#247 - 27 maj 2010 12:04
Läste att du skulle köpa bågfens, jag själv köpte 4st för nån vecka sen. Väldigt fina ;) Mina är bara ca 2cm och dom har redan lekt en gång:D
bild på en av hanarna : http://www.flickr.com/photos/49187361@N05/4644085033/
#248 - 27 maj 2010 12:16
Vimsa skrev:
Tack! :D Är verkligen jättenöjd med akvariet nu, och det känns som att jag har börjat få en balans bland växterna nu :)

Haha, jag gillar inte kokosnötter ;) Men kan inte neka till att i princip alla små grottlekande ciklider verkar älska dem, haha. Vet inte om jag har plats för en till rot, men kanske skulle kunna köpa en riktigt liten en för att se om pH går ner lite.

jag kan garantera dig att kokosnötter ej behövs för dvärgciklider åtminstone ;)

kör inte kokosnötter i något av mina kar och de leker likt förbannat. de gräver helt enkelt egna grottor under rötter och sten.
#249 - 27 maj 2010 13:13
makki: Vilken snygging! :D

Marnat: Yey! Då slipper jag förhoppningsvis ha en ful kokosnöt i akvariet! :D Om de är kinkiga angående grottor kan jag ju alltid slänga i den, annars får det vara ;)
#250 - 27 maj 2010 13:41
Tack! :D När mina la ägg för nån dag sen så gjorde dom de hyffsat öppet på en rot. Jag har 2 kokosnöt grottor i min. Nu ser jag att dom har börjat göra egna små grottor under vanliga rötter ^^
#251 - 27 maj 2010 15:54
Idag fixade jag tyget runt "bänken". Sydde fast kardborreband på tyget på syslöjden i morse (+ zickzack runt alltihop, beräknade att det blev ungefär två meter zickzackande, haha) och limmade fast de andra delarna på bänken för ett tag sedan. Blev OTROLIGT snyggt! :D

Före / Efter:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/FreEfter.jpg
#252 - 27 maj 2010 16:09
helt klart snyggare
#253 - 27 maj 2010 17:47
MYCKET bättre. :)
#254 - 27 maj 2010 17:57
Så mycket snyggare med en så enkel grej! Vilken tur att det inte vara som skulle göra det då jag inte kan sy med maskin, jag skojar verkligen inte.
#255 - 27 maj 2010 20:01
Så ska jag oxå göra till mitt kar, ser mkt trevligare ut att dölja allt skräp bakom tyget iaf! Nu har jag inte läst så noga, hur fäste du det på ramen?
#256 - 28 maj 2010 17:32
Så ska jag oxå göra till mitt kar, ser mkt trevligare ut att dölja allt skräp bakom tyget iaf! Nu har jag inte läst så noga, hur fäste du det på ramen?

Kardborreband har ju två delar (Kan inte beskriva det på bättre sätt, haha), sydde fast den ena delen (I 8 cm långa remsor). En remsa i varje hörn + en på mitten, totalt 7 st. Limmade fast den andra delen med kontaktlim, lät det torka och satte på tyget ;) Glöm inte att zickzacka runt tyget om det är ett som lätt "fransar sig". Är verkligen jättenöjd och det var enkelt att göra :)
#257 - 29 maj 2010 15:24
Tack! Ska jag verkligen försöka göra!! Det hänger helt slätt ser det ut som? Inga "rynkor"?
#258 - 29 maj 2010 18:30
Nej, inga rynkor så länge du inte rynkar ihop det när du syr på kardborrebanden (Det är jättesvårt att ens råka rynka dem om man inte är jättedålig på att nåla fast dem ;)) och matchar placeringen av de fastlimmade och de på tyget någorlunda rätt. Blir jättesnyggt, så lycka till!
#259 - 30 maj 2010 17:35
Mera sand åt folket!

Idag var jag och hämtade sand i "lillsandtaget" en bit ifrån vårat hus :) Är verkligen jättenöjd med sanden därifrån, och det är mysigt med den varierande kornstorleken. Den enda nackdelen är att det är ett helvete att tvätta den, haha :d

http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet4.jpg
#260 - 30 maj 2010 19:18
Snyggt! :)
Skulle man ha ett par Nyckelhålscyklider i ett 112 liter? :)
#261 - 30 maj 2010 19:23
Tjusigt :)
#262 - 31 maj 2010 13:58
Virros skrev:
Snyggt! :)

Skulle man ha ett par Nyckelhålscyklider i ett 112 liter? :)

Det borde gå bra, i alla fall om de är de enda cikliderna :)
#263 - 31 maj 2010 13:59
Fyfan va bra ! :)
Ska kanske byta ut mina kakaduor mot nyckelhålscikliden. :)
#264 - 31 maj 2010 14:36
Varnar dig dock för att de är känsliga för dålig vattenkvalité (i alla fall de jag har), blir väldigt blyga och extremt stressade om man klampar och rör sig snabbt när man kommer till akvariet, och det är i princip omöjligt att se skillnad på könen när de är ungfiskar ;) Annars väldigt, väldigt fina fiskar. Om det är mycket rörelse kring ditt akvarie, så tror jag dock inte att du ska skaffa dig nyckelhålsciklider, då de när de blir stressade (av klampande / snabba rörelser) ibland blir så rädda att de simmar in i saker (spec. rutorna). Det är ganska otäckt, så jag har instinktivt börjat smyga fram till akvariet.
#265 - 31 maj 2010 15:29
ojdå.. Då ska jag nog avakta..
Det är väldigt mycket liv runt om mitt akvarium ibland..
#266 - 31 maj 2010 17:11
Mina var ganska lugna och fina i början, men det hände något (detaljerna finns att läsa längre bak i tråden) med något värde i vattnet, Nyckelhålen blev en aning grönaktiga, fläckiga ("marmoraktiga") och låg ihoppressade i de säkraste gömställena de kunde hitta. En "spelade död" vid ytan. Förmodar att det hela berodde på stress till följd av att något ämne stack i höjden (Har bara tester för kH, pH och nitrit). De andra fiskarna visade inga tecken på att må dåligt (bortsett från fjärilarna, men det var inte lika illa med dem). Efter ett vattenbyte var allting som vanligt igen, bortsett från att Nyckelhålen sedan dess har varit känsligare för klampande och snabba rörelser, det håller sakta men säkert på att gå bort nu, de uppvisade liknande tendenser, dock i mycket lindrigare form, för ungefär 1-2 veckor sedan, efter vattenbyte var allt som vanligt igen. Hur står akvariet som du hade tänkt ha Nyckelhål i?
#267 - 31 maj 2010 19:29
I mitt sovrum det brukar vara lugnt på dagarna men ibland så brukar jag sätta på ganska högt musik.
Det är väll inga problem? :P
#268 - 31 maj 2010 19:53
Jag har inte fått någon reaktion alls på mina fiskar utav ljud utifrån. Då står mitt 60l bredvid en 15" 100w basgitarrförstärkare och 180l har både TV och ganska stora golvhögtalare riktade mot sig från andra sidan rummet. ;)
#269 - 31 maj 2010 22:09
Ok, nu är det verkligen dags att gå till sängs!

Har suttit och läst igenom hela tråden från början till slut. Fastnade lite kan man säga...

Helt grön i den här hobbyn förutom det jag lärt mig under vintern av en kompis, och fastnar därför i allt jag läser just nu. Har precis startat ett 375-liters som första projekt och håller på med fiskval. Därför var det mycket intressant att läsa om ditt akvarium. Jag kommer antagligen att skaffa en del SA-fiskar, men har inte valt ännu.

Hoppas ditt akvarium mår bra nu, och även dess innevånare!
#270 - 31 maj 2010 22:17
henwes skrev:
Ok, nu är det verkligen dags att gå till sängs!

Har suttit och läst igenom hela tråden från början till slut. Fastnade lite kan man säga...

Helt grön i den här hobbyn förutom det jag lärt mig under vintern av en kompis, och fastnar därför i allt jag läser just nu. Har precis startat ett 375-liters som första projekt och håller på med fiskval. Därför var det mycket intressant att läsa om ditt akvarium. Jag kommer antagligen att skaffa en del SA-fiskar, men har inte valt ännu.

Hoppas ditt akvarium mår bra nu, och även dess innevånare!

Hejsan Vimsa
Jag har precis som henwes just läst din tråd från början till slut. Det var fänglande. Du har fått till ditt akvarium fint. hoppas fiskarna mår bra nu och att det kommer lite mer uppdateringar.

Jag håller själv med att starta upp ett akvarium på 198 liter som ska bli SA tema också. just nu håller jag på att skära i frigolit och ska göra en bakgrund. Gissa om det ser grannt ut i lägenheten med millioner små frigolitbitar överallt.:d
#271 - 1 juni 2010 16:17
Virros och VisualDarkness: Inget problem med ljud för mig, utan bara "vibrationer" från golvet och snabba rörelser när man är väldigt nära akvariet ;)

henwes: Kul att du gillar min tråd! :) SA ger väldigt många möjligheter och jag tycker verkligen om Amazonas i allmänhet. Har tusen drömmar och planer på akvarier som skulle hysa fiskar från Asien och Afrika, men som det är nu har jag bara ett kar och skulle inte kunna tänka mig att INTE ha ett SA-kar så ... ;)

Jo nu mår alla fiskarna och växterna bra, bortsett från att fjärilshonan är lite ensam, haha. Det är så skönt att jag verkar ha fått bukt på mina problem med fiskdöd!

Rosali: Tack så mycket för allt beröm :) Jo nu har jag kommit igång med mina uppdateringar igen, i och med att det börjar hända lite i akvariet igen, samt att nya fiskar och prylar kommer ner i akvariet. Hoppas din bakgrund blir bra! Hade själv velat ha en 3D-bakgrund, helst BTN Amazonas, men det tar för mycket plats. Slimline är också fint, men det är så dyrt, haha :p
#272 - 1 juni 2010 18:34
Rosali: Tack så mycket för allt beröm :) Jo nu har jag kommit igång med mina uppdateringar igen, i och med att det börjar hända lite i akvariet igen, samt att nya fiskar och prylar kommer ner i akvariet. Hoppas din bakgrund blir bra! Hade själv velat ha en 3D-bakgrund, helst BTN Amazonas, men det tar för mycket plats. Slimline är också fint, men det är så dyrt, haha :p[/QUOTE]

Just för att de är så dyra ska jag testa att göra en själv. Jag är ju också en sån människa som gillar att göra saker.
#273 - 1 juni 2010 18:39
Bilder bilder !! :D
#274 - 2 juni 2010 07:52
Virros skrev:
Fyfan va bra ! :)

Ska kanske byta ut mina kakaduor mot nyckelhålscikliden. :)

Har två nyckelhåls, som jag trodde var ett par från början men det visade sig vara två hannar... Dock fungerar de hur bra som helst ihop ändå och bråkar aldrig. riktigt snälla och roliga ciklider som jag inte alls upplever som blyga eller rädda av sig. Mina är alltid framme vid rutan och förföljer en när man går förbi akvariet. Sen när man sitter och äter middag brukar de stå och kika vid kortändan av karet (beter sig inte "tiggigt"). ;) Roliga, charmiga och smarta! Min absoluta favoritciklid! :D

Dessutom står deras kar i vardagsrummet så de är ganska många som klampar förbi där och de blir aldrig stressade av de! Tror de har vant sig ;)
#275 - 2 juni 2010 08:01
Vad bra ! :D
Hoppas mina är en hona och en hane haha :P

Har du egen projekt tråd eller bilder på ditt akvariuM?:D
#276 - 2 juni 2010 08:33
Nej har ingen projekttråd, dock har jag bilder på nyckelhålscikliderna på min andra dator. Ingen bild på just det akvariet har jag dock[:o] Men just det akvariet är inge snyggt, ska fixa till det när de har flyttats om någon månad :)
Cikiderna ska även få flytta till ett större kar så jag kan skaffa flera! De är sååå fina :D De går tillsammans med mina långsträckta pansarmalar, svärdbärare och en blå guramihona.
#277 - 2 juni 2010 17:27
Nyckelhålsdisskusionen: Ja det är väl bara mina som är lite blyga då ;)

Började byta vatten, har precis fått ut allting, så ställer sig mamma i duschen. "Men du kan väl fylla på i köket". Ehmn ... nej. Det går inte att ställa in temeraturen ordentligt där så vattnet kan bli 18 grader ... eller 35 ... När jag ska ha 25. Uppdaterar med bilder och sånt sen när vattenbytet är klart ;)
#278 - 2 juni 2010 18:20
Vattenbyte, massor med bubblor från växterna, fotografering och röda mygglarver :D En riktigt lyckad kombination :)

Akvariet:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet5.jpg

Mina tre egenuppfödda guppyhanar (Ganska dålig bild, men teckningen syns iaf.):
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Guppyhanarna.jpg

Javamossa:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Javamossa.jpg

Nyckelhålsciklid:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Nyckelhl.jpg

Två panda-pansarmalar:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Pandor.jpg

Hoppas hoppas hoppas att bågfenscikliderna kommer imorgon! :D
#279 - 2 juni 2010 18:45
snygga bilder ! :D
Vet du om nyckelhålcikliden är en hona eller hane? :o
#280 - 3 juni 2010 09:25
Tack! :) Nej, har ingen aning om vilka som är honor / hanar av mina Nyckelhål. Lär väl visa sig senare när de blir äldre, även om det tydligen ska vara svårt då också.

Usch, är jättearg på Djurmagazinet just nu. De hade missat sista beställningsdag så det kom ingen leverans idag. Måste vänta i ytterligare två veckor, och har jag otur så är de inte med då heller. MORR!

Sitter i datasalen på hålet, och eftersom jag beklagade mig för några vänner över att cikliderna inte kom idag så drogs ämnet avlivning av fiskar upp. Ett flertal i min klass tycker att det är en mycket smidig och human avlivningsmetod att spola ner fiskar levande i toaletten. Blir bara ... förtvivlad. Hoppas verkligen att de aldrig, aldrig, aldrig skaffar fiskar.
#281 - 3 juni 2010 09:29
Hanarna har mer spetsiga och utdragna fenor. På mina ser jag även på beteendet att det är 2 hanar ;)

Jag har bilder på mina nyckelhålsciklider på min blogg :)
#282 - 3 juni 2010 09:43
Hanarna har mer spetsiga och utdragna fenor. På mina ser jag även på beteendet att det är 2 hanar ;)

Jag har bilder på mina nyckelhålsciklider på min blogg :)

OK, får ta och spana in dem och se om jag kan urskilja om jag har både honor och hanar.
#283 - 3 juni 2010 12:59
Så jag tror att jag har en hona och en hane :o
Ena är lite mindre och har mindre spetsiga fenor, medan den andra har mer utdragna fenor :)
#284 - 3 juni 2010 15:06
Har spanat in mina och det verkar faktiskt som om jag har 3 hanar och 3 honor! Men det kan lika gärna vara som med Fjärilarnas utdragna ryggfensstråle, min hona hade längre ryggfensstråle än min hane ;)

Skrev ju tidigare att Djurmagazinet mobbar mig (Ha. Ha ...) ang. BFcikliderna. Bestämde mig därför för att ringa till Djurshoppen. De hade inga inne, oturligt nog, MEN jag kan få ett lekpar av hög kvalité från en privatuppfödare i Stockholm redan på tisdag eller onsdag! Visserligen totalt 20 kr dyrare, men i det här fallet spelar det ingen roll alls! Så är - typ - glad igen, haha :D
#285 - 3 juni 2010 16:03
jag tycker att du ska skita i djurmagazinet helt o hållet. Det är dem som förlorar pengar på det så.:)

Beställ från privatuppfödaren istället och va säker på att det är lekpar :)
#286 - 3 juni 2010 16:20
Djurmagazinet som kedja verkar ha extremt blandad kvalitet på service, det handlar om att hitta någon person som är kunnig och trevlig helt enkelt. Dock är det inte alltid man hittar någon som passar in på båda. ;)
#287 - 3 juni 2010 16:24
väldigt spännande det med DM tycker jag med. i jkpg så är det absolut den affären jag går till! alla andra är mycket sämre i min mening. micke o urban är tokkunniga här.
#288 - 3 juni 2010 17:58
Ang. Djurmagazinet så är det så som jag förstått det så att butiker själva väljer att ansluta sig till kedjan, och då kan ju servicen och kunnandet bli jättebra eller dåligt. Personalen här i Pite ska jag inte klaga på direkt, killen som jobbar där (Resten är tjejer) verkar kunnig - det är också han som har hand om akvariebiten - och jag skulle inte tveka att fråga honom om något, men det som strulat för mig är låååånga väntetider innan jag fått fisk, dålig kvalite på fisk (Detta har gällt guppysar, och jag klandrar inte dem. Inte direkt) och frustration över att de mot bättre vetande säljer slöjstjärtar till 5-litersskålar. Går förmodligen över till Djurshoppen här i Pite, de är relativt nyöppnade. Det ligger dock tyvärr mycket sämre till än Djurmagazinet :( Vill dock fortfarande praoa där nästa läsår, haha.

Jag är garanterad ett lekpar, eller om jag har "otur" - om uppfödaren inte har något lekpar att skicka upp, ungfiskar. För mig spelar det dock ingen större roll, bara jag får hem dem. Dessutom har jag en känsla av att det är högre kvalité på dessa fiskar än de som kommer från en stor grossist. Måste inte vara så, men chansen är större.
#289 - 3 juni 2010 18:04
För det första - ditt kar har tagit sig Otroligt fint, Vimsa! ^^

För det andra - Ny affär? Djurshoppen? Var? Säg till mig! XD
#290 - 4 juni 2010 08:05
Pickles skrev:
För det första - ditt kar har tagit sig Otroligt fint, Vimsa! ^^

För det andra - Ny affär? Djurshoppen? Var? Säg till mig! XD

För det första: TACK! :d Så kul att höra.

För det andra: Slå på Hitta! Jag suger på vägbeskrivningar! :p Vet du var Nordhs zoo låg? Inte så långt därifrån, men på "andra sidan" vägen. Har för mig att det är en tjej och hennes man som driver det, de verkar jättetrevliga. Har för mig att de öppnade i vintras någon gång. Inte så jättestort, men de kan akvarier. http://www.djurshoppen.com
#291 - 7 juni 2010 14:38
Fick ett presentkort på Djurmagazinet (100 kr) i försenad födelsedagspresent från Fia, så ska in dit onsdag eller torsdag (beroende på när Bågfenscikliderna kommer till Djurshoppen) och köpa mig en liten rot ;) Och kanske rädda den stackars Nyckelhålscikliden som har gått där ända sedan jag fick mina. Den har fått gå i det där kala, tråkiga akvariet utan andra Nyckelhål SEN JANUARI! :(
#292 - 7 juni 2010 18:50
Läckert med en lokal butik som har egen hemsida! (Det är inte varje dag i norrland! ; P) Jag ska se till att besöka dem nästa gång jag åker norrut - har visserligen ingen aning om var Nordhs låg, men det ska vi säkert kunna lista ut (medelst GPS).
Tack för tipset!
#293 - 7 juni 2010 19:45
Varsågod ;)
#294 - 8 juni 2010 11:32
Vattenbyte idag, dessutom ansade jag växterna lite. Plockade bort ungefär hälften av javamossan. Det behövdes :p Nu ser man roten bättre, haha. Ottisarna fick gurka, och efter fem minuter var tre stycken framme och åt. Har trott att jag haft 5 ottisar, lite ledsamt då jag då tagit för givet att 3 st dött pga. att jag slarvat med att ge dem grönfoder. Så det blev en trevlig överraskning när jag i helgen kunde räkna till 6 stycken! Det var skönt :D (De senaste 5 veckorna har jag gett gurka eller ärtor 1 gång i veckan + en algtablett 1-2 gånger i veckan).

Hur som helst, ringde till Djurshoppen och då hade det kommit fiskar, men inga Bågfensciklider åt mig. Dessa fiskar skulle tydligen ha kommit direkt från Singapore dock, och ägaren till affären lovade mig att jag skulle få firrar från en privatuppfödare, så jag är bara glad att de inte kom från Asien. Förmodligen kommer de imorgon, och i så fall blir det shoppning på torsdag, ska köpa en rot, rädda Nyckelhålscikliden på Djurmagazinet om den är kvar och förstås hämta Bågfenscikliderna :)
Bilagor:
#295 - 8 juni 2010 11:33
#296 - 8 juni 2010 13:25
Vimsa skrev:

Tänkte väll det! :D

Fin bild !:)
#297 - 8 juni 2010 14:02
Stilrent kar du fått till! Jag skulle dock flytta vallinerian bakom övriga växter till vänster och satt något ståtligare i mitten, men det är min femma. :)
Bilagor:
#298 - 8 juni 2010 15:51
Tack! :D

Skruvvallisnerian har stått där de röda växterna (Papegojblad?) står nu, och visste inte riktigt var jag skulle sätta den ;) Dessutom är den så fjesig, har inte gillat mitt kar sedan ancistrusarna nästan tog död på den, haha. Men håller med dig, ska sätta tillbaka den där bak. Det öppna utrymmet bredvid jättevallisnerian lämnar jag tills vidare, det kommer i fler stenar och (förhoppningsvis) en snygg liten rot som tar det utrymmet
#299 - 10 juni 2010 16:01
Nu har det hänt saker! Fick sten i födelsedagspresent (Skrattgaranti ... :p) av Fia (dalmatin här på zoopet), och har väntat på att få tag i en bra rot så att jag kan renovera lite. Slängde ut några av de andra stenarna för att göra plats för de nya, slängde i en snygg liten rot (kostade "bara" 44 kr!) och ... ja. Detta är resultatet:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/FreEfter2.jpg

Passade dessutom på att rädda den ensamma Nyckelhålscikliden som har gått i ett totalt kalt kar tillsammans med några olika tetraarter, sedan fjärilsciklider och sedan indiska glasmalar, vägg i vägg med malawiciklider. Men nu, efter att ha fått simma runt där sedan i januari, har hon (jag är ganska så säker på att det är en hon, men "hon" får ursäkta mig om det visar sig att det inte är så ;)) fått komma hem till mig. Har haft dåligt samvete över det där i ungefär fyra månader. Ehhe. Inga Bågfensciklider idag. "Kanske imorgon". Börjar vara rätt less på att få vänta. Själva väntan är inte så farlig, men att ständigt bli lovad nya dagar som visar sig inte stämma är väldigt, väldigt irriterande.
#300 - 10 juni 2010 16:14
Haha, mamma kikade på bilden och tyckte det var snyggare som det var innan :D Fick henne att erkänna att det berodde på att det ser för rent ut nu, var snyggare med alger (cyano ...) på stenarna. Det lär se bättre ut om ett par veckor, hoppas jag i alla fall! :D
#301 - 12 juni 2010 21:51
Riktigt snyggt! Jag gillar verkligen den glesa gräsmattan du börjar få i framkant ovh beträffande algerna... ptja.. de kommer så småningom vare sig man vill eller inte, och jag är personligen inne på din mammas linje faktiskt. De får ett akvarium att se lite ombonat ut. Som sittgropar bland soffkuddarna! *ler* Och sicken tur för nyckelhålet att hon fick komma till dig.

Var det hos den nya butiken du skickat efter bågfenorna?
#302 - 14 juni 2010 09:32
Är så nöjd, helt kär i roten :'D Det ser lite för sterilt ut nu utan alger på stenarna,
men själva placeringen, utseendet och så är jag jättenöjd med.

Börjar bli möjligt att skilja på Nyckelhålen, via storlek och utseende, lillan som kom
från Djurmagazinet nu nyligt är lätt att känna igen pga. att hon är omkring en cm
mindre än de andra, gråare och blygare.

Jo, jag har beställt bågfenscikliderna från Djurshoppen. Anledningen till att de inte
fått in dem var att de var slut hos odlaren (privat, och ingen stor skala, så det är
inte så konstigt). Sandra - som nu har kommit tillbaka från sin semester(?) - är verkligen
jätteschysst, hon letar duktigt efter bågfenar åt mig :>

(!!! Såg nu att smileysarna har blivit jättefula efter "renoveringen". Jag som tyckte så
mycket som zoopets smileysar :<)
#303 - 15 juni 2010 13:47
Nu har jag en kulfisk i mitt akvarie!! :D

Ehmn ... ett skämt dock. Det är en Nyckelhålsciklid som har börjat käka på mina malaysiska sandsnäckor! ;)
#304 - 18 juni 2010 16:17
Det händer inte särskilt mycket i akvariet just nu. Bortsett från att en av Nyckelhålen har börjat kaxa upp sig lite och ha nyckelhålet framme mest hela tiden. Könsmogen måntro? Fortfarande inga Bågfensciklider, men Sandra verkar göra så gått hon kan med att försöka få tag i ett lekpar åt mig *tummen upp för Sandra på Djurshoppen*
#305 - 21 juni 2010 17:28
Nu är jag en stolt ägare av ett 30-liters akvariepaket från Aqua-el :D Så håll utkik efter en ny projekttråd (Operation 30 liter vaddetnublir) i augusti / september när uppstarten sker. Detta på grund av att jag kommer hem från semestern på Gotland först den 16:e Augusti, och jag vill inte starta upp ett nytt Nano utan att kunna ha det någorlunda under uppsikt.

Fick med mig en liten guppyhona från Djurmagazinet också, löjligt dyrt med 30 kr för 1 cm fisk ... Nåja, hon växer ju. Så nu har jag 3 miniguppyhonor i karet, två stycken kom från dalmatins "kub" för några dagar sedan. Ska bli spännande och se hur deras färger utvecklar sig.
Bilagor:
#306 - 21 juni 2010 18:25
Jag betalar 75kr/st för fiskar som max blir 1.5-2cm och ofta mindre (Dario Dario), så du ska inte klaga. ;)
Ser fram emot projektet!
#307 - 21 juni 2010 18:54
Kul med ett nano-projekt längre fram!!
#308 - 23 juni 2010 15:31
Då kan vi konstatera en sak: Mina Nyckelhål älskar vita mygglarver. Fyra av de sju spände upp sig efter att de ätit på ett helt nytt sätt, helt otroligt snygga var de. Har aldrig sett något liknande. Tyvärr slutade de just som jag hann byta objektiv på kameran och börja fota :( Men det var mycket trevligt att se i alla fall :D

Så här ser akvariet ut just nu:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet7.jpg
#309 - 1 juli 2010 09:24
Ja jag vet att jag är seg med att uppdatera, men det händer ingenting (speciellt) i akvariet, och det enda JAG gör är att vänta på att Sandra på Djurshoppen ska få napp (Ironi, eller hur? ;)) och hitta några Bågfensciklider åt mig. Ska ringa och höra mig för idag hade jag tänkt.

Någon norrbottning (eller västerbottning, haha) som sett ett lekpar BF i Luleå eller Skellefteå?

Efter vattenbyte ser akvariet ut såhär:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet8.jpg
#310 - 3 juli 2010 17:19
Ditt kar är så himla fint! Hur går det med gräset i framkant, btb. Växer det?

Du borde ringa Rolle i Luleå och höra om bågfenscikliderna. Jag var där igår och handlade för första gången på Riktigt, och medgörligare kille får man leta efter!
Han skickar dessutom med bussfrakt om det krisar. *ler* Mitt tips.
Bilagor:
#311 - 3 juli 2010 17:59
Gör som Pickles säger. Hör med Rolle här i Luleå. Jag har köpt mina bågfens av han, beställde dom o fick hem på ca 2veckor och sen att han är grymt shysst gör inte saken sämre :) Jag har bågfens som har lekt 1gång hittills men har tyvärr inte fått yngel ännu ;)
#312 - 4 juli 2010 14:42
Pickles skrev:
Ditt kar är så himla fint! Hur går det med gräset i framkant, btb. Växer det?

Du borde ringa Rolle i Luleå och höra om bågfenscikliderna. Jag var där igår och handlade för första gången på Riktigt, och medgörligare kille får man leta efter!

Han skickar dessutom med bussfrakt om det krisar. *ler* Mitt tips.

Tack så mycket! [:o] Jag är faktiskt väldigt nöjd med min gräsmatta :D Det växer väldigt snabbt, till och med under roten (i grottan) ;) Har dock ingen aning om vad det är för art. Djurmagazinet här i Pite brukar för det mesta ha några krukor inne.

(Pickles och makki) Jo, ska nog göra det. Även om jag ska ringa Sandra och prata lite med henne innan jag gör det. Kan alltid övertala mamma om att skjutsa mig till Lule, även om det lär bli tufft att övertala henne om att jag vill till Djurmagazinet på Storheden också, haha :D
#313 - 4 juli 2010 14:49
Vimsa skrev:
Tack så mycket! [:o] Jag är faktiskt väldigt nöjd med min gräsmatta :D Det växer väldigt snabbt, till och med under roten (i grottan) ;) Har dock ingen aning om vad det är för art. Djurmagazinet här i Pite brukar för det mesta ha några krukor inne.

(Pickles och makki:) Jo, ska nog göra det. Även om jag ska ringa Sandra och prata lite med henne innan jag gör det. Kan alltid övertala mamma om att skjutsa mig till Lule, även om det lär bli tufft att övertala henne om att jag vill till Djurmagazinet på Storheden också, haha :D

Hehe. Men det är inte DM vi menar när vi säger att du ska höra med rolle utan han äger en butik inne i stan. Det är nog bäst o ringa han och höra först ifall han har inne bågfens och om inte så be han beställa innan du far till Luleå :)
#314 - 4 juli 2010 14:52
I morse upptäckt jag två saker (även om jag redan lagt märke till den ena, haha ;))

För det första: Maktkamp mellan Nyckelhålen. Det är två hanar (det är jag ganska säker på) och en hona (det är jag också ganska säker på) som håller på och bråkar lite med varandra. Släppte ner en gurkgaffel i akvariet i morse och de tre kom genast fram och började tjafsa, spänna ut sig och nafsa efter varandra. De fick mycket intensivare färger, blev lite gulare, nyckelhålen kom fram och "banditmaskerna" blev mycket intensivare. Tar det som ett tecken på att de börjar bli könsmogna, eftersom detta aldrig har hänt runt gurkan förut :D

Och så något som är lite mer ledsamt. Hittar bara 5 pandor, och antar då att en till har dött. De tre som har dött har dock dött med ungefär tre månaders mellanrum, och helt plötsligt och till synes "utan anledning". Dessutom är det en vars spröt har blivit skadade, eller snarare, de är helt "borta". Har ingen synlig skit på botten, och har inte haft på ungefär ett halvår, så det kan väl ändå inte vara ammoniak? Bra cirkulation i hela karet också. Och jag tror knappast att det är pga. "vass" sand, eftersom pandorna har gått med den här sanden i ca 9 månader. Någon som har någon aning om vad det kan vara? Cikliderna? Andra pandor? Planerar att utöka beståndet av pansarmalar med ytterligre 5 st när plånboken tillåter, så att jag får 10 stycken. Det är de enda fiskarna som mamma tycker om, haha. Hon tycker de är lagom smågalna. Jag tycker mycket om mina pandor, vill inte att de ska dö eller må dåligt :(
#315 - 4 juli 2010 14:54
makki skrev:
Hehe. Men det är inte DM vi menar när vi säger att du ska höra med rolle utan han äger en butik inne i stan. Det är nog bäst o ringa han och höra först ifall han har inne bågfens och om inte så be han beställa innan du far till Luleå :)

Jag vet vad ni menar ;) Tänte DM också, om jag ändå far till Lule :) Och jodå, far ingenstans utan att ringa först, haha :D
#316 - 4 juli 2010 15:21
Vimsa skrev:
Jag vet vad ni menar ;) Tänte DM också, om jag ändå far till Lule :) Och jodå, far ingenstans utan att ringa först, haha :D

Ahaa, tänkte att det kanske var så du tänkte. Men var tvungen o kolla för säkerhetsskull :) Haha
#317 - 11 juli 2010 14:15
Lär inte få några Bågfenor förrän jag kommer hem från Gotland :( Men då slipper jag iof. lämna dem utan "tillsyn" (ja, jag är väldigt överbeskyddande, haha :D) i två veckor. Har sålt ett gammalt leksaksstall för 700 kr (Blocket är en mycket bra hemsida ;)), så nu har jag lite i plånboken till att starta upp nanoakvariet, samt att införskaffa pandor :D
#318 - 21 juli 2010 14:58
Jaha, då har jag en Panda-pansarmal som är dålig då. Gråaktig, "andas" lite häftigare än vanligt, totalt orädd, slö, ointresserad av mat ... Jag vat inte vad jag kan göra för att få den att må bättre, utom att hoppas på att den blir bra igen. Även om det inte känns riktigt troligt. Om den dör så har jag alltså bara fyra Corysar kvar. Det kändes väldigt trist. Har ingen aning om vad jag gör för fel, och detta är den första som jag har sett blivit dålig, de tre andra har bara "försvunnit" (Alltså dött och blivit "undanstädade" av akvariets anviånare utan att jag märkt något annat än att någon fattas). Det har skett med ungefär två-treå månaders mellanrum. Kan det vara dopp i vattenkvalitén? Tycker jättemycket om de här små fiskarna, är lika kär i dem som i cikliderna. Känns inte så där jättekul att skaffa nya om de bara ska hålla på och dö.

Vattenkvalitén borde ju vara bra. Gör ett 25-30 % vattenbyte med 6,7 eller i undantagsfall 8 dagars mellanrum. Använder ett likadant ytterfilter som min kompis använder till ett 240-liters akvarie. Har inte så många fiskar. Möjligen övermatar jag något, men all mat äts upp på 2-3 minuter (Släpper jag ner 2 tabletter försvinner de på omkring 25 minuter. Ottisarna får en gurkskiva en gång i veckan). Kan inte hitta en enda skräpsnäcka, och inte heller några sandsnäckor numera (Har sett att cikliderna äter upp dem, haha). Vad mer kan jag egentligen göra?
#319 - 22 juli 2010 07:47
Jaha, då var den där pandan död då. Vet inte vad jag gör för fel. Blir bara nedstämnd och ledsen av att pandorna dör.
#320 - 22 juli 2010 20:49
Så tråkigt. Verkligen märkligt att det bara är pandorna som åker dit - de måste vara extra känsliga för någonting. Vissa sjukdomar och/eller problem Kan ju vara isolerade till en speciell art.
Prova ställa frågan i sjukdomsforumet kanske?
#321 - 22 juli 2010 20:52
Pickles skrev:
Så tråkigt. Verkligen märkligt att det bara är pandorna som åker dit - de måste vara extra känsliga för någonting. Vissa sjukdomar och/eller problem Kan ju vara isolerade till en speciell art.

Prova ställa frågan i sjukdomsforumet kanske?

Med ifylld tillhörande mall!

Tråkigt med pandorna, verkar riktigt mysko. Giftigt grus kanske skulle ta mer på dem, för varmt vatten, fel pH/KH eller vad vet jag? :(
#322 - 23 juli 2010 14:00
Fyller i mallen i sjukdomsforumet och hör mig för då. Kanske har jag bara extra känsliga exemplar, vem vet. Ska köpa fler, 5-6 st, speciellt om jag får ett tillfredsställande svar om någon eventuell sjukdom / något problem, som jag kan åtgärda.
#323 - 23 juli 2010 17:13
Äsch, nu blev jag riktigt sur! Hade skrivit ett långt, utförligt, detaljerat inlägg angående pandorna, ska skicka det och så har jag loggats ut och allt försvinner. Fy Zoopet! Inte göra så! Men men, får ta tag i det igen imorgon. Gjorde veckans vattenbyte istället, haha :D Nyckelhålen är lite skärrade av någon anledning, men när det vankades svarta mygg kom alla fram och brydde sig inte om att jag glodde och (nästan) slog näsan i glaset. Ottisarna fick veckans gurkskiva också, precis som vanligt. Ska börja planera detaljerna för skötseln av firrarna medans jag är bortrest, haha :D Det ska vara varierad kost! Och min kära far måste mata och kontrollera dem varje dag. Får skynda mig att lära upp honom, han kan knappt se skillnad på en guppy och en pansarmal ... Bara en vecka kvar. Underbart med riktig semester och inte bara sommarlov! (Sommarlov innebär ändå bara en massa slit med att skrapa bort gammal färg och måla dörrar. Usch)

http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet9.jpg
#324 - 23 juli 2010 17:23
Hoppas du lyckas uppfostra din far bättre än vad jag gjort :)

När jag kom hem från thailand i våras luktade det kompost ur räkvasen.. Han tyckte att så länge äppelsniglarna åt och mådde bra så kunde han mata lite till ;)
#325 - 28 juli 2010 17:48
Imorgon drar jag till Gotland! Ciao!
#326 - 17 augusti 2010 08:05
Ja då var man hemma igen då :) Vattenbytet och matning har fungerat fläckfritt, och akvariet var mer eller mindre förvandlat till en djungel när jag kom hem (Det är javamossans fel :D). Gjorde ett vattenbyte som vanligt, matade med vita mygg och fick apsnygga Nyckelhål och ja ... Allt är som det ska. Bortsett från att ännu en panda verkar ha försvunnit spårlöst (Börjar bli ett fall för FBI det här, med så många försvinnanden ...). Ottisarna simmade fint i grupp, Fjärilshonan letade efter en partner, Nyckelhålen blev betydligt mindre blyga efter vattenbytet, och Guppysarna fortsatte jaga efter luftbubblor och försöka svälja dem (Lika dumma i huvudet som vanligt alltså :d).

Nu när jag är hemma är det inte långt kvar tills nästa Operation drar igång!
Bilagor:
#327 - 19 augusti 2010 11:18
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet10.jpg

Misstänkte rom eller yngel hos Nyckelhålen eftersom det var två stycken som hela tiden höll sig bakom den lilla roten och inte kom fram annat än vid mat, dessutom var de lite arga på ottisarna när de kom i närheten. Kröp in bakom akvariet och hittade inte rom eller yngel, utan istället en jätterisig guppyhane. En av de egenuppfödda med de fina färgerna, han låg bara på ett blad och flämtade, så tog upp honom och gjorde slut på lidandet. Han sprattlade inte ens i håven ... :( Verkar som att det bara är ålder, men blir de verkligen inte mer än ett år?
#328 - 27 augusti 2010 07:09
Jag har en teori om varför pandorna dör. Och även funderingar på hur jag ska göra något åt det.

Sedan jag har satte in ytterfiltret i januari / februari, har det varit mer eller mindre storm i akvariet. Det finns förstås lugna ställen i akvariet, där vattnet är lugnt, och fiskarna kan "vila" utan problem. Men när jag matar med fling- och frysfoder, så sjunker det aldrig till botten, utan virvlar runt tills allt är uppätet. Litegrann fastnar i marktäckaren, men det är ganska lite ... Visserligen kan pandorna försöka komma fram till tabletter, men eftersom alla de åtta cikliderna äter, är det svårt för dem. Så om jag hade lite otur med de pandor som dött innan filtret kom i, kan de som dött sedan filtret installerats helt enkelt ha dött på grund av brist på mat? Lite hittar de väl alltid, men jag har svårt att tro att tillräckligt mycket sjunker till botten för att kunna nära 6 pansarmalar ...

Som det är nu upptar utblåset nästan hela kortsidan, vilket skapar ett konstant starkt flöde över hela akvariet, bortsett från bakom / under roten och i djungeln vid svärdsplantorna. Jag funderar på att kapa av utblåset, till att bli ca 3 hål, för att försöka skapa ett flöde som är lite mer likt det jag hade förut, med innerfiltret. Nu kan mina växter inte växa upp till ytan längre (Bortsett från jättevallisnerian förstås), de böjer sig efter strömmen istället. Detta har också helt har utrotat andmaten (Yey) och musselblommorna (vilket är lite mindre yey). Låter det som en bra idé?
#329 - 31 augusti 2010 18:17
Har provat att rikta om utblåset, dels mot rutan, och dels uppåt. När jag riktade den mot rutan blev det en så konstig underström att jag ... nej, jag vet inte riktigt. Och att rikta uppått ... blev inte ett dugg lugnare. Gav räkmix idag, frysfoder som faktiskt sjunker! Hoppas pandorna fått tag i något.

Ska leta efter Micro Wafers åt pandorna på Djurmagazinet, samt se om jag hittar något snyggt exemplar av en fjärilsciklidshane. Honan är tydligen riktigt desperat, då hon ömsom grälar och ömsom uppvaktar Nyckelhålen. Får se hur det går med Bågfenscikliderna (om de nu kan komma någon gång ... *hosthost*) när de kommer.
#330 - 14 september 2010 17:30
hur går det? =)
#331 - 29 september 2010 00:44
Har nu läst igenom hela tråden! riktigt rolig läsning :) riktigt snyggt kar!
#332 - 29 september 2010 12:27
scatcat: Tack! :) Kul att höra.

firren_99: Jo, det går väl relativt bra.

Usch, det händer inte direkt något x) Eller jo, det händer rätt mycket, det är bara jag som är usel på att uppdatera eftersom jag är laaaat. Har köpt en fjärilshane (är typ 80% säker på att det faktiskt är en hane), som är ursnygg. Han tog över akvariet efter ett par dagar, och min annars så kaxiga hona blev ganska blek om nosen. Men nu verkar de ha "funnit varandra" igen, då båda är relativt utfärgade. Hoppas på lek! Är dock ganska fundersam angående bågfenscikliderna, om de kommer så köper jag dem, men jag tänker inte börja jaga fatt på några på Akvariecenter (i samband med att jag köper killis till den lilla kuben).

Och ja ... annars händer det inte så jättemycket. Pandorna förblir 3 stycken, jag övermatar lite grann för att se om det kan börja hamna något på botten, MÅSTE sluta slarva med gurka / ärtor varje vecka så att inte ottisarna börjar dö igen (snälla, ge mig en spark i baken ...). Ska kolla efter Micro Wafers på en eventuell tripp till Luleå.

Och Fia, jag måste bikta mig lite ... [:o] Har haft sönder den andra täckglasskivan lite grann (*hosthost* Eller ganska så mycket). Men ska köpa helt nya täckglas på Akvariekällaren snart, så du kan vara lugn! :D

Ge mig en till spark i baken, så börjar jag slänga upp bilder också. Måste ta tag i det där med Gold-medlemsskapet snart *hosthostmurmelmurmel igen*
#333 - 29 september 2010 12:53
SPARKA!! upp med bilder latmask o betala in stålar till guldmedlemskapet nu slöis!!
#334 - 29 september 2010 13:36
Vimsa skrev:
Och Fia, jag måste bikta mig lite ... [:o] Har haft sönder den andra täckglasskivan lite grann (*hosthost* Eller ganska så mycket). Men ska köpa helt nya täckglas på Akvariekällaren snart, så du kan vara lugn! :D[/I]

Förstår inte hur du lyckas, jag har haft det där täckglasen (och akvariet) i säkert tre år innan du fick det, utan att ha sönder dem. Så antingen är du klumpig eller så har du väääldigt otur :p.
#335 - 29 september 2010 13:41
varför köpa nya täckglas på akvariekällaren? förmodligen billigare hos en glasmästare.
Bilagor:
#336 - 29 september 2010 14:20
hannesc skrev:
varför köpa nya täckglas på akvariekällaren? förmodligen billigare hos en glasmästare.

Han har typ minst 20 % rabatt på allting, oavsett vad det är, och har ingen aning om var det finns någon glasmästare i Piteå x)
#337 - 29 september 2010 14:21
hannesc skrev:
SPARKA!! upp med bilder latmask o betala in stålar till guldmedlemskapet nu slöis!!

Tack för sparken :D Bilder blir det efter vattenbyte, och guldmedlemsskap ... när jag får råd, hahaha :D
#338 - 29 september 2010 14:22
googla`?

ring o kolla priset med dom först. brukar vara kaffepengar typ. kanske 50:- eller så?
http://gulasidorna.eniro.se/hitta:glasm%C3%A4stare/pite%C3%A5
#339 - 29 september 2010 16:40
Jag är duktig på det här med täckglas jag också. Lyckades ha av ett genom att helt enkelt lyfta för långt ut i kanten så att det sviktade av! :p
#340 - 30 september 2010 06:53
hannesc skrev:
googla`?

ring o kolla priset med dom först. brukar vara kaffepengar typ. kanske 50:- eller så?

http://gulasidorna.eniro.se/hitta:glasm%C3%A4stare/pite%C3%A5

Hum jo ... googla kan man ju göra x)

Jag är duktig på det här med täckglas jag också. Lyckades ha av ett genom att helt enkelt lyfta för långt ut i kanten så att det sviktade av! :p

Haha, skönt att veta att det inte bara är jag då :D
#341 - 30 september 2010 09:45
Mailade ett av glasmästerien och frågade vad det skulle kosta att skära till täckglasen. Fick svaret 100 kr/st (90,5 x 16 cm, två st) Ska ringa Akvariekällaren och höra vad det skulle kosta hos honom. *muttermutter*

Aja, här kommer bild iaf. :D http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_0935.jpg

Funderar allvarligt på att börja med PMDD, men måste ta reda på hur jag ska få hem det och hur jag använder det [:o] Och jag är som bekant ganska lat ... ;) Dessutom tar valpen (15 veckor) väääldigt mycket tid, har knappt tid att titta på akvarierna en gång, bara slänga i lite mat :(
#342 - 30 september 2010 10:47
a det var ju inte så dyrt för ett par glas.

här får du tag på PMDD. väldigt enklelt
http://www.haack.se/pmdd/
#343 - 30 september 2010 11:23
hannesc skrev:
a det var ju inte så dyrt för ett par glas.

här får du tag på PMDD. väldigt enklelt

http://www.haack.se/pmdd/

Det verkar ju krångligt x) Får gå ihop med Fia och så får vi beställa samtidigt och hoppas på det bästa :D Eller nått.
#344 - 30 september 2010 11:27
va? hur verkar det krångligt? du tar 3 st halvliter colaflarror. sen står det ju vilka påsar som ska vara i vilka flarror. sen vid vattenbyte häller du i en kapsyl per 100L. ( dvs har du ett kar på 300L tar du o häller i tre kapsyler av varje flaska.) det räcker till 5000L så det tar inte slut så fort om man säger så. + att det kostar 55:-.

om du tycker det är krånglit alternativt dyrt så vet jag inte vad ;)
#345 - 30 september 2010 11:30
hannesc skrev:
va? hur verkar det krångligt? du tar 3 st halvliter colaflarror. sen står det ju vilka påsar som ska vara i vilka flarror. sen vid vattenbyte häller du i en kapsyl per 100L. ( dvs har du ett kar på 300L tar du o häller i tre kapsyler av varje flaska.) det räcker till 5000L så det tar inte slut så fort om man säger så. + att det kostar 55:-.

om du tycker det är krånglit alternativt dyrt så vet jag inte vad ;)

Nja, när du säger det verkar det inte så krångligt ;) Men det var en jäkla massa kemiska och annat som gjorde mig förvirrad [:o]

Ringde till Akvariekällaren, och där kan jag få mina täckglasskivor för 60 kr (antar att det är 60 kr st, men det skulle inte förvåna mig det minsta om han ger mig båda två för 60 kr, haha) :D
Bilagor:
#346 - 30 september 2010 11:44
äh det är ju bara innehållet. det kan du sätte dig in i sen. det är verkligen tokenkelt.

a va gytt! kör på dom då ;)
#347 - 30 september 2010 12:11
hannesc skrev:
äh det är ju bara innehållet. det kan du sätte dig in i sen. det är verkligen tokenkelt.

a va gytt! kör på dom då ;)

Jag litar på dig, haha ;)

Jo, ska hämta täckglasen nästa gång jag är i stan då. Go för gubben i källarn! :D Han har typ 20-90% rabatt på allting.
#348 - 30 september 2010 12:12
gott med 90%. men varför har han det då?
#349 - 30 september 2010 12:16
hannesc skrev:
gott med 90%. men varför har han det då?

Han har sin lilla butik för att prata med folk tror jag. Och han gillar att sälja saker till ungdomar, några kronor över inköpspris, för inköpspris eller tom. under ... ;) Han har sagt (en sisådär 10-20 gånger kanske) att hyran är jättelåg, och att det är därför det hela går runt. Han är väl mellan 60 och 70 också, och har haft affären i typ 30 år. Anledningen till att jag (och Fia, och vem som helst som har varit där några gånger) vet så mycket om honom är att han babblar som en galning så fort någon kliver in genom dörren. Men ingen säger nej till hans priser, eller läget (mitt i Centrum), så då kommer det folk ändå :D
#350 - 30 september 2010 12:44
guldgruva ju! :D
#351 - 30 september 2010 14:48
hannesc skrev:
guldgruva ju! :D

Visst är det så ;)
#352 - 13 oktober 2010 10:20
Ja då har jag kunnat bli rejält oaktiv, haha. Men ska försöka rycka upp mig lite nu. Blev rejält "deprimerad" när jag drabbades av ett stort bakslag i lillburken och 7 av 8 dvärgkardinaler dog ... Den sista överlevaren går i den här karet nu och är oförskämt vacker.

Spontanshoppade lite växter på Djurmagazinet utan att veta var jag skulle sätta dem (haha), så det är lite fullt med växter nu, haha. Bytte plats på växten-som-jag-inte-vet-vad-den-heter-men-som-är-jättesnabbväxande-och-grön-åt-det-rosa-hållet-ibland och Sumatraormbunken (Sumatraormbunken som jag köpte till lillburken) och det blev faktiskt väldigt snyggt. Har beställt PMDD också (även om jag inte har fått någon ordersbekräftelse ännu) för att kunna få fart på tillväxten och kanske rädda mina svärdsplantor. Annars har det inte hänt så mycket i det här karet ... Har slutligen bestämt mig för att ersätta fjärilarna med bågfensciklider. Ska lämna fjärilarna till akvariekällaren, så vida jag får sätta upp en mindre artbeskrivning på akvarierutan så att de inte hamnar helt fel, haha.

Ska lägga upp en bild ikväll eller imorgon.
#353 - 14 oktober 2010 17:05
Tycker nog att du ska dumpa fjärilarna på en annan affär... men det är min ringa åsikt, och du gör som du vill. ; )

Nu väntar vi på bilder!
#354 - 15 oktober 2010 05:45
Pickles skrev:
Tycker nog att du ska dumpa fjärilarna på en annan affär... men det är min ringa åsikt, och du gör som du vill. ; )

Nu väntar vi på bilder!

Lämnar jag in dem till Djurmagazinet får jag garanterat inte sätta upp någon artbeskrivning, och det är stor risk att de hamnar i en skål tillsammans med typ två slöjstjärtar och en neontetra -.-' Lämnar jag till Akvariekällaren får jag nog rejäl rabatt på bågfenorna också ;) Men tack, du fick mig att tänka över för- och nackdelar :)

Bilder kommer efter dagens vattenbyte!
#355 - 15 oktober 2010 16:53
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet11pmdd.jpg

Satte i PMDD idag, hoppas allt blev rätt nu ;) Men har trippelkollat all information typ tre gånger så det är det nog.

Eftersom jag äntligen har löst foderproblemet med pandorna (Har jag sagt det?) med shrip sticks, så ska jag beställa 5 st till när jag är på Akvariekällaren nästa gång.

Annars var det inte så mycket mer att säga :) Är lite oordnat med växter och två krukor, men ska fixa det snart :D
#356 - 17 oktober 2010 17:38
*visselvissel*
#357 - 17 oktober 2010 18:56
Jäklar vad det växer, du! Ser förbaskat mysigt ut.

Hur blir det med fjärilarna? Jag ser dem smyga där i högra hörnet tror jag. ^^
Jag glömde motivera varför jag inte tycker att akvariekällaren är en särskilt god idé, trots artbeskrivningen. *hrm* Frågan är helt enkelt om de överlever tills någon kommer och köper dem. Var gång jag varit ned där de senaste åren har jag slagits av hur mycket död fisk som flyter runt i karen - det har alltid varit lite halvdant nere hos gubben, men nuförtiden vette sjutton alltså.
Kan du inte adoptera bort dem? ; )
#358 - 18 oktober 2010 11:20
Pickles skrev:
Jäklar vad det växer, du! Ser förbaskat mysigt ut.

Hur blir det med fjärilarna? Jag ser dem smyga där i högra hörnet tror jag. ^^

Jag glömde motivera varför jag inte tycker att akvariekällaren är en särskilt god idé, trots artbeskrivningen. *hrm* Frågan är helt enkelt om de överlever tills någon kommer och köper dem. Var gång jag varit ned där de senaste åren har jag slagits av hur mycket död fisk som flyter runt i karen - det har alltid varit lite halvdant nere hos gubben, men nuförtiden vette sjutton alltså.

Kan du inte adoptera bort dem? ; )

Haha, och jag tycker att det är lite väl tunt med växter just nu :D

Fjärilarna smyger omkring och trivs bra, de verkar dock inte vara så motiverade till att leka. Har inte sett så mycket död fisk på Akvariekällaren på sistone, men jag håller med dig om att det har varit lite risigt där för ett tag sedan. Kanske bara sätter upp en lapp där med "Fjärilsciklider säljes" eller något. Ska in till stan på torsdag och prata lite med honom x) Ska ringa Akvariecenter också och höra om han tar Bågfensciklider från Akvarieteknik eller inte, för Akvarieteknik hade tydligen inga inne ... Jag vet inte vem jag skulle kunna adoptera bort dem till! Du vill inte ha dem? (A) Trots att de inte ens har lekt ... ;)
#359 - 19 oktober 2010 06:43
Låter bättre att de får bo hemma hos dig tills du blir av med dem. Fjärilar är ju som bekant rätt känsliga, tror inte att de skulle uppskatta att flytta ned i källaren.
Hehe, jag har ju precis lyckats adoptera bort mina så hit får de nog inte flytta heller dock. Vi får hålla ögon och öron öppna efter ett lämpligt hem åt dem helt enkelt!
#360 - 19 november 2010 13:41
Ojojooooj. Det märks att jag inte har varit inne på zoopet på läääänge ;) Det har hänt en hel del i akvariet, bla:

En liten ommöblering. I det vänstra hörnet, där jag tidigare har haft 4 svärdsplantor, har jag nu bara tre. Slängde ut två av de risiga som vägrade växa trots PMDDn och köpte en ny planta, har tagit bort alla gamla, trasiga, algiga blad från de två gamla plantorna, och de växer stadigt. Slängde i lite mer sten, och ska fixa dit en kokosnötshalva med uppsågat hål, som en lekgrotta. Planen är att dölja den helt med sten och växter.

Alger: Prickalgerna som jag alltid har - mer eller mindre - på rutorna har börjat växa lite mer intensivt. Och så har jag fått alger på svärdsplantorna och stenarna. Ska fota och se om någon känner igen, ottisarna är ändå relativt bra på att beta ner algerna.

Bågfenscikliderna har kommit!! Äntligen, efter att ha väntat i typ ett halvår. De kom till Akvariekällaren igår, fick dom (Hane + Hona) för 80 kr! Honan är väldigt liten och ganska nervös, men hon tar sig. Hanen har redan börjat färga ut lite, äter duktigt och är ganska kaxig. Honan bodde in sig i rotgrottan direkt.

En av mina tre återstående pandor är dålig: Den är läskigt vit och väldigt slö, men verkade lite piggare efter att ha legat och ätit på en shrimp stick ett tag. Hoppas att den hämtar sig. Ska nog skaffa fler pandor snart, och det blir nog från Akvariekällaren, men tanke på att jag är rätt så pank.

Tror inte det var något mer :D Ska slänga upp bilder på akvariet, bågfenorna, algerna och kanske den dåliga pandan också, när jag kommer hem.
#361 - 15 december 2010 10:54
Ja herre gud, jag är ju inte direkt så bra på att skriva i tråden längre *hosthost* Måste skärpa mig.

Här är en färsk bild i alla fall:[FONT=Tahoma] [/FONT][FONT=Tahoma][COLOR=#0000ff]http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet12.jpg[/COLOR][/FONT]
Efter alla löften kom den slutligen ... :D

Nåja, nu ska jag inte utnyttka lektionstid till att zoopeta, utan börja jobba istället, hehe :D
#362 - 15 december 2010 10:56
Vimsa karet ser riktigt fint ut!! :D:D
#363 - 15 december 2010 12:28
Håller med. Svårt att få till de där lågväxande växterna i sanden så bra. :)
#364 - 15 december 2010 12:32
Jens A. skrev:
Håller med. Svårt att få till de där lågväxande växterna i sanden så bra. :)

försökte en gång, sen gav jag upp hade fiskar som gillade att böka i sanden så det var ingen bra ide :)
#365 - 15 december 2010 19:20
Tack Nubi och Jens :) Är faktiskt riktigt nöjd med hur akvariet ser ut, bortsett från att svärdsplantorna i väntra delen av akvariet aldrig verkar vilja samarbeta! Funderar på att leta rätt på en härva med grenar kvistar och se om det går att arrangera på något bra sätt. Djurmagazinet har specialpris på redmoore-liknande rötter, som faktiskt var riktigt snygga, men jag är fattig när det gäller akvariepengar just nu *suck*

Mina pandor verkar vara döda allihop. Det är nu fyra stycken som har blivit vita, slöat till, slutat äta, tappat kontroll över simblåsa och "balanssinne", och sedan varit helt apatiska innan jag avlivat dem. Den sista är bara försvunnen, troligen död och sedan "omhändertagen" av de andra fiskarna. Har ingen aning om vad det skulle kunna vara! Det är jättefrustrerande, eftersom jag inget kan göra :(

Bågfenorna har bott in sig ordentligt nu, Nyckelhålen växer som vanligt, utan att visa tendenser till att vilja para ut sig, ottisarna är lika galna som vanligt och guppysarna har flyttat ut till den problematiska lilla kuben. Båda mina hanar har dött, vilket dock inte verkar bero på själva akvariet. De två honorna som är syskon går nu själva i kuben, tillsammans med ca 15 yngel, hälften 2-3 veckor gamla och hälften någon dag. Ska spana efter unga hanar lite varstans, även om det inte är särskilt brottom. Tyvärr lyckades jag få min fina, svartorgangegula hona att ta självmord. Hon hoppade ur burken jag använde till att flytta över henne från storakvariet till kuben och jag märkte det inte förrän hon var död och hunden nyfiket försökte slicka i sig henne genom burgallret ... Någon ny hane får bli den som för in lite nya gener. Ynglen planerar jag att placera i storakvariet när de är tillräckligt stora för att inte bli uppätna, låta dem växa till sig och färga ut, och sedan försöka byta bort dem i någon Djuraffär.

Skapade en tråd om mina svärdsplanteproblem och bad om hjälp med att identifiera växter och alger: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144168

Nu SKA jag bli bättre på att uppdatera! Tråden är ju en så bra "dagbok", det är lätt att se vad som hänt och när det har hänt, när jag ska börja skapa sjukdomstrådar och liknande (Känns som att alla fiskarna bara går och dör, MORR) *suck*
#366 - 15 december 2010 19:29
Hur länge har karet varit igång??
Super trist att fiskar går och dör, speciellt när man fattar tycke om de....
#367 - 15 december 2010 19:36
Det börjar ju vara ungefär 1 och ett halvt år nu. 3 av mina pandor kom jag ju fram till dog av svält helt enkelt (1 dog strax efter att den kom, vet inte varför), men det är åtgärdat nu, och jag har absolut ingen aning om varför dessa sista 4 har dött nu :( Ska nog starta en specifik tråd om det också snart. Tänker inte skaffa nya förrän om några månader.
#368 - 15 december 2010 19:38
Ohj! Vad jobbigt, var Pandorna små när du fick de, kan de ha dött av ålder....vi kan utesluta nystartad akvarium ;)
#369 - 15 december 2010 19:45
Ska inte de flesta Corydoras bli flera år? Jag letade runt på det efter att de första 2 dött. De var tillräckligt stora när de kom för att inte ha vuxit mer i mitt akvarie. Såg att Djurmagazinet hade fått in några för ett tag sedan (förmodligen döda nu, knappast sålda ... sjukliga exemplar för typ 60 kr st ...), de var betydligt mindre än mina.
#370 - 15 december 2010 19:53
Vimsa skrev:
Ska inte de flesta Corydoras bli flera år? Jag letade runt på det efter att de första 2 dött. De var tillräckligt stora när de kom för att inte ha vuxit mer i mitt akvarie. Såg att Djurmagazinet hade fått in några för ett tag sedan (förmodligen döda nu, knappast sålda ... sjukliga exemplar för typ 60 kr st ...), de var betydligt mindre än mina.

uuursh! Det är så trist när man köper fisk och så dör de :( Speciellt när de kostar multum....
Har andra fiskar blivit drabbad av dödligheten eller bara pandorna?
#371 - 15 december 2010 19:55
Tråkigt, känner igen din hopplöshet när det händer. :(
#372 - 15 december 2010 19:58
Nej det är bara pandorna som verkar ha drabbats. Har visserligen haft en jäkla otur med nästan alla guppys jag haft / har, men det verkar handla om helt andra saker dock, olika symptom och udda "avstånd" emellan insjuknandet. Vissa guppys och pandor har helt enkelt bara försvunnit. GRR. Men jag satsar på att skaffa nya pandor i februari-mars någon gång, bara att hoppas att vad det nu än är för något är borta då. *suck*

VisualDarkness: Det var väl du som hade (har?) otur med bettorna? Är inte direkt insatt, men det var väl något liknande? Tycker lite synd om mig själv med framförallt om fiskarna! Känns så uselt att man inte kan göra något över huvud taget (nästan) [:(!]
Bilagor:
#373 - 21 december 2010 18:06
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet13.jpg

Uhh, hittade inga nyckelhål när jag slängde en snabb blick på akvariet. Alla låg och tryckte bakom roten *suck* Började göra ett litet vattenbyte, men innan jag hunnit börja fylla på med nytt vatten så var fem av dom framme. Ska kolla till strax och se om de sista två också kommit fram igen. Jag undrar jag varför mina är så himla känsliga (och RÄDDA för alltig)?!

Försökte fota Bågfenorna men de retades och var supernära min skitiga framruta så bilderna blev asdåliga :D Hehe.

Påminner alla växtnördar som av någon anledning kanske kikar in här;
[COLOR=#0033cc]http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144168[/COLOR]

Det var väl allt för idag :)
#374 - 25 december 2010 15:39
Gjorde lite ändringar idag.

Före: http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet13.jpg
Efter: http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet14.jpg

Hoppas att det kan få svärdsplantorna (även den röda som fick ta den storas plats) att växa lite bättre :)

Efter att ha tvättat frontrutan, alltså både på in- och utsidan, så fotade jag bågfenorna lite:
Hanen: http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Bgfenshanen.jpg
Honan: http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Bgfenshonan.jpg

Honan var väldigt blek bortsett från se svarta prickarna som hon har typ jämt. Hon är betydligt snyggare när hon blir sur (och schackrutemönstrad) :D
#375 - 25 december 2010 18:14
Blev mycket bättre efter förändringen, bra jobbat! :)
#376 - 25 december 2010 19:03
Jag håller med ;) Bågfenshonan blev jättesnygg när jag mutade de växtätande Nyckelhålen (Det var två stycken som for runt och smakade på allting ...) med lite granulat, riktigt, riktigt snygg faktiskt.
#377 - 28 januari 2011 13:28
Ehehe, nu har jag intalat mig själv att jag ska börja uppdatera lite mer igen ;) Så nu ska den döda tråden fyllas med liv igen hoppas jag.

http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet15.jpg

Har än en gång möblerat om lite. Slängde ut den stora, fula svärdsplantan som det växte en massa tofsalger på och flyttade den "Lilla-gulliga-röd-gröna" dit istället. Den trivs verkligen jättebra, har börjat skicka utlöpare och allt möjligt, men den kommer bli sur nu ett tag efter att den är flyttad. Nåja, vallisnerian hade börjat skugga den och jag hade platsen efter svärdsplantan att fylla så. De två svärdsplantorna som har slutat växa och bara står och surar (De i det vänstra hörnet), ska jag ge bort till Fias nya, stora akvarie. Om de inte tar sig där så får de skylla sig själva, hos mig trivs de i alla fall inte längre, trots att de fått mera ljus och PMDD ...

Och så gjorde jag något idiotiskt idag när jag bytte vatten. Bestämde mig för att flytta över de tre största guppyynglen (på ca 1-1,5 cm). Jag hoppades helt enkelt att de var för stora för att bli klassade som mat (har ju sett hur Nyckelhålen kalasar på nyfödda guppyyngel ...). Nyckelhålen, mina potentiella mördare av guppys, skötte sig exemplariskt. De tittade lite nyfiket men återgick sedan till annat. Däremot hjälptes bågfenorna och guppyhonan åt att slakta dem! (Vad är det för fel på henne? Var det så traumatiskt att hanen dog av ålder häromdagen?) Det hela gick på mindre än en minut och sedan var alla tre döda. Jag har fruktansvärt dåligt samvete! Får se till att skaffa en hane snart så att det blir nya yngel i lillburken (Finns iof. 5 st kvar där, men de växer inte så värst fort)

Haha, hunden ligger och skällergnällerylarsnörvlar i sömnen :D Hon fäller som en galning också, hittade ett hundhår i akvariet!

Nyckelhålen visar som vanligt inga tendenser att leka. Jag och Fia diskuterade tetror och jag undrade om jag skulle skaffa några, men så insåg jag att jag redan har ett fint stim, hehe :D Däremot bågfenorna verkar ju vara väldigt leksugna. De är mer eller mindre ständigt utfärgade och uppspända, bråkar och jagar varandra så mycket att deras fenor är helt trasiga. Och så inspekterar dom kokosnöten, rotgrottan och alla andra ställen som eventuellt skulle kunna användas som lekgrotta. Hoppas det blir lek!
#378 - 30 januari 2011 17:09
Akvariet känns verkligen väldigt fjuttigt nu efter att man hjälpt till med ett 400-liters! :D
#379 - 30 januari 2011 22:42
Ser fint ut :) Har du fått nån lek med bågfens? Hade 4st tidigare och dom lekte ett par gånger men lyckades aldrig bli nå mer än ägg av leken.
#380 - 31 januari 2011 01:22
Ser ju riktigt lovande ut! En ridå av höga växter längst bak likt en vägg skulle vara fantastiskt på Amano-manér. :)
Bilagor:
#381 - 31 januari 2011 13:46
makki: Tack så mycket :) Nej har inte fått lek än, men skulle tro att det kommer snart, med tanke på hur mycket de håller på.

VisualDarkness: Tack :) De ljusgröna bladen som man ser bakom den "röda" svärdsplantan i vänstra hörnet är två st små svärdsplantor (som inte trivdes), och de har fått flytta till det tidigare nämnda 400l som dalmatin har. Så där planerar jag att låta jättevallisen breda ut sig och skapa just en ridå/djungel.
#382 - 12 februari 2011 10:10
En av nyckelhålen hoppade ut ur akvariet när mamma städade och klampade runt i vardagsrummet. Det suger. Har fixat så att täckglaset blir heltäckande (en glipa under lysrampen istället för längst fram). Usch jag känner mig så himla usel som inte kan hålla liv i mina fiskar. Inga av fiskarna som jag startade akvariet med (för ett och ett halvt år sen) lever ju, bortsett från (antar jag) skäggmunsmalarna som fick flytta. Jag känner mig som en djurplågare eller något.
#383 - 12 februari 2011 23:10
Vi kan mörda ihop om det känns bättre då jag har samma problem nu?
#384 - 13 februari 2011 12:03
Ja det kanske hjälper o-o'
#385 - 13 februari 2011 13:28
Vimsa skrev:
En av nyckelhålen hoppade ut ur akvariet när mamma städade och klampade runt i vardagsrummet. Det suger. Har fixat så att täckglaset blir heltäckande (en glipa under lysrampen istället för längst fram). Usch jag känner mig så himla usel som inte kan hålla liv i mina fiskar. Inga av fiskarna som jag startade akvariet med (för ett och ett halvt år sen) lever ju, bortsett från (antar jag) skäggmunsmalarna som fick flytta. Jag känner mig som en djurplågare eller något.

att en fisk hoppa ur karet har vi alla upplevt - jag blev av med ett helt stim bilbukar på det sättet. Du behöver inte byta täckglas - ta en bit svamp eller filtermatta och skär till en lämplig bit och stick ner. Det blir en utmärkt propp som är lätt att öppna vid behov...
#386 - 13 februari 2011 14:24
022helpek skrev:
att en fisk hoppa ur karet har vi alla upplevt - jag blev av med ett helt stim bilbukar på det sättet. Du behöver inte byta täckglas - ta en bit svamp eller filtermatta och skär till en lämplig bit och stick ner. Det blir en utmärkt propp som är lätt att öppna vid behov...

Jag har ju två glasskivor på 90 x ca 10 cm, och detta skapar en glipa på ca 4 cm längs med hela långsidan på akvariet. Jag har nu täckglaset framdraget så att den här glipan hamnar under lysrampen istället.
#387 - 13 februari 2011 14:30
Då ska vi se. Akvariet känns faktiskt väldigt tomt just nu o-o' Invånarna är dessa:
6 st Nyckelhålsciklider
2 st Bågfensciklider
6 st Otocinclus
1 gammal guppy

Min underbart fina fjärilshona har försvunnit, alltså dött och blivit uppäten, men jag är ungefär 99% säker på att hon helt enkelt blev gammal och less på att inte ha någon partner.

Jag ska skaffa ett nytt gäng pandor, 8 st, men det kan dröja eftersom jag är en mycket pank tonåring med tjuriga föräldrar ;) Jag vill nog skaffa ytterligare några fiskar, och det väger mellan att samla ihop ett gäng guppys genom att föda upp några och köpa några, och att skaffa några marmorbilbukar. Jag har länge tyckt att bilbukar ser ganska groteska ut, men har sakta men säkert ändrat åsikt (Fia kommer reta mig för det :D), och skulle inte ha något emot att ha några vid ytan. Men jag är rädd för att de kommer bli mobbade av bågfenorna (Nyckelhålen är väldigt snälla), de är ganska tuffa.

Akvariet idag: http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet16.jpg
#388 - 13 februari 2011 15:24
Vad fint det är!
#389 - 13 februari 2011 16:06
Tack :)
#390 - 13 februari 2011 16:07
Jag kan verkligen tänka mig hur cackert det måste vara i rörelse! :)
#391 - 15 februari 2011 16:37
Jag antar att du menar vackert ;) Och ja, vackert är det verkligen. Blir ännu bättre när jag får lite mera fisk och vallisen har tagit över totalt i vänstra hörnet så det blir en fin djungel där.
#392 - 17 februari 2011 20:57
Varför har jag inte sett den här tråden förut? Kul med fler Pite-bor :)

Fint akvarium du har!! Är lite avis, försöker få i ordning mitt nyaste, har just bekämpat en släng av cyano [:(!] Håller tummarna för att det håller sig borta nu. Nästa steg blir att köpa fler växter, men utbudet här i stan är ju minst sagt begränsat tyvärr...
#393 - 17 februari 2011 21:02
callisto79 skrev:
Varför har jag inte sett den här tråden förut? Kul med fler Pite-bor :)

Fint akvarium du har!! Är lite avis, försöker få i ordning mitt nyaste, har just bekämpat en släng av cyano [:(!] Håller tummarna för att det håller sig borta nu. Nästa steg blir att köpa fler växter, men utbudet här i stan är ju minst sagt begränsat tyvärr...

En av affärerna, vågar kanske inte säja namnet om det skulle tas som reklam (men affären i "källaren") är det bara att säga till så tar han hem det man vill, bara det finns att få tag på. Och till bra priser :)
#394 - 17 februari 2011 21:29
Tror du kan säga namnet utan problem då det inte är som kommersiell reklam. Hur många inlägg om Nol, Akvarielagret elle DM hade annars inte försvunnit? ;)
#395 - 17 februari 2011 21:34
Tror du kan säga namnet utan problem då det inte är som kommersiell reklam. Hur många inlägg om Nol, Akvarielagret elle DM hade annars inte försvunnit? ;)

Hehe, okej. Jag har bara en förmåga att skriva saker som man inte får utan att jag är medveten om det, och då blir det världens liv ;) Men jag menade alltså Akvariekällaren :)
#396 - 18 februari 2011 15:31
Oj! Tre (Fyra med Fia som snokar runt här utan att skriva något, haha) pitebor i samma tråd! Jag köper allt från Akvariekällaren med tanke på hans låga priser, man får ju titta i Akvarietekniks kataloger också, hehehe ;)

callisto79: Om du vill ha växter så finns det alltid en och annan stickling att avvara från mina (Och Fias, skulle jag tro) två akvarier :)
#397 - 4 mars 2011 17:05
Då var min tillfälliga zoopetsvacka slut då, haha. Har liksom bara inte orkat skriva nånting i tråden och ... ja. Sen händer det ju inte direkt något heller.

Efter dagens vattenbyte: http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet17.jpg

Jag har fått trådalger :( Lite på jättevallisen och så på rutorna *suck* Bara att hoppas att det försvinner. Har huggit av en massa jättevallisblad nu, herregud, jag fyllde en hel burk! Bladen har blivit så långa att det är mer som ligger vid ytan än vad som är "i vattnet", men nu är det slut på det. Jag ska praoa på Djurmagazinet om två veckor, så ska snoka rätt på lite frysfoder (firrarna fick det sista idag) och kanske något guppyyngel i växttrappan och se om jag kan få "personalrabatt", haha :D Ska beställa pandor snart tror jag, och köpa några fina guppys jag fått syn på på Akvariekällaren. Så jag har lite planer.

Jag planerar ju att låta akvariet bli riktigt igenvuxet och fint, så att Nyckelhålen blir lite modigare, men det vänstra hörnet förblir tomt! Jag vill ju låta jättevallisen fylla ut hörnet där, men nu har den helt plötsligt börjat växa långsammare. Aja, det löser sig väl så småningom. Någon som har något växttips eller som bor i Piteå och har någon stickling att avvara?
#398 - 30 mars 2011 16:43
Har läst igenom hela tråden nu, riktigt fint!:D Synd bara att dina pandor inte klarar sig:( Har själv startat ett kar för en månad sen typ. Har 6 pandor i nu, hoppas dom klarar sig bättre.
Har du fått någon lek på Bågfenorna än? Mina la rom igår:) Trots att jag har kokosnöts-grotta så fäste hon rommen på akvariesilikonen:p
Läste att du körde igång med PMDD för ett tag sen, har du märkt någon skillnad på växterna?

Har en projekttråd om karet här på zoopet där finns någon kass bild på rommen förresten;)
#399 - 2 april 2011 16:43
Vad kul att någon lyckats ta sig igenom hela tråden ;) Ska köpa 10 nya pandor nu, hoppas det går bättre med dom (ska se till att de har gott om mat också). Har inte fått någon lek på Bågfenorna än. Undrar varför? Jag tror att honan möjligen är lite för ung, hon är ganska liten, men det verkar ganska långsökt.

Har fortfarande svärdsplanteproblem men jättevallisnerian och Rotala Rotundifolia (den rödgröna växten i högra delen av akvariet) växer väldigt bra.

Algproblemen blir bara värre :( Har fått tofsalger och cyano också *morr* Ska försöka vänta ut cyanon, hyra in tre siameser från Fia för att fixa tofsalgerna och se till att jättevallisen inte når till ytan så ska nog algerna försvinna så småningom. Måste beställa mer PMDD! Nästan slut ;)
#400 - 3 april 2011 16:51
Är så stolt över mig själv! Har lyckats fixa extrajobb på Djurmagazinet trots att jag bara är 13 år :) Själva jobbet består av att byta vatten i alla akvariestaplarna och skrapa alger från rutorna samt torka av rutorna från insidan en gång i veckan. Så nu ska jag nog ha råd att köpa ett nytt lysrör och så småningom försöka få lite rabatt på de där snygga rötterna jag hittade längst ner i redmoore-kartongen ;)

Har skickat iväg tre av Nyckelhålen med Fia idag till hennes fina 400-liters. Hoppas de ska trivas där och att jag så småningom också får lek på de jag har kvar. Feg-hanen och vad jag tror är två honor kvar. Jobbar sakta men säkert på att få akvariet lagom igenvuxet och med mycket gömställen så att Nyckelhålen blir tryggare.

Snart kommer det mer fisk! 10 pandor och 3 siameser (som ska bo i akvariet tillfälligt för att hjälpa ottisarna att få bukt med algerna).
#401 - 5 april 2011 15:09
Jättesnyggt kar! :D
#402 - 6 april 2011 13:41
Tack så mycket :) Och jag som inte ens är speciellt nöjd med hur det ser ut just nu. Har långsiktiga planer för mer växter, sten och rötter ;)
#403 - 6 april 2011 22:56
Mysigt akvarium och jo, nyckelhålen blir nog tryggare med mer gömställen.

Om det är kokosnöten man skymtar till vänster bakom stenarna du har tänkt till bågfenorna så tror jag den går justera så de är nöjdare. Ffa ser ingången på tok för stor ut, sen tycker jag den är lite fel placerad. Justera ingången så den är närmare botten och så stor att honan just så pass kommer in, typ som en 5-krona eller snäppet mindre. Sen ska du gärna vända ingången mot ett för honan tryggt ställe, typ mot ett hörn eller en vrå skapad av stenar eller så. Placera sen gärna kokosnöten i ett hörn av akvariet eller nåt sånt tryggt ställe så ska du nog se att honan fattar tycke!
#404 - 7 april 2011 18:49
Tack :)

Fick låna kokosnöten av Fia (dalmatin), och jo, jag ska nog försöka placera om den lite. Blir nog i samma veva som jag fyller på med sten och rötter. Är väldigt missnöjd med det där hörnet eftersom växterna inte vill bilda den djungel jag vill ha där. Men tack för tipsen!
#405 - 8 april 2011 17:05
Igår fick 13 nya fiskar komma i karet! Köpte tio pandor, rodnade lite när jag upptäckte att gubben gick back 10 kr på det hela och dessutom tre små siameser som ska få gå i karet ett par månader innan de flyttar hem till Fia för att ersätta hennes gamla som börjar bli lite stora och slöa. Pandorna är grymt söta! De enda fiskarna som mamma tycker är fina, hehe. Tycker de är helt underbart söta, bara att hoppas att de överlever (har kikat in som hastigast i karet idag och fick direkt syn på sju st så har minst sju iaf, ska se om jag hittar de andra tre också och kanske slänga upp någon bild). Fia har ju köpt pandor i två omgångar till sitt underbara diskuskar men har bara omkring tre kvar nu, vi håller på att försöka fundera ut varför. Aja, kul att ha pandor i karet igen i alla fall! :D

Ska se om jag orkar slänga upp ett par bilder ikväll, annars blir det imorgon när jag gör vattenbyte.

Gick skitbra på nya extrajobbet på DM igår, alla verkar jätteglada över att få slippa byta vatten. Vet fortfarande inte var jag får för lön, han som har hand om det verkar ha en hel del att göra för tillfället, men ja ... det lär visa sig under veckan. Ett välkommet litet tillskott i min gapande tomma plånbok i alla fall, får hoppas på lite personalrabatt på dom två snygga rötterna och lysröret jag planerar att köpa.
#406 - 9 april 2011 11:57
Bläddrade igenom tråden lite och kom på att jag inte har rengjort ytterfiltret en enda gång sedan jag skaffade det! Och hur länge sen är det jag installerade det? Hmmm ... ca 13-14 månader tror jag.
#407 - 9 april 2011 13:14
Så länge du inte har märkbart försämrat flås behöver du inte känna någon panik.
#408 - 9 april 2011 18:41
Nä, jag är mest glad över att jag sluppit rengöra det ;) Och det får gärna sätta igen ännu mer, det är först nu som farten börjar närma sig lagom ...
#409 - 11 juni 2011 08:39
OjojojojOJ vad jag har varit lat med uppdateringar! Aja, nu är det dags. Har inte ansat växterna på säkert en månad så flytväxterna har brett ut sig över mer än halva akvariet (ska ge alla vattenormbunkar till DM på torsdag), rotundifolian hade växt några varv runt akvariet, liksom jättevallisen ;) Har planterat ner rotundifolian och rivit bort några gamla risiga svärdsplantor, men väntar med resten eftersom det i nästa vecka blir att göra om i akvariet då det är dags att sätta ner de två rötter som legat i blöt i typ två månader, det tog typ 6-7 veckor för dem att sjunka ...

Färsk bild: http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Akvariet19.jpg (Ganska kass, orkade inte ta fram stativet och vattnet var disigt efter att jag dragit upp svärdsplantorna)

Nyckelhålen blir allt mindre skygga, de verkade knappt stressade trots att jag höll på och bökade om i deras favoritgömställe (svärdsplantorna bakom roten). Siameserna ska flytta nästa vecka. Har sett 5 ottisar, men den sjätte brukar som vanligt komma och gå lite grann ... funderar på att rädda två stycken från DM där de inte får något grönfoder. Såg bara tre pandor vid matningen idag :( Köpte ju 10 st så sent som i april! Om dessa pandor inte överlever funderar jag på att skaffa C. duplicareus eller möjligen vanliga C. Paleatus och se om det går bättre.
#410 - 16 juni 2011 19:14
Nu har jag fått låna snälla Fias användare för att för en gångs skull få lägga upp bilder direkt i tråden :)

Har gjort en rejäl "omgörning" (;)), med de där rötterna som ÄNTLIGEN har sjunkit. Det tog, som sagt, minst 7 veckor (tappade räkningen efter ett tag). Har även storhandlat fiskar idag!! 6 st C. Paleatus, 2 Ottisar (räddade från en säker svältdöd på DM ...), 3 guppys (1 hane + två yngel, till kuben) och 8 st N. Beckfordi (Röd pennfisk, numera kallade för Färgpennorna, eftersom Pennorna redan är upptaget av de Siamesiska algätarna, som förresten flyttar idag).

Läget i akvariet är alltså numera följande:
3 Nyckelhålsciklider (1+2, tror jag, men kan lika gärna vara 2+1)
2 Bågfensciklider (1+1)
4 (tror jag) C. Panda
6 C. Paleatus
8 N. Beckfordi
6-8 Otocinclus (De kommer och går ... Trodde jag hade 5 i några månader, men sedan dök plötsligt en sjätte upp, osv.)

Här kommer bilderna!

[ATTACH=CONFIG]45368[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]45369[/ATTACH]

Och justja, den jättelika vattenormbunken (lekmopp?) SKA bort, jag glömde att ta med den till DM för typ fjärde gången i rad [:o]
#411 - 17 juni 2011 13:12
Räddade just ett guppyyngel från TOAN (av alla ställen)! Den har alltså lyckats slinka förbi min MYCKET noggranna kontroll av hinken. Var bara ögonblick bort från att bli nerspolad ... *phu* Såg att något rörde på sig och gjorde stora ögon när jag såg att det var en fisk. Nu simmar ynglet i fråga glatt omkring i kuben igen :D

Har anmält mig till Zoopet Gold nu! Så snart blir det, till slut, bilder direkt i tråden :)
#412 - 17 juni 2011 13:49
snyggt jobb med akvariet :)
gillade hur det blev senast du rotade runt!
#413 - 18 juni 2011 10:41
Tackar :)

Ska nog skaffa några fler pennfiskar, stimmet ser så litet ut. Nästa gång jag får lön ... ;) Då blir det bottengödning till svärdsplantan och kanske 4 pennfiskar till :)
#414 - 22 juni 2011 20:02
Tjoooohooooooooooo! :d
#415 - 23 juni 2011 14:25
Har spanat in ett 600l hörnakvarie panorama inkl. typ allt för 2000 spänn! Hemligt var jag hittat det ... ;) Återstår bara att övertala generalerna här hemma och se om det går in genom dörren ... ;) "Hellre större än ett till!" sa mamma idag, hehehe ...

Vi får väl se .....
#416 - 11 juli 2011 19:06
Dåligt med uppdateringar ... Aja, här kommer en i alla fall.

Som inlägget ovan säger hade jag spanat in ett 600l, hade fått tillåtelse från mina föräldrar (helt chockad över det), väntade på de exakta måtten och så ringde jag och ... han hade sålt det [:(!] Visst förstår jag att han sålde det om köparna praktiskt taget for och hämtade det direkt, men iom. att jag var så pass intresserad hade han ju kunnat ringa upp för att höra om jag kunde bjuda över ... *suck* Så då tappade jag sugen ganska rejält.

Blev inte bättre av att ytterfiltret började läcka! Så nu är det nedpackat i en kartong och ska skickas till tyskland för reparation imorgon. Att slämhäverten sedan gick sönder, det inte fungerade med slangarna (hade äntligen kommit på att jag kan ju byta vatten med slang och inte hinkar, haha) för att kopplingen läckte gjorde att jag var riktigt, riktigt nära att lägga ner hela skiten. Har inte ens orkat se åt akvariet de senaste dagarna.

MEN, nu letar sig intresset sakta tillbaka trots det högljudda innerfiltret som brummar i karet. Det händer äntligen, ÄNTLIGEN saker bland nyckelhålen. Två som har nyckelhålen framme, spänner upp sig och jagar runt den tredje. Verkar vara lek på gång :) Ska skrapa bort alla alger, rensa bland växterna och försöka göra det bästa av situationen igen. Får se hur det ser ut när jag kommer tillbaka från Gotland, min kära vän dalmatin (credits!) kommer hit och byter vatten :)

Slänger upp lite bilder imorgon (är ju goldmedlem nu!) [:o]
#417 - 2 oktober 2011 11:49
DÅLIG uppdatering! Men, nu har jag gjort lite ändringar i högra hörnet, som jag varit missnöjd med rätt länge. Det ser lite rörigt ut just nu, men när det växt till sig lite tror jag det blir bra.

Vattenspikbladen har hunnit ta över världen sedan sist! Ett flera centimeter tjockt lager av vattenspikblad täckte mer eller mindre hela akvariet innan jag rensade och gav mer än hälften till Fia (dalmatin). Varja stängel växer ca 2-3 cm i veckan, så det blir sjukt mycket rätt snabbt.

Ytterfiltret har hunnit komma tillbaka från sin resa till Tyskland ... Och har ett större akvarium på gång, ett hörnakvarium på ca 400 l, och förhoppningsvis kan jag lirka lite med generalerna här hemma och köpa det innan det blir sålt till någon annan. I så fall blir det nog inte uppstart förrän i typ januari, eftersom jag kommer bli totalt pank och måste jobba ihop pengar ett tag ... Vi får se hur det blir med den saken! Har ju blivit snuvad på akvarier förut ...

3 Nyckelhål, som tjafsar med varandra
2 Bågfenor, som kollar in den nya grottan
5 eller 6 Ottisar
8 Pennfiskar, som ska bli fler nästa vecka.

Så här såg akvariet ut i slutet av 2009:
[ATTACH=CONFIG]47663[/ATTACH]

Så här såg det ut för ungefär en månad sen:
[ATTACH=CONFIG]47664[/ATTACH]

Och så här ser det ut nu:
[ATTACH=CONFIG]47665[/ATTACH]
#418 - 2 oktober 2011 23:26
Det blir bara bättre och bättre. :)
#419 - 3 oktober 2011 16:57
Tycker jag med :)
#420 - 3 oktober 2011 19:53
Jättefint! :D