Operation 30 liter Aqua-El

#1 - 19 augusti 2010 11:30
Jaha, då har det blivit dags att dra igång min andra akvarieoperation :)

Denna gång handlar det om ett 30 l Aqua-El med måtten 30 x 30 x 35 som jag köpte för "specialpriset" (snarare normalpris, men det var billigt för att vara Djurmagazinet i alla fall) 699 kr några veckor innan jag drog iväg till Gotland. Pump, doppvärmare, lampa, täckglas och räkfoder följde med, så behöver inte köpa någon teknik (om inte pumpen låter för mycket, akvariet ska stå i mitt sovrum).

Jag har bestämt mig för att ha en grupp (8 st, 3+5 om det går att få tag i) med Dvärgkardinalfiskar i akvariet, förhoppningsvis utan att behöva vänta i ett halvår. Kommer förmodligen beställa dem från Akvariecenter i Luleå, då det känns som att de borde vara snabbast på att ta hem lite mer ovanliga fiskar. Det blir nog även lite körsbärsräkor och / eller Crystal red. Flyttar över några guppys från "storakvariet" att ha som inkörsfiskar. Kommer även eventuellt att ha posthornssnäckor och malaysiska sandsnäckor också.

Vet inte riktigt vad jag ska köpa för något att ha som akvariebänk, har funderat på en TV-bänk på Jysk, den är dock väldigt dyr, men även ett sidobord från Ikea i serien Lack. Någon som har något att inråda mot att placera 30-40 kg på det?

Tänker ha växter och sten, och stenen är plockad på Gotland. Förmodligen består stenen till stor del av kalk, då den är plockad nära ett kalkbrott. Hur påverkar kalk vattenvärdena? Är det pH, KH eller båda som går upp? Mitt kranvatten har ett KH på 2-3 och pH på 7-7.2.

Bilder kommer så fort det händer något som är värt att fota, akvariet står ännu kvar i sin kartong.
#2 - 19 augusti 2010 11:37
Kolla på Jysk, de har en tvättkorg i trä som skulle kunna funka. Kolla in så inte benen gör den ostadig bara.
Sidan 10 och kostar 349:- http://minreklame.ipapercms.dk/JYSK/SE/6354x1279529168/?x=x . Ikea har haft en liknande som funkar ypperligt, jag har ett nanokar på den:).
#3 - 19 augusti 2010 11:38
låter spännande.

jag har mitt 170L stående på ett Lack-bord. så det funkar. men det är väl egentligen inte att rekomendera. fast o tredje sidna har jag ett 50 L som står på två sånna här :

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60055532

o det funkar bra
#4 - 19 augusti 2010 12:08
Som du vet så har jag min "räkvas" på ett Lack-bord utan problem, fast den är ju inte särskilt tung. Annars kan du ju fara in till Kupan och kolla, sist jag var där för kanske en vecka sedan såg jag ett litet stabilt bord som jag tror skulle funka :).
#5 - 19 augusti 2010 14:28
ansjo skrev:
Kolla på Jysk, de har en tvättkorg i trä som skulle kunna funka. Kolla in så inte benen gör den ostadig bara.

Sidan 10 och kostar 349:- http://minreklame.ipapercms.dk/JYSK/SE/6354x1279529168/?x=x . Ikea har haft en liknande som funkar ypperligt, jag har ett nanokar på den:).

Den var lite hög, ska ha karet "under" ett snedtak, så kan inte köpa något högre än 50 cm. Tack för tipset ändå :)

hannesc skrev:
låter spännande.

jag har mitt 170L stående på ett Lack-bord. så det funkar. men det är väl egentligen inte att rekomendera. fast o tredje sidna har jag ett 50 L som står på två sånna här :

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60055532

o det funkar bra

Varför är det inte att rekommendera?

dalmatin skrev:
Som du vet så har jag min "räkvas" på ett Lack-bord utan problem, fast den är ju inte särskilt tung. Annars kan du ju fara in till Kupan och kolla, sist jag var där för kanske en vecka sedan såg jag ett litet stabilt bord som jag tror skulle funka :).

Kollade på Kupan för ett tag sedan, och hittade en bänk (som kostade 150 kr) som hade varit helt perfekt om det inte hade varit för att den inte var speciellt viktbärande, skivan låg inte ovanpå benen. Ska kolla där innan jag köper något, och likaså kolla på blocket. Jag köper gärna ett Lack-bord, men det är ju det där med tyngden. Och att vi måste åka till Haparanda, haha. Ska kolla på det "live" och se hur pass väl det kommer funka på mitt rum, planerar att köpa en vit för att matcha skrivbordet.
#6 - 19 augusti 2010 14:38
inte att rekomender att ha typ 200kg på ett sånt bord. lite klent byggt för det. men för ett 30L funkar det hur lätt som helst. är ju typ ingen vikt alls.
#7 - 19 augusti 2010 14:46
hannesc skrev:
inte att rekomender att ha typ 200kg på ett sånt bord. lite klent byggt för det. men för ett 30L funkar det hur lätt som helst. är ju typ ingen vikt alls.

Så både soffbordet och sidobordet borde klara vikten på 30-40 kg?
#8 - 19 augusti 2010 15:22
oja! inga problem.
#9 - 22 augusti 2010 13:13
Ska antingen köpa ett LACK-bord, eller se om jag hittar någonting som passar på Kupan / Reprisen. Hoppas, hoppas! Vill inte vänta i tre veckor till med att starta upp det.
#10 - 22 augusti 2010 13:25
Hmm ... Då var det ju det där med pH / KH då. Dvärgkardinalfisken vill ha pH 6.5-7.5, och kalksten (Jag skulle tippa på att den Gotlandsplockade stenen är mycket kalkrik, då den är full av fossil och plockad på Stenkusten i Bläse, inte alls långt från ett kalkbrott) kan höja pH upp till 7.7 Jaja, det är nog bara jag som är nojig. Om de klarar 7.5 klarar de nog helt klart 7.7 också. Och att KH höjs är ju bara bra, då mitt brukar vilja hamna på 2-3 i akvariet.

Något bra tips för att tvätta bort kalkavlagringar på rutor och täckglas?
#11 - 22 augusti 2010 13:28
Hmm ... Då var det ju det där med pH / KH då. Dvärgkardinalfisken vill ha pH 6.5-7.5, och kalksten (Jag skulle tippa på att den Gotlandsplockade stenen är mycket kalkrik, då den är full av fossil och plockad på Stenkusten i Bläse, inte alls långt från ett kalkbrott) kan höja pH upp till 7.7 Jaja, det är nog bara jag som är nojig. Om de klarar 7.5 klarar de nog helt klart 7.7 också. Jag hade fått för mig att de skulle ha 6.5 -7. Men det verkar ju vara lugnt. Och att KH höjs är ju bara bra, då mitt brukar vilja hamna på 2-3 i akvariet.

Något bra tips för att tvätta bort kalkavlagringar på rutor och täckglas?
#12 - 22 augusti 2010 13:29
Jepp, prova sådant medel som rengör glashällar på spisar.
Funkar kanoners även på väldigt kalkiga täckglas, men man får gnugga mer bara:p...
#13 - 22 augusti 2010 13:42
Borde inte citron eller något annat surt men skonsamt lösa upp kalk ganska bra? :)
#14 - 22 augusti 2010 13:54
Har provat men tycker personligen det är mer eller mindre värdelöst...
#15 - 22 augusti 2010 13:57
Hörru! Det kan hända att vi har lack-bord ståendes i förrådet (visst är det de här små, fyrkantiga borden?) som jag kan bjuda på. Låt mig kolla tills imorrn om vi har kvar benen bara. Borde lätt bära ett 30L kar och det är lite närmare för hämtning än Haparanda. ^^
Möjligtvis måste det målas om.

Jätteroligt med ett nytt projekt också! Dvärgkardinaler är ruskigt fina.... men du har inte funderat på att priva Killi eller dvärgkula?
#16 - 22 augusti 2010 13:58
Rent teoretiskt borde det gå utmärkt men kanske inte är så i praktiken? Tid lär det dock ta. Testat citronsyra eller annat lite kraftigare?
#17 - 22 augusti 2010 14:00
Har just nu laptopen på ett lackbord och jag rekommenderar att man i alla fall sätter dit vinkeljärn innan man belastar med ett akvarium. Benen tenderar att bli vingligare än en finne på fyllan. ;)
#18 - 22 augusti 2010 14:02
Jepp, och även kalkbort eller vad det heter, men det som jag fått bäst resultat av på vitkalkade täckglas är faktiskt spisrengörning och skrapan man har ihop med denna.
Fundera inte ens på det kalkborttagningsmedlet som finns för badrum, svindåligt till täckglas iaf;)....
#19 - 22 augusti 2010 17:29
Wow, respons! :D Täckglaset till 150-litaret är väldigt kalkigt, tror det är dags att tvätta det ... Hittar säkert något som funkar. Går det att tvätta bort kalkavlagringar på akvarierutor annat än när man tömmer akvariet för tex. flytt?

Pickles skrev:
Hörru! Det kan hända att vi har lack-bord ståendes i förrådet (visst är det de här små, fyrkantiga borden?) som jag kan bjuda på. Låt mig kolla tills imorrn om vi har kvar benen bara. Borde lätt bära ett 30L kar och det är lite närmare för hämtning än Haparanda. ^^

Möjligtvis måste det målas om.

Jätteroligt med ett nytt projekt också! Dvärgkardinaler är ruskigt fina.... men du har inte funderat på att prova Killi eller dvärgkula?

Åh! Då skulle jag ju kunna passa på att kolla in dina akvarier också, haha. Har annars någon som kan köpa ett Lackbord om tre veckor så. Om det är vitt hämtar jag det gärna hos dig i alla fall!

Har velat lite fram och tillbaka mellan dvärgkardinaler och killis, men bestämt mig för dvärgkardinaler ändå. Efter långa funderingar, haha.

Har just nu laptopen på ett lackbord och jag rekommenderar att man i alla fall sätter dit vinkeljärn innan man belastar med ett akvarium. Benen tenderar att bli vingligare än en finne på fyllan. ;)

Det går ju rätt enkelt att sätta dit vinkeljärn, ska nog göra det. Tack för tipset :)
#20 - 22 augusti 2010 19:19
Vimsa skrev:
Wow, respons! :D Täckglaset till 150-litaret är väldigt kalkigt, tror det är dags att tvätta det ... Hittar säkert något som funkar. Går det att tvätta bort kalkavlagringar på akvarierutor annat än när man tömmer akvariet för tex. flytt?

Är det på insidankan du testa att fylla upp vatten till den nivå du ska ha det och låta det vara så ett bra tag, sedan skrapar du med en rakbladsskrapa bort kalkavlagringen. Det brukar vara hyffsat lätt att få det bättre iaf:).
Detta om du har karet igång...
#21 - 22 augusti 2010 19:55
Vitt? *Skratt* Flicka, om du någon gång hittar något vitt hos mig får vi hoppas att det är badkaret.
Nej, det här är nog mörkbrunt eller svart, så om du vill ha det vitt är det kanske lika gott att köpa nytt med tanke på vad målarfärg kostar nuförtiden. ; )

Annars håller jag med Ansjo angående hällrent - men använd ingen skrapa. Det duger gott med torrt hushållspapper för gnuggeriet, sedan torkar man med fuktig trasa.
#22 - 23 augusti 2010 17:18
ansjo skrev:
Är det på insidankan du testa att fylla upp vatten till den nivå du ska ha det och låta det vara så ett bra tag, sedan skrapar du med en rakbladsskrapa bort kalkavlagringen. Det brukar vara hyffsat lätt att få det bättre iaf:).

Detta om du har karet igång...

Ah, jag syftade på om karet var igång. Har inga kalkavlagringar i det stora, men med kalksten i det lilla så vill jag vara förberedd ;)
Och täckglaset till det stora måste jag verkligen tvätta snart. Hehe.

Pickles skrev:
Vitt? *Skratt* Flicka, om du någon gång hittar något vitt hos mig får vi hoppas att det är badkaret.

Nej, det här är nog mörkbrunt eller svart, så om du vill ha det vitt är det kanske lika gott att köpa nytt med tanke på vad målarfärg kostar nuförtiden. ; )

Annars håller jag med Ansjo angående hällrent - men använd ingen skrapa. Det duger gott med torrt hushållspapper för gnuggeriet, sedan torkar man med fuktig trasa.

Haha, då får jag nog köpa nytt, för jag orkar inte måla om :D Det handlar trots allt bara om tre veckor.

Menar du täckglas eller akvarierutor nu?

Hur som helst, tror jag kan lösa tvätta-bort-kalkavlagrings-frågan nu :D Tack för alla tips!
#23 - 27 augusti 2010 07:03
Jag var på Kupan i Onsdags, och vad hittar jag där, om inte ett vitt Lackbord! Visserligen lite kantstött, men ändå. Precis vad jag letat efter, tre veckor i förväg! Så nu ska jag bara skaffa sand och fundera på vad jag ska ha för växter förutom de jag redan bestämt mig för (bara två så här långt, en mossa, och en växt som jag har i storakvariet, som jag inte vet vad den heter).

Så här ser det ut;
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Kuben1.jpg

Förstärkt med vinkeljärn;
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Kuben3.jpg

Roten och stenarna ungefär som jag vill ha dem, ska peta in en mossa (Ska tigga lite av Fia, dalmatin, du vet vilken jag menar! Den där "Riccian" i lillakvariet :D) i själva skarven: (Och ja tyvärr, det är mitt golv ...)
[COLOR=#800080]http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Kuben2.jpg[/COLOR]
#24 - 27 augusti 2010 07:47
fan det kommer bli skitsnyggt med de där stenarna! riktigt trevlig liten kub! blir snyggt som aqua-scaping ;)
#25 - 29 augusti 2010 11:59
hannesc skrev:
fan det kommer bli skitsnyggt med de där stenarna! riktigt trevlig liten kub! blir snyggt som aqua-scaping ;)

Plockade stenarna på Gotland för att få lite snygga fossil i dem. Så det känns rätt lovande för lite scaping, även om jag är mer intresserad av själva fiskarna (Ska ringa runt lite och höra om det är någon som kan ta in Dvärgkardinaler åt mig och dalmatin).

Sen var det ju det där med de små svarta "tassarna" i hörnen på akvariet? Blir inte det lite onödig punktbelastning? Ska jag eller ska jag inte använda dem? :)
#26 - 12 september 2010 15:53
Nu har det hänt grejjer!

I helgen var dalmatin här, och hjälpte mig att få igång det hela. Hon bidrog snällt med sand (tackar, tackar), lite liten (haha :D) pilört, lite skruvvallisneria och den underbart fina mossan som dock tyvärr inte är alltför skarp på bilderna. Åh, jag höll på att glömma, jag fick en liten musselblomma också. De jag har i mitt 150-liters är förkrympta och täckta med cyano, nätt och jämnt vid liv, haha :D

Något som var irriterande var dock att pumpen inte fungerade! Så akvariet fick stå utan pump i ett dygn, och jag är lite lätt orolig eftersom snäckorna (posthorn och malaysiska sandsnäckor, som jag fått av dalmatin) verkar döda, och de två guppysarna jag flyttat över verkar lite slöa efter att ha gått där en stund ... Men hur som helst, tillbaka till ämnet. Åkte in till Djurmagazinet idag och fick en ny pump. Men. MEN. Det fattades två delar! [:-124] Så fick åka tillbaka till Djurmagazinet igen, fick delarna som fattades och ja ... nu ÄNTLIGEN är pumpen igång.

Men akvariet är igång i alla fall :) Fattas en timer, men det är det enda.

Har hört mig för med Djurshoppen, Djurmagazinet och Akvariecenter ang. Dvärgkardinalfiskar och ja ... det ser inte så ljust ut. Ska höra mig efter med djuraffärerna i Skellefteå också, samt Akvariekällaren och Djurmagazinet i Luleå. Om jag inte får tag i dem kanske de blir de där underbara Microdevario kubotai. De har några inne på Djurmagazinet och ÅH så söta de är! [:o]

Bilder:
http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Lillkuben1.jpg

http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/Lillkuben2.jpg
#27 - 13 september 2010 14:59
Det verkar vara något skit i vattnet, för alla snäckorna är döda och guppysarna flyttade jag tillbaka till storakvariet eftersom de verkade må dåligt. De var jätteslöa, hängde bara i vattnet och ja ... mådde dåligt. Gjorde ett vattenbyte på 30 % men det blev inte bättre, så flyttade som sagt tillbaka dem eftersom jag inte vill att de ska dö. Funderar på att göra ett vattenbyte på ca 80 % och försöka igen.
#28 - 13 september 2010 15:24
Där såg inte ut att vara någon ytrörelse i karet? har du syretillsatt det?..

Har du vattenmedel i? som dödar ämnen... Det enda jag kan se på karet är isådana fall stenarna som är från naturen... kan alltid finnas skit..
#29 - 13 september 2010 17:15
Ytrörelse finns, men den är inte så kraftig. Ska prova dra på filtret lite, men i och med att det är ett så litet kar blir det så himla stark cirkulation. Och det är omöjligt att dra upp pumpen mer utan att plocka bort en av de där grejjerna som håller upp täckglaset, då pumpen "sitter fast" i en sån.

Har inget vattenberedningsmedel, har inte behövts till storakvariet så trodde inte att det behövdes till det här lilla heller. Du har rätt i att det skulle kuna vara stenarna, men det verkar lite ... otroligt. Vill ju inte plocka ut dem i första hand heller. Har kokat dem, så det ska ju inte finnas kvar några bakterier i alla fall.
#30 - 13 september 2010 17:22
Dom kan innehålla så mycket mer än bara bakterier som försvinner vid kokning.. Men visst jag tror inte det är dom.. men man vet aldrig.'

Du fick väl till en "luftslang" med "huvud" till pumpen? koppla på den öppna huvudet. så behöver du inte öka cirkulationen på pumpen:)
#31 - 24 september 2010 14:37
Usch vad jag är seg med att uppdatera ... Men jag har hur som helst gjort ett vattenbyte på ca 80 % för att få bättre vatten. Har fått plocka bort pilörten, skruvvallisnerian och mossan (ska ersätta den med javamossa) eftersom det var lite för dåligt ljus för att se skulle må bra. Ska försöka få tag på några växter som kräver mindre ljus, då sumatraormbunken blir kvar (den är grymt snygg!), och den kommer stjäla det mesta av ljuset, höhö. Håller fortfarande på att exprimentera med hur jag ska kunna få en bra ytrörelse utan att dra på med pumpen så att sanden virvlar runt ...

Har även, mer eller mindre, bestämt mig för att sats på killis (Möjligen clownkilli, men förmodligen lyrstjärtskilli, Aphyosemion australe, då jag vill ha någon som är lite mer lättodlad) istället för dvärgkardinaler då dvärgkardinaler tydligen är jävligt (.....) svåra att få tag i när man bor i Norrbotten :mad:

Jag uppdaterar med nya bilder när jag fixat fler växter samt en svart bakgrund (glömde fråga på bilden idag, dumma mig) :)
#32 - 24 september 2010 15:19
Pumpen man får till dessa karen yrvlar inte runt sanden av att ha den på fullt läge?:S
#33 - 24 september 2010 15:55
Majki01 skrev:
Pumpen man får till dessa karen virvlar inte runt sanden av att ha den på fullt läge?:S

Jodå, det gör den, då jag har väldigt (men inte onormalt) finkornig sand. Sanden rör sig på botten redan nu, utan att jag har på fullt läge ens!
#34 - 24 september 2010 16:06
ja jag har strandsand i ett där virvrlar det inte:P soil i ett och den är rätt lätt virvlar inte. sen har jag en 0.1 sand inget där heller:P hur långt ner har du pumpen?
#35 - 24 september 2010 16:14
Majki01 skrev:
ja jag har strandsand i ett där virvrlar det inte:P soil i ett och den är rätt lätt virvlar inte. sen har jag en 0.1 sand inget där heller:P hur långt ner har du pumpen?

Men för mig virvlar det runt i små saltomoraler kring stenarna och roten! Har den så högt upp det bara går (även om jag ska försöka pressa upp den ytterligare några millimeter för att kunna dra ner på styrkan och förhoppnigsvis slippa virvlandet.
#36 - 30 september 2010 09:53
Ja, nu måste jag bli bättre på att uppdatera, haha. Annars kommer jag aaaldrig få några svar ;)

Här är lite fräscha bilder iaf (har fixat till sanden och förhoppningsvis även pumpen, har ytrörelse men ingen sandrörelse, haha):

http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_0930.jpg

http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_0932.jpg

http://i598.photobucket.com/albums/tt66/skymningsljus/DSC_0934.jpg

Är lite bekymrad ang. växterna. Sumatraormbunken älskar jag, så den måste bli kvar (men den kan lika gärna få flytta till mitt andra akvarie) men allting annat. Vill ha någon hög, inte så ljuskrävande växt som kan dölja pumpen. Jag misstänkte att lampan var för svag för de andra växterna, men jag tror att anledningen till att de dog var för att jag hade lampan tänd för lite, utan timer är det jättelätt att glömma att sätta på lampan!

Men hur som helst, tar jättegärna emot förslag på växter :)
#37 - 17 oktober 2010 17:55
Gud jag trodde inte att jag skulle bli såhär omotiverad till det här karet! Har inte orkat skriva någonting om det trots att det har hänt jättemycket.

Fia (dalmatin här på zoopet) köpte 4 kardinalfiskar ("Kardinalfisk Emerald", som vi hade kommit fram till inte var något annat än vanliga kardinalfiskar, som Djurmagazinet sålde på överpris), de fick flytta in i kuben tillfälligt (ca 1 dygn, ca 2-3 dygn efter senaste 30 % vattenbyte), vilket gick jättebra. I samma veva fick vi titta i Akvarietekinks kataloger (på Akvariekällaren. Tack!) och upptäckte då att dessa Kardinalfisk Emerlad inte är något annat än Dvärgkardinaler! Fias fyra numera dvärgkardinaler fick som sagt flytta in i kuben. Där simmade de i ungefär ett dygn och mådde jättebra. Dagen därpå köpte hon ytterligare 4 och jag 8 för vrakpriset 16/st eftersom Djurmagazinet försäljare trodde det var vanliga kardinaler (Kan ha att göra med att någon, förmodligen ett barn, hade flyttat lappen med "Kardinalfisk Emerald 39:-" ..... :D). Gjorde om lite i kuben (Donade och flyttade om med växter fram och tillbaka i akvarierna) och släppte sedan ner mina 8 Dvärgkardinaler.

Lite mer än ett dygn senare kom jag hem och hittade 2 döda och 6 döende. De som inte redan var döda håvade jag genast upp ur akvariet, och satte i en av mina stora håvar, håven fick vara i storakvariet (Så att de skulle få vara i storakvariets vatten, utan att bli uppätna av Nyckelhålen). Jag lyckades rädda 1 av dem, resten avlivade jag eftersom det bara var en tidsfråga innan de skulle självdö, nästan "likstela" allihop. Denna enda överlevare simmar nu omkring i storakvariet, oförskämt snygg.

Känner mig grymt omotiverad till det här akvariet, både på grund av dess läge (Mitt sovrum, på övervåningen, där jag vistas i princip bara när jag sover) och på grund av fiskdöden. Funderar på att flytta akvariet till köket, men är tveksam till att det vitrinskåpet som det i så fall skulle få stå på håller för tyngden, och om det kanske är lite för mycket rörelse där. I övrigt är det snyggt, bortsett från den lilla algblomningen ...

Har ni någon aning om vad det kan vara för fel på vattnet? Har bara tester för pH, KH och nitrit, och all dessa visar normala världen. Hjälp. *suck*
#38 - 19 november 2010 13:46
Oookej. Nu har jag inte varit inne på länge, och svaren kommer ju därefter :D

För två veckor sedan tömde jag akvariet och flyttade ner det till nedervåningen. Plockade även bort stenarna. Nu står det på kassaskåpet i pappas sovrum / vårat kök, precis i lagom titta-från-stående-höjd. Akvariet har varit igång under tiden, första veckan med två guppys och sedan med tre, utan några problem. Ska flytta över även mina två återstående guppyhonor om två veckor, hade jag tänkt. Lite töntigt med en 300 kg tung akvariemöbel till ett akvarie som väger ca 40 kg ... :D

Det är ganska mycket alger i akvariet just nu, som jag hoppas ska ge med sig snart ... Började tillsätta PMDD vid vattenbytet förra veckan, och så även idag, funkar det i ett så pass litet akvarium? Och det är väl inte så att det påskyndar algtillväxten?

Aja, bilder kommer när jag kommer hem!

Annons