Oönskade sniglar

#1 - 23 november 2003 13:34
Ber om ursäkt om jag upprepar en fråga som ställts tidigare, jag har iaf letat men inte hittat något om oönskade sniglar. Upptäckte en liten rackare idag, som jag förstås tog bort.

Kan man få lite tips av er hur man får bort dem? Och vart kommer de ifrån?

Hälsar Svärmor
#2 - 23 november 2003 13:44
de kommer från växterna!! köp några praktbotior så äts dom upp av dom!!
#3 - 23 november 2003 13:46
Om du köper några Praktbotior så försvinner sniglarn. Jag gjorde det för ett pa år sedan och det funkade utmärkt
#4 - 23 november 2003 13:49
Inte vidare bra att rekomendera praktbotia när ni inte vet hur stort kar hon har. Praktbotior blir stora och trivs bäst i stora grupper. Hur stort kar har du svärmor?
MVH
magnus
#5 - 23 november 2003 15:09
Annars funkar Pakistan Botior bra mot sniglar......

dom blir inte lika stora så det kanske är en ide.

//Marcus
#6 - 23 november 2003 15:11
alla botior ätrer snigelägg, men bara praktbotian äter sniglar, men om man får bort all nyproduktion av s´niglar så tar dom slut förr eller senare.
MVH
magnus
#7 - 23 november 2003 18:11
Tja, som framgått nu så är jag ju nybörjare så jag har bara ett litet kar, c:a 100 liter är det.

På djuraffären rekommenderade det nåt medel att slå i... men jag är ganska skeptisk att hälla i en massa som jag inte vet nåt om, dessutom har jag ju yngel nu! Jajamensan, två stycken. Jag tog bort den snigel jag hittade, men det kommer väl fler!

Till dessa 100 liter har jag två malar, okänd art men de har stora fenor de fäller ut och in. Fem slöjstjärtar, åtta kardinaltetra och sex black molly (åtta!) Känner mig osäker på hur mycket fisk man ska ha i och jag gillar att kunna se varje fisk liksom. Två kardinaltetra har försvunnit, de var tio från början. Inte en flisa efter dem har jag hittat.

*yngelna hälsar;-)*// Svärmor
#8 - 23 november 2003 20:27
Kan man skaffa ett stim praktbotior och låta dem gå i ett 110-liters akvarium (för att äta upp lite oönskade sniglar) om man senare flyttar över dem till större bostad? Hur fort växer de?
#9 - 23 november 2003 20:36
Ja man kan låta de gå i ett litet akvarium medans de är små. Jag vet inte hur snabbt de växer, det beror också på hur mycket mat och hur rent vatten de har och så. Det finns flera botiaarter som går bra i 100l, exempelvis pakistanbotia.

Svärmor: du har ett ganska fullt akvarium. Slöjstjärtarna blir ganska stora och även många malar. Är det sugmalar? I sånna fall, ser de ut som någon av dessa vanligaste, Ancistrus, Gibbiceps eller Plecostomus?
#10 - 23 november 2003 20:58
Varför är sniglarna oönskade?
#11 - 23 november 2003 21:40
i mitt fall är de oönskade för att de käkar upp mina växter! Jag som äntligen fått till ett akvarium som är grönt även utan alger..
#12 - 24 november 2003 05:34
Suck!

Jag tror, med ledning av dina bilder att det är gibbicepsmalar jag har, jisses! INGEN i affären sa att de blir så stora! Jag ska gå tillbaka och klaga, jag berättade hur stort akvarium jag hade och han visste det sen innan för jag hade köpt det på samma ställe. Jag hoppas att det är de som blir max 13 cm jag har men när man utgår ifrån bilderna så verkar det inte så.

Jag undrar vad som händer om natten...varje morgon står kardinaltetrorna och ser skräcklslagna ut och är utspridda i akvariet och gömmer sig!?

Det borde finnas små varudeklarationslappar på affärens akvarium så man själv ser vad man köper!

Vilket bra stöd och hjälp jag fått här! Bussiga ni är!
Hälsar Svärmor
#13 - 24 november 2003 08:17
Är det samma handlare som tipsat dig om att man kan ha 5 slöjstjärtar i ett 100 liters kar. Jag själv är inte nybörjare direkt, men jag skulle inte våga köra ett kar med den belastningen du har. Det är för tillfälliga förvaringar och för folk som har tungan rätt i mun, det är alldeles för mycket som kan gå fel. För slöjstjärt rekomenderas en per 50 liter vatten.
MVH
magnus
#14 - 24 november 2003 11:51
Svärmor: om du har en sugmal som ser ut som gibbiceps fast har mörk botten och ljusa prickar istället så är det en släkting som bara blir 20cm och heter joselimaianus.
#15 - 26 november 2003 05:31
malen har ljus botten och mörk prickar.

Jag tog hand om slöjisarna då de dumpats på jobbet och de bodde i skål några dar, när jag åkte till handlaren och ifrågasatte om de kunde ha det så sa han ja....då var de två och 6-7cm långa. Jag åkte hem titad på dem, kippande vid ytan, och åkte nästa dag och & köpte ett större kar. Då sa samma handlare att det var ju bra då kunde jag ha fler för de gilla att vara i flock...

Och på den vägen är det. Nu har jag satt upp lapp att de numera fem slöjstjärtaran bortskänkes. Är det nån här som bor i Stockholmstrakten och vill ha dem går det oxå bra.

Kanske kan jag få tips på SMÅ och snälla som passar med mina kardinaler och black Molly istället och som är färgstarka?

Det där med malarna får lösa sig efterhand. Det kanske finns nån som vill ha en sån med om de börjar bli stora. De två håller iaf väldigt rent i akvariet. Jag vet inte - är praktbotior något som kan passa in?

Hälsar Svärmor
#16 - 26 november 2003 10:50
I mitt 180 liters akvarie har jag tre st Botia Striata. De rensar akvariet affektivt från sniglar, även stora sådana - de suger ut dem ur skalen. Botia Striata blir inte så stor som Praktbotian, de attackerar inte övriga fiskar/räkor och väldigt roliga att titta på(helvilda). För information: http://www.loaches.com/

/Mona

Annons