Oönskade fiskar?

#1 - 2 juni 2007 12:16
Var gör ni av era fiskar som ni inte vill ha längre? Om de inte går att sälja och ni inte vill ha ihjäl dem?:confused:
Finns det någon som samlar på omöjliga fiskar?
#2 - 2 juni 2007 12:25
vad är det för fiskar? kanske kan du få lämna tillbaka den till djuraffären?

annars kan du sätta ut gratisannonser på www.ciklid.se, www.akvarieguiden.nu (tror jag) och firren.com
#3 - 2 juni 2007 14:31
Jag har lämnat tillbaka fiskar till affären, gett bort till de som velat ha. Har jag inget annat alternativ så kokar jag en stor kastrull med vatten och slänger ner dem där. Det låter grymt jag vet men de dör jävligt snabbt..
#4 - 2 juni 2007 14:37
någon annan som blir störd av mary's inlägg ??

Mary jag tycker det är fel över huvudtaget att avliva en fisk. Om man ändå gör detta så kan man lika gärna skära av huvudet på den istället för att slänga in den i kokande vatten............
#5 - 2 juni 2007 14:47
Amaro skrev:

Mary jag tycker det är fel över huvudtaget att avliva en fisk. Om man ändå gör detta så kan man lika gärna skära av huvudet på den istället för att slänga in den i kokande vatten............

Den frågan har varit uppe och tankarna om hur man avlivar fisk är som baken. Jag för min del håller med Mary, sålänge som det gäller små fiskar. Imho så är det nog mer stressande för en fisk att hamna på torra land och dödas med kniv än att åka från vattenskvätt till kokhett vatten. Death is instant.

Men som sagt.. sök på "eutanasi" "avliva fisk" och "nejlikolja" så får du många träffar...
#6 - 2 juni 2007 14:49
Det mest etiska är väl att göra som man gör vid experiment med fiskar. Då lägger man dem i bedövningsvätska innan de avlivas. Frågan är kanske var man ska få tag på bedövningsvätska.
#7 - 2 juni 2007 14:52
Amaro skrev:

Avliva fisk är något man som ibland måste göra, om man bryr sig om sina fiskar. Sen är det nog ingen som finner nöje i det..
Denna fråga har varit uppe måånga gånger och tankarna om hur man avlivar fisk är som baken. Jag för min del håller med Mary, sålänge som det gäller små fiskar. Imho så är det nog mer stressande för en fisk att hamna på torra land och dödas med kniv än att åka från vattenskvätt till kokhett vatten. Death is instant.

Men som sagt.. sök på "eutanasi", "avliva fisk" eller "nejlikolja" så får du många träffar...
#8 - 2 juni 2007 16:00
Ja jag tycker att man absolut inte ska koka dem, hemskt. Tänk vilken hemsk smärta de har innan de dör, tänk dig att själv bli kokad levande!
#9 - 2 juni 2007 16:06
Vi har nog alla våra knep att göra detta helt fel att skälla på vissa hur dem gör för att avliva en fisk man ska sköta sig själv och S..ta i andra är min uppfattning det lyckas man bäst i livet med tro mig!!själv kaster jag i dem i dammen uti skogen smärtfullt njääää men då slipper jag slå ihjäl dem i alla fall.
#10 - 2 juni 2007 16:43
Skaffar ett till akvarie där jag kan ha fiskar som jag hellre vill ha och väntar på att de andra självdör :P (tar hand om dem under tiden såklart men skaffar inga fler av samma art). Eller ger bort dem.
#11 - 2 juni 2007 19:22
Har precis gått en fiskförsökskurs (läser marinbiologi). Föreskrifterna för att avliva fisk som ingår i forskning är att krossa små fiskar (under 2cm), övriga ska avlivas genom att skära av huvudet och sedan förstöra hjärnan. Att avliva fiskar genom kokning eller stoppa in dom i frysen är rent olagligt.
#12 - 2 juni 2007 21:04
Jag måste bara berätta om ett misstag jag gjorde. Jag odlar endlerguppies i ett kar tillsammans med ancistrusyngel och har större firrar bla guldbarber och palettciklider i det andra.
Jag såg en guppihona som utvecklade en krokig stjärt. Hon var ju frisk och glad, men jag ville inte odla på henne och riskera en hel stam med "krokisar". Hon var i könsmogen, säljklar ålder. Vad skulle jag göra? Det går inte att sälja en "krokig fisk" så jag bestämde mig för att låta henne gå i det andra akvariet. Om hon hade hunnit bliv befruktad så skulle guldbarberna garanterat betrakta hennes yngel som levande foder, tänkte jag. Hemskt, men alternativet att avliva en frisk fisk var sämre. Hon fångades och koppades in enligt konstens alla regler och simmade snabbt iväg och gömde sig. Men under tiden jag gick och tömde en vattenhink hann någon äta upp henne. Hon var och är spårlöst borta! Det var inte alls meningen och jag kände mig såå dum!
#13 - 4 juni 2007 15:09
Ibland blir det så att man "samlat" på sig fiskarter man senare inte riktigt känner hör hemma i sitt kar. Har själv en "fisksoppa" i mitt 540-liters akvarium eftersom det var det karet jag startade upp mitt intresse med. Och eftersom jag inte tror att Zoopet fanns då (så jag kunde kolla artbeskrivningar)så köpte jag en himla massa fiskar som var..fina...

Vad gör man nu då, om man har fiskar man inte längre känner pasar in sitt akvarium?
- Du kan fråga din zoo-butik om de är intresserade men räkna inte med att de har möjligheten att ta emot dom.
- Sätta ut en annons och sälj, alternativt skänk bort dom..om det nu inte är sällsynta fiskar
- Eller så håvar du upp om. Klipp eller skär av huvudet om det är mindre fiskar. Koka absolut inte!
#14 - 4 juni 2007 16:30
De kokas inte de dör av schock för sista ggn jag har haft tur att slipa men de blir inte kokade de dör snabt har set de de e döda inom non sekund om jag hade dödad non av mina de hade vat med kokande vaten FRysen e de ingen snack om snacka om tortyr de dör inte direkt utan de blir så stila av kyla till slut drunkar de i is de e inte so som med meäniksor som frys ihjäl att man blir soming och somnar bästa altenativet go till butik med de och bara ge de fiskar de tar alltid emot...
#15 - 7 juni 2007 18:52
Jag kan ta dom! :D mina pirayor är alltid hungriga!
#16 - 7 juni 2007 20:11
Efter allt jag har läst här har jag bestämt mig för att om någon av mina fiskar blir väldigt sjuk så ska den avlivas genom halshuggning. Än så länge har bara två fiskar behövt det, men då fick mamsen göra det. Det lönar sig att ha akvariumen hos henne. :P
#17 - 7 juni 2007 20:17
Fiskar jag inte vill ha har hittills tagits emot av min akvarieaffär, om någon fisk måste avlivas pga sjukdom så blir det håven och pang i cementgolvet. Från fångst till död tar det ca 2-3 sekunder, inte vet jag men fort går det iallafall.
#18 - 7 juni 2007 20:25
abbimicke skrev:
Ja jag tycker att man absolut inte ska koka dem, hemskt. Tänk vilken hemsk smärta de har innan de dör, tänk dig att själv bli kokad levande!

Personligen tror jag inte hjärnan hinner att reagera något, eftersom dom dör av chocken. Med andra ord hjärnan hinner inte bearbeta alla signaler. Jag har alltid avlivat mina fiskar på det sättet.
Men sen har man alltid rätt att tycka vad man vill;)
#19 - 7 juni 2007 20:31
Sara1111 skrev:
Har precis gått en fiskförsökskurs (läser marinbiologi). Föreskrifterna för att avliva fisk som ingår i forskning är att krossa små fiskar (under 2cm), övriga ska avlivas genom att skära av huvudet och sedan förstöra hjärnan. Att avliva fiskar genom kokning eller stoppa in dom i frysen är rent olagligt.

Äntligen någon som VET vad som är lagligt i alla fall...och det ligger i linje med vad jag förespråkar....ännu bättre....:D
#20 - 7 juni 2007 20:34
Millikan skrev:
Var gör ni av era fiskar som ni inte vill ha längre? Om de inte går att sälja och ni inte vill ha ihjäl dem?:confused:

Finns det någon som samlar på omöjliga fiskar?

1: Jag skulle ta fiskarna till en affär om det är bråttom, annars till en akvarieauktion, men då finns risken att man kommer hem med mer än man sålde...:)
2:det finns det alltid...frågan är ju bara hur man hittar dem....:p
#21 - 7 juni 2007 20:35
Sara1111 skrev:
övriga ska avlivas genom att skära av huvudet och sedan förstöra hjärnan.

Och vad är meningen med att först skära av huvudet och sedan förstöra hjärnan? Måste ju vara betydligt bättre då att klubba ihjäl fisken..
Nej jag tycker fortfarande att det är för mycket handskande med fisken innan den dör då.. Men det är mitt tycke;)
#22 - 7 juni 2007 20:42
Sara1111 skrev:
avliva fiskar genom kokning är rent olagligt.

Visserligen inte fisk.. Men man kokar ju trots allt levande Hummrar och kräftor.. Är det också olagligt då eller:confused:
#23 - 7 juni 2007 20:45
Isuxs skrev:
Och vad är meningen med att först skära av huvudet och sedan förstöra hjärnan? ;)

Det undrade faktiskt vi också, känns som lite kaka på kaka liksom. Fast fisken är ju i alla fall garanterad död efteråt.:)
#24 - 7 juni 2007 20:47
Isuxs skrev:
Visserligen inte fisk.. Men man kokar ju trots allt levande Hummrar och kräftor.. Är det också olagligt då eller:confused:

Nej, konstigt nog. Det är tydligen skillnad på djur med ryggrad och dom utan. Det är rätt konstigt med tanke på att bläckfiskar har ett synnerligen avancerat nervsystem.:(
#25 - 7 juni 2007 20:48
Sara1111 skrev:
Det undrade faktiskt vi också, känns som lite kaka på kaka liksom. Fast fisken är ju i alla fall garanterad död efteråt.:)

Jo... annars vore det ju ytterst märkligt.. [B)]

Nja känns lite för mycket liksom, skändar ju den stackars fisken.
#26 - 7 juni 2007 20:49
Sara1111 skrev:
Nej, konstigt nog. Det är tydligen skillnad på djur med ryggrad och dom utan. Det är rätt konstigt med tanke på att bläckfiskar har ett synnerligen avancerat nervsystem.:(

Jo dom tänkte jag inte alls på... Men jag äter inte Bläckfisk :p
#27 - 7 juni 2007 20:50
tummen skrev:
1: Jag skulle ta fiskarna till en affär om det är bråttom, annars till en akvarieauktion, men då finns risken att man kommer hem med mer än man sålde...:)

2:det finns det alltid...frågan är ju bara hur man hittar dem....:p

Jag känner en. Han är tokig. :) Han ska alltid rädda djur i nöd, hur omöjligt det än är.
#28 - 7 juni 2007 21:08
rsoderberg skrev:
Fiskar jag inte vill ha har hittills tagits emot av min akvarieaffär, om någon fisk måste avlivas pga sjukdom så blir det håven och pang i cementgolvet. Från fångst till död tar det ca 2-3 sekunder, inte vet jag men fort går det iallafall.
håller med rsoderberg! tycker den metoden verkar väldigt skonsam man snärtar bara till och döden inträffar på nån millisekund... kostar väl nån håv ibland men det är förbrukningsvara och kostar ca 15kr
#29 - 7 juni 2007 21:13
Får man veta vad det är för fiskar?
#30 - 10 juni 2007 08:35
Amaro skrev:

KOKA FISK??????? nej nu blir jag riktigt ledsen:(
det är fölständigt idiotiskt lika dumt som att spola i toan eller frysa in dem
eller käka upp dom, Om trådskaparen gör detta får du skämmas ordenerligt

Lista på bra metoder

Slunga den hårt i golvet (om den är liten)
Klippa/skära av huvudet
Lägga den på skärbrädan och slå hårt med en hammare

Lista över dåliga

Kokning
Frysning
stoppa in fingret i munnen och bryta nacken
Spola i toan
Käka Firren

Riktigt Låg Kommentar[V]
#31 - 10 juni 2007 08:43
KOKA FISK??????? nej nu blir jag riktigt ledsen:(

det är fölständigt idiotiskt lika dumt som att spola i toan eller frysa in dem

eller käka upp dom, Om trådskaparen gör detta får du skämmas ordenerligt

Lista på bra metoder

Slunga den hårt i golvet (om den är liten)

Klippa/skära av huvudet

Lägga den på skärbrädan och slå hårt med en hammare

Lista över dåliga

Kokning

Frysning

stoppa in fingret i munnen och bryta nacken

Spola i toan

Käka Firren

Riktigt Låg Kommentar[V]

Det ær væl inget fel med at bryta nacken på den?
Och inte heller att æta upp den, då gør den ju nån nytta;)
Bilagor:
#32 - 10 juni 2007 08:51
På större fiskar kan den metoden var för plågsam
#33 - 10 juni 2007 08:56
På större fiskar kan den metoden var för plågsam

Okej. Varfør?
jag brukar annars anvænda den metoden nær jag fiskar aborre. Men om det ær fel måste jag sluta med det.
#34 - 10 juni 2007 16:12
oönskade fiskar

Fisken jag har fått på halsen är en Clarias-mal. Han eller hon är nu 25 cm lång och har inga kompisar för de är uppätna.....
Jag tänker inte avliva den. Har jag köpt den så får jag ta hand om den. Man kan inte slå ihjäl saker till höger och vänster bara för att det passar en. Har hört att den kan bli väldigt gammal, så jag får väl ta med den till ålderdomshemmet om 30 år. Men den hade haft det bättre hos någon entusiast som gillar annorlunda fiskar. Hittar jag ingen som kan ge den ett bra hem så får jag väl börja inreda badkaret åt den!:p
#35 - 10 juni 2007 16:35
Det första man gör om man har en fisk man vill bli av med är...

1. Funderar över varför man skaffade fisken överhuvudtaget.
2. Försöker få tag på nån som vill adoptera den.
3. Avlivar den på skonsammaste sätt möjligt...skallkross för småfisk, halshuggning för stor fisk.
#36 - 10 juni 2007 17:09
Kjaer skrev:
Det ær væl inget fel med at bryta nacken på den?

Och inte heller att æta upp den, då gør den ju nån nytta;)

Brukar också bryta nacken när jag fiskar abbore då dem snabbt dör.
#37 - 10 juni 2007 20:08
Millikan skrev:
Fisken jag har fått på halsen är en Clarias-mal. Han eller hon är nu 25 cm lång och har inga kompisar för de är uppätna.....

Jag tänker inte avliva den. Har jag köpt den så får jag ta hand om den. Man kan inte slå ihjäl saker till höger och vänster bara för att det passar en. Har hört att den kan bli väldigt gammal, så jag får väl ta med den till ålderdomshemmet om 30 år. Men den hade haft det bättre hos någon entusiast som gillar annorlunda fiskar. Hittar jag ingen som kan ge den ett bra hem så får jag väl börja inreda badkaret åt den!:p

på 17: Mix fisk frågor finns en tråd som heter anorlunda fiskar, där finns det akvarister som gillar den typen av fiskar :D
du kan ju alltid fråga om det är någon som vill ha den ;)
#38 - 16 juni 2007 17:23
Jag tror igentligen att kokning funkar bra på riktigt små fiskar. Har begagnat metoden på guppy när man ska gallra i beståndet. Vad är alternativet, det är knappst någon som är intreserrad av mitt blandade bestånd av ständigt ynglande guppy. Iallfall när man inte har rovfiskar. Men jämmfört med att bli tagen av en gäddhalvnäbb så är nog kokning rätt skonsamt.
Större fiskar klipper jag huvudet av. Jag ser dock inte metoden som praktisk när man ska avliva 50 guppy avsävärt fler om man räknar med alla yngel...
Guppy hinner inte ens röra sig om man sänker ner dem i stormkokande vatten. Det går minst lika fort som närm man klipper nacken. Däremot är det nog tveksamt på stor fisk.

Annons