Vanlig Papegojblad tycker jag är riktigt fin om man får fart på den, vilket kan ta ett tag hos mig. Har den bara fått rikligt med rötter brukar den bli fin, men det kan som sagt ta ett tag. Vill ha massor med ljus så man får nypa ett blad ibland så den inte skuggar sig själv. Har funkat bra ihop med EC hos mig.
Ludwigia repens rubin har jag nyligen planterat 2 st som jag försöker få ordning på, ser bra ut så långt. Jobbarkompisen har Ludwigia sp. som är hur fin som helst, väntar på att han skall komma med ett par toppskott som jag kan prova.
Kul att du gillar Papegojblad. Jag gillar verkligen att du även delar med dig hur man ska tänka kring växten när det gäller skötsel och växtsätt. Ibland kommer man ju på små tips som lyfter plantan.
Vet att jag fick en kick när jag förstod hur tuff man kan vara mot en vanlig Svärdsplanta när det gäller beskärning och att den bara blev vackrare och vackrare av gallringen. Min Svärdsplanta är på väg att blomma. Kul tycker jag eftersom det aldrig hänt förr.
Men åter till Papegojblad och beskärning. Tycker det är kul att pyssla med ansning för att lyfta fram undre växtskikt etc. Håller på och spånar vad som ska tas bort och vilken plats som är tillräckligt ljus.
Jag har ju många finbladiga växter som gör att hela akvariet blir mörkare även om de bara sitter på ena sidan. Ju mer blad, ju mindre reflexer för ljuset och då blir det ju ganska dunkelt till slut. Äsch nu babblar jag runt lite väl tror jag ;)