Önskar snabb hjälp- algätare köpes imorgon bitti

#1 - 30 augusti 2004 21:06
Hej!
Ska åka i väg i morgon och köpa någon typ av algätare. Vilken rekommenderar ni och hur många till ett 350 liters hörnakvarium.
Vill ha en dagaktiv och livlig sort om det finns några sådana.
#2 - 30 augusti 2004 21:08
Rekomenderar helt kvart siamensis, mycket trevlig och nyfiken fisk som är kul att titta på när den putsar akvariet.
Skulle rekomendera ett stim på 6 stycken :)
#3 - 30 augusti 2004 21:08
En otto... gulliga och snälla
#4 - 30 augusti 2004 21:12
Är också förtjust i siamensisar.
zoomi: ottosar är också stimfiskar...
#5 - 30 augusti 2004 22:24
Flying fox siamensis är bra eftersom den tar alger på blad o toffsalger bra. Ett måste i ett akvarium med mycket växter. Ancistrus "skäggmal" är en liten trevlig mal som är oerhört effektiv för sin storlek. Den tillsammans med siamensis håller akvariet rent på alla områden. Själv har jag albinoformen an ancistrus som är väldigt vacker o gul i färgen.

Skulle föreslå två ancistrus o tre siamensis att börja med. Siamensisen blir stora. Det är vad jag har i mitt 220 l och jag har inte sett en alg på flera år, så de är lite för effektiva.
Ett gäng på 4 otocinclus kan vara trevligt mest för att de är så söta.
#6 - 30 augusti 2004 22:33
En sak bara... Flying Fox och siamensis är inte samma sak.
#7 - 30 augusti 2004 23:42
Siamensis blir stora. Mina börjar närma sig 15 cm. De är även stimfisk, så de SKALL hållas minst 6 st i stim. Så ett akvarium på 350 är strax över gränsen för att ge Siamensis vad de bör ha i utrymme. De tar själva 90 liter i utrymme (enligt 1 liter per VUXEN fisklängd i cm).
Annars är Anamoräkor underbara djur. De är klart de bästa algätande djuret du kan hålla. Håller även rent på matrester osv. De är tom bättre än Siamensisk algätare, vilket inte säger lite det!
#8 - 31 augusti 2004 05:10
Problemet med amanoräkor är att de inte blir så stora och ser så goda ut. :) Tror inte man ska ha dem med ciklider t.ex.
Min enda siamensis som jag har kvar städar inte alls den äter bara malfoder och ser ut som en korv.
#9 - 31 augusti 2004 05:18
Tack snälla ni för de snabba svaren. Ska se vad de har hemma på affären. Flying fox ser rätt kul ut. Det blir svårt att välja
#10 - 31 augusti 2004 05:43
Inte flying fox, det är siamesisk algätare du ska ha..
#11 - 31 augusti 2004 05:44
metallpansarmalar simmar rundor längs botten oavbrutet o e alldrig stilla sedan kanske någon sort av ancistrus om du vill ha med sugkopp med jag har 4 st malar till ett 60 så du får bestämma själv metallepansarmalar är ganska coola i stimm..
#12 - 31 augusti 2004 07:48
Ursch nej! jag hoppas inte du kommer hem med flying fox då denna blir väldigt agressiv när den blir över 10cm (och det går rätt fort...)
#13 - 31 augusti 2004 08:11
Metallpansarmalar... eller alla Pansarmalar, äter foderrester från botten... de äter inte alger...

Ancistrus är bra på alger och är ingen stimfisk, så du behöver bara en... men två stycken (av olika kön) gör att du kan få en hel kolloni :-)
#14 - 31 augusti 2004 09:20
Nån som har erfarenhet av den algätande tetran Apareiodon (Parodon) affinis? Såg att Akvarieleasing haft den hemma.
mvh Daniel
#15 - 31 augusti 2004 09:29
Morellen här på Zoopet har sådana och hon verkar vara väldigt nöjd med dem... Apareiodon (Parodon) affinis allså!
#16 - 31 augusti 2004 18:18
Har nu varit och köpt fiskar och utbudet var väl inte det bästa. Det blev i alla fall 3 metallpansarmalar och ångrar redan att jag inte köpt två till så de hade blivit fem. De är ju såå söta.
Köpte också något som hette Super-algätare. De sa hon är bra och aktiva. Vet ni vad det är för någon fisk, hittar inte den på de här sidorna. Den finns tydligen även i gult och svart. Mina är silver/grå/svart nånting....
#17 - 31 augusti 2004 18:31
Firres... jag misstänker att du köpt en Kinesisk algätare... de är bra på alger tills de blir ca en dm... sedan ändrar de kosten till att börja käka fisk i stället.... Kanske lite krasst förklarat... men de blir jättegriniga och ganska stora...
Vad gäller pansarmalarna så äter de som sagt inte alger och de bör vara minst 6 st, gärna 10, för att trivas... det är en stimfisk...
#18 - 31 augusti 2004 19:30
Ingen som vet vad Super-algätare är??
#19 - 31 augusti 2004 19:35
Jo, jag tror mig veta att det är en Kinesisk algätare...http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=276 som jag skrev i mitt tidigare inlägg...
#20 - 1 september 2004 07:37
Menade inte att vara tjatig Tant Nancy men ditt tidigare inlägg syntes inte då jag skickade mitt.
Jag måste säga att jag tycker det är jättetråkigt att man inte kan lita på vad personalen säger. Hon sa att den inte blir nå mycket större och och att den är så snäll och fredlig.
Metallpansarmal tyckte hon är ett måste i alla akvarium eftersom den städar och äter matrester.
Hon rekommenderade mig att köpa bara två utav metallpansarmalen men jag tog tre i alla fall och har nu ringt och bett svägerskan ta tre eller fyra till när hon kommer till helgen.
hann tyvärr inte läsa alla svaren på morgonen eftersom jag måste åka rätt tidigt när jag ska iväg och köpa fisk, bor mitt ute i ödemarken. :-)
Måste (tyvärr) ge dig rätt tant Nancy, precis så ser mina nya fiskar ut. Ser att det står att de kan bli 28 cm. Hon ca att de inte blir mer än 8. Lite skillnad!!
#21 - 1 september 2004 07:53
Det är så tråkigt när det blir så här Firres... men det är inte helt ovanligt om man säger... Jag tycker att du ska ringa upp affären i dag och tala om för dem vad de säljer... sedan är det faktiskt lag på att dom ska ha angivit maxstorlek på fiskarna... De som sköter det där, brukar faktiskt ha en lapp på akvariet där det står.
Kräv att du ska få lämna tillbaka fisken nästa gång du kommer in... dessutom skulle jag kräva att få ett gäng pansarmalar som kompensation för allt strul dom ställt till....
Vad gäller pansarmalarna så är det underbara fiskar och du kommer säkert att älska dem... helt klart är att de gör sig bäst när de börjar närma sig 10 i antal. Det du får tänka på när det gäller pansarmalarna, är att de inte tål salt i vattnet....
#22 - 1 september 2004 09:33
Ok, bra att veta att de inte tål salt. Ska ringa henne men hon är mycket svår att ha att göra med. Ingen trevlig prick men annars ser de ut att ha rent & fräscht i butiken.
#23 - 1 september 2004 10:24
Läs på här innan du ringer: http://www.zoopet.com/akvarium/artikel_visa_index.asp?KAPITEL=Lagar+och+Regler
Hon ska nämligen ha gått utbildningen, annars får hon inte bedriva handel med djur... och har hon gått utbildningen så VET hon allt om informationsplikten... eftersom det är en av sakerna man får lära sig....
Tjafsar hon, så är det bara att hota med att skicka dit miljö och hälsa på en liten inspektion :-)

Annons