Ondsinnade Rödzebror

#1 - 29 mars 2008 15:38
Hejsan!

Jag behöver tips på vad jag ska göra åt mina rödzebror som jagar runt på de andra fiskarna nästan konstant hela dagarna OCH nätterna! De två hanarna tycker bäst om att jaga runt på de lite mindre honorna men även mina Ahlis. De brottas med varandra i bland också, hanarna alltså. Ibland hittar jag en hona till rödzebrorna helt inklämd bakom pumpen, och en hanne attackerar henne oavbrutet i flera minuter. Undrar om inte någon kommer dö av stress snart!

Hjäääälp :confused:
JeBoro
#2 - 29 mars 2008 15:47
Hur stort är ditt akvarium, Hur mycket sten har du i mm?
#3 - 29 mars 2008 16:14
Det är 220l och jag har tre större stenklumpar där i. Nu väckte du några tankar i mitt huvud, jag har gett dom på tok för lite gömställen va? =O
#4 - 29 mars 2008 16:28
Bjoz skrev:
Det är 220l och jag har tre större stenklumpar där i. Nu väckte du några tankar i mitt huvud, jag har gett dom på tok för lite gömställen va? =O

Om du "bara" har tre stora stenklumpar är det sannolikt problemet.. Bygg lite fler grottor av mindre stenar så tror jag du löser problemen.
#5 - 29 mars 2008 16:39
Mina rödzebror var precis lika jobbiga mot de andra fiskarna och mot varandra som du beskriver, fastän jag hade en hel del grottor.

Verkar som om rödzebror behöver mer plats, större akvarie än vad man tror.

Hoppas det löser sig.
#6 - 29 mars 2008 21:16
Vad har du för temperatur? 24-25 °C räcker plus att du håller ner aggressiviteten, mätt fisk slåss mindre också. Då menar jag inte mätt med måttband utan att den fått ordentligt med mat.
#7 - 29 mars 2008 21:22
220 är i minsta laget för en så stor & elak fisk som rödzebra. Har du riktig otur har du dessutom en hyperdominant hane, och då är det nog kört.
#8 - 30 mars 2008 11:58
Haha oh shit vilka svar. Sammanfattningsvis nudå:

På gränsen till för litet akvarium.
För lite gömställen.
26-27 grader (ska jag försöka sänka tempen? o.O)
Hyperdominant hane.

= Kört nu får vi väl se vad som händer, eller så gör jag mig av med den elake jäkeln. =(
#9 - 30 mars 2008 13:44
2 grader kan kan göra underverk vad det gäller aggressivitet. Så lycka till
#10 - 30 mars 2008 15:03
endymion skrev:
2 grader kan kan göra underverk vad det gäller aggressivitet. Så lycka till

Det ska jag prova, tack!

För övrigt höll den på att ha ihjäl den andra hanen idag så nu isolerade jag brottslingen till en egen balja. Har hellre kvar de snälla fiskarna än att låta den där ta dö på en efter en. Ska dock ge den en chans till med sänkt vattentemp!:D
#11 - 30 mars 2008 19:16
Du kan även präva att ändra om lite i akvariet så han inte känner igen sig när han kommer ner igen. Försvinner hans revis blir det förhoppningsvis lite lugnare för de andra. :)
#12 - 1 april 2008 14:30
tulle89 skrev:
Du kan även präva att ändra om lite i akvariet så han inte känner igen sig när han kommer ner igen. Försvinner hans revis blir det förhoppningsvis lite lugnare för de andra. :)

Hmm, det bränns lite nu när du säger så. Saken är den att, jag gjorde nyligen om i akvariet. Ny botten, korallsand, och så tog jag bort några av de gamla fula stenarna. Så det är just var jag har gjort :confused:

Edit: Nu är den ena hanen död. Båda honorna trycker i varsitt hörn av akvariet och hannen verkar jättenöjd och är inte på någon av de andra fiskarna. Men så fort honorna rör på sig, är han där igen. Temperaturen har sjunkit någon grad med. Vad jag inte har gjort än är lagt till mer sten, har inte haft tid att skaffa några.
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 1 april 2008 14:33
Hur många fiskar har du i akvariet förutom röd zebrorna?
#14 - 1 april 2008 20:17
Hur många fiskar har du i akvariet förutom röd zebrorna?

3 Frontosa, 5 Ahli, 2st praktbotia och en mal. Tillsammans med zebrorna blir det 15 fiskar.
#15 - 1 april 2008 20:22
För litet kar.. För lite konkurrens till hotshot... och för lite gömställen..

Det är nästan det enda misstag man kan göra med dessa elakingar är ju att ge den dominanta för mycket makt, för stort revir... Man ska ha så mycket fisk att han får fullt upp med att hålla en liten, ynka plätt och inte hinner engagera sig så mycket i en fisk åt gången...

Ha ha... Ta min Kakaduahanne.. Det var så mycket påflugen guppy efter matning i mitt kar att till sist stod han bara med näsan mot sanden och blåste upp sig.. Det var ingen idé att göra utfall ens... de var där igen innan han hann tillbaka.. :D :D
#16 - 1 april 2008 21:14
Katharina skrev:
För litet kar.. För lite konkurrens till hotshot... och för lite gömställen..

Det är nästan det enda misstag man kan göra med dessa elakingar är ju att ge den dominanta för mycket makt, för stort revir... Man ska ha så mycket fisk att han får fullt upp med att hålla en liten, ynka plätt och inte hinner engagera sig så mycket i en fisk åt gången...

Ha ha... Ta min Kakaduahanne.. Det var så mycket påflugen guppy efter matning i mitt kar att till sist stod han bara med näsan mot sanden och blåste upp sig.. Det var ingen idé att göra utfall ens... de var där igen innan han hann tillbaka.. :D :D

Menar du verkligen det!! Hade aldrig tänkt tanken att ett "överbefolkat" kar skulle kunna lösa problemet! Är det fler här som anser att detta kan vara rätt sätt? Om jag får mer samtycke blir det till att köpa mera fisk:):)
#17 - 1 april 2008 21:33
Att överbefolka är nog inte så bra, dels för att det hindrar fiskarna att utöva sina naturliga beteenden, och för att vattenkvalitéten kan bli lidande. Däremot kan du skaffa fler rödzebrahonor, så att hanarnas aggressivitet fördelas på fler individer, eller så gör du dig av med rödzebrorna, och skaffar lite lugnare fiskar.

Om en fisk är överaggressiv, och nästan har ihjäl de andra fiskarna (om man nu inte har väldigt livliga och revirhävdande fiskar med ömtåliga fiskar), så är det nog nå´t som är fel.
#18 - 1 april 2008 21:40
Bjoz skrev:
Menar du verkligen det!! Hade aldrig tänkt tanken att ett "överbefolkat" kar skulle kunna lösa problemet! Är det fler här som anser att detta kan vara rätt sätt? Om jag får mer samtycke blir det till att köpa mera fisk:):)

När jag köpte malawiciklider första gången av Tomas på Alba Zoo på söder i Stockholm för en massa år sedan så sa han till mig att det enda felet man kan göra i princip när man kör malawis är att köpa för få så att någon får för stor makt.

Sedan är det en fisk som är stor, äter mycket, skiter mycket och behöver regält ös på ytterfiltret och regäla vattenbyten. Jag hade 500 L och skulle själv aldrig köpa malawis till ett 250 L kar.. Men det var knökfullt med fisk, alla förökade sig och mådde bra, förutom Delfinerna för de var för snälla och kunde inte föröka sig utan dog ut redan första generationen.
Mitt x har kvar ättlingar till mina malawis än idag.. :D

Men så gjorde jag iaf.. Jag tror att det är svårt nu, när han redan är så stor och dominant.. Jag tror att du ska byta in honom och köpa flera små istället.. [:-174]
JeBoro
#19 - 2 april 2008 04:49
Jag håller med Katharina, ju mer fisk ju bättre är det. Det är inte värt för dom att slåss för ett stort revir för det är fisk överallt. Och deras naturliga beteenden tycker inte jag hämmas för dom förökar sig iaf och det måste ju vara tecken på att dom trivs.
#20 - 2 april 2008 05:19
De lever ju så i vildhet.. Trångt och hetsigt.. Som sitt afrikanska folk... Inte isolerat och tamt som vi... :D

Men återigen. Jag tror inte att du kan fixa den firren du har nu. Då måste de hitta lika stora andra biffar och det blir svårt. Bättre att byta in honom om det går och börja om.. Gärna med ett större kar... [:-174]
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 2 april 2008 07:57
Bjoz skrev:

Absolut, ju fler fisk desto mindre möjlighet att hålla revir. Därför funkar det t.ex. ofta mycket bättre med många hanar än med 2 hanar.
Däremot så ställer ju självklart många fiskar större krav på skötseln (filtrering, vattenbyten etc)
#22 - 2 april 2008 08:11
I sambons malawikar (375 liter) är det otroligt lugnt och harmoniskt. Däri går 15 rödzebror (varav minst 4 hanar) blandat med socolofi och golden. Alla har egna grottor (mycket sten). Det är mycket fisk i karet, men verkar väldigt balanserat fiskarna sinsemellan.
#23 - 2 april 2008 09:19
Bjoz skrev:
Hade aldrig tänkt tanken att ett "överbefolkat" kar skulle kunna lösa problemet!

Ja, att knäcka hanarnas möjlighet att hålla revir genom att överbefolka är hela anledningen till att man brukar ha så mycket fisk i malawikar. Jag har ändå svårt att ge det som ett råd när karet är så pass litet (och flera av dina andra fiskar hör inte hemma i ett kar bräddfyllt med aggressiva mbuna, framförallt inte botiorna och frontosorna... och de blir dessutom för stora för ditt kar).
Kjell Fohrman
Administrator
#24 - 2 april 2008 09:27
Azur skrev:
Ja, att knäcka hanarnas möjlighet att hålla revir genom att överbefolka är hela anledningen till att man brukar ha så mycket fisk i malawikar. Jag har ändå svårt att ge det som ett råd när karet är så pass litet (och flera av dina andra fiskar hör inte hemma i ett kar bräddfyllt med aggressiva mbuna, framförallt inte botiorna och frontosorna... och de blir dessutom för stora för ditt kar).

Ditt akvarium innehåller redan tillräckligt med fisk - så istället ut med frontosorna och botiorna eftersom dom inte hör hemma där och in med fler malawi.
Håll dig gärna till de 2 malawiarter som du har och ha fler av dom istället.
#25 - 2 april 2008 11:34
För mycket fisk vet jag inte, men fel fisk, Ahli är ju "trevliga" fiskar, men klart vanskligt att ha dom i ett så litet akvarium särskilt tillsammans med mbunas, ahlihonor blir ju lätt knäckta av hanen/arna redan som det är. Omöjligt säjer jag inte, men det är inte direkt upplagt för långvarig framgång.

Frontosorna blir för stora för den byttan, (om de inte dör innan) dessutom är de för mesiga, de riskarar att åka på stryk eller vara konstant hunsade av mbunas.

Framgångsredcept vad gäller malawis; Så få arter som möjligt, så olika varandra som möjligt förutom vad gäller aggression, där ska de vara så lika varandra som möjligt. Och massor av dom, till exempel minst 1 medelstor mbuna som till exempel rödsebra per 15 liter, eventuella malar och botior räknas inte. Filtrering och vattenbyten måste naturligtvis anpassas därefter.
#26 - 2 april 2008 11:42
Erik... skrev:

Framgångsredcept vad gäller malawis; Så få arter som möjligt, så olika varandra som möjligt förutom vad gäller aggression, där ska de vara så lika varandra som möjligt. Och massor av dom, till exempel minst 1 medelstor mbuna som till exempel rödsebra per 15 liter, eventuella malar och botior räknas inte. Filtrering och vattenbyten måste naturligtvis anpassas därefter.

Jag tycker inte att det spelar någon roll om man väljer olika arter, det reglerar sig ju efter vilka som kan hävda sig/trivs och föröka sig... Däremot håller jag med om att det är bäst att försöka hålla samma aggressionsgrad som jag beskrev med de snälla Delfinerna som dog ut redan första generationen...

Jag tycker absolut att man ska ha ett större kar också, som Azur och Kjell... Då får man lite att laborera på.. Man kan ju inte peta in en bra balans med dessa jättar på för liten yta... Svårt att bygga upp en balans i det här lilla, bortkastade pengar, det blir billigare att köpa större kar.. :D Bra argument?! :rolleyes:[:-174]
#27 - 2 april 2008 12:03
Katharina skrev:
Jag tycker inte att det spelar någon roll om man väljer olika arter, det reglerar sig ju efter vilka som kan hävda sig/trivs och föröka sig... Däremot håller jag med om att det är bäst att försöka hålla samma aggressionsgrad som jag beskrev med de snälla Delfinerna som dog ut redan första generationen...

Jag tycker absolut att man ska ha ett större kar också, som Azur och Kjell... Då får man lite att laborera på.. Man kan ju inte peta in en bra balans med dessa jättar på för liten yta... Svårt att bygga upp en balans i det här lilla, bortkastade pengar, det blir billigare att köpa större kar.. :D Bra argument?! :rolleyes:[:-174]

Fler och större akvarier är alltid det bästa, men det tycker jag är så självklart att jag inte ens skriver det. :)

Jag har sett och haft många malawiburkar i nämda storleksklass som funkat alldeles försträffligt så länge man hållt sig till de små "reglerna" jag nämde, och naturligtvis inte gjort något korkat. Att idka någon form av "artificiell naturlig selektion" genom att välja arter på måfå och sedan se vilka som överlever/förökar sig är inte riktigt det mest optimala enligt mitt sätt att se det.
#28 - 2 april 2008 12:24
Erik... skrev:
Fler och större akvarier är alltid det bästa, men det tycker jag är så självklart att jag inte ens skriver det. :)

Jag har sett och haft många malawiburkar i nämda storleksklass som funkat alldeles försträffligt så länge man hållt sig till de små "reglerna" jag nämde, och naturligtvis inte gjort något korkat. Att idka någon form av "artificiell naturlig selektion" genom att välja arter på måfå och sedan se vilka som överlever/förökar sig är inte riktigt det mest optimala enligt mitt sätt att se det.

Även om de inte förökar sig så kan man ju tycka att de är fina att titta på under deras egen livstid...
Men det är ju synd om de blir ihjälmobbade så jag tycker också att man ska försöka titta på hur ilskna av sig de är... ;)

Storleken på karet var inte menat till dig utan till trådskaparen.. [:-174]
#29 - 2 april 2008 17:42
Kul att det blivit lite diskussion här! Tackar för alla kloka svar.

Jo, större akvarium skulle jag gärna skaffa men som gymnasieelev har jag inte råd med det just nu. Dessutom nämnde ingen akvariehandlare något om att 220l var för litet, för någon av de arter jag har. Jäklar vad sälja-tokiga dom är, till och med så att de struntar i att informera om grundkrav!

Jag erkänner att min brist som akvarist har alltid varit att jag råkar slänga ihop en påse gott och blandat i karet:D.....:(
Det här är helt enkelt något jag får bättra mig på! Och för att något positivt ska sägas i den här tråden så kan jag tala om att hanen har lugnat sig en aning. Verkar som att en liten temperaturskillnad gjorde sitt. Får se om det varar länge eller om han börjar gå berserk snart igen[:(!]

Cheers!
Björn
Kjell Fohrman
Administrator
#30 - 2 april 2008 18:15
Bjoz skrev:
Jo, större akvarium skulle jag gärna skaffa men som gymnasieelev har jag inte råd med det just nu. Dessutom nämnde ingen akvariehandlare något om att 220l var för litet, för någon av de arter jag har. Jäklar vad sälja-tokiga dom är, till och med så att de struntar i att informera om grundkrav!

Cheers!

Björn

Men för just röd zebra och många andra malawi så räcker 220 liter. Jag har själv hållit och odlat röd zebror i 220 liter utan några som helst problem
#31 - 2 april 2008 18:45
Jag har också haft rödzebra i 222liter, och det gick hur bra som helst. Hade rödzebra och edwardi afra. så karet är inte för litet för rödzebrorna. däremot för frontosan (och praktbotiorna)
#32 - 2 april 2008 19:34
Men för just röd zebra och många andra malawi så räcker 220 liter. Jag har själv hållit och odlat röd zebror i 220 liter utan några som helst problem

:D
Jaaa.. Men håll med om att det är lättare att skapa en balanserad fisksoppa av dessa firrar om man har ett större kar... Jag har inte stoppat malawis i karet av den anledningen... på Akvarielagret i Bromma sa de till min sambo när han hade spanat in zebrorna att de behöver 350 L för att må bra...

Visst kan man ha tur och skicklighet att få det att fungera men det är inte optimalt, det kan ni inte anse??! Tänker jag iaf.. [:-174]
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 2 april 2008 19:40
Katharina skrev:

Jaaa.. Men håll med om att det är lättare att skapa en balanserad fisksoppa av dessa firrar om man har ett större kar... Jag har inte stoppat malawis i karet av den anledningen... på Akvarielagret i Bromma sa de till min sambo när han hade spanat in zebrorna att de behöver 350 L för att må bra...

Visst kan man ha tur och skicklighet att få det att fungera men det är inte optimalt, det kan ni inte anse??! Tänker jag iaf.. [:-174]

Det är alltid bättre med större - det är därför som jag inte har några fiskar i mitt 3.000 liters akvarium som blir större än 12 cm;)

Bra mycket viktigare än literinnehållet är faktiskt längden på akvariet. Under 110 cm är definitivt inte lämpligt för röd zebror, gärna åtminstone 125 cm
#34 - 2 april 2008 20:23
Men för just röd zebra och många andra malawi så räcker 220 liter.

Då kanske du borde uppdatera databladet här på zoopet då...

Men personligen tycker jag det är väl litet. Inte omöjligt litet, men svårt att få till balans i.
#35 - 2 april 2008 20:39
Jodå visst fungerar det men det beror helt på hur fisken är som person(eller säger man som fisk? ;) )
Får man tag på en riktigt revirhävdande hane kan det sluta riktigt illa, men det gäller mer än röd zebran...
#36 - 2 april 2008 20:46

Bra mycket viktigare än literinnehållet är faktiskt längden på akvariet. Under 110 cm är definitivt inte lämpligt för röd zebror, gärna åtminstone 125 cm

Ja, du kan nog också klara dig med att bo i garderoben.. Du kanske rent av kan reproducera dig.. lr ja, inte du kanske men frugan din... :D :D

Nej, jag retas bara.. [:I] I princip tycker vi ju lika..[:-174]
#37 - 3 april 2008 18:11
hej! håller med Katarina Malawi ska man ha många av!!
#38 - 9 april 2008 19:10
Tänkte bara hålla er uppdaterade om att min crazy Zebrahanne har lugnat sig så markant nu :) Småretas väl lite med de två honorna som är kvar, men det är väl Rödzebrornas natur.

Så antingen beror det på att jag sänkt vattentemperaturen lite gran eller så har han blivit nöjd nu när den andra är död :P

Annons