Ursprungligen skickat av Kramfors
På 1:maj demonstrerade jag mot barnarbete, men vem bryr sig, barnarbete gör tex kläder billigare, det är många som gör som strutsen gömmer huvet i sanden och vill inte veta hur barn har det ute i värden.
Jag vet att jag välkomnade dej tillbaka till forumet men det betyder inte att jag delar dina politiska åsikter som du då och då framför i forumet. Allt barnarbete i s k u-länder är knappast av ondo liksom det barnarbete som faktiskt utförs i Sverige. Ibland tror vissa att vi stora duktiga präktiga svenskar vet alltid vad som är bäst för resten (99.3% av världen) eller gör vi det???
T ex varför har vi egentligen sommarlov - för att barnen skall kunna njuta av sommaren - glöm det... Det infördes för att barnen skulle vara hemma på gården och delta i slåttern och andra viktiga sommaraktiviteter på landsbygden... Ett exempel på vad vi nu kallar barnarbete när de nu utförs i andra fattiga länder...
Efter att ha besökt Filippinerna några gånger och träffat t ex barn som parkeringsvakter... Men det fanns ju även i Bälinge (Ulva kvarn) - men där tog någon idrottsförening deras pengar - och då är det ju inte barnarbete för det har vi ju inte i Sverige - utan bara ideellt arbete eller hur... Bingolotto och sockförsäljning med mera är bara en dålig dröm???
Jag försöker hitta något annat bra exempel men finner faktiskt att det jag sett skulle kunna kallas ideellt arbete eller sommararbete i Sverige. Men givetvis är barnen oftare yngre än i Sverige.
Jag vet att det finns fullständigt orimliga och vedervärdiga förhållanden som man bör göra allting för att stoppa men jag tycker också att mycket av den socialdemokratiska politiken i Sverige (obs i Sverige) går ut på att förhindra att mindre utvecklade länder än Sverige drar fördel av sin ekonomiska situation och på så sätt närmar sej oss svenskar i välfärd.
PS Vad gäller att kläderna blir billigare så beror det nog mera på var de produceras i världen och med vilka löner och under vilket skattetryck... Men skall vi verkligen bojkotta de kläder som produceras i fattigare länder??? Det betyder ju att vi motarbetar deras ekonomiska tillväxt eller hur. Och tro mej - dessa länder behöver god ekonomisk tillväxt för att nå högre välfärd. Ett ex min digitalkamera (Pentax optio 330) är visserligen "made in japan" men väl sammansatt i Cebu, Filippinerna vilket bidrar till den ekonomiska tillväxten därstädes.