Wow! Med prisuträkning och allt. Vilken service! "Grinden" har jag tänkt mig exakt så. Fortfarande inte helt övertygad om pumpen dock men jag får helt enkelt bygga dem separat.
Pumpen är oftast det svåra problemet med den här typen av filter eftersom det inte är en standard lösning! Jag gillar att ha pump och förfilter vid ytan. Dels för att det blir lätt at komma åt (jag är lat), dels för att jag inbillar mig att man på det viset får lite mer syre till bakterierna. Jag håller på med lite olika modeller men vill testa innan jag rekommenderar det. Bland annat tittar jag på en typ av brädd avlopp.
Jag skall också testa utan förfilter! Men ofta vill man ha yngel och räksäkert. Sedan har man problemet med för mycket mulm som ökar belastningen. Vi får se hur det går med det.
Vad du skriver om flödesförluster i krökar och böjar är intressant. Jag inbillar mig nämligen att det är önskvärt att filterkammaren står direkt an mot grinden och inser att det då riskerar bli en ganska obekväm vinkel mellan antingen utflödet och grinden eller inflödet och förfiltret. Dessutom brukar ju förfilter ha en tendens att sätta igen så man kanske ska överdimensionera något trots allt?
Om man skall köra stora flöden måste man kompensera med grövre rör. Detta gäller framför allt 90 vinklar. Men jag föredrar att jobba med 90 gradare då det för att det skall bli mer kompakt. Det blir lite ge och ta här.
Men med en pump på runt 600 l/tim är förlusterna ganska minimala även i en 12 mm grind även med en massa vinklar.
Det är som du säger mest kritiskt på sug sidan där orkar pumpen knappt någonting om man jämför med tryck sidan.
Även med den bästa av pumpar måste man ibland göra rent impellern. Då brukar sanden ramla ned och i värsta fall åka in i rören.
Jag gillar ett litet förfilter då tvingas man göra rent ofta!
Den lilla Eheim-pumpen är ju dessutom reglerbar men sitter den längst ned i kammaren blir det svårt. Hade varit fint med en fjärr-reglerad pump där :-)
Idealet vore en in-line pump med linjärt in och utlopp, typ kanalfläkt! Min erfarenhet är att man inte pillar för mycket med regleringen. Det brukar bli max tillslut.
BTN är inte för mig. Hade snarare tänkt klä filterröret i ett fint nät och klä in det i mossa och/eller ormbunkar. Dessutom brukar det inte vara så svårt att hitta växter som sträcker ut och täcker tekniken.
Det var därför jag ritade som jag gjorde. Då kan du täcka för med en sten, rot eller som du säger växter.