Omvänt bottenfilter kopplat till ytterfilter

#1 - 7 december 2010 17:57
Hej!

Jag behöver hjälp med hur jag ska få till ett omvänt bottenfilter kopplat till mitt ytterfilter.

Jag fattar att filtret ska kopplas på "bottenfiltret" och vattnet passera bottengruset uppåt. Finns det bottenfilter att köpa som är gjorda för att köra baklänges? Eller är det vp-rör och kopplingar som gäller?

Hur vet jag vad lagom vattengenomströmning är?

Jag kommer enbart att ha flytväxter plus nån ev mossa i detta kar. Kommer i övrigt bestå av korallkross och sten nån rot.

Vidare kommer jag ha ett rätt varmt kar och kanske vill syresätta vattnet med nåt mer kanske en syresten? Vill helst undvika så mycket fart på vattnet då jag har nån sjysst flytväxt som trivs bäst i lugnt vatten.

Skulle bli väldigt glad om nån kan förklara ge råd angående omvänt bottenfilter via ytterfilter?
#2 - 8 december 2010 17:03
Finns det ingen med erfarenhet av detta?
#3 - 8 december 2010 17:35
Bara att köra traditionellt, men man är inte helt tappad bakom en vagn:p....
Vad är det för ytterfilter du ska använda dig av?
Använd dig av VP-rör och skarvmuffarna i olika storlekar, så ska du nog kunna närma dig den dimensionen som insugsröret har till filtret.
Vad jag hört av de som testat detta funkar vanliga bottenfilter från Åleds bra, och jag skulle nog ha så många plattor det får plats i karet:).

Är det till Sulawesiräkorna du ska ha detta, och varför isf:)?
#4 - 8 december 2010 18:18
Broddan skrev:
Hej!

Jag behöver hjälp med hur jag ska få till ett omvänt bottenfilter kopplat till mitt ytterfilter.

Jag fattar att filtret ska kopplas på "bottenfiltret" och vattnet passera bottengruset uppåt. Finns det bottenfilter att köpa som är gjorda för att köra baklänges? Eller är det vp-rör och kopplingar som gäller?

Hur vet jag vad lagom vattengenomströmning är?

Jag kommer enbart att ha flytväxter plus nån ev mossa i detta kar. Kommer i övrigt bestå av korallkross och sten nån rot.

Vidare kommer jag ha ett rätt varmt kar och kanske vill syresätta vattnet med nåt mer kanske en syresten? Vill helst undvika så mycket fart på vattnet då jag har nån sjysst flytväxt som trivs bäst i lugnt vatten.

Skulle bli väldigt glad om nån kan förklara ge råd angående omvänt bottenfilter via ytterfilter?

Alla är saliga på sin tro!
Jag själv föredrar omvänt flöde av många anledningar.
Jag har testat allt från plattor till täckdiknings slang men i de flesta fall fungerar vanliga ½ PVC rör bäst.
Du bygger det med T kopplingar och rör. Jag brukar göra en grind i stället för en kam för att utjämna trycket och få det hela stadigare. Skall jag skissa upp det?
Oftast har jag använt ett delflöde från ytterfilter. Det brukar funka med ett rör som sticker upp 2-5 cm över vattenytan där man stoppar i röret/slangen från ytterfiltret som skall vara något mindre i diameter.
I icke växtakvarier kan du köra fullt flöde eller 2-10 ggr akvarievolymen/timme. Ju högre flöde ju tjockare sandlager skall du ha.
#5 - 8 december 2010 19:57
Hittade ett par skisser

Jag brukar borra utloppshålen melan 2- 5 mm beroende på substrat och 1 - 2 cm mellanrum.

Så här brukar det se ut uppifrån
[ATTACH=CONFIG]40081[/ATTACH]

Och så här från sidan (med lite lull lull)
[ATTACH=CONFIG]40082[/ATTACH]
#6 - 8 december 2010 20:50
ansjo skrev:
Bara att köra traditionellt, men man är inte helt tappad bakom en vagn:p....

Vad är det för ytterfilter du ska använda dig av?

Använd dig av VP-rör och skarvmuffarna i olika storlekar, så ska du nog kunna närma dig den dimensionen som insugsröret har till filtret.

Vad jag hört av de som testat detta funkar vanliga bottenfilter från Åleds bra, och jag skulle nog ha så många plattor det får plats i karet:).

Är det till Sulawesiräkorna du ska ha detta, och varför isf:)?

Vet inte vilken sort dock :d
Har beställt ett akvarium till min räkhylla som ersätter två, alltså lite större (typ 80L). Antingen ett ordentligt koloni på hundratals kardinalräkor eller ett rejält försök på nån lite klurigare Sulawesi räka. Om jag fick möjlighet att köpa Caridina Striata skulle jag ta den(du har visat ett foto på den i nån tråd, jag hittade namnet) Eller satsa vidare och flytta upp den lite större Caridina Spinata.

Tänkte fläska på med filtrering och nyfiken på bottenfilter. Jag vill ha en ganska lugn vattenyta så luftdrivet svampfilter är bra men vill som sagt överdimensionera filtreringen.

Edit: Jag har ett miniytterfilter med 1 1/5 L filter material och pumpat typ 250-300L/timmen..
#7 - 8 december 2010 21:07
bossep skrev:
Jag brukar borra utloppshålen melan 2- 5 mm beroende på substrat och 1 - 2 cm mellanrum.

Så här brukar det se ut uppifrån

[ATTACH=CONFIG]40081[/ATTACH]

Och så här från sidan (med lite lull lull)

[ATTACH=CONFIG]40082[/ATTACH]

Tack för skissen!

Har tillgång till elrör (vp rör) då gäller det att skaffa lite 90-böjar och t-kopplingar.

Bra beskrivning vet nu hur jag bygger det.

Kommer att ha en del sten i karet ska jag hoppa över att ha filter under större stenar eller spelar det mindre roll?

Botten kommer bestå av korallkross storlek större än hålen på rören, borde vara bättre än mindre? Blir mindre yta för bakterier men vid start stopp av filter borde det komma i mindre med sand/grus/skräp i filterkonstruktionen?

Gärna tips på hur jag håller en sån näringsfattigmiljö som möjligt, det är bra när andmat får svårt att hitta tillräckligt med näring för att föröka sig...
#8 - 8 december 2010 22:45
Broddan skrev:
Tack för skissen!

Har tillgång till elrör (vp rör) då gäller det att skaffa lite 90-böjar och t-kopplingar.

Bra beskrivning vet nu hur jag bygger det.

Ja du får leta reda på något som passar!

Kommer att ha en del sten i karet ska jag hoppa över att ha filter under större stenar eller spelar det mindre roll?

Det är en av fördelarna med omvänt. Det blir inte anoxa (syrefattiga) områden i botten vilket det ofta blir under stenar o.dyl.

Botten kommer bestå av korallkross storlek större än hålen på rören, borde vara bättre än mindre? Blir mindre yta för bakterier men vid start stopp av filter borde det komma i mindre med sand/grus/skräp i filterkonstruktionen?
Funkar det med korallkross och räkor? Annars är det ett bra madium för biofilm och helt klockrent för omvänt flöde. Desutom lär det suga i sig fosfat! Det är ingen större risk att du får in sand och skit i rören eftersom det är lite övertryck i dessa.

Gärna tips på hur jag håller en sån näringsfattigmiljö som möjligt, det är bra när andmat får svårt att hitta tillräckligt med näring för att föröka sig...

Ditt mini filter blir säkert kanon om du kör hela volymen ned i botten. Med det flödet i ett 80 l finns det nog möjlighet att du får Nitrifiering i ytterfiltet och en viss denitrifiering i botten. Det blir ofta lite syrefattiga fickor mellan rören och det kan bli relativt låg syrenivå över huvud taget ut från ytterfiltret. Om du har korallkross fungerar det som jag sa tidigare som fosfor sink.
Jag tror du skall försöka få ned lite syrerikt vatten från ytan om du inte har en massa växter. Hur som hälst bör du nog ha någon form av cirkulation om en låg sådan.
#9 - 9 december 2010 17:21
På vilket sätt suger korallkrosset i sig fosfat? Om det går att förklara hyfsat enkelt...

Har i korallkross för jag testat med framgång, tror jag får ett stabilt vatten ur hårdhets och pH synpunkt. Alla räkor vill inte ha surt/mjukt vatten.

Tror jag dubblar med ett luftdrivet svampfilter för cirkulation/syresättning.

Nu har jag inte bestämt mig hundra men det lutar åt att jag testar detta.

Edit:
Kommer nog låta vattnet passera en uv-c lampa innan det går in i ytter filtret också. Någon input angående detta? Då de räkor jag är intresserad av kan vara duktigt känsliga (speciellt nyanlända) tänkte jag "säkra" upp ordentligt.
#10 - 9 december 2010 18:23
Broddan skrev:
På vilket sätt suger korallkrosset i sig fosfat? Om det går att förklara hyfsat enkelt...

Har i korallkross för jag testat med framgång, tror jag får ett stabilt vatten ur hårdhets och pH synpunkt. Alla räkor vill inte ha surt/mjukt vatten.

Tror jag dubblar med ett luftdrivet svampfilter för cirkulation/syresättning.

Nu har jag inte bestämt mig hundra men det lutar åt att jag testar detta.

Edit:
Kommer nog låta vattnet passera en uv-c lampa innan det går in i ytter filtret också. Någon input angående detta? Då de räkor jag är intresserad av kan vara duktigt känsliga (speciellt nyanlända) tänkte jag "säkra" upp ordentligt.

Skall se om jag kan hitta något om fosfat och sand. Man använder kalk i fosforfällor och jag och andra har märkt att PO4 försvinner om man har korallsand i filtret.
Låter bra med luftdrivet filter då gasar du ut eventuell ammoniak, etc.

UV-C är undervärderat! Så om du har det kör men se till att hålla rent lampglaset!
#11 - 9 december 2010 18:24
Har precis gått över till att pumpa ner i botten istället för från och det ska bli spännande och se om det gör någon skillnad (om någon månad). Har t-rör lösning och kopplat ett hemmagjort innerfilter av PVC rör innan bottenfiltret så i princip samma som ni diskuterar här. Men varför är det bättre att göra på detta sätt än normalt, vilken faktor är det som gör skillnaden?
#12 - 9 december 2010 18:43
Du får gärna rapportera utvecklingen av din filterlösning.

Hur fungerade den gamla och varför har du bytt?
#13 - 9 december 2010 18:50
eric700 skrev:
Har precis gått över till att pumpa ner i botten istället för från och det ska bli spännande och se om det gör någon skillnad (om någon månad). Har t-rör lösning och kopplat ett hemmagjort innerfilter av PVC rör innan bottenfiltret så i princip samma som ni diskuterar här. Men varför är det bättre att göra på detta sätt än normalt, vilken faktor är det som gör skillnaden?

Skillnaden är ganska stor.
Med ett vanligt bottenfilter suger man ned skiten i gruset. Vilket betyder att belastningen ökar.
Ett sandfilter som ”suger” täpps ganska snabbt igen och detta sker ”fläckvis” och det kan uppstå relativt stora anaerobiska ytor. Jag har testat i lite större format och ett sugfilter täpptes igen efter 2 dagar och fick backspolas ganska ofta (6 tim). Samma förhållande men med motsvarande tryck tuffade och gick i över 1 år med bättre vattenvärden.
Förklaringen ligger nog i att den tunna biofilm som bildas på vart sandkorn hålls ren och kan därmed arbeta effektivare. Om man sedan har ett mekaniskt filter före detta biologiska fungerar det ännu bättre. Då kan man ta bort mulm innan det bryts ned och endast de lösta föroreningarna hamnar i filtret.
#14 - 9 december 2010 19:13
Som ett alternativ till ytterfilter skulle jag rekommendera ett typ Hamburgerfilter http://www.sifle.de/Hamburger-Mattenfilter.htm . Det vill säga en bit filtermatta som omsluter pump, etc. från botten till ytan. Då fungerar filtermattan som mekaniskt filter och sanden som biologiskt. Jag har använt den modellen till yngelakvarier och det bör fungera bra för exempelvis räkor.
Det blir nog en sån modell i mitt Nano kar.
#15 - 9 december 2010 19:39
Här är en mycket bra filter länk. Beräkningarna är gjorda för endast matt filter men principen är samma för alla filter. http://www.janrigter.nl/mattenfilter/
Min modell tillåter betydligt större flöde genom filtermattan vilket gör att man plockar upp mer mulm på den. Sedan kör man långsamt genom sanden eftersom det är en relativt stor media volym i förhållande till flödet. I sandfilter har jag kört betydligt lägre hastigheter en 3 cm/minut utan några problem. Troligtvis beror det på att det är mer fast material i sand en i filtermatta. Sätt igång och räkna!
Bilagor:
#16 - 9 december 2010 19:51
Jag har kört med mycket filtermatta i olika filterlösningar. Har dragit ner på det markant dock. När jag väl rengör dessa, lyfter ur akvariet, ramlar otroligt mycket mulm ur dessa och blir kvar i burken. Som förfilter till mina ytterfilter i mitt större akvarium fungerar de bra, har dock en specialare en pet-flaska med avskuren hals när jag lyfter ur dessa för genomsköljning.
De tycks absolut fungera bra som filter men känns lite opraktiska och ganska fula ;) enligt mig :d
#17 - 9 december 2010 20:36
Broddan skrev:
Jag har kört med mycket filtermatta i olika filterlösningar. Har dragit ner på det markant dock. När jag väl rengör dessa, lyfter ur akvariet, ramlar otroligt mycket mulm ur dessa och blir kvar i burken.

Då kanske du gör rent lite för sällan?
Som förfilter till mina ytterfilter i mitt större akvarium fungerar de bra, har dock en specialare en pet-flaska med avskuren hals när jag lyfter ur dessa för genomsköljning.

Klockrent!
De tycks absolut fungera bra som filter men känns lite opraktiska och ganska fula ;) enligt mig :d
Kreativitet min vän kreativitet! Men den så populära blå mattan är gräsligt FUL!
#18 - 9 december 2010 21:07
Broddan skrev:
Du får gärna rapportera utvecklingen av din filterlösning.

Hur fungerade den gamla och varför har du bytt?

Yes nu efter ett dygn är det klart mycket smuts som åker runt men det var väll väntat en stund framöver i alla fall. Har kört med bottenfilter i 1 år cirka men fick hela tiden smutsiga växter som kom från bottenfiltret så jag gjorde ett eget innerfilter med PVC rör, filtermatta och filtervadd som gjorde rent innan det sprutades ut vatten i akvariet. Dock kom jag på att detta är inte så bra egentligen då botten ska ha lite "skit" i sig för balansen så jag körde så i två månader nu innan jag gjorde denna lösning. Tipset kom från Plantswap då flera hade testat och fått det att fungera bra. Återstår att se hur det funkar för mig. Men jag har endast fått lätta växter att växa trots ljus 2x39 watt, EC (kol) och växtnäring PMDD. Har inte riktigt fått en balans jag är nöjd med och därför provar jag nu detta.

Bilder på akvariet: http://ericsoderlund.wordpress.com/category/akvarium-2/
#19 - 9 december 2010 21:37
eric700 skrev:
Yes nu efter ett dygn är det klart mycket smuts som åker runt men det var väll väntat en stund framöver i alla fall. Har kört med bottenfilter i 1 år cirka men fick hela tiden smutsiga växter som kom från bottenfiltret så jag gjorde ett eget innerfilter med PVC rör, filtermatta och filtervadd som gjorde rent innan det sprutades ut vatten i akvariet. Dock kom jag på att detta är inte så bra egentligen då botten ska ha lite "skit" i sig för balansen så jag körde så i två månader nu innan jag gjorde denna lösning. Tipset kom från Plantswap då flera hade testat och fått det att fungera bra. Återstår att se hur det funkar för mig. Men jag har endast fått lätta växter att växa trots ljus 2x39 watt, EC (kol) och växtnäring PMDD. Har inte riktigt fått en balans jag är nöjd med och därför provar jag nu detta.

Bilder på akvariet: http://ericsoderlund.wordpress.com/category/akvarium-2/

Snygga burkar!
Spontant tycker jag ditt grus ser lite grovt ut för att fungera RIKTIGT bra speciellt om du har stort flöde igenom.
I vilket akvarie har du det omvända bottenfiltret? Hur mycket pumpar du igenom? Kan du förklara det mekaniska förfiltret? PVC rör med filtervadd kan fungera bra men se upp så det inte blir stopp i det.

Om du kört ”normalt flöde” i ett år och sedan bara flippat över till motflöde får du räkna med Lutzendimma att tag. Sanden har säkert samlat påsig en hel del böss både organiskt och oorganiskt.
En del kommer att hamna i förfiltret och resten på vissa platser i akvariet. Det kan du suga bort med en hävert. Det som hamnar på växterna kanske du också kan suga eller vifta bort.
#20 - 10 december 2010 10:08
bossep skrev:
Snygga burkar!

Spontant tycker jag ditt grus ser lite grovt ut för att fungera RIKTIGT bra speciellt om du har stort flöde igenom.

I vilket akvarie har du det omvända bottenfiltret? Hur mycket pumpar du igenom? Kan du förklara det mekaniska förfiltret? PVC rör med filtervadd kan fungera bra men se upp så det inte blir stopp i det.

Om du kört ”normalt flöde” i ett år och sedan bara flippat över till motflöde får du räkna med Lutzendimma att tag. Sanden har säkert samlat påsig en hel del böss både organiskt och oorganiskt.

En del kommer att hamna i förfiltret och resten på vissa platser i akvariet. Det kan du suga bort med en hävert. Det som hamnar på växterna kanske du också kan suga eller vifta bort.

Tack, det är i stora karet jag har bottenfilter och pumpen kör 1100/l h. förfiltret har 80% filtermatta blå grov och 20% filtrvadd. Sedan har det kopplats på mindre rör som går igenom gruset ner till två plattor bottenfilter. När jag sög igenom botten blev det rejält mycket smuts efter 3 veckor. Kommer att göra rent filtret 1 ggr i månaden eller var tredje vecka.

Hehe ja jag misstänkte att en dimma skulle komma och så blev det men hoppas det är värt det. Häverten kommer fram på Söndag vid nästa VB och ska göra rent så mycket i gruset som är möjligt. Undra hur länge dimman kommer att hålla på...

Sanden är 2-4 mm från Åleds som sålde bottenfilter lösningen.
#21 - 10 december 2010 16:34
eric700 skrev:
Tack, det är i stora karet jag har bottenfilter och pumpen kör 1100/l h. förfiltret har 80% filtermatta blå grov och 20% filtrvadd. Sedan har det kopplats på mindre rör som går igenom gruset ner till två plattor bottenfilter. När jag sög igenom botten blev det rejält mycket smuts efter 3 veckor. Kommer att göra rent filtret 1 ggr i månaden eller var tredje vecka.

Hehe ja jag misstänkte att en dimma skulle komma och så blev det men hoppas det är värt det. Häverten kommer fram på Söndag vid nästa VB och ska göra rent så mycket i gruset som är möjligt. Undra hur länge dimman kommer att hålla på...

Sanden är 2-4 mm från Åleds som sålde bottenfilter lösningen.

Med den pumpkapaciteten och ett växt akvarium skulle jag nog dela upp flödet så hälften går genom sanden och resten används för cirkulation. Dina växter och kritter trivs nog bättre så. I ett sjöciklid akvarium utan växter hade jag kört hela volymen genom botten och haft en lika stor eller större cirkulationspump. Jag skulle också använda något finare filtermaterial som mekaniskt förfilter och göra rent detta ofta exempelvis dagligen, var 3de dag eller max 1 gång i veckan lite beroende på belastningen. Orsaken till detta är att du får bort en massa organiskt material innan det hunnit brytas ned.
Broddan’s petflaska och ditt PVC rör är finurliga lösningar så man slipper att mulmet ramlar av när man gör rent. En annan finurlig grej är att man tar det syrerika ytvattnet och trycker ned det i botten då får bakterierna större syremängd att jobba med. Nackdelen med det är att vissa växter inte gillar för mycket syre runt sina rötter.
#22 - 10 december 2010 16:42
Nu har beställt grejer till bygget. Gick in till lokala vvs butiken. Konstatera att det är billigare att köpa över nätet från Tyskland, så det gjorde jag.
Tänkte ha t-kopplingarna på kortsidan istället för långsidan som skissen visade, rör är billigare än t-kopplingar. Kul med ett litet julprojekt. Drar kanske igång en liten projekt tråd på redbee.se om detta, vi får se om energin finns för det...
#23 - 10 december 2010 16:53
Broddan skrev:
Nu har beställt grejer till bygget. Gick in till lokala vvs butiken. Konstatera att det är billigare att köpa över nätet från Tyskland, så det gjorde jag.

Tänkte ha t-kopplingarna på kortsidan istället för långsidan som skissen visade, rör är billigare än t-kopplingar. Kul med ett litet julprojekt. Drar kanske igång en liten projekt tråd på redbee.se om detta, vi får se om energin finns för det...

Eller en projekt tråd här? Det kan nog fungera på lången också men det blir lite mer motstånd i rören. Hur grova blir dom?
#24 - 10 december 2010 17:17
Det blir 16 mm pvc rör.

Vad tror du ungefär blir lagom storlek på hål samt kornstorlek på korallkrosset? Givet min pump ca 200-300 L/timmen. Cirka djup på substratet för goda förutsättningar?

Ingen hänsyn till växter men vill ju att räkorna inte ska störas men det tror jag knappast de blir.
#25 - 10 december 2010 17:38
Broddan skrev:
Det blir 16 mm pvc rör.

Vad tror du ungefär blir lagom storlek på hål samt kornstorlek på korallkrosset? Givet min pump ca 200-300 L/timmen. Cirka djup på substratet för goda förutsättningar?

Ingen hänsyn till växter men vill ju att räkorna inte ska störas men det tror jag knappast de blir.

Vad har du för bottenyta (längd, brädd)? 2 cm över rören borde bli bra. Jag skulle ta 2-4 mm korn och 2-3 mm hål med 1 - 2 cm mellanrum. Tänk på att hålen skall vara på sidan!
#26 - 10 december 2010 18:37
92*30
#27 - 10 december 2010 19:02
Broddan skrev:
92*30
Med 200 l/tim ligger du lite lågt med 300 blir det bättre. Du kan ha 800-1000 l/tim utan problem.
#28 - 10 december 2010 22:33
bossep skrev:
Med den pumpkapaciteten och ett växt akvarium skulle jag nog dela upp flödet så hälften går genom sanden och resten används för cirkulation. Dina växter och kritter trivs nog bättre så. I ett sjöciklid akvarium utan växter hade jag kört hela volymen genom botten och haft en lika stor eller större cirkulationspump. Jag skulle också använda något finare filtermaterial som mekaniskt förfilter och göra rent detta ofta exempelvis dagligen, var 3de dag eller max 1 gång i veckan lite beroende på belastningen. Orsaken till detta är att du får bort en massa organiskt material innan det hunnit brytas ned.

Broddan’s petflaska och ditt PVC rör är finurliga lösningar så man slipper att mulmet ramlar av när man gör rent. En annan finurlig grej är att man tar det syrerika ytvattnet och trycker ned det i botten då får bakterierna större syremängd att jobba med. Nackdelen med det är att vissa växter inte gillar för mycket syre runt sina rötter.

Jag har ett T-rör så hälften från pumpen går neri botten och andra hälften för ytcirkulation precis som du nämner :) Ska göra rent filtret oftare nu i början då kanske även öser i lite mer filtervadd för extra filtrering får se hur jag gör.

Broddan klart du ska ha en projekttråd som vi kan följa!!
#29 - 11 december 2010 01:35
Bosse, det här var väl en drömtråd för dig att få svara i? ;)
#30 - 11 december 2010 02:00
Bosse, det här var väl en drömtråd för dig att få svara i? ;)

Varför tror du det? Skratt!!
Somliga kallar mig motvalskärring! Du skulle bara ha hört diskussionerna i dag när jag köpte bottenfilter i affären och skulle sätta pumpen bakfram!
Jag hade 3 expediter som försökte förklara för den dumme "gringon" att han fattat fel! När han sedan skulle pytsa in CO2 i stället för SYRE i venturi röret blev han totalt idiot förklarad!
På tal om det. Fick med ett 720 l/h powerhead. Tror du det blir för mycket i en 37’a? är faktiskt sugen att koppla in det och se om sanden lyfter! Kanske det blir fluidized bed filter av akvariet?
#31 - 11 december 2010 02:07
Haha, klockrent!
Jadu, testa! Jag har ju två filter med strax under det flödet i ett 60l så tillräckligt många utlopp och utspridet så kan det kanske gå?
Sidorna om syrefria zoner i boken lär du kunna riva ut. ;)
#32 - 11 december 2010 02:31

Sidorna om syrefria zoner i boken lär du kunna riva ut. ;)

Det har jag redan gjort eftersom jag inte har BTN;)
Skall testa i morgon innan jag planterar något.
#33 - 11 december 2010 16:13
Jag tröttnade på all smuts som far runt i karet så nu satte jag på ett filter innan pumpen. Alltså filter-pump+t-rör-halva flöde filter+bottenfilter-cirkulation. Det ska väll bli rent om jag filtrerar det två gånger tycker man. :)

Bild på filtret http://www.flickr.com/photos/56207861@N03/5251169497/ kommer bild på det i karet i morgon.
#34 - 11 december 2010 16:26
Tja co2 i veturi röret kan väl knappast va nån höjdare... Det är ju sug i den och då lär det ju blåsa i co2 så det blir lika livfullt som på Mars;)
#35 - 11 december 2010 17:12
åheim skrev:
Tja co2 i veturi röret kan väl knappast va nån höjdare... Det är ju sug i den och då lär det ju blåsa i co2 så det blir lika livfullt som på Mars;)

Tja så lär det bli om man nte har någon reglering! Alltså fullt ös på CO2. Men RIKTIGT så tokig är jag inte....
Om man har en bubbla eller2 per minut från bubbelräknaren skall det inte bli mer som kommer in.
#36 - 11 december 2010 17:26
bossep skrev:
Tja så lär det bli om man nte har någon reglering! Alltså fullt ös på CO2. Men RIKTIGT så tokig är jag inte....

Om man har en bubbla eller2 per minut från bubbelräknaren skall det inte bli mer som kommer in.
Puh vilken tur, trodde du tappat fotfästet och satt i djungeln och koka mäsk[:o]
Bilagor:
#37 - 11 december 2010 18:18
åheim skrev:
Puh vilken tur, trodde du tappat fotfästet och satt i djungeln och koka mäsk[:o]

Skratt, tanken fanns nog att koppla mäskdunken direkt till venturiröret! Då bör det inte bli risk med sprängning under skrivbordet.
#38 - 11 december 2010 18:19
eric700 skrev:
Jag tröttnade på all smuts som far runt i karet så nu satte jag på ett filter innan pumpen. Alltså filter-pump+t-rör-halva flöde filter+bottenfilter-cirkulation. Det ska väll bli rent om jag filtrerar det två gånger tycker man. :)

Bild på filtret http://www.flickr.com/photos/56207861@N03/5251169497/ kommer bild på det i karet i morgon.

Har precis installerat mitt kinesiska bottenfilter. Det kommer bilder på min nano tråd om ett tag.
#39 - 11 december 2010 21:13
#40 - 13 december 2010 16:57
Nu har smutsen börjat försvinna i karet och det är mycket renare nu!! Har dock fått göra rent filtret 1 gång och ska göra rent det i morgon igen men det hjälper i alla fall. Får se i framtiden om växterna tycker om detta bättre eller inte.
#41 - 14 december 2010 06:41
bossep skrev:
Du skulle bara ha hört diskussionerna i dag när jag köpte bottenfilter i affären och skulle sätta pumpen bakfram!

Jag hade 3 expediter som försökte förklara för den dumme "gringon" att han fattat fel! När han sedan skulle pytsa in CO2 i stället för SYRE i venturi röret blev han totalt idiot förklarad!

På tal om det. Fick med ett 720 l/h powerhead. Tror du det blir för mycket i en 37’a? är faktiskt sugen att koppla in det och se om sanden lyfter! Kanske det blir fluidized bed filter av akvariet?

Har tidigare kört med omvänt bottenfilter, enbart drivet av CO2-bubblor från mäsk. Grym tillväxt... och expiditer ska inte få hindra kreativiteten!! :)

Har en Malawiburk med Åleds bottenfilter som jag också kör omvänt, dvs pumpar ned vatten under sanden som sedan får gå upp genom botten. Burken är på 375 liter och den enda pumpen är en Ocean runner 3500. Har delat upp utblåset så att en del går ned under botten och resten ut i karet för cirkulation. Meckar jag lite med ventilen så att mer vatten går ned under botten så lyfter gruset vid en liten "läcka" som finns i kopplingen till bottenfiltret. Fluidised bed med 2-4 mm grus... *s*

Hilsen,

/P
#42 - 14 december 2010 18:54
Har tidigare kört med omvänt bottenfilter, enbart drivet av CO2-bubblor från mäsk. Grym tillväxt... och expiditer ska inte få hindra kreativiteten!! :)

Detta skall testas! Hade du fiskar i det karet? Jag har funderat på att testa en variant på detta. Jag kommer att ha CO2 mättat vatten under tryck (ca 10 bar) detta funderar jag på att använda som en injektor pump som går till ett bottenfilter. INGEN stoppar min kreativitet (möjligen banken)! Om resultatet blir negativt har man ju bevisat att det inte fungerar! Minst lika viktigt som att det fungerar.

Har en Malawiburk med Åleds bottenfilter som jag också kör omvänt, dvs pumpar ned vatten under sanden som sedan får gå upp genom botten. Burken är på 375 liter och den enda pumpen är en Ocean runner 3500. Har delat upp utblåset så att en del går ned under botten och resten ut i karet för cirkulation.
Låter som min lösning men 10 ggr större. Borde vara perfekt!
Meckar jag lite med ventilen så att mer vatten går ned under botten så lyfter gruset vid en liten "läcka" som finns i kopplingen till bottenfiltret. Fluidised bed med 2-4 mm grus... *s*
Då är det nog en ganska stor läcka! Borde ge lite extra boost med Fluidised i ett hörn!

Hilsen,

/P
#43 - 14 december 2010 18:55
Broddan och eric700
Hur går det?
#44 - 14 december 2010 19:11
Lugn och fin nu...;)

Väntar på både akvarium och rör/rördelar, svårt att börja utan det.:)
#45 - 14 december 2010 19:26
Broddan skrev:
Lugn och fin nu...;)

Väntar på både akvarium och rör/rördelar, svårt att börja utan det.:)

Detaljer.....;)
#46 - 14 december 2010 22:15
bossep skrev:
Broddan och eric700

Hur går det?

För mig går det bara bra blir renare för varje dag och förfiltret hade samlat väldigt mycket smuts när jag gjorde rent det idag. Ska låta det ticka på och se vad resultatet blir. Om någon vecka eller så kommer jag nog utöka min belysning med en timme igen, har idag bara 7 tänt. Fick mycket alger innan men de borde inte hända nu när det är så rent. :)
#47 - 14 december 2010 22:54
eric700 skrev:
För mig går det bara bra blir renare för varje dag och förfiltret hade samlat väldigt mycket smuts när jag gjorde rent det idag. Ska låta det ticka på och se vad resultatet blir. Om någon vecka eller så kommer jag nog utöka min belysning med en timme igen, har idag bara 7 tänt. Fick mycket alger innan men de borde inte hända nu när det är så rent. :)

Det där med alger ljus och rent akvarium stämmer inte alltid! Om inte växterna får nog med ljus och näring i tillräcklig mängd blir det garanterat alger och/eller cyanobakterier. Jag har slängt ned en rejäl tuss alger i min burk i dag då jag vill ha lite Ammonium upptag.
#48 - 15 december 2010 08:40
Det har jag hört innan också. Klart nytto ämnen i gruset för de växter som tar upp näring så men de växter som inte gör det tar upp gödningen man tillsätter extra genom vattnet. Mina funderingar är hur mycket Easy Carbon man ska ha i, har jag normalt planterat eller mer/mindre? tillsätter idag 5 ml/dag. Antalet ljustimmar för mitt akvarium ska det vara 7,8,9,10 h? Min lösning än så länge har varit att prova och se vad som händer utan att ändra något drastiskt.
#49 - 15 december 2010 08:59
bossep skrev:
Detta skall testas! Hade du fiskar i det karet? Jag har funderat på att testa en variant på detta. Jag kommer att ha CO2 mättat vatten under tryck (ca 10 bar) detta funderar jag på att använda som en injektor pump som går till ett bottenfilter. INGEN stoppar min kreativitet (möjligen banken)! Om resultatet blir negativt har man ju bevisat att det inte fungerar! Minst lika viktigt som att det fungerar.

Jepp, gick fisk i det karet. Drev bottenfiltret "omvänt", med enbart bubblorna från mäsk. CO2-mättat vatten ned under botten alltså. Kul grej med CO2 under tryck - spontant tror jag att du behöver rackarns lite av den lösningen. Att något inte fungerar är iof kul att få reda på, men det är mycket roligare när det funkar direkt, precis som man tänkt... *s*

bossep skrev:
Låter som min lösning men 10 ggr större. Borde vara perfekt!

Då är det nog en ganska stor läcka! Borde ge lite extra boost med Fluidised i ett hörn!

Malawiburken är nog det stabilaste akvariet jag har. Aldrig några problem där. Just det karet har jag dock andra planer för, så det kommer att rivas - men bottenfiltren har jag ju kvar. Misstänker att både jag och Broddan har spanat på Rolands sulawesiakvarium... blir troligen något liknande här.

Erik,
ta det lugnt med Easycarbo. Kan vara otroligt giftigt om du överdoserar. Tror det är klokt att fortsätta "stabilt", dvs som du gör idag. Svårt att säga något om antalet ljustimmar för exakt ditt kar, spontant tycker jag 7 timmar låter för lite. Jag brukar lägga mig på ca 10 timmar, funkar bra här. Gillar verkligen tillvägagångssättet - prova och se vad som händer utan alltför stora förändringar. Små saker kan göra rätt stor skillnad om man har tålamod att vänta in resultaten.

Hilsen,

/P
#50 - 15 december 2010 14:15
Jepp, gick fisk i det karet. Drev bottenfiltret "omvänt", med enbart bubblorna från mäsk. CO2-mättat vatten ned under botten alltså. Kul grej med CO2 under tryck - spontant tror jag att du behöver rackarns lite av den lösningen. Att något inte fungerar är iof kul att få reda på, men det är mycket roligare när det funkar direkt, precis som man tänkt... *s*

Det där borde man nog testa! CO2 lift! Men det kan inte bli mycket flöde i botten. Men å andra sidan behövs det inte mycket för växterna.
Vist är det kul när det funkar direkt! Som en kollega säger pessimisten och optimisten har rätt lika ofta men optimisten har mycket roligare!
Ja, det kommer att bli lågt flöde förståss. Vad det igentligen skall vara till är algodling men det kunde vara kul att testa hur det funkar i ett akvarium.

Malawiburken är nog det stabilaste akvariet jag har. Aldrig några problem där. Just det karet har jag dock andra planer för, så det kommer att rivas - men bottenfiltren har jag ju kvar. Misstänker att både jag och Broddan har spanat på Rolands sulawesiakvarium... blir troligen något liknande här.
Det var just i Malawi och salt tankar jag började med dessa filter. Det var också tack vare grävande malawis som jag bytte från plattor till rör grind. Då gör det inte så mycket om dom gräver fram en bit av filtret.
sulawesiakvarium? Nu får du berätta lite mer!

Erik,

ta det lugnt med Easycarbo. Kan vara otroligt giftigt om du överdoserar. Tror det är klokt att fortsätta "stabilt", dvs som du gör idag. Svårt att säga något om antalet ljustimmar för exakt ditt kar, spontant tycker jag 7 timmar låter för lite. Jag brukar lägga mig på ca 10 timmar, funkar bra här. Gillar verkligen tillvägagångssättet - prova och se vad som händer utan alltför stora förändringar. Små saker kan göra rätt stor skillnad om man har tålamod att vänta in resultaten.

Hilsen,

/P
Håller med Patrik! Varför inte CO2 i stället för EC? Jag tror inte på den soppan!
Ljus, i tropikerna är det 12/12 och solen går upp och ned som om den var kopplad till en strömbrytare. Under regnperioden har man ett par timmar som det blir ganska mörkt på dagen som i ett akvarium som är släkt i dagsljus.
#51 - 15 december 2010 14:54
bossep skrev:
Håller med Patrik! Varför inte CO2 i stället för EC? Jag tror inte på den soppan!

Ljus, i tropikerna är det 12/12 och solen går upp och ned som om den var kopplad till en strömbrytare. Under regnperioden har man ett par timmar som det blir ganska mörkt på dagen som i ett akvarium som är släkt i dagsljus.

Jag ville börja med EC för att se om det växte överhuvudtaget. Nu kommer jag nog använda upp det jag har (1 liter) och sedan gå över till CO2. Dock borde det fungera utan tycker jag, finns ju en hel del där ute som har enkla växter utan CO2 och det växer som bara den.

Du menar att jag borde köra med minst 10 timmar belysning??
Bilagor:
#52 - 15 december 2010 15:06
eric700 skrev:
Jag ville börja med EC för att se om det växte överhuvudtaget. Nu kommer jag nog använda upp det jag har (1 liter) och sedan gå över till CO2. Dock borde det fungera utan tycker jag, finns ju en hel del där ute som har enkla växter utan CO2 och det växer som bara den.

Min högst personliga uppfattning. Släng skiten och sätt på lite mäsk eller skaffa en brandsläckare! Du kan ju också testa att köra low tech och dra ned på vattenbyten, etc.

Du menar att jag borde köra med minst 10 timmar belysning??

Ja men ta det stegvis!
#53 - 15 december 2010 15:59
bossep skrev:
Min högst personliga uppfattning. Släng skiten och sätt på lite mäsk eller skaffa en brandsläckare! Du kan ju också testa att köra low tech och dra ned på vattenbyten, etc.

Ja men ta det stegvis!

Hehe oj ingen bundrare av EC märker jag :P Men jag kommer använda upp det jag har innan jag byte.. Lite snålhet.. Vattenbyte tänkte jag prova att göra var 14:e dag igen, gjorde det i början men hade knappt några växter då men körde i näring o EC så det gick sådär. Antar att jag tar i gödning allt eftersom växterna ser ut att behöva det. Har ett 60l jordakvarium som funkar bra nu och där behövs ju ingen näring alls.

Okej har utökat till 8 h igen innan idag så jag följer nog dit råd med ljustiden tänkte höja igen nästa vecka då jag inte har kört så länge med 7 timmar ljustid.
#54 - 15 december 2010 16:57
Just det karet har jag dock andra planer för, så det kommer att rivas - men bottenfiltren har jag ju kvar. Misstänker att både jag och Broddan har spanat på Rolands sulawesiakvarium... blir troligen något liknande här.

Då kanske jag inte är helt fel ute med min framtida filter setup när en riktig akvarieräv funderar på nåt liknande. Funderar du på nån speciell Sulawesiräka?

Jag har sett bild/film på Rolands akvarium men kommer inte ihåg att han kör omvänt bottenfilter?

Just för kardinalräkor räcker det för mig med ett luftdrivet svampfilter och lite korallkross plus min brunn som tycks ha sitt ursprung i Matanosjön ;)

Har inte bestämt mig om det blir kardinalräkan eller kanske nån annan lite knepigare sort. Lutar år Caridina Spinata men kan jag hitta Cardidina striata kanske det blir den, velar.

I vilket fall kommer jag försöka mig på olika Sulawesi kar här hemma framöver, ska bara se till att ha mogna kar innan.
#55 - 16 december 2010 08:05
Bosse,
i den här tråden blev jag inspirerad att göra något mer för mina kardinaler. Det var JenL som fick in mig på spåret genom beskrivningen av Rolands burk:
http://www.redbee.se/showthread.php/2747-Bra-länk-med-mycket-info-om-Sulawesi-tank-setup!

Sant, med CO2-lift blir det inte mycket cirkulation. Det räcker förmodligen bra med mycket liten rörelse, har Claus Christensens ord om en liten doppvärmare i stigarröret i baknacken. Han menar att det är fullt tillräckligt med den vattenrörelsen i ett bottenfilter, om växterna ska trivas bra.

Broddan,
jag gillar att testa olika filterlösningar. Strävar alltid efter så enkla burkar som möjligt, och just nu är jag rätt inne på att allt vatten i ett akvarium ska cirkulera (om än i olika hastighet beroende på var i akvariet vi rör oss). Om jag greppat det rätt kör Roland bottenfilter på vanligt sätt, men den principen gillar jag inte eftersom botten då funkar som skitsamlare. Ser det som att ackumulera problem, som till sist tippar över eller kräver en stor arbetsinsats. Därmed vänder jag på det, plus att jag tänkt köra bottenfilter under hela botten, inte bara en del av den som Roland gör. För egen del gäller det ett kar på ca 130 liter, så det bör gå att göra tre fack i det. Ett fack blir upptaget av kardinalerna och de andra två facken blir "bonusutrymme" för ev. framtida fynd. Harlequin har varit en liten dröm rätt länge, men arten som Arek visade (med blå stjärt) var finfin den också. Gött med en brunn med koppling till Matano!! *s*

Jag kör kardinalerna i helt cleana 10-liters burkar, och visst, det _räcker_. Men, jag ville ha det bättre för dem (dvs mer lättskött än idag, så det ligger mycket i att det blir bättre för mig också. Win-win situation...), plus få till lite extra utrymme för fler arter sulawesi-räkor. Lurar egentligen inte på någon speciell art, men det kommer säkert ett tillfälle framöver. Gillar de flesta därifrån grymt, de verkar vara hos mig för att stanna. :)

Hilsen,

/P
#56 - 16 december 2010 08:07
Det med ljus i tropikerna har jag kokat ned till 10 timmars belysning. Under första och sista timmen på dagen är det nog rätt svag belysning för växterna, och tolv timmar minus två blir väl tio?!? *s*
#57 - 16 december 2010 14:23
Det med ljus i tropikerna har jag kokat ned till 10 timmars belysning. Under första och sista timmen på dagen är det nog rätt svag belysning för växterna, och tolv timmar minus två blir väl tio?!? *s*

Du har helt rätt men det är lite gryning och solnedgång åxå. Så det blir ofta runt 12 i alla fall! Men under regnperioden kan det vara ganska mörkt framfår allt ett par timmar på eftermiddagen.
#58 - 16 december 2010 15:27
Som vanligt är Patrik en klok man (enligt mig)! ;)

Det borde vara dumt att suga ned skit i botten om man nu inte tror att skit är bra eller gillar att odla bakterier. I och för sig funkar vanliga bottenfilter ganska länge men med tiden blir det problem. Jag har funderat på om man inte skall köra ”normalt” första månaden eller så och sedan flippa till omvänt men det är nog bara toktankar.:confused:

Ett sedan dela upp ett 130 l kar i 3 delar ger ju många fördelar men den största borde vara mindre känsligt. Mer lättskött med andra ord och troligtvis bättre för invånarna, lite av mini centralfilter!:d
Om man skall ha hela botten eller delar beror nog lite på vad man vill uppnå. Det borde finnas mycket utrymme för tester och studier här. Det borde finnas möjlighet att bygga upp et fungerande redox (usch sånt fult ord) system men jag lutar åt att vattenbyte är enklare!:p
#59 - 16 december 2010 16:18
Bosse,
att köra ett bottenfilter först på "fel håll" och sedan vända vattenströmmen ser jag som merarbete. Fast det ligger kanske något i det, gillar definitivt tanken på att köra på "ett sätt" först och sedan vända på det efter någon månad. Kanske kan snabba på uppstarten av ett kar? Tål att tänkas på, aldrig funderat över det på allvar. "Toktankar" ska man inte underskatta, det är fullt möjligt att det är "nytankar". Bara hur du uttryckte dig i inlägget gav mig både idéer och inspiration. Finfint!!

Har inte testat särdeles med genomflöde i botten än, har bara ett kar där det körs fullt ut (förutom Malawiburken plus den gamla växtburken då). Inget märkvärdigt som jag har nu, men C. cordata tar sig bra iaf. Malawi-Vallisneria går sämre. Funkar, men inget drag i den. Troligen för lite ljus, ligger ett ca 2 dm tjockt lager med Hornsärv överst... *s* ...och nej, säg inte till mig att göra något. Jag är fullt medveten om vad jag _borde_ göra. Lite krux med tid och motivation bara. En vacker dag har jag både tid och energi över. Där ger det sig.

Angående filtreringen i 130-liters burken är jag inte ett smack orolig. Där snackar vi både hängslen och livrem, kanske även kombinerat med tejp... *s* Den är verkligen inte igång rent praktiskt än, men jag tror inte det dröjer så länge.

Hilsen,

/P
#60 - 16 december 2010 17:05
Sköter du ett bottenfilter med att suga gruset mellanåt så funkar dessa bra. Likväl som man får rengöra ett ytterfilter och innerfilter så får man även sköta ett bottenfilter då det är ingen evighetsmaskin, tyvärr.
En nackdel med omvänt bottenfilter (eller vad man nu ska kalla det) är att en del växter inte gillar när det drar om fötterna. Cryptos kan tyna bort helt pga detta, och det kan även vara nackdel att ha sådana planterade på "vanliga" bottenfilter med.

Bosse, har du testat Easycarbo någon gång eftersom du tycker att det är så negativt?
#61 - 16 december 2010 17:15
Bosse,

att köra ett bottenfilter först på "fel håll" och sedan vända vattenströmmen ser jag som merarbete. Fast det ligger kanske något i det, gillar definitivt tanken på att köra på "ett sätt" först och sedan vända på det efter någon månad. Kanske kan snabba på uppstarten av ett kar? Tål att tänkas på, aldrig funderat över det på allvar. "Toktankar" ska man inte underskatta, det är fullt möjligt att det är "nytankar". Bara hur du uttryckte dig i inlägget gav mig både idéer och inspiration. Finfint!!

Min tanke med att flippa var vad du säger, kickstarta botten. Men jag talar lite emot mig själv där då jag hävdar att bakterier gillar ”bössfritt” vatten.

Har inte testat särdeles med genomflöde i botten än, har bara ett kar där det körs fullt ut (förutom Malawiburken plus den gamla växtburken då). Inget märkvärdigt som jag har nu, men C. cordata tar sig bra iaf. Malawi-Vallisneria går sämre. Funkar, men inget drag i den. Troligen för lite ljus, ligger ett ca 2 dm tjockt lager med Hornsärv överst... *s* ...och nej, säg inte till mig att göra något. Jag är fullt medveten om vad jag _borde_ göra. Lite krux med tid och motivation bara. En vacker dag har jag både tid och energi över. Där ger det sig.
Mera en akademisk fråga. Vet du något smart sätt att mäta dessa relativt små flöden? Med bottenfilter ser man normalt inget flöde alls och det vore finurligt om man kunde sätta lite nummer till verkligheten så att säga. Vad jag och troligtvis du vet är att bakterier klamrar sig fast vid exempelvis sand upp till relativt höga värden och att växter inte gillar för mycket golvdrag. Men var ligger ”lagom värdet” här?
Det kanske är så förskräckligt att ett Malawi och ett växtakvarium är två skilda värdar som man skall hantera olika? Då stupar ju alla standard lösningar såsom!

Angående filtreringen i 130-liters burken är jag inte ett smack orolig. Där snackar vi både hängslen och livrem, kanske även kombinerat med tejp... *s* Den är verkligen inte igång rent praktiskt än, men jag tror inte det dröjer så länge.

Hilsen,

/P

Skall det in en trekant med sand där?
#62 - 16 december 2010 18:03
ansjo skrev:
Sköter du ett bottenfilter med att suga gruset mellanåt så funkar dessa bra. Likväl som man får rengöra ett ytterfilter och innerfilter så får man även sköta ett bottenfilter då det är ingen evighetsmaskin, tyvärr.

En nackdel med omvänt bottenfilter (eller vad man nu ska kalla det) är att en del växter inte gillar när det drar om fötterna. Cryptos kan tyna bort helt pga detta, och det kan även vara nackdel att ha sådana planterade på "vanliga" bottenfilter med.

Håller helt med dig. Men det blir mycket längre intervaller om du kör omvänt. Speciellt om du har någon form av förfilter som vi diskuterar här. Då tar du bort den ”synliga” skiten i ett tidigare skede. Om du med samma setup, dvs. bottenfilter + yterfilter kör -> botten-> filter-> retur så fungerar din sand teoretiskt som mekaniskt filter och din filterburk som biologiskt filter. Tvärs om blir det tvärs om.
Vad jag fått mina tokiga idéer från är att i kommersiella vattenfilter fungerar ett uppåtriktat flöde bäst. Det blir helt enkelt mindre underhåll och renare vatten.
Oavsätt vilken typ av bottenfilter vi använder så drar vi nytta av en rejält mycket större filtermedia volym en vi annars skulle gjort.
Jag håller med om att visa växter inte gillar drag om fötterna. Detta gäller som du säger båda typerna. Det kan vara så att många växter vill ha lite ”mulm” att jobba med och då fungerar ett ”normalt” bottenfilter bättre. Jag vet helt enkelt inte vilket som är bäst ur växt synpunkt! Det kanske är så att det beror på växten i fråga? Det kanske vore kul att testa ett setup där man suger ned i ena halvan och trycker upp i den andra?
Vad jag TROR är att det borde vara smart att blåsa in CO2 i botten, kanske enligt Patriks metod men det bör testas.

Bosse, har du testat Easycarbo någon gång eftersom du tycker att det är så negativt?

Nej, inte just den flaskan men jag har testat andra kol källor baserade på glutaraldehyde eller polycycloglutaracetal vilket både Flourish Excel och EasyCarbo tycks vara baserade på.
Glutaraldehyde är bra på många sätt exempelvis sterilisering och cellstabilisering men att använda det i relativt okontrollerad form i ett akvarium är nog inte att rekommendera.
Ingen vore gladare en jag om man kunde ersätta CO2 med något!
#63 - 16 december 2010 18:16
Jag har testat detta som försökskanin innan det kom ut på marknaden i Sverige, och trots att jag inte gillar att pytsa i en massa medel i vattnet så kunde jag inte annat än vara nöjd. Iofs körde jag det ihop med co2 via mäsk och kors vad det växte och vilka färger den röda Cabomban fick.
Även algproblem kan åtgärdas med EC, så jag tror nog att du skulle testa det innan du slänger det i tunnan eller säger åt andra att göra det;).
#64 - 16 december 2010 19:13
ansjo skrev:
Jag har testat detta som försökskanin innan det kom ut på marknaden i Sverige, och trots att jag inte gillar att pytsa i en massa medel i vattnet så kunde jag inte annat än vara nöjd. Iofs körde jag det ihop med co2 via mäsk och kors vad det växte och vilka färger den röda Cabomban fick.

Även algproblem kan åtgärdas med EC, så jag tror nog att du skulle testa det innan du slänger det i tunnan eller säger åt andra att göra det;).

Visst du har rätt jag borde testa just DEN flaskan! Men jag har lite svårt att få tag på det här. Så jag får vänta tills jag kommer till Sverige eller någon stans där det säljs.

Däremot har jag använt andra preparat med som man tror samma ingredienser (ingen deklaration på EC vad jag vet) och det fungerar mycket bra som exempelvis steriliserings medel. Det gör att det knäcker exempelvis vissa alger och i princip alla bakterier och många virus.
Att växter växer bra av det ställer jag mig inte frågande till! Men vad händer med övriga innevånare?
Kanske vi skulle öppna en ny tråd om preparat så vi inte OT’ar den här för mycket?
#65 - 16 december 2010 21:22
Bosse,

i den här tråden blev jag inspirerad att göra något mer för mina kardinaler. Det var JenL som fick in mig på spåret genom beskrivningen av Rolands burk:

http://www.redbee.se/showthread.php/2747-Bra-länk-med-mycket-info-om-Sulawesi-tank-setup!

Sant, med CO2-lift blir det inte mycket cirkulation. Det räcker förmodligen bra med mycket liten rörelse, har Claus Christensens ord om en liten doppvärmare i stigarröret i baknacken. Han menar att det är fullt tillräckligt med den vattenrörelsen i ett bottenfilter, om växterna ska trivas bra.

Broddan,

jag gillar att testa olika filterlösningar. Strävar alltid efter så enkla burkar som möjligt, och just nu är jag rätt inne på att allt vatten i ett akvarium ska cirkulera (om än i olika hastighet beroende på var i akvariet vi rör oss). Om jag greppat det rätt kör Roland bottenfilter på vanligt sätt, men den principen gillar jag inte eftersom botten då funkar som skitsamlare. Ser det som att ackumulera problem, som till sist tippar över eller kräver en stor arbetsinsats. Därmed vänder jag på det, plus att jag tänkt köra bottenfilter under hela botten, inte bara en del av den som Roland gör. För egen del gäller det ett kar på ca 130 liter, så det bör gå att göra tre fack i det. Ett fack blir upptaget av kardinalerna och de andra två facken blir "bonusutrymme" för ev. framtida fynd. Harlequin har varit en liten dröm rätt länge, men arten som Arek visade (med blå stjärt) var finfin den också. Gött med en brunn med koppling till Matano!! *s*

Jag kör kardinalerna i helt cleana 10-liters burkar, och visst, det _räcker_. Men, jag ville ha det bättre för dem (dvs mer lättskött än idag, så det ligger mycket i att det blir bättre för mig också. Win-win situation...), plus få till lite extra utrymme för fler arter sulawesi-räkor. Lurar egentligen inte på någon speciell art, men det kommer säkert ett tillfälle framöver. Gillar de flesta därifrån grymt, de verkar vara hos mig för att stanna. :)

Hilsen,

/P

Visst är de som Arek har coola!
Jag har vetat att han letat efter dessa och jag sprang på dessa och gav tipset. Hade jag haft ett kar ledigt hade jag nog köpt dem själv ;)
#66 - 17 december 2010 08:02
ansjo skrev:

Enig med Bosse där, kör man det omvänt samt har förfilter så håller det ruggigt lång tid. Vet att en del växter inte trivs med drag kring fötterna, men då är vi inne på hastigheten man kör filtret. Kör man det långsamt är det helt ok för växterna, kanske tom bättre än utan bottenfilter. Där behöver jag testa och klura mer. En sak som händer om man har bra drag i ett bottenfilter, är att botten blir syrerik. Gynnar filterbakterierna men oxiderar näringsämnena för växterna. Det är den effekten som jag ser som trolig förklaring till att växter oftast inte trivs med bottenfilter.

Jag ser det som svårt att få till standardmetoder som gäller för alla burkar. Somligt måste man hantera, eftersom naturen helt enkelt ser till att processerna finns i akvariet. Ta t ex kvävecykeln. Den måste hanteras på något sätt i alla akvarium, Moder Natur ser till att den är på plats. Jag föredrar dock att hantera den på olika sätt i t ex en Malawiburk och i en växtburk. I en växtburk får man ju också tänka på att växterna ska ha näring i tillgänglig form, den frågan kan man skippa i en Malawiburk.

Det enda jag har att mäta så små flöden med är ögonmåttet. När jag lade i bottenfiltret i den senaste burken så meckade jag lite med ventilen innan sanden åkte i. Kikade på bösets rörelse och ställde in ventilen på vad jag tyckte verkade vara "lagom" flöde. Klart det vore trevligt med lite värden, t ex l/timme, men jag har inget bra att komma med där. Experimentlusten går klart före mätningar, det kan man göra sedan... :)

Blir ingen trekant med sand i 130-liters karet. Eller ja, kanske, om jag lyckas driva den med luft. Inget prioriterat test, tror spontant jag misslyckas få till ett luftdrivet fluidised bed. Tanken är däremot lockande, luft har jag i överflöd redan. All filtrering plus cirkulation blir luftdriven i 130-burken iaf.

Hilsen,

/P
#67 - 17 december 2010 08:13
Visst, men jag förstår inte riktigt vitsen med att först ha ett ytterfilter för att sedan köra utblåset genom botten? Varför då inte bara ha ett ytterfilter? Därför jag kör med bottenfilter som drar den "rätta" vägen är för att de är totalt räk och yngelsäkra, med ett insug från ett ytterfilter som man då bör räksäkra känns lite onödigt krångligt.
Ungefär som att köpa vissa innerfilter som finns på marknaden, och för att få dessa att funka hyffsat måste man bygga om dem...;)
#68 - 17 december 2010 08:30
Poängerna med att köra bottenfiltret omvänt är att det kommer att hålla längre utan att rengöras plus att man får en cirkulation i botten vilket hindrar att det bildas helt syrefria zoner. Kör man det grymt långsamt borde växterna även få ny näring transporterad till rötterna, i en för dem lämplig form. Botten bör bli otroligt stabil, vilket är svårt att kontrollera utan någon cirkulation alls i botten.

Sant, att sätta upp akvariet tar längre tid och är krångligare, men som jag tänker så vinner jag en otroligt lättskött burk genom att lägga lite kraft på setupen. Det är tiden för skötseln efteråt jag vill minimera, inte undvika en del jobb i början. Någonstans finns drömmen om det problemfria karet, med minimal skötsel. Att jag leker runt med bottenfilter just nu är ett led i att försöka få fram en sådan burk.

Hilsen,

/P
#69 - 17 december 2010 08:37
OK, det ska bli intressant att se hur det går:). Iofs har jag inte märkt några större döda områden i botten på mina kar genom åren, förutom när jag testade blästersand men då givetvis utan bottenfilter....
#70 - 17 december 2010 12:23
Frågan är hur mycket är det optimala flödet? Använder själv Powerhead som pumpar 1100l/h och är uppdelat med t-rör och borde då vara 550l/h och som går igenom ett innerfilter (vadd+matta grov) innan botten så undra om det blir för mycket flås eller lagom? Har inget sett något konstigt än i alla fall.
#71 - 17 december 2010 13:57
Du har en poäng med att det verkligen är "räksäkert". Dock är nykläckta räklingar ruggigt små och nog rätt lätta att råka suga upp vid rengöring av botten.
#72 - 18 december 2010 06:42
Optimalt flöde beror på syftet. I en Malawiburk - fett flöde. I en växtburk - lågt flöde. Tror att du rätt lugnt kan strypa flödet i botten en del.

Hilsen,

/P
#73 - 18 december 2010 12:33
I min ungdom körde jag med bottenfilter- till ytterfilter- tillbaka i karet. Det var det jag tyckte fungerade bäst.
Det blev mycket mulm under gruset/bottenfiltert ( som bestod av en borrad PVC skiva som låg på distanser av kapade elrör) som syntes genom bottenglaset.
När jag rengjorde karet kopplade jag till en borrmaskinspump rakt på bottenfiltret , draget var så kraftigt att all mulm sögs ut vilket syntes tydligt genom glaset.
Det var lättare att städa så än att behöva öppna ytterfiltret var gång.
#74 - 18 december 2010 17:00
Optimalt flöde beror på syftet. I en Malawiburk - fett flöde. I en växtburk - lågt flöde. Tror att du rätt lugnt kan strypa flödet i botten en del.

Hilsen,

/P

Håller med som jag skrev tidigare, Malawi eller salt kör man tills sanden lyfter! I växtburkar borde det vara så lågt som möjligt. Men det borde finnas et optimalt värde här.
Eftersom bakterierna i botten förhoppningsvis är mestadels aeroba så förbrukar de syre och producerar CO2 därför borde syrerikt vatten in i botten och syrefattigt ut vara det man eftersträvar i en växtburk. Får nog skaffa den där syremätaren i alla fall!
Ditt CO2 filter motsäger detta och är därför högintressant. Kanske halvmättat vatten CO2/O2 är vad man skall sträva efter?
#75 - 18 december 2010 17:10
flygrc skrev:
I min ungdom körde jag med bottenfilter- till ytterfilter- tillbaka i karet. Det var det jag tyckte fungerade bäst.

Det blev mycket mulm under gruset/bottenfiltert ( som bestod av en borrad PVC skiva som låg på distanser av kapade elrör) som syntes genom bottenglaset.

När jag rengjorde karet kopplade jag till en borrmaskinspump rakt på bottenfiltret , draget var så kraftigt att all mulm sögs ut vilket syntes tydligt genom glaset.

Det var lättare att städa så än att behöva öppna ytterfiltret var gång.

[FONT=&quot]Japp då fungerade botten som en mycket bra slamavskiljare. [/FONT]
#76 - 19 december 2010 10:24
bossep skrev:
[FONT=&quot]Japp då fungerade botten som en mycket bra slamavskiljare. [/FONT]

Ja det är en bra beskrivning, nu hade jag "grus" i det karet (2-4 mm skulle jag gissa) med "sand" undrar jag om det hade fungerat.
#77 - 19 december 2010 11:14
Nu har jag börjat bygga lite smått.

Frågor:
Måste stigarröret gå upp över ytan? Bör jag ha nåt hål högt upp i stigarröret, om det av nån konstig anledning blir totalstop?

Är inte goldmedlem längre så jag får inte posta bilder men länkar:

http://www.redbee.se/showthread.php/3104-Omv%E4nt-bottenfilter?p=35499#post35499
#78 - 19 december 2010 16:07
flygrc skrev:
Ja det är en bra beskrivning, nu hade jag "grus" i det karet (2-4 mm skulle jag gissa) med "sand" undrar jag om det hade fungerat.

Omvänt hade det funkat i alla fall!
#79 - 19 december 2010 17:19
Broddan skrev:
Nu har jag börjat bygga lite smått.

Frågor:

Måste stigarröret gå upp över ytan? Bör jag ha nåt hål högt upp i stigarröret, om det av nån konstig anledning blir totalstop?

Är inte goldmedlem längre så jag får inte posta bilder men länkar:

http://www.redbee.se/showthread.php/3104-Omv%E4nt-bottenfilter?p=35499#post35499

Det där ser riktigt bra ut! Hur grov är slangen/röret från filtret? Om du kan stoppa i det i stigar röret med lite glapp får du säkerhets ventil. Men se till att det inte hoppar ur om mottrycket ökar. Länden på stigar röret spelar ingen större roll. Jag skulle ha det i närheten av ytan.
#80 - 20 december 2010 08:26
Bosse,
undrar om det finns ett optimalt flöde egentligen, eller iaf om det är möjligt att räkna på det. Troligen rätt svårt, jag menar val av bottenmaterial samt tjocklek på det torde ställa till beräkningarna en hel del. Fingerspitzgefühl plus observationer...

Personligen tror jag syrefattigt och därmed också CO2-rikt vatten ska in i botten på en växtburk. Det är då många ämnen förekommer i en för växterna bra form. Alternativt ska det gå så långsamt att syret i det syrerika vattnet som går in i botten förbrukas attans snabbt. Om jag begripit det rätt är det en relativt syrefattig miljö som växterna gillar bäst att stå i. Får man till det bör pH ligga lite lägre i botten än i vattenkolumnen, tänker jag spontant. Jag vill iaf åt en låg redox i botten, det är min tanke.

flygrc,
tackar för input. Aldrig klurat på att koppla ihop ytterfilter med bottenfilter, men självklart går det bra!! Gillar tanken skarpt, det ska nog testas framöver. Om vattnet redan passerat ett filter så bör en hel del syre ha förbrukats. Tillsätt CO2 och pumpa ned under botten... mm, det tror jag på. ;) Cirkulation i vattenkolumnen får lösas med en liten powerhead, som då även funkar som rent mekanisk skitsamlare. Alternativt ett T-rör på utblåset från ytterfiltret, en viss del ned under botten och så en luftdiffusor på den andra grenen för att syresätta invattnet i vattenkolumnen. Nu fick jag lite att bita i!!

Hilsen,

/P
#81 - 20 december 2010 16:28
Bosse,

undrar om det finns ett optimalt flöde egentligen, eller iaf om det är möjligt att räkna på det. Troligen rätt svårt, jag menar val av bottenmaterial samt tjocklek på det torde ställa till beräkningarna en hel del. Fingerspitzgefühl plus observationer...

Personligen tror jag syrefattigt och därmed också CO2-rikt vatten ska in i botten på en växtburk. Det är då många ämnen förekommer i en för växterna bra form. Alternativt ska det gå så långsamt att syret i det syrerika vattnet som går in i botten förbrukas attans snabbt. Om jag begripit det rätt är det en relativt syrefattig miljö som växterna gillar bäst att stå i. Får man till det bör pH ligga lite lägre i botten än i vattenkolumnen, tänker jag spontant. Jag vill iaf åt en låg redox i botten, det är min tanke.

flygrc,

tackar för input. Aldrig klurat på att koppla ihop ytterfilter med bottenfilter, men självklart går det bra!! Gillar tanken skarpt, det ska nog testas framöver. Om vattnet redan passerat ett filter så bör en hel del syre ha förbrukats. Tillsätt CO2 och pumpa ned under botten... mm, det tror jag på. ;) Cirkulation i vattenkolumnen får lösas med en liten powerhead, som då även funkar som rent mekanisk skitsamlare. Alternativt ett T-rör på utblåset från ytterfiltret, en viss del ned under botten och så en luftdiffusor på den andra grenen för att syresätta invattnet i vattenkolumnen. Nu fick jag lite att bita i!!

Hilsen,

/P

Håller med dig i nästan allt!
Flöde i en växt burk borde vara den svåra nöten att knäcka. Som du säger så är det massor med faktorer som spelar in. Men om man kunde mäta upp flödet och sedan använda observation, sunt förnuft och fingertoppskänsla kunde man sätta lite nummer till praktiken.
Jag har också varit helt inne på teorin att man skall ha låg syrehalt i vattnet som går in i botten. Alltså borde konceptet med ett biologiskt ytterfilter vara kanon. Men nu har jag börjat fundera i lite andra banor. Kanske det fungerar med hög syrehalt också. Då borde man få rejält med Nitrobacter och Nitrosomas i substratet. Tricket här borde ligga i mer Nitrobacter i substratet. Kanske det rentav är så att det kan gruppera upp sig i Nitrosoma i filtret och nitrobacter i substratet om man får rätt balans?
Problemet då är att nitrobacter kräver minst lika mycket syre som Nitrosoma.
För att få bra redox borde man ha ganska tjockt lager med substrat så man får ett anox segment för total kvävereduktion. Detta kanske inte är riktigt önskvärt i ett akvarium då lite nitrit kan läcka upp i vattenkolumnen. Det kanske är smartare att bara köra aerobt och låta växter och vattenbyte ta hand om Nitrat?
Frågan om lite lägre PH i botten är mycket intressant. Det borde vara bra! Ytterligare en anledning att få ned CO2 i botten!
Luft difusor! Tror du verkligen på det?

Bosse
#82 - 21 december 2010 03:58
Jo, som ovan - vore najs att få siffror på grejerna. Lite lurigt bara.

Kör man med syrerikt vatten in i botten så landar vi ju i "Malawimodellen" - så bra flås som möjligt. Då funkar i princip hela botten som kväveomvandlare/kväveslukare. Ämnen som järn, mangan och fosfor oxideras. Växterna sneglar misstänksamt på dig... plus att om man får till det verkligt bra (dvs med först en aerob och sedan en anaerob zon) så "läcker" karet kväve i form av kvävgas. Kvar blir fosfor, och man kan lugnt vänta in cyanon.

Luftdiffusor tror jag på, om det är rätt modell. Eheim har t ex en liten pryttel på Aquaball-filtren. Denna lilla grej har en venturi-utformning, vilket kan göra skillnad. Att blåsa på med luft i stora bubblor ger jag inte mycket för, men att slå sönder luften i en mängd småbubblor (som stannar lång tid i vattenkolumnen) ser jag som något annat.

Hilsen,

/P
#83 - 21 december 2010 14:16
Jo, som ovan - vore najs att få siffror på grejerna. Lite lurigt bara.

Kör man med syrerikt vatten in i botten så landar vi ju i "Malawimodellen" - så bra flås som möjligt. Då funkar i princip hela botten som kväveomvandlare/kväveslukare. Ämnen som järn, mangan och fosfor oxideras. Växterna sneglar misstänksamt på dig... plus att om man får till det verkligt bra (dvs med först en aerob och sedan en anaerob zon) så "läcker" karet kväve i form av kvävgas. Kvar blir fosfor, och man kan lugnt vänta in cyanon.

Luftdiffusor tror jag på, om det är rätt modell. Eheim har t ex en liten pryttel på Aquaball-filtren. Denna lilla grej har en venturi-utformning, vilket kan göra skillnad. Att blåsa på med luft i stora bubblor ger jag inte mycket för, men att slå sönder luften i en mängd småbubblor (som stannar lång tid i vattenkolumnen) ser jag som något annat.

Hilsen,

/P

Skrattar du har rätt jag är kvar i Malawi träsket och kvävereduktion!
Intressant med luft. Jag har den fighten här med min kollega! Han hävdar också att man får syre i vatten med hjälp av luftbubblor.
Jag får nog ricka till något för att bevisa motsatsen! Vad jag köper är att bubblorna slår sönder ytan och därmed hjälper till med gasutbytet.
Att luft sedan driver ut andra gaser får men också se som bevisat. Detta kanske kan leda till att man får plats med mer syre, men det övergår mitt förstånd?
#84 - 21 december 2010 16:01
Nja, man får inte mer syre i vattnet med vilka luftbubblor som helst, där är vi överens. En normal luftslang med hyfsat stora bubblor menar jag gör "nada", dvs, intet. Däremot, sätter man en venturi på utblåset och får _mikrobubblor_ med luft ut i vattenkolumnen... då är det något annat. Iaf som jag tänker, jag har inte testat tillräckligt själv. Jag ser det iaf i nuläget som sant att "syresätta" och syresätta är två skilda saker, om vi pratar luft och storlek på bubblorna. Om bra genomluftning också driver ut andra gaser ser jag som en hyfsat öppen fråga, beroende på hur man kör. I ett droppfilter torde det vara rätt sant att verkligen all CO2/N2 försvinner - om inte filtret är rätt slutet. Vi landar återigen i hur fanken man kör grejerna och en mängd parametrar som man behöver fundera massor kring. En luring, igen. Vore najs att få testat mycket av det här, men jag har varken tid, ork eller grejer för det. En vacker dag... *s*

Hilsen,

/P
#85 - 21 december 2010 19:23
Nja, man får inte mer syre i vattnet med vilka luftbubblor som helst, där är vi överens. En normal luftslang med hyfsat stora bubblor menar jag gör "nada", dvs, intet. Däremot, sätter man en venturi på utblåset och får _mikrobubblor_ med luft ut i vattenkolumnen... då är det något annat. Iaf som jag tänker, jag har inte testat tillräckligt själv. Jag ser det iaf i nuläget som sant att "syresätta" och syresätta är två skilda saker, om vi pratar luft och storlek på bubblorna. Om bra genomluftning också driver ut andra gaser ser jag som en hyfsat öppen fråga, beroende på hur man kör. I ett droppfilter torde det vara rätt sant att verkligen all CO2/N2 försvinner - om inte filtret är rätt slutet. Vi landar återigen i hur fanken man kör grejerna och en mängd parametrar som man behöver fundera massor kring. En luring, igen. Vore najs att få testat mycket av det här, men jag har varken tid, ork eller grejer för det. En vacker dag... *s*

Hilsen,

/P

Vad det gäller syresättningen så tycks man glömma en viktig del, kanske för att det är så allmänt känt.
Växter och alger producerar rejäla mängder av det. Vid exempelvis en algblomning blir ytvattnet översaturerat och det avgår syre till atmosfären. Samma händer när växter ”bubblar”.
Håller med, en vacker dag!
#86 - 22 december 2010 05:22
Jepp, välväxande växter ger syre. De konsumerar dock en del av det igen under natten. Med dålig fart på växterna kan de sluka mer syre än de producerar, så det är ett tveeggat svärd. En algblomning kan säkerligen ge översaturation på vattnet under dagtid, hur det ser ut under natten + det syre som krävs för att bryta ned döda alger kan jag för lite om.

Hilsen,

/P
#87 - 22 december 2010 16:35
Jepp, välväxande växter ger syre. De konsumerar dock en del av det igen under natten. Med dålig fart på växterna kan de sluka mer syre än de producerar, så det är ett tveeggat svärd. En algblomning kan säkerligen ge översaturation på vattnet under dagtid, hur det ser ut under natten + det syre som krävs för att bryta ned döda alger kan jag för lite om.

Hilsen,

/P

Jag kommer att mäta detta ganska noggrant under nästa år. Det är lite svårt att få exakta värden i en sjö då vindar, etc. påverkar. Men en kvalificerad gissning är att man slutar på ett 0 värde över en tidsperiod.
Detta i sin tur leder till slutsatsen att alger, cyanobakterier och växter producerar mer syre en de konsumerar då en viss mängd syre avgår till luften. Detta gäller dock inte för korta perioder.

Det kan bli akut syrebrist under natten och man kan nog inte förklara för en fisk som kippar efter syre att det fixar sig i morgon!
#88 - 22 december 2010 20:59
Mycket intressant med mätningar!! Krux att överföra det till akvarium bara... *funderar* Nå, jag nöjer mig här med att vara avis på ditt jobb!! *s*
#89 - 22 december 2010 21:39
Mycket intressant med mätningar!! Krux att överföra det till akvarium bara... *funderar* Nå, jag nöjer mig här med att vara avis på ditt jobb!! *s*

Nu skall du inte vara avundsjuk! Det är mycket du har som jag inte har tillgång till!;)
Vad jag hittills kommit fram till är att de översta decimetrarna ibland en ½ meter är saturerat under dagen. PH är också extremt högt 9 och ibland något högre.
Men efter det lagret blir det snabbt anox i resten av vattenkolumnen. Tidigt på morgonen är det ofta lite lugnare och det är ingen övermättnad men den syrerika delen går djupare, ofta runt 1 ½ till 3 meter. Det blir alltså aldrig helt syrefritt vid ytan.
#90 - 3 januari 2011 17:10
Status: Sanden har blivit mycket luftigare och det är inte lika kompakt längre. Smutsen filtreras bort bra av innerfiltret och växterna växer mycket bättre nu när de får 9 timmars ljus och inga alger har kommit på grund av ökad ljustid. Har gjort vattenbyten var 14 dag och kommer nu göra det 1 gång i månaden då växterna växte bättre vid dag 12-14.

Summa: Tror inte att det växer bättre av anledningen omvänt bottenfilter men det är renare i karet nu i alla fall. (se blogg för bilder)
#91 - 4 januari 2011 06:58
Eric,
låter som en bra effekt iaf. Bara att köra vidare.

Hilsen,

/P
#92 - 6 januari 2011 23:40
har läst tråden och tycker det verkar bra med ett omvänt bottenfiler..kanske? jag ska inte ha någon CO2.. detta skulle byggas in i ett kommande 720 liters..troligtvis med ciklider i!
#93 - 7 januari 2011 00:16
eric700 skrev:
Status: Sanden har blivit mycket luftigare och det är inte lika kompakt längre. Smutsen filtreras bort bra av innerfiltret och växterna växer mycket bättre nu när de får 9 timmars ljus och inga alger har kommit på grund av ökad ljustid. Har gjort vattenbyten var 14 dag och kommer nu göra det 1 gång i månaden då växterna växte bättre vid dag 12-14.

Summa: Tror inte att det växer bättre av anledningen omvänt bottenfilter men det är renare i karet nu i alla fall. (se blogg för bilder)

Det ser ju riktigt bra ut! Jag var och rotade lite i botten på mitt nano idag och det kändes som min vulkanaska har packat ihop mellan rören! Jag skall sättaigång en annan burk och riva upp och kolla. Konstigt!
#94 - 7 januari 2011 08:02
har läst tråden och tycker det verkar bra med ett omvänt bottenfiler..kanske? jag ska inte ha någon CO2.. detta skulle byggas in i ett kommande 720 liters..troligtvis med ciklider i!

Med ciklider kan det vara lite lurigt, kanske mest beroende på det estetiska. Jag kör omvänt bottenfilter med bra fläkt i en Malawiburk (375 liter) och det funkar klockers ur filtreringssynpunkt. Ett av de mest lättskötta akvarium jag någonsin haft. Ganska tunt lager grus, ca 3-4 mm kornstorlek. Men. Många ciklider gräver, inklusive Malawi. Det blir en del öppna ytor, där bottenfiltret syns. Hade en del funderingar kring det i början, det "borde" ju vara så att filtret då tappar funktion (vattenflödet tar enklaste vägen och går då rakt ut från bottenfiltret istf genom gruset). Jobbade lite lagom halvhjärtat med att skyffla tillbaks gruset i början, men lät det sedan bero. Har inte gett någon märkbar skillnad i filtreringssynpunkt eller i lättskötthet.

Får tillägga att det är hyfsat flås i hela burken, kör en Oceanrunner som pump, vilken drar runt knappa 4000 liter i timmen. Åtminstone en tredjedel av flödet går ned under botten. I kombo med det rätt tunna gruslagret så verkar det som att flödet ändå går igenom gruset till viss del. Karet är inte alls byggt för att vara estetiskt, grundkonceptet är att det ska funka praktiskt - vilket det verkligen gör. Iaf, med ciklider så kan man behöva tänka några extra rundor om man vill köra bottenfilter öht. De flesta gräver, och att gräva gör dem lyckligare, vilket är fint. Då får man ta det estetiska på något annat sätt.

Hilsen,

/P
#95 - 7 januari 2011 16:13
Med ciklider kan det vara lite lurigt, kanske mest beroende på det estetiska. Jag kör omvänt bottenfilter med bra fläkt i en Malawiburk (375 liter) och det funkar klockers ur filtreringssynpunkt. Ett av de mest lättskötta akvarium jag någonsin haft. Ganska tunt lager grus, ca 3-4 mm kornstorlek. Men. Många ciklider gräver, inklusive Malawi. Det blir en del öppna ytor, där bottenfiltret syns. Hade en del funderingar kring det i början, det "borde" ju vara så att filtret då tappar funktion (vattenflödet tar enklaste vägen och går då rakt ut från bottenfiltret istf genom gruset). Jobbade lite lagom halvhjärtat med att skyffla tillbaks gruset i början, men lät det sedan bero. Har inte gett någon märkbar skillnad i filtreringssynpunkt eller i lättskötthet.

Får tillägga att det är hyfsat flås i hela burken, kör en Oceanrunner som pump, vilken drar runt knappa 4000 liter i timmen. Åtminstone en tredjedel av flödet går ned under botten. I kombo med det rätt tunna gruslagret så verkar det som att flödet ändå går igenom gruset till viss del. Karet är inte alls byggt för att vara estetiskt, grundkonceptet är att det ska funka praktiskt - vilket det verkligen gör. Iaf, med ciklider så kan man behöva tänka några extra rundor om man vill köra bottenfilter öht. De flesta gräver, och att gräva gör dem lyckligare, vilket är fint. Då får man ta det estetiska på något annat sätt.

Hilsen,

/P

Det där med grävande ciklider (Malawi) var orsaken till att jag började köra rörsystem i stället för plattor.
Jag fick för mig att det blev mindre flödesförluster om fiskarna grävde fram ett par små hål i stället för spåren i plattorna.
Det estetiska är kanske en grej! Men är det så mycket snyggare om man ser bottenglaset?

Vad du säger om cirkulation är mycket viktigt. Med enbart allt flöde genom bottenfiltret blir det i princip 0 synlig cirkulation på ytan och i vattnet. Så jag anser att just i en Malawi burk bör man antingen flödesfördela eller köra med extra cirkulationspump.
#96 - 2 februari 2011 16:24
Broddan,
Hur går det? Skulle vara kul med en uppdatering!
#97 - 3 februari 2011 16:37
Hej på dig!

Jag vet inte hur det går ;)

Det är sjösatt i alla fall. Har ett ytterfilter som pumpar 500L i timmen in under substratet. Har även ett luftdrivet svampfilter för syre/rening.

Det jag tycker är lurigt är jag kan inte se flödet, jag drar av svampen (förfiltret till ytterfiltret ibland bara för att se/höra att systemet inte står still.

Två levandefödare ska bajsa in akvariumet nu ett tag. Har även överdrivet med ljustimmar på, vill medvetet få en hel del alger.

Det blir nån lite lurigare sulawesiräka där sedan.

När jag orkar kan jag väl fota/filma lite men det är inte så mycket att se egentligen.

Kommer få svårt att bedöma hur bra denna lösning är. Ett sätt är att jag testar en räka jag tidigare misslyckats med...
#98 - 3 februari 2011 17:00
Skrattar,
Samma problem här! Fungerar ski-en? Jag vet att det gör det av erfarenhet men man blir lite konfunderad när allt ser ut att stå still! Jag blåser ned 200 l/tim i botten på mitt 37 liters och inte en rörelse på ytan eller någon annan stans. Det vore bra om man kunde kolla flödet på något vis.
Kan du inte rigga till en burk eller något på sugsidan så du ser om det rör sig? Du kanske kunde pilla in en tråd eller nånting i slangen om du har en genomskinlig?
Jag belastar rejält med både fisk och mat men lyckas sällan få några mätbara värden med de tester jag har nu. Så fungerar gör det uppenbarligen.
Så vi är ganska överens, omvänt bottenfilter är det tråkigaste som finns! Titta på färg som torkar är kanske en bra liknelse?
#99 - 5 februari 2011 11:10
Vilken underbar tråd! Jag håller precis på att utvärdera filterlösningar för uppstart av ett 250L (100x50x50 cm) sällskapskar till föreningens möteslokal och tankarna går mot omvänt bottenfilter med tanke på tillgänglig plats och utrustning. I karet har jag tänkt att ha rejält tjockt med fin sand och en hel del uppbyggda terasser av stenar, rötter och sand.

Förstår att det finns växtarter som inte gillar drag kring rötterna så jag får väl plantera därefter. Man kan ju t ex tänka sig att ha lite extra tjockt med sand där de kinkigaste växterna ska sitta. Det borde minska effekten av draget något.

Utöver att köra skiten upp ur bottnen vill jag naturligtvis testa ett ordentligt förfilter så min tanke är en variant av den gräsligt fula - men effektiva - filterhörnan men istället använda mig av ett rör med en pump i botten. Dvs, längst ned i röret sätter jag en pump med utblåset ned i bottenfiltret. Ovanför pumpen bygger jag så upp ett antal lager med filtermaterial i ungefär den diameter som röret har. Allra längst upp fixar jag sedan till inlopp för vattnet så att pumpen inte riskerar gå torr längst ned.

Några frågor till er som kör bottenfilter (det var 25 år sedan sist för min del!):
1) Vilket flöde är OK genom bottnen. Kan bossep köra 200 l i ett 37-liters borde det gå köra rejält tryck nedåt?
2) Tips på bra, kraftiga (se 1) pumpar som dessutom är ganska små. Jag vill hålla röret så litet som möjligt.
3) Var hittar man T-rör passande 16 mm VP-rör ELLER PVC-prylar till överkomliga priser.
4) Var hittar man bra böjar till 16 mm VP-rör. De bossep visade i sin skiss såg bra ut men de jag hittar på t ex Biltema har så stor rundning att det knappt blir plats för raksträcka innan det är dags att svänga igen.
5) Minskar behovet av biologisk filtrering i förfiltret med större bottenyta eller har jag fattat det hela fel?

Ytterligare en vild idé efter diskussionerna här är att även föra in diffusorn från koldioxiden längst ned i filterkammaren så det åker hela vägen genom bottnen men det känns som om man riskerar få en massa gasbubblor i filterkammaren/bottnen. Tankar kring detta är också välkomna!
#100 - 5 februari 2011 12:03
Här är det ok priser på pvc grejor i alla fall.

http://www.aquaristic.net/en/Filtering/PVC-Fittings/
Bilagor:
#101 - 5 februari 2011 13:50
Ja, där handlar man ju emellanåt. Fortfarande ganska dyrt per del då man ju behöver ganska många men det kanske inte går få tag i billigare?
#102 - 5 februari 2011 13:59
Finns att ta hem från sin lokala rörkrökare.
#103 - 5 februari 2011 14:57
Jag var först hos min lokala vvs-butik varje 90/t-böj kostade 2-3 gånger mer än att köpa från tyskland. Men såklart ska du kolla det också på nån lokalbutik innan.

Det kanske finns billigare alternativ jag kollade bara på två ställen och tog det billigaste.
#104 - 5 februari 2011 15:39
Många ciklider gräver, inklusive Malawi. Det blir en del öppna ytor, där bottenfiltret syns. Hade en del funderingar kring det i början, det "borde" ju vara så att filtret då tappar funktion (vattenflödet tar enklaste vägen och går då rakt ut från bottenfiltret istf genom gruset).

Just det där funderar jag lite kring vad gäller bottenfilter rent generellt. Hur fördelas flödet över bottenytan. Ryggmärgen säger att det borde bli mest flås närmast stigarröret för att sedan vara lägst längst bort i motsatt hörn. Mer så för traditionella bottenfilter än för omvända, kanske, då omvända filtret ju skapar ett övertryck som borde bli ganska jämnt fördelat i hela rörsystemet. Tycker det känns som ett sug på annat sätt blir kraftigare ju närmre källan man kommer. Ungefär som att man känner utblåset från ytterfiltret på betydligt längre avstånd än man märker av sugeffekten från insuget.
#105 - 5 februari 2011 16:30
hawkse skrev:
Vilken underbar tråd! Jag håller precis på att utvärdera filterlösningar för uppstart av ett 250L (100x50x50 cm) sällskapskar till föreningens möteslokal och tankarna går mot omvänt bottenfilter med tanke på tillgänglig plats och utrustning. I karet har jag tänkt att ha rejält tjockt med fin sand och en hel del uppbyggda terasser av stenar, rötter och sand.

Förstår att det finns växtarter som inte gillar drag kring rötterna så jag får väl plantera därefter. Man kan ju t ex tänka sig att ha lite extra tjockt med sand där de kinkigaste växterna ska sitta. Det borde minska effekten av draget något.

Utöver att köra skiten upp ur bottnen vill jag naturligtvis testa ett ordentligt förfilter så min tanke är en variant av den gräsligt fula - men effektiva - filterhörnan men istället använda mig av ett rör med en pump i botten. Dvs, längst ned i röret sätter jag en pump med utblåset ned i bottenfiltret. Ovanför pumpen bygger jag så upp ett antal lager med filtermaterial i ungefär den diameter som röret har. Allra längst upp fixar jag sedan till inlopp för vattnet så att pumpen inte riskerar gå torr längst ned.

Några frågor till er som kör bottenfilter (det var 25 år sedan sist för min del!):

1) Vilket flöde är OK genom bottnen. Kan bossep köra 200 l i ett 37-liters borde det gå köra rejält tryck nedåt?

2) Tips på bra, kraftiga (se 1) pumpar som dessutom är ganska små. Jag vill hålla röret så litet som möjligt.

3) Var hittar man T-rör passande 16 mm VP-rör ELLER PVC-prylar till överkomliga priser.

4) Var hittar man bra böjar till 16 mm VP-rör. De bossep visade i sin skiss såg bra ut men de jag hittar på t ex Biltema har så stor rundning att det knappt blir plats för raksträcka innan det är dags att svänga igen.

5) Minskar behovet av biologisk filtrering i förfiltret med större bottenyta eller har jag fattat det hela fel?

Ytterligare en vild idé efter diskussionerna här är att även föra in diffusorn från koldioxiden längst ned i filterkammaren så det åker hela vägen genom bottnen men det känns som om man riskerar få en massa gasbubblor i filterkammaren/bottnen. Tankar kring detta är också välkomna!

Hej kul att du också funderar på detta!
Ju större bas vi får av användare ju bättre är det så vi kan utröna eventuella negativa effekter, de positiva vet vi nog redan. Min rör modell var framtagen för grävande ciklider en gång i världen, därför kör jag med bra flås. Jag har i och för sig växter i min 37’a men det är bara hornsärv och vattenpest och det har ju inga vidare rotsystem. Vad jag tror är att man kan få rätt bra balans för rötterna i botten med just rörmetoden, men man måste nog lura ut flödet ordentligt. Tom Barr har varit inne på detta och att man får till anoxa områden mellan rören och, därmed bra redox. Jag hoppas kunna bygga ett par lite större filter de närmaste veckorna och då skall jag prova med exempelvis Vallisneria och kanske någon form av vass.
CO2 jag skulle prova om jag vore du! Jag skall definitivt göra det när jag får utrustning för det. Då skall jag testa att koppla det till en vanlig luft defusor direkt vid utblåset från pumpen. Att det blir lite gas fickor är nog oundvikligt men vilken skada skulle det göra? Jag skall testa att blåsa in luft men det är av helt andra orsaker.
Förfilter: Enligt mig skall detta vara ganska litet och inte någon biologisk funktion, det skall bara vara för att ta bort grova partiklar. Så det skall vara lättillgängligt för rengörning.
Om du har pumpen långt ned är det ingen risk för torrkörning.
Flöde: I ditt fall skulle jag nog endast köra mellan 500-1 000 l/tim och sedan eventuellt en pump bara för cirkulation. Eftersom jag har nästan lika mycket sten som vatten så blir det nog 10 ggr vattenvolymen per timme och det rör sig ingenting i min burk. Jag har dock inga problem med syresättningen men det känns lite konstigt!
Pumpar på den Svenska marknaden har jag ingen bra koll på men jag kör alltid Eheim om jag kan. Jag tror dom har en undervattens typ med röranslutning på både insug och utblås, detta skulle jag använda.
#106 - 5 februari 2011 16:45
hawkse skrev:
Just det där funderar jag lite kring vad gäller bottenfilter rent generellt. Hur fördelas flödet över bottenytan. Ryggmärgen säger att det borde bli mest flås närmast stigarröret för att sedan vara lägst längst bort i motsatt hörn. Mer så för traditionella bottenfilter än för omvända, kanske, då omvända filtret ju skapar ett övertryck som borde bli ganska jämnt fördelat i hela rörsystemet. Tycker det känns som ett sug på annat sätt blir kraftigare ju närmre källan man kommer. Ungefär som att man känner utblåset från ytterfiltret på betydligt längre avstånd än man märker av sugeffekten från insuget.

Även om det här var riktat till Patrik,
Det här med flödesförluster och ojämnt flöde var mitt problem och orsaken till rörmodellen.
Om du tittar på Broddans filter så ser det ut som en grind inte som en kam (vilket mina första gjorde) detta gör att du får mycket bra fördelning av vattnet.
De små hålen i utloppet från rören begränsar flödet så du kan i princip köra halva akvariet med sand och halva utan. Det är hålen som är begränsande och inte sanden som med de vanliga plattorna.
Som du så riktigt säger. Du kan styra tryck men inte ”sug”. Detta kan du testa med rökpelartricket. Du får ta i som tusan om du skall kunna suga i dig en sådan bara någon cm ifrån medan du kan blåsa om kull den med mycket liten kraft från ett relativt stort avstånd. Det är en av orsakerna till att ett normalt/felvänt bottenfilter arbetar bäst relativt nära utloppet från det.
#107 - 5 februari 2011 20:52
bossep skrev:
Även om det här var riktat till Patrik,

Det här med flödesförluster och ojämnt flöde var mitt problem och orsaken till rörmodellen.

Om du tittar på Broddans filter så ser det ut som en grind inte som en kam (vilket mina första gjorde) detta gör att du får mycket bra fördelning av vattnet.

...

Som du så riktigt säger. Du kan styra tryck men inte ”sug”. Detta kan du testa med rökpelartricket. Du får ta i som tusan om du skall kunna suga i dig en sådan bara någon cm ifrån medan du kan blåsa om kull den med mycket liten kraft från ett relativt stort avstånd. Det är en av orsakerna till att ett normalt/felvänt bottenfilter arbetar bäst relativt nära utloppet från det.

Asch, det där visste jag ju! Gäller bara att koppla fram rätt synapser när de behövs. Tack för den illustrationen. Det är väl t o m så att man inte kan suga vatten mer än 10 meter eller så pga lufttrycket eller något sådant? Därefter måste man börja trycka upp det istället.

När du säger "grind" istf "kam" så menar du alltså att där finns rör runt om hela filtret? Ja, så har jag nog tänkt göra det. Seglade också in på Sulawesi-tråden och såg att det rör-filtret var byggt med ett fåtal, långa rör istället för många, tvärställda, som i din illustration. Hur påverkar detta månne? Färre hål för vattnet att leta sig ut igenom?

Felvänt bottenfilter? Det där såg farligt mycket ut som flamebait :)
#108 - 5 februari 2011 21:05
bossep skrev:
Hej kul att du också funderar på detta!

...

Tom Barr har varit inne på detta och att man får till anoxa områden mellan rören och, därmed bra redox. ... CO2 jag skulle prova om jag vore du! Jag skall definitivt göra det när jag får utrustning för det. Då skall jag testa att koppla det till en vanlig luft defusor direkt vid utblåset från pumpen. Att det blir lite gas fickor är nog oundvikligt men vilken skada skulle det göra?

Förfilter: Enligt mig skall detta vara ganska litet och inte någon biologisk funktion, det skall bara vara för att ta bort grova partiklar. Så det skall vara lättillgängligt för rengörning.

Om du har pumpen långt ned är det ingen risk för torrkörning.

Flöde: I ditt fall skulle jag nog endast köra mellan 500-1 000 l/tim och sedan eventuellt en pump bara för cirkulation. Eftersom jag har nästan lika mycket sten som vatten så blir det nog 10 ggr vattenvolymen per timme och det rör sig ingenting i min burk. Jag har dock inga problem med syresättningen men det känns lite konstigt!

Pumpar på den Svenska marknaden har jag ingen bra koll på men jag kör alltid Eheim om jag kan. Jag tror dom har en undervattens typ med röranslutning på både insug och utblås, detta skulle jag använda.

Tack för utförligt svar. Naturligtvis går jag igång på bottenfilter! Jag saknar dessa enkla, diskreta filter jag körde i så gott som alla mina kar för 25 år sedan och blev smått överraskad när jag återkom till hobbyn och fick veta att de förkastats.

Ja, jag hade inte tänkt köra ned någon koldioxid i bottnen och kommer nog inte göra det initialt. Istället har jag börjat fundera kring om inte ett litet sandfilter skulle kunna agera den perfekta koldioxid-reaktorn. Sanden lär slå bubblorna sönder och samman! Däremot har läsandet om anoxa områden (spännande ord) och dess effekter på rötterna fått mig att bli sugen på att testa detta. Som du säger är det ju ganska lätt att åstadkomma i efterhand. Luftfickorna jag är rädd för är de som eventuellt hamnar nere i pumpkammaren under filtermaterialet. Jag vill inte riskera att pumpen går torr.

Förfiltret hade jag tänkt konstruera som ett tunnt rör - eventuellt ett avloppsrör - där jag stoppar pumpen längst ned, ett galler ovanför och sedan några lager filtermattor ovanför med ökande grovlek ju högre upp mot ytan de ligger. Man behöver naturligtvis inte stoppa pumpen längst ned men jag tycker det kan vara skönt att slippa se eländet. Ett rör kan man så lätt maskera. Därav behovet att dimensionera pumpen efter karet eftersom jag inte på något smidigt sätt kommer kunna fixa ett extra utlopp om jag vill justera flödet. Ska se vad Eheim har att erbjuda. Är själv helt insnöad på detta utmärkta märke.

Kommer nog likt dig ha väldigt mycket bottenmaterial och sten i karet den här gången så vattenvolymen kommer säkert inte upp i karets 250L. Kanske 50-80 liter mindre skulle jag tro.
#109 - 6 februari 2011 02:11
hawkse skrev:
Tack för utförligt svar. Naturligtvis går jag igång på bottenfilter! Jag saknar dessa enkla, diskreta filter jag körde i så gott som alla mina kar för 25 år sedan och blev smått överraskad när jag återkom till hobbyn och fick veta att de förkastats.

Ja, jag hade inte tänkt köra ned någon koldioxid i bottnen och kommer nog inte göra det initialt. Istället har jag börjat fundera kring om inte ett litet sandfilter skulle kunna agera den perfekta koldioxid-reaktorn. Sanden lär slå bubblorna sönder och samman! Däremot har läsandet om anoxa områden (spännande ord) och dess effekter på rötterna fått mig att bli sugen på att testa detta. Som du säger är det ju ganska lätt att åstadkomma i efterhand. Luftfickorna jag är rädd för är de som eventuellt hamnar nere i pumpkammaren under filtermaterialet. Jag vill inte riskera att pumpen går torr.

Förfiltret hade jag tänkt konstruera som ett tunnt rör - eventuellt ett avloppsrör - där jag stoppar pumpen längst ned, ett galler ovanför och sedan några lager filtermattor ovanför med ökande grovlek ju högre upp mot ytan de ligger. Man behöver naturligtvis inte stoppa pumpen längst ned men jag tycker det kan vara skönt att slippa se eländet. Ett rör kan man så lätt maskera. Därav behovet att dimensionera pumpen efter karet eftersom jag inte på något smidigt sätt kommer kunna fixa ett extra utlopp om jag vill justera flödet. Ska se vad Eheim har att erbjuda. Är själv helt insnöad på detta utmärkta märke.

Kommer nog likt dig ha väldigt mycket bottenmaterial och sten i karet den här gången så vattenvolymen kommer säkert inte upp i karets 250L. Kanske 50-80 liter mindre skulle jag tro.

Sitter och CAD'ar och är lite blåst i huvudet just nu. Men de låter bra förutom förfiltret.
Jag kör KISS (Keep It Simple Stupid) en kloss med fin filtermatta duger gott. Då blir det inga problem med pumpen eftersom problemet brukar ligga på sugsidan.
Bilagor:
#110 - 6 februari 2011 09:17
bossep skrev:
Men de låter bra förutom förfiltret.

Jag kör KISS (Keep It Simple Stupid) en kloss med fin filtermatta duger gott. Då blir det inga problem med pumpen eftersom problemet brukar ligga på sugsidan.

Det var en av de saker jag funderade på. Eftersom jag tänkt dränka pumpen längst ned passar det ju bra ett ha ett grovt rör runtom och ovanför och då tänkte jag utnyttja utrymmet genom att fylla på med filtermaterial. Du tror alltså att det kan bli problem med vattenflödet av en sådan lösning? I så fall får jag tänka om. Synd. Vill gärna slippa slangar så långt det går den här gången.
#111 - 6 februari 2011 12:36
Mitt filter som du tittat på i Sulawesi tråden valde jag att göra så för att helt enkelt behöva mindre antal t-böjar då pvc-en trots allt kostar en slant.
#112 - 6 februari 2011 14:50
Broddan skrev:
Mitt filter som du tittat på i Sulawesi tråden valde jag att göra så för att helt enkelt behöva mindre antal t-böjar då pvc-en trots allt kostar en slant.

Jo, Aquaristic i all ära men till ett kar om 100x50 cm bottenyta rakar man snabbt upp investeringskostnader i klass med ett billigt ytterfilter! Alternativet är ju VP-rör men som du säger - det blir knappt billigare det jämfört med tyska priser.

Funderade kort på om jag skulle ta och kombinera din lösning med bosseps genom att köra 6 rör på längden och sedan ha fyra rör på tvären. Dvs, med T-kors emellan men attan vad dyrt det blev! Man riskerar ju också att missa lite cirkulation där alla kors och böjar sitter för i dem tänker jag absolut inte borra några hål!

Några andra "att tänka på" innan jag sätter igång? Pumpen i botten av ett avloppsrör lät ju inte som den perfekta lösning jag tänkt mig så jag känner mig lite rådvill vad gäller drivningen nu.
#113 - 6 februari 2011 14:52
hawkse skrev:
Det var en av de saker jag funderade på. Eftersom jag tänkt dränka pumpen längst ned passar det ju bra ett ha ett grovt rör runtom och ovanför och då tänkte jag utnyttja utrymmet genom att fylla på med filtermaterial. Du tror alltså att det kan bli problem med vattenflödet av en sådan lösning? I så fall får jag tänka om. Synd. Vill gärna slippa slangar så långt det går den här gången.

Har du sätt hur jag gjorde?
Jag valde att sätta pumpen en bit upp eftersom filterbiten är hopbyggd med pumpen och jag vill komma åt den enkelt. Om du väljer en pump som har röranslutning både på inlopp och utloppsidan så har dessa inloppet på gaveln och utloppet på toppen. Då vänder du den helt enkelt så utloppet kommer nedåt. Här har du den typen av pump. Men även den minsta är kanske lite ”over kill”. Titta på de här de kanske blir mindre och smidigare om man skippar filterlådan.
Sedan sätter du en 90 på insuget och ett perforerat rör på det som sticker upp. Över det sätter du en bit filtermatta. Jag skulle ta en bit 50 mm tjock fin matta och göra en kloss som är 50X50 och göra ett hål i den som passar över röret. Den behöver inte vara mer än 1 dm hög eller liknande men om du gör den lite högre är det lättare att komma åt och göra rent.
Jag skall se om jag kan göra en skiss. Men det är lite tight med tid just nu.
#114 - 6 februari 2011 15:03
Broddan skrev:

Jag skall bygga 4 st (tror jag) 3 till 4 000 liters burkar och 1 8 000 l. Jag skall testa din modell för att hålla kostnaderna nere. Eftersom jag inte bryr mig om det estetiska kommer jag att sätta ett stigar rör i motsatta hörnet mot inloppet för att hålla koll på flödet. Om jag gör detta typ teleskoprör så kan jag se vad vattenpelaren blir och på så sätt beräkna och justera flödet.
#115 - 6 februari 2011 21:33
bossep skrev:
Jag valde att sätta pumpen en bit upp eftersom filterbiten är hopbyggd med pumpen och jag vill komma åt den enkelt. Om du väljer en pump som har röranslutning både på inlopp och utloppsidan så har dessa inloppet på gaveln och utloppet på toppen. Då vänder du den helt enkelt så utloppet kommer nedåt. ... Sedan sätter du en 90 på insuget och ett perforerat rör på det som sticker upp. Över det sätter du en bit filtermatta. Jag skulle ta en bit 50 mm tjock fin matta och göra en kloss som är 50X50 och göra ett hål i den som passar över röret. Den behöver inte vara mer än 1 dm hög eller liknande men om du gör den lite högre är det lättare att komma åt och göra rent.

Tack för utförlig beskrivning. Jo, jag är med på hela metodiken men har nästan hellre en "pelare" hela vägen upp till ytan än "filterkloss" längst ned. Menar du att det är mängden filtermaterial ovanför pumpen som skulle stöka till det för mig?
Att hitta en tillräckligt liten pump verkar vara lite besvärligt. De som är riktigt, riktigt små - typ den här - har ju inga röranslutningar utan är av typen dränkpump där insuget är ett galler. Skulle väl fungera om man kör med "rör hela vägen"-designen? Pumpen är ju dessutom rejält klen - maxar vid 300 L med en lyfthöjd av 50 cm. Kanske kan få lite mer tryck i den i och med att lyfthöjden ju blir negativ om man ställer den upp-och-ned?
#116 - 7 februari 2011 01:20
hawkse skrev:
Tack för utförlig beskrivning. Jo, jag är med på hela metodiken men har nästan hellre en "pelare" hela vägen upp till ytan än "filterkloss" längst ned. Menar du att det är mängden filtermaterial ovanför pumpen som skulle stöka till det för mig?

Att hitta en tillräckligt liten pump verkar vara lite besvärligt. De som är riktigt, riktigt små - typ den här - har ju inga röranslutningar utan är av typen dränkpump där insuget är ett galler. Skulle väl fungera om man kör med "rör hela vägen"-designen? Pumpen är ju dessutom rejält klen - maxar vid 300 L med en lyfthöjd av 50 cm. Kanske kan få lite mer tryck i den i och med att lyfthöjden ju blir negativ om man ställer den upp-och-ned?

Ja en sån pump får du bygga filterkammare till. Typ som du tänkt avloppsrör eller kanske bygga med slim-line eller något. Om du kan få tag på en filterkloss kan du också skära in pumpen i den. Nackdelen är att det blir lite kladdigt att göra rent förfiltret.
Du behöver inte tänka på lyfthöjder osv. Eftersom allt sitter under vatten tar detta ut sig självt. Däremot kan bra lyfte vara bra för att övervinna flödesförluster i vinklar osv.
Jag har ritat upp en möjlig lösning. Pumpen jag valt är nog ”over kill” och kanske passar bäst till et salt eller sjöciklid kar. Du kan utan vidare ta en pump med ½ kapaciteten eller mindre till ett växt kar.

Jag har ritningen på pdf om du vill så mejlar jag den till dig.[ATTACH=CONFIG]42024[/ATTACH]
#117 - 7 februari 2011 07:40
Wow! Med prisuträkning och allt. Vilken service! "Grinden" har jag tänkt mig exakt så. Fortfarande inte helt övertygad om pumpen dock men jag får helt enkelt bygga dem separat.

Vad du skriver om flödesförluster i krökar och böjar är intressant. Jag inbillar mig nämligen att det är önskvärt att filterkammaren står direkt an mot grinden och inser att det då riskerar bli en ganska obekväm vinkel mellan antingen utflödet och grinden eller inflödet och förfiltret. Dessutom brukar ju förfilter ha en tendens att sätta igen så man kanske ska överdimensionera något trots allt?

Den lilla Eheim-pumpen är ju dessutom reglerbar men sitter den längst ned i kammaren blir det svårt. Hade varit fint med en fjärr-reglerad pump där :-)

BTN är inte för mig. Hade snarare tänkt klä filterröret i ett fint nät och klä in det i mossa och/eller ormbunkar. Dessutom brukar det inte vara så svårt att hitta växter som sträcker ut och täcker tekniken.
#118 - 7 februari 2011 14:39
hawkse skrev:
Wow! Med prisuträkning och allt. Vilken service! "Grinden" har jag tänkt mig exakt så. Fortfarande inte helt övertygad om pumpen dock men jag får helt enkelt bygga dem separat.

Pumpen är oftast det svåra problemet med den här typen av filter eftersom det inte är en ”standard” lösning! Jag gillar att ha pump och förfilter vid ytan. Dels för att det blir lätt at komma åt (jag är lat), dels för att jag inbillar mig att man på det viset får lite mer syre till bakterierna. Jag håller på med lite olika modeller men vill testa innan jag rekommenderar det. Bland annat tittar jag på en typ av ”brädd avlopp”.
Jag skall också testa utan förfilter! Men ofta vill man ha yngel och räksäkert. Sedan har man problemet med för mycket ”mulm” som ökar belastningen. Vi får se hur det går med det.

Vad du skriver om flödesförluster i krökar och böjar är intressant. Jag inbillar mig nämligen att det är önskvärt att filterkammaren står direkt an mot grinden och inser att det då riskerar bli en ganska obekväm vinkel mellan antingen utflödet och grinden eller inflödet och förfiltret. Dessutom brukar ju förfilter ha en tendens att sätta igen så man kanske ska överdimensionera något trots allt?
Om man skall köra stora flöden måste man kompensera med grövre rör. Detta gäller framför allt 90 vinklar. Men jag föredrar att jobba med 90 gradare då det för att det skall bli mer kompakt. Det blir lite ge och ta här.
Men med en pump på runt 600 l/tim är förlusterna ganska minimala även i en 12 mm grind även med en massa vinklar.
Det är som du säger mest kritiskt på sug sidan där orkar pumpen knappt någonting om man jämför med tryck sidan.
Även med den bästa av pumpar måste man ibland göra rent impellern. Då brukar sanden ramla ned och i värsta fall åka in i rören.
Jag gillar ett litet förfilter då tvingas man göra rent ofta!

Den lilla Eheim-pumpen är ju dessutom reglerbar men sitter den längst ned i kammaren blir det svårt. Hade varit fint med en fjärr-reglerad pump där :-)

Idealet vore en ”in-line” pump med linjärt in och utlopp, typ kanalfläkt! Min erfarenhet är att man inte pillar för mycket med regleringen. Det brukar bli max tillslut.

BTN är inte för mig. Hade snarare tänkt klä filterröret i ett fint nät och klä in det i mossa och/eller ormbunkar. Dessutom brukar det inte vara så svårt att hitta växter som sträcker ut och täcker tekniken.

Det var därför jag ritade som jag gjorde. Då kan du täcka för med en sten, rot eller som du säger växter.
#119 - 7 februari 2011 20:32
bossep skrev:
Jag gillar att ha pump och förfilter vid ytan. Dels för att det blir lätt at komma åt (jag är lat), dels för att jag inbillar mig att man på det viset får lite mer syre till bakterierna. Jag håller på med lite olika modeller men vill testa innan jag rekommenderar det. Bland annat tittar jag på en typ av ”brädd avlopp”.

Det var tanken med rör hela vägen. Då kan pelaren dubbla som ytavrinning också. Alltså lutar det åt pump långt ned, förfilter ganska långt upp men inte närmare ytan än 5-10 cm så ytavrinningen har lite att jobba med. Mycket tomrum att arbeta med i röret på väg ned till filtret således om/när man testar att trycka ned koldioxid i bottnen.
bossep skrev:
Även med den bästa av pumpar måste man ibland göra rent impellern. Då brukar sanden ramla ned och i värsta fall åka in i rören. Jag gillar ett litet förfilter då tvingas man göra rent ofta!

Idealet vore en ”in-line” pump med linjärt in och utlopp, typ kanalfläkt! Min erfarenhet är att man inte pillar för mycket med regleringen. Det brukar bli max tillslut.

Ja, inline-pump skulle passa förträffligt men om man ställer den lilla Eheimen på huvudet blir det ju nästan den effekten! Bra input där angående reglering. Har samma erfarenhet.

Rengöring av förfiltret är något att tänka på. Kanske kan vara värt att lägga några timmar extra på att fixa till någon sorts "insats" i röret så det är lätt att ta loss och rensa utan att det blir en alltför dramatisk operation av det hela.

Sand i rören är väl nästan ofrånkomligt i ett bottenfilter? Jag inbillar mig att det sker varje gång man stänger av pumpen. Iofs blir det bara korn stora nog att passera ut ur hålen igen så man riskerar ju inget stopp.

Hålen man borrar i grinden... ska de riktas åt sidorna, uppåt elle snett uppåt för bästa effekt månne? Ska det borras på båda sidor röret? Hmmm....
#120 - 7 februari 2011 21:10
hawkse skrev:
Det var tanken med rör hela vägen. Då kan pelaren dubbla som ytavrinning också. Alltså lutar det åt pump långt ned, förfilter ganska långt upp men inte närmare ytan än 5-10 cm så ytavrinningen har lite att jobba med. Mycket tomrum att arbeta med i röret på väg ned till filtret således om/när man testar att trycka ned koldioxid i bottnen.

Ja, inline-pump skulle passa förträffligt men om man ställer den lilla Eheimen på huvudet blir det ju nästan den effekten! Bra input där angående reglering. Har samma erfarenhet.

Rengöring av förfiltret är något att tänka på. Kanske kan vara värt att lägga några timmar extra på att fixa till någon sorts "insats" i röret så det är lätt att ta loss och rensa utan att det blir en alltför dramatisk operation av det hela.

Sand i rören är väl nästan ofrånkomligt i ett bottenfilter? Jag inbillar mig att det sker varje gång man stänger av pumpen. Iofs blir det bara korn stora nog att passera ut ur hålen igen så man riskerar ju inget stopp.

Hålen man borrar i grinden... ska de riktas åt sidorna, uppåt elle snett uppåt för bästa effekt månne? Ska det borras på båda sidor röret? Hmmm....

Gör förfiltret så simpelt du kan! men se till att det blir lätt att göra rent. Sätt pumpen en liten bit över sanden, minst.
Jag hoppas kunna mickla till lite CO2, kanske i helgen. Så vänta lite med det. Jag skall testa 2 sätt ett med venturi rör och det vid inloppet till pumpen.
Hålen borrar du på sidan, rättigenom. Då ramlar det inte in någon sand att tala om. Jag brukar köra med 3-4 mm hål.
#121 - 8 februari 2011 08:18
bossep skrev:
Gör förfiltret så simpelt du kan! men se till att det blir lätt att göra rent. Sätt pumpen en liten bit över sanden, minst.

Jag hoppas kunna mickla till lite CO2, kanske i helgen. Så vänta lite med det. Jag skall testa 2 sätt ett med venturi rör och det vid inloppet till pumpen.

Hålen borrar du på sidan, rättigenom. Då ramlar det inte in någon sand att tala om. Jag brukar köra med 3-4 mm hål.

Tack! Jag kommer inte dra igång det här än på 2-3 veckor, tidigast. Måste införskaffa prylarna först, bygga och tömma karet där det skall sitta.

I röret jag tänkt använda vill jag ha en botten för att hålla sand ute. Då behöver jag väl inte sätta upp den särdeles högt?

Förfiltret tänker jag hålla enkelt - långt upp i röret som sagt. Tänkte man kunde fixa till en liten "avsats" mha ett par skruvar eller så att lägga förfiltret på. Då är det bara att lyfta korgen rakt upp vid rengöring. Under korgen kan man sedan låta eventuella slangar för CO2 gå in eller överflödigt pumptryck (om man kör Y-rör för att fördela trycket från pumpen) gå ut.
#122 - 9 februari 2011 11:54
Ja, här behövs jag inte längre - det utvecklas fint alldeles utan mig!! Många bra idéer och tips, fint så!! *s*

Hilsen,

/P
#123 - 21 februari 2011 07:57
[SIZE=3][FONT=Calibri]Hej,[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Jag har läst denna tråd med stort intresse och eftersom jag var mitt upp i en total återställning av mitt 450 liters akvarium så beslöt jag mej för att testa det omvända bottenfiltret.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Det passar mej perfekt då jag vill ha en mycket finkornig sand och förhoppningsvis blir det tillräkligt med genom strömning att jag slipper giftiga gaser framöver.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Jag gick helt och hållet på Bosses fina ritning och köpte 90[FONT=Calibri]°[/FONT] böjar och T-kopplingar från aquaristic.net och sedan använde jag valiga VP rör. Limmade fast allt och sedan ner i karet och sanden ovanpå.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Jag använder ett ytterfilter (Fluval 405) som ger 1300 l/h som jag kopplat till bottenfiltret och ytterligare ett ytterfilter (Fluval 305) som ger 1000 l/h kopplat till strilrör för bättre ytrörelse.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Det jag kan se redan nu när jag nyligen startat igång karet är en fantastiskt lugn och fin rörelse i karet. Små delar av en vattenväxt virvlar lugnt och fin runt i karet och vill inte lägga sej på botten.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Jag har också kopplat in Philips nya Akvarierenare (Aquarium Purifier) som använder sej av Ozon och skall enligt tillverkaren hålla vattnet rent i upp till 150 dagar!!![/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Om detta stämmer vet jag inte men kan man slippa undan med hälften av vattenbytena så vore det bra.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Här kommer också en liten bild av hur det ser ut i mitt kar just nu. Det är som sagt helt nystartat så växter och annat har inte kommit igång ännu.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3]
[ATTACH=CONFIG]42460[/ATTACH]
[/SIZE][/FONT][SIZE=3][FONT=Calibri]Detroit[/FONT][/SIZE]
#124 - 21 februari 2011 08:08
Detroit,
kul att fler kör modellen!! Keep us posted!!

Hilsen,

/P
#125 - 21 februari 2011 14:33
Hej, Kul att du är med och testar!
Kan du göra mig en tjänst? I så fall, slå av ”cirkulations pumpen/filtret” en timme eller så och se om små partiklar virvlar runt eller svävar. Enligt min teori skall det bli spökligt lugnt i akvariet.
#126 - 21 februari 2011 15:13
Hej Bosse.
Självklart skall jag kolla detta.
Det verkar som om 1300l/h är ok för det omvända bottenfiltret och den storlek jag har på karet. Man kan se små antydningar till små kratrat i sanden där rören ligger. På vissa ställen där sanden inte ligger så tjockt kan man se att det rör sej lite.
Sticker man ner fingret i sanden kan man känna att det flödar lika mycket runt om hela rörkonstruktionen. På sugsidan kan man lugnt konstatera att det inte är något fel på flödet genom filtret.
Nu ska några fiskar i också:)
Pelle / Detroit
#127 - 21 februari 2011 16:13
Detroit skrev:
Hej Bosse.

Självklart skall jag kolla detta.

Det verkar som om 1300l/h är ok för det omvända bottenfiltret och den storlek jag har på karet. Man kan se små antydningar till små kratrat i sanden där rören ligger. På vissa ställen där sanden inte ligger så tjockt kan man se att det rör sej lite.

Sticker man ner fingret i sanden kan man känna att det flödar lika mycket runt om hela rörkonstruktionen. På sugsidan kan man lugnt konstatera att det inte är något fel på flödet genom filtret.

Nu ska några fiskar i också:)

Pelle / Detroit

Spontant tycker jag det låter lite mycket flöde, punktvis åtminstone!
Jag tror du skall riva upp det och borra fler hål om växterna skall trivas.
Har du hålen rätt igenom och åt sidan?
Vilket avstånd har du mellan hålen?
Vilken diameter har hålen?
#128 - 21 februari 2011 19:04
Hej,
Jag har 3cm mellan hålen. Varje hål är 3,5mm i diameter. hålen är borrade rakt igenom och åt sidan förutom på röret närmast frontrutan. Där borrade jag bara på insidan för att undvika att se sanden röra sej utifrån.
Kratrarna jag ser är nog mer ett resultat av att luft trycktes ur rören vid uppstart. Det bubblade ganska bra i början.
Det är bara på några få ställen man kan se att det rör sej i sanden och det är närmast frontrutan där det är tunt med sand.
Testade även att stänga av strilrören. Det blev stilla som i stormens öga. Coolt faktiskt och kanske optimalt för fisk som t. ex. Discus eller annan fisk som inte gillar starkt strömande vatten.

Pelle
#129 - 21 februari 2011 20:36
Detroit skrev:
Hej,

Jag har 3cm mellan hålen. Varje hål är 3,5mm i diameter. hålen är borrade rakt igenom och åt sidan förutom på röret närmast frontrutan. Där borrade jag bara på insidan för att undvika att se sanden röra sej utifrån.

Kratrarna jag ser är nog mer ett resultat av att luft trycktes ur rören vid uppstart. Det bubblade ganska bra i början.

Det är bara på några få ställen man kan se att det rör sej i sanden och det är närmast frontrutan där det är tunt med sand.

Testade även att stänga av strilrören. Det blev stilla som i stormens öga. Coolt faktiskt och kanske optimalt för fisk som t. ex. Discus eller annan fisk som inte gillar starkt strömande vatten.

Pelle

Stilla som i stormens öga var en bra förklaring! Så skall det vara om man inte rumlar om med nått annat.
Vad har du tänkt ha i karet typ växter och fiskar?
Jag tycker det skulle vara intressant att se hur eventuella växter tar sig som det är nu men lite synd om du får riva upp det hela. Jag skulle borra en laddning hål till alternativt sätta på en T-koppling för att leda bort en del av vattnet till cirkulation. Det senare kanske du kan göra om ett tag utifall växterna tar stryk.

edit: Hur mycket sand har du över rören?
Bilagor:
#130 - 22 februari 2011 06:38
Jag låter det vara som det är nu och hoppas att växterna tar sej. Jag kan ju skruva ner flödet på pumpen om det verkar vara för mycket flöde. Fluval 405 har en flödesregulator som man lätt justerar till önskat flöde.
Sanden var jag kanske lite snål med. Ungefär 5cm i snitt är det nog, mer på vissa ställen och mindre på andra.

Vad gäller fiskar så är det SA som gäller och det blir antagligen Altum Scalarer (om jag får tag i några) eller så går jag tillbaka till VF Discus som jag har haft i många år tidigare. Lite VF fjärillar har jag redan och några schackbrädesciklider "Dicrossus maculatus"
Jag vill inte ha för mycket fisk för då blir det lätt en enda fisksoppa av det. För många arter och varianter i ett och samma kar blir bara oroligt och stressande tycker jag.

Pelle
#131 - 22 februari 2011 16:39
Detroit skrev:
Jag låter det vara som det är nu och hoppas att växterna tar sej. Jag kan ju skruva ner flödet på pumpen om det verkar vara för mycket flöde. Fluval 405 har en flödesregulator som man lätt justerar till önskat flöde.

Sanden var jag kanske lite snål med. Ungefär 5cm i snitt är det nog, mer på vissa ställen och mindre på andra.

Vad gäller fiskar så är det SA som gäller och det blir antagligen Altum Scalarer (om jag får tag i några) eller så går jag tillbaka till VF Discus som jag har haft i många år tidigare. Lite VF fjärillar har jag redan och några schackbrädesciklider "Dicrossus maculatus"

Jag vill inte ha för mycket fisk för då blir det lätt en enda fisksoppa av det. För många arter och varianter i ett och samma kar blir bara oroligt och stressande tycker jag.

Pelle

Det skall bli riktigt kul att se hur detta går! Det blir nog inga problem med fisken.
Men det skall bli kul att se hur växterna funkar. Vilka som trivs osv. Som sagt du kan ju alltid skruva ned flödet lite. Tänker du köra CO2 och PMDD eller annan gödning?
Vad har du i fluvalen som filtermaterial?

Kanske du skulle ha i lite mer sand?
#132 - 12 mars 2011 19:05
Hej,
Har nu kört mitt kar i några veckor med omvänt bottenfilter och än så länge verkar det funka bra.
Fick en nitritspik som hette duga efter att ha matat lite väl frikostigt men nu är det balans i karet igen.
Innevånarna just nu är 4st VF Fjärilciklid, 1st L177, 2st Ansistrus, en Schackbrädes ciklid (hona som väntar på en ny hane)
och 4st nya fina VF blå Discus (Hnamunda Red).
Växterna har klarat sej bra hittills men jag har tyvärr fått trådalger på dem som inte är så snyggt.
Jag har satt ner JBL's rotnäring (stora hårda kulor) i närheten av växterna och det är nog bra tror jag.
Sedan kör jag med ett växtgödningsmedel som jag inte vet namnet på men det är danskt tror jag plus att jag tillsätter Happy lifes Carbo.
Så är läget just nu[FONT=Wingdings]J[/FONT]
Pelle
#133 - 12 mars 2011 23:36
Detroit skrev:
Hej,

Har nu kört mitt kar i några veckor med omvänt bottenfilter och än så länge verkar det funka bra.

Fick en nitritspik som hette duga efter att ha matat lite väl frikostigt men nu är det balans i karet igen.

Innevånarna just nu är 4st VF Fjärilciklid, 1st L177, 2st Ansistrus, en Schackbrädes ciklid (hona som väntar på en ny hane)

och 4st nya fina VF blå Discus (Hnamunda Red).

Växterna har klarat sej bra hittills men jag har tyvärr fått trådalger på dem som inte är så snyggt.

Jag har satt ner JBL's rotnäring (stora hårda kulor) i närheten av växterna och det är nog bra tror jag.

Sedan kör jag med ett växtgödningsmedel som jag inte vet namnet på men det är danskt tror jag plus att jag tillsätter Happy lifes Carbo.

Så är läget just nu[FONT=Wingdings]J[/FONT]

Pelle

Kul att det funkar bra! Nu kan du nog koppla av med Nitritmatningen. Både ditt fluval och botten borde ha bra med bakterier. Rör sig sanden fortfarande? Varför kör du inte PMDD som gödning? Trådalgerna har du nog av 2 anledningar. 1. Nystartad burk. 2. Kulorna och kanske Tropikas gödning lite beroende på vilken det är. De senare kan vara problemet med bottenfiltret då det sprider ut den gödningen i vattnet och den är ämnad att stanna i botten. Jag kör PMDD och algerna bara dör för mig. Jag tycker det ser nästan sterilt ut, men det år ju tycke och smak. Det intressanta är att jag har en del alger i burken bredvid med ”vanligt filter”! Förövrigt PMDD växtmassa osv.
Jag testade också att blåsa in CO2 via venturiröret på pumpen. Detta höll på att ta livet av mina firrar! Det tycks som om allt CO2 löstes upp grymt effektivt. Så om du skall testa det skaffa ordentlig utrustning för det. Med pH controller och allt!

Och du, BILDER!
#134 - 18 mars 2011 11:41
[SIZE=3][FONT=Calibri]Hej,[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Lite dåligt med bilder just. Discusen jag köpte hade lite skit med sej så de går just nu i en Sterazin kur och så fort de har återhämtat sej från detta kommer det bilder[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Jag har aldrig testat PMDD. Är inte det något man blandar till själv?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Har du ett bra recept så får du gärna dela med dej av det så ska jag testa detta.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Vad gäller bottenfiltret så rör sej sanden lite på ett eller två ställen där det är lite tunt med sand men det är inte mycket.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Annars är det stilla och fint och genomströmningen i Fluvalen är på ca 80% av max så det verkar funka riktigt bra.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Ytvattnet rör sej fint eftersom jag har ytterligare en Fluval med strilrör som får vattnet att röra sej fint. Jag funderar om jag har lite för stor omsättning på vattnet men Discusen verkar klara strömmarna bra.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Är det någon som vet om det är skadligt för en Fluvalpump att köra dem strypta under en längre tid? [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Bilder kommer som sagt senare.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Pelle[/FONT][/SIZE]
#135 - 19 mars 2011 06:21
PMDD blandar man till själv, rätt. Grunderna kan du köpa via www.plantswap.se, finns flera där som säljer.

Låter trevligt annars, verkar som det funkar bra (bortsett bakslaget med sjukdom då, men det kan man inte lasta filtret för...).

Pumpar brukar kunna köras länge även som strypta, bara de är strypta på utblåset/trycksidan. De slits tydligen däremot snabbt om du stryper dem på insuget, verkligen no no av det jag lärt mig.

Hilsen,

/P
#136 - 19 mars 2011 16:43
PMDD blandar man till själv, rätt. Grunderna kan du köpa via www.plantswap.se, finns flera där som säljer.

Låter trevligt annars, verkar som det funkar bra (bortsett bakslaget med sjukdom då, men det kan man inte lasta filtret för...).

Pumpar brukar kunna köras länge även som strypta, bara de är strypta på utblåset/trycksidan. De slits tydligen däremot snabbt om du stryper dem på insuget, verkligen no no av det jag lärt mig.

Hilsen,

/P

Om man stryper på sugsidan kaviterar pumpen och då äts pumphus men framför allt impellern upp.
#137 - 1 april 2011 08:20
[SIZE=3][FONT=Calibri]Då var det dags för en liten uppdatering.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Jag har nu fått lite bättre ordning på mina firrar även om jag inte är helt nöjd ännu. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Fiskarna i karet just nu är:[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]VF L177, 2st VF Ancistrus , 1st VF Schackbrädeciklid (hona),4st VF Fjärillciklider, 4st VF blå/brun Discus.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Trådalgerna är kvar men verkar inte bli fler i alla fall. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]PMDD är nu inhandlat och blandat och har använt det nu i en vecka så jag ser ingen dramatisk skillnad mer än att min ”Limnophila sessiflora” (tror jag den heter) verkar trivas mycket bra.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Mina Anubias och svärdplantor växer fint men är tyvärr belamrade med trådalger. Nya blad kommer och det ser ut som att de inte blir angripna på samma sätt.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Ska man klippa bort de bladen med massa alger på?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Omvända bottenfiltret funkar fint som jag ser det. Jag har fått lite mer sand och nu ser jag inga ”vulkaner” någonstans trotts att jag kör med fullt blås på ytterfiltret.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Det andra ytterfiltret som sköter ytvattenrörelsen (strilrör) stryps något men jag tror att jag har en omsättning på ca 2000 liter/h just nu. [/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Jag kör ju även med Philips nya Ozonrenare som ger god syretillförsel och rotation på vattnet så kanske skulle jag inte behöva ytvattenpumpen? Det skulle bli mycket lugnare i karet då, men kanske för lugnt?[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Tog några bilder igår efter ett vattenbyte på några av firrarna.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Calibri][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Calibri]Pelle[/FONT][/SIZE]
#138 - 13 juli 2011 22:08
Sådär! Nu har jag så äntligen ett kar med rättvänt bottenfilter igång sedan ett par veckor. Det drog ut på tiden pga tidsbrist samt hela sex veckors leveranstid från aquaristic.net! Nåväl, köpte iallafall PVC-rör och böjar samt en Eheim Compact 2000+ och borrade till filterlösningen på en dryg timme. Pumpen lyckades jag sätta "upp och ned" så att insuget hamnade på översidan och utblåset åt sidan i karet. Bilder kommer.

Reningsmässigt verkar det funka fint. Fiskarna mår bra, vattnet är kristallklart och skräpet fastnar i den blå filtermatta jag använder som förfilter. Enda problemet är att försöka slippa kraftiga rörelser i bottensanden. Sanden bildar nämligen små sandvulkaner på 2-3 ställen. Detta trots att jag kör pumpen på lägsta effekt och dessutom kopplat på ett T-rör där jag släpper ut trycket med fullt blås! Jag hoppas så smått på att filtret skall sätta igen lite med tiden. Kanske kommer det inte spela någon större roll när karet skall inredas senare enär jag planerar att ha rejäla mängder stenar och rötter som förhoppningsvis motverkar sandens rörelser något.
#139 - 14 juli 2011 03:29
hawkse,
låter bra att det är igång!! Kanske lite väl kraftigt som du skriver, jag är övertygad om att det inte krävs särdeles rörelse i bottenlagret. Tror växter funkar bättre med mycket långsam genomströmning. Tömde iaf nyss det karet där jag kört omvänt bottenfilter, knappt något slam i gruset eller under plattan - efter ett par års drift, Malawi och den matning det innebär. Bra grejer!!
#140 - 14 juli 2011 14:16
Så här ser lösningen ut.

[ATTACH=CONFIG]45855[/ATTACH]

Borrade sedan 2.5 mm stora hål rakt åt sidorna genom alla rör med ungefär 2-3 cm avstånd. Det svåraste verkar vara att få trycket jämnt i hela rörsystemet. Allra mest tryck verkar det vara i hörnet diagonalt mot pumpen.

Karet går fn på inkörning men när det stabiliserat sig utesluter jag inte en justering av konstruktionen innan karet inreds för att eventuellt jämna ut flödet.

Är inte nöjd med någondera anslutning till pumpen men det verkar hopplöst att hitta anslutningar som passar snyggt. Främst insuget vill jag få till något snyggare då det är den delen som syns ovanför inredningen. Resten ligger nästan helt i sanden.
#141 - 15 juli 2011 04:43
hawkse,
bra jobbat!! Anslutningar är svårt, har själv impproviserat där rätt många gånger. Finns dock en hel del i PVC, och med lite gängtejp i skarvarna behöver man inte limma. Insuget: kanske kan du ta en smalare pet-flaska, fylla med svart filtermatta och ha ett gäng hål på sidorna? Blir smalare och enklare att dölja.
#142 - 15 juli 2011 06:50
Anslutningar är svårt, har själv impproviserat där rätt många gånger. Finns dock en hel del i PVC, och med lite gängtejp i skarvarna behöver man inte limma. Insuget: kanske kan du ta en smalare pet-flaska, fylla med svart filtermatta och ha ett gäng hål på sidorna? Blir smalare och enklare att dölja.

Vad gäller anslutningar misstänker jag en komplott! Det verkar inte som om standardisering är något som nått rörkrökarbranschen...

Ja, tanken var att ha ett smalare rör och jag investerade faktiskt i ett 40 mm PVC-rör för ändamålet men hittade inget vettigt sätt att få fast det på insuget. Alternativet är att sätta ett smalt, 16-20 mm rör, i pumpen och sedan sätta en bredare tratt längst upp - jag vill ju försöka kombinera insuget med ytavrinning.

Projektet innehöll inledningsvis också ett antal kryssrör och ett eller två rör på tvären över filtret men jag ville se hur det fungerade innan jag sågade av rören på för många ställen. Skulle det hjälpa till för att jämna ut trycket något, månne?
#143 - 16 juli 2011 08:28
Jo, det där med standard har visst det nått rörkrökarbranschen!! Alla har sin egen!! *s*

Hade spontant inte kombinerat insuget med ytavrinning till ett bottenfilter. Ingen höjdare med luft i systemet, om det läcker in sas. Om du verkligen vill ha det så tror jag det går att lösa med några sluga krökar, alternativt splitta insuget så du får två insug. Det behöver jag dock kika igenom mina gömmor för att lösa, har det inte fixt i huvudet.

Tror (men vet inte) att trycket kommer jämnas ut en gnutta om du kopplar in tvärgående rör - men jag tror det blir så liten skillnad att det inte är värt mödan. Pumpen trycker sas för bra. Om du däremot sätter in en koppling som går upp ur sanden, klämmer dit en ventil på röret så kan du ju reglera trycket i hela systemet, även med en kraftig pump. Du får iof ett rör som sticker upp plus en ful ventil, men du får samtidigt cirkulation i burken. Förmodligen ändå enklare att sätta en ventil på pumpen, dvs splitta utblåset.
#144 - 16 juli 2011 09:00
Tack. Då tror jag att jag skippar de tvärgående rören. Jag hade t o m någon idé om att det kunde ha negativ verkan.

Tanken kring ytavrinningen i kombination med insuget var egentligen att ha ett rejält grovt rör - transparent - som gick upp till ytan. Då torde risken för luftintag vara minimalt. För att säkra att det inte går torrt om vattennivån sjunker skulle det även finnas hål långt ned i karet.

Utblåset är redan nu delat och ventilreglerat där vattnet går ned i sanden men trots att pumpen går på lägsta effekt och ventilen är helt öppen så rör sig sanden på några ställen. Sanden är iofs 0.2-2 mm grov St. Eriks fogsand men ligger iallafall i 7-8 cm djupt lager!

Så här ser karet ut f n. OBS! Det är alltså inte alls inrett på något sätt. Bara massor med växter för att köra in karet. Inredandet kommer om några veckor är det tänkt.

[ATTACH=CONFIG]45899[/ATTACH]

Stigarröret är högst provisoriskt och som du ser sitter en cirkulationspump i bakre vänstra hörnet för att få lite fart på vattnet samt sprida koldioxiden från diffusorn i vänster framkant. Tror jag sätter stigarröret med ventil i vänster bakkant när jag modifierar filtret om några veckor. På så sätt slipper jag undan cirkulationspumpen och kan gömma röret bakom inredningen som är tänkt att bygga rejält på höjden.
#145 - 17 juli 2011 07:14
Men om du redan har ventil i röret ned till filtret, kan du inte bara strypa flödet lite mer då? Blir bara mer cirkulation i akvariet. Låter vettigt annars och ser helt ok ut för att "bara" vara ihopkastat. Blir najs!! *s*
#146 - 17 juli 2011 08:23
Men om du redan har ventil i röret ned till filtret, kan du inte bara strypa flödet lite mer då? Blir bara mer cirkulation i akvariet. Låter vettigt annars och ser helt ok ut för att "bara" vara ihopkastat. Blir najs!! *s*

Bra med feedback, det märks! Jag har gjort tvärtom. Dvs, ventilen är eftermonterad och sitter på röret som går upp till ytan. Jag kan alltså reglera hur mycket tryck som släpps ut uppåt men inte direkt hur mycket som går ned till bottenfiltret. Jag får fundera ut något bra sätt att få ventilen på röret ned till bottenfiltret istället. Något besvärligt då ventilen är så förbålt stor!
#147 - 18 juli 2011 03:42
Hmm, det tog jag som självklart att ventilen satt ned mot filtret... det är där den gör nytta. Klura lite eller ordna en ny ventil - behöver inte vara särdeles stora. Ibland har jag kapat dem lite i ändrarna för att få till det, funkar utmärkt.
#148 - 17 augusti 2011 20:20
Nu har det gått ytterligare en månad och jag kan konstatera att filtret fungerar mycket bra. Då jag ännu inte strypt trycket ned till bottnen så rör sig sanden fortfarande på några ställen. Filtret har alltså ännu inte visat tecken på att sätta igen. Inte heller verkar det på något sätt ha negativ verkan på växterna i karet. Det växer så det knakar. Inte ens växter med kraftiga rotsystem tycks ha problem med "blås kring fötterna" då svärdsplantorna och Cryptsen allihop dragit igång och blivit riktigt vackra.

Det börjar kort och gott bli dags att inreda karet och fixa till ett litet scape.
#149 - 19 augusti 2011 11:31
Hej på er,
Nu har det hänt saker. Jag har fåt bredbandet at fungera i min stuga! Eller rättare i min husvagn.
Så nu kanske ni får se lite mer av gubben från Guatemala här.
Hawkse: Kul att se att skiten fungerar och att växterna tycks funka med lite golvdrag. Detta var annars mitt och andras stora frågetecken. Till sand och sten burkar vet vi redan att det funkar.
Patrik kul att se att du som vanligt hjälper till med råd och dåd! Tack!
Rör standard: Jag håller just på med rören i stugan. Har just petat i en massa meter rör i rör. Fantastiskt fina gejor man har här här i Sverige. Hemma i Guate (och i USA) används mestadels PVC rör typ gamla tiders galvade järn rör fast lättare. Dessa tycks inte finnas här i någon större omfattning. Jag skall fortsätta leta rör detaljer som passar till bottenfilter enligt svensk standard.
Det här med vulkaner låter spännande. Sättet att bli av med dessa är att borra fler hål eller strypa tillflödet som ni är inne på. Det vore intressant att se hur mycket hål det går åt innan det hiar sig.
Tätning av rörskarvar, jag har testat med sån där själv vulkande tejp som elektriker använder och det har funkat för mig utan förgiftnings tendenser. Gängtejp borde dock vara något säkrare men svårt att få att sitta på plats om det blir tjocka lager.

Hawkse, skall du testa med CO2 ned i sanden?
#150 - 20 augusti 2011 00:31
Jag körde faktiskt CO2 ned i bottenfiltret under de första två veckorna då jag körde mäsk. Det verkade ge riktigt bra upplösning men jag plockade bort det när jag ställde dit en tub med diffusor istället för att få lite mer fingertoppskänsla i doseringen.

Ja, det verkar funka riktigt bra med växter också. Fick dubbla doseringen nu eftersom jag började få en del brister på snabbväxarna och det ökade på tillväxten ytterligare. Jag återkommer med bildbevis.
#151 - 20 augusti 2011 18:39
Spontant tror jag du får minst lika bra resultat med CO2 i botten. Jag fick byta till en enkel difusor då det blev för bra med ned i sanden modellen och mäsk. Med flaska borde det bli tämligen klockrent.
Sedan finns kanske faran att bakterierna inte gillar CO2 men jag tvivlar på att det är ett problem.

Har du en sån där elektronisk pH kontroll också? Då borde du kunna spara en del gas med sandmodelen och samtidigt få en bra distribution av gasen. Men då kanske du måste satsa på en mindre pump till bottenfiltret så du kan köra fullt pumpflöde.
Mina tankar börjar mer och mer gå ditåt. Mindre flöde och distribuera CO2. Magkänslan säger mig att man på det viset kan minska vattenpumpningen avsevärt då man får ”rätt” flöde i hela burken.

Men säger jag det blir jag nog idiotförklarad. Så viskar och säger att jag tror det kan funka med 1 ggr akvarievolymen/tim eller kanske mindre. Jag skall testa när jag kommer hem och drar i gång någon burk.
#152 - 20 augusti 2011 19:30
Säkert kanonresultat med CO2 genom bottenfiltret i kombination med trycksatt. Med mäsk kände jag att det fanns risk för överdosering pga den otroliga upplösningen och orkade inte krångla omkring med att fixa nattavstängning av koldioxiden. Jag har tyvärr ingen kontroller över till det karet. I så fall hade jag kört genom bottenfiltret på en gång. Nu känns det bra att köra diffusor för att visuellt kunna inspektera tillförd mängd vs hur fiskar och växter reagerar.

Jag är helt med på resonemanget om minskat flöde. Ännu en stor, stor fördel med det är att pumpen då fysiskt är mycket mindre och lättare att dölja.
#153 - 20 augusti 2011 22:19
Tjena grabbar kul att höra hur det går för era projekt. Mår nyttobakterierna bra av ph sänkningen som blir om man kör co2 genom botten?
#154 - 21 augusti 2011 20:04
lillfrasse skrev:
Tjena grabbar kul att höra hur det går för era projekt. Mår nyttobakterierna bra av ph sänkningen som blir om man kör co2 genom botten?

Därom tvista de lärde!

Det enda jag kan tillägga är teorier och spekulationer. Jag tycker t ex absolut att det verkar som om nitrifieringen i mitt ytterfilter tar stryk av att agera koldioxid-reaktor. Tycker inte riktigt att karet vill stabilisera sig och hela tiden står och svajar något. En känsla, inget jag kan sätta fingret på.

Däremot blir ju filterytan så otroligt mycket större genom bottnen så frågan är om det påverkar tillnärmelsevis lika mycket om man kör genom bottenfiltret.
#155 - 21 augusti 2011 20:15
hawkse skrev:
Därom tvista de lärde!

Det enda jag kan tillägga är teorier och spekulationer. Jag tycker t ex absolut att det verkar som om nitrifieringen i mitt ytterfilter tar stryk av att agera koldioxid-reaktor. Tycker inte riktigt att karet vill stabilisera sig och hela tiden står och svajar något. En känsla, inget jag kan sätta fingret på.

Däremot blir ju filterytan så otroligt mycket större genom bottnen så frågan är om det påverkar tillnärmelsevis lika mycket om man kör genom bottenfiltret.

Det är ju en intressant frågeställning har du enbart ytterfiltret i andra karet till att lösa co2 eller kör du det som enda filter?
#156 - 21 augusti 2011 20:29
Testa att ta pH:t på en flaska kolsyrat dricksvatten så är det inte så konstigt att nitrifikationen inte verkar må prima:p...Seden dess har jag personligen dragit ner markant på kolsyrade drycker.
#157 - 22 augusti 2011 14:18
lillfrasse skrev:
Det är ju en intressant frågeställning har du enbart ytterfiltret i andra karet till att lösa co2 eller kör du det som enda filter?

I det andra karet tjänar det ordinarie ytterfiltret också som reaktor för koldioxiden. Har varit på väg att åtgärda detta en längre tid men nu får det vänta tills jag byter kar.
#158 - 2 september 2011 21:42
Här kommer så den utlovade bilden.

[ATTACH=CONFIG]46775[/ATTACH]

Som synes växer det på bra. Har slaktat rotundifoliasnåren kapitalt för ett par veckor sedan och de börjar först nu hämta sig med otaliga toppar som sticker iväg mot ytan från de stammar som satt kvar. Har nu också börjat dra ned på snabbväxarna och eliminerat polysperma-snåret till vänster till förmån för en liten kruka Pogostemon erectus för att få en lite skirare växt att leka med.

Lustigt nog verkar det som om det är växterna med störst rotsystem som trivs bäst i karet. Rotundifolian sticker inte alls så snabbt som jag är van vid (ca 5 cm istf 10-20 cm i veckan) men Cryptocoryne och Svärdsplanta verkar stortrivas. Se t ex snåret i höger framkant samt svärdsplantan i mitten av bilden. Även Blyxan har börjat ta sig efter en ganska lång tillvänjningstid.

Filterlösningen är ännu inte ombyggd men när jag väl samlat tillräckligt med material för att inreda karet (sten, rötter och sand) stoppar jag dit en lite mindre Eheim-pump och bygger om cirkulationsröret till något snyggare. Jag är också ganska förvånad över hur mycket skit som samlar sig ovanpå bottnen. Trodde att bottenfiltret skulle lösa detta så att skiten åkte in i filtermattan men det verkar som om jag behöver lite fisk som hjälper till att virvla runt skräpet. Malayerna jag stoppade i från start har jag inte sett röken av så de kan jag nästan gissa trivs lite sämre med så mycket fart i bottnen.
#159 - 21 september 2011 09:43
Hej,
Kul att tråden har fått fart igen.
Jag har en intressant iakttagelse.
Under en längre tid ca. (tre månader) fått problem med vad jag tror är grön/blå alger. De har spridit sej med otrolig fart och lagt sej som ett täcke över sandbotten. Om jag suger upp det så ser man redan dagen efter att det har börjat växa igen och efter bara några dagar så är nästan hela botten grön igen.
Har kört med PMDD och även utan för att se om det var det som var felet. Testat ett antal olika algmedel med enbart temporärt resultat.
För några dagar sedan testade jag i all uppgivenhet att koppla ur det omvända bottenfiltret och efter fyra dagar har det inte vuxit några alger på botten (eller någon annan stans). Hur förklarar man detta? Har jag helt enkelt för hög nedbrytning i karet eller vad kan detta bero på. Jag tänker köra utan bottenfilter några veckor nu och sedan koppla in det igen och se om fenomenet återkommer.
Vad tror ni det är som sker?

MVH // Pelle
#160 - 21 september 2011 10:20
Intressant! Jag ser nämligen spår av cyano på två ställen i mitt kar; längst fram i sanden mot framrutan och mitt i bladrosetten på Pistian. Cyanon nere i sanden är inget jag förvånas över - den dyker ofta upp just där och brukar hålla sig på plats. Vad gäller Pistian är jag dock lite mer frågande men gissar att det har något att göra med kvävefixering ur luften. Då torde man åas alltid få cyano på Pistian men det är inget jag känner igen.

Tror inte karet är undergött då jag fn kör i 1.5 + 1.5 PMDD-dos för 310 liter i karet som är på 250 liter...

Inga tendenser till cyano någon annanstans eller att den skulle trivas. De enda alger som kämpar på är lite småtofsar i de strömmande områden där diffusorn släpper ut koldioxiden samt några enstaka bladtoppar på de starkast belysta ställena som är lätt bevuxna med grönalger.
#161 - 21 september 2011 12:04
Detroit skrev:
Hej,

Kul att tråden har fått fart igen.

Jag har en intressant iakttagelse.

Under en längre tid ca. (tre månader) fått problem med vad jag tror är grön/blå alger. De har spridit sej med otrolig fart och lagt sej som ett täcke över sandbotten. Om jag suger upp det så ser man redan dagen efter att det har börjat växa igen och efter bara några dagar så är nästan hela botten grön igen.

Har kört med PMDD och även utan för att se om det var det som var felet. Testat ett antal olika algmedel med enbart temporärt resultat.

För några dagar sedan testade jag i all uppgivenhet att koppla ur det omvända bottenfiltret och efter fyra dagar har det inte vuxit några alger på botten (eller någon annan stans). Hur förklarar man detta? Har jag helt enkelt för hög nedbrytning i karet eller vad kan detta bero på. Jag tänker köra utan bottenfilter några veckor nu och sedan koppla in det igen och se om fenomenet återkommer.

Vad tror ni det är som sker?

MVH // Pelle

Bara en rent hypotetisk gissning från min sida är att näringen normalt binds i bottensubstratet där växterna kan sno åt sig detta med rötter men cyanon inte kan växa pga avsaknade på ljus. Nu med omvänt flöde så blåses näringen istället upp där cyanon kan få bra grogrund. Men det är som sagt bara en teori som flög förbi mitt huvud.

Har du rengjort substratet något?
#162 - 22 september 2011 05:30
Det har nu gått ett dygn till och inte en enda tendens till att cyano bildas. Jag var på väg att tömma hela karet och göra en storrengöring och återstart för att få bort skiten men är nu glad att jag testade med att koppla bort det omvända bottenfiltret.
Jag kör ju med ett ytterfilter (Fuval 405) som pump och kan det ha betydelse i detta fallet? Ytterfiltret har bara "makaroner" och vanligt skumfilter i sej. Kanske har jag kört med för stort genomflöde och borde kanske testa att köra med ett mindre flöde?
Det blir nog att köra utan från och med nu.

MVH // Pelle
#163 - 22 september 2011 05:33
Bara en rent hypotetisk gissning från min sida är att näringen normalt binds i bottensubstratet där växterna kan sno åt sig detta med rötter men cyanon inte kan växa pga avsaknade på ljus. Nu med omvänt flöde så blåses näringen istället upp där cyanon kan få bra grogrund. Men det är som sagt bara en teori som flög förbi mitt huvud.

Har du rengjort substratet något?

Hej,
Jag rengör bottensubstratet ungefär en gång i veckan så det är nog ganska rent.
MVH // Pelle
#164 - 22 september 2011 14:50
Hej,
Är just tillbaks I Guate efter mina äventyr som snickare i de djupa Svenska skogarna.
Funderar på det där med cyanobakterier eller andra alger på sanden. Jag har aldrig själv upplevt detta men visst det kan mycket väl vara så. Alger och Cyano har en otrolig förmåga att anpassa sig och växer där inget annat växer. Som lite kuriosa har jag sätt exempelvis Lyngbya växa i stora mattor vid färskvattens källor i Florida. Detta vatten var otroligt rent och inga mätbara näringsvärden.
Vad VD säger kan ju vara en faktor men om filtret och botten fungerar borde det vara bra nitrifiering och det brukar inte alger gilla. Men eftersom man får en otroligt bra distribution av näring så kan det ligga något i det.
Pelle: Använder du någon gödning? Hur mår dina växter? Har du medicinerat något?
Om du får för dig att starta bottenfiltret igen så var lite försiktig. Det kan finnas en hel del otyg i botten som du inte vill få ut i stora mängder i resten av akvariet.
#165 - 23 september 2011 08:24
bossep skrev:
Hej,

Är just tillbaks I Guate efter mina äventyr som snickare i de djupa Svenska skogarna.

Funderar på det där med cyanobakterier eller andra alger på sanden. Jag har aldrig själv upplevt detta men visst det kan mycket väl vara så. Alger och Cyano har en otrolig förmåga att anpassa sig och växer där inget annat växer. Som lite kuriosa har jag sätt exempelvis Lyngbya växa i stora mattor vid färskvattens källor i Florida. Detta vatten var otroligt rent och inga mätbara näringsvärden.

Vad VD säger kan ju vara en faktor men om filtret och botten fungerar borde det vara bra nitrifiering och det brukar inte alger gilla. Men eftersom man får en otroligt bra distribution av näring så kan det ligga något i det.

Pelle: Använder du någon gödning? Hur mår dina växter? Har du medicinerat något?

Om du får för dig att starta bottenfiltret igen så var lite försiktig. Det kan finnas en hel del otyg i botten som du inte vill få ut i stora mängder i resten av akvariet.

Hej Bosse,
Jag använder PMDD och har gjort det de senaste 4-5 månaderna.
Ingen medicinering de senaste fem månaderna. Problemen uppstod nog (tror jag) i anslutning till ett längre strömavbrott.
Där kan det säkert ha blivit obalans som gjort att Cyano fick övertaget. Konstigt ändå att de försvann så tvärt efter jag stängde av bottenfiltret.
Växterna trivs ganska bra nu men mina ”Limnophila sessiflora” tog mycket stryk av cyanon och ser bedrövliga ut. Jag har faktiskt fått kasta de flesta. Anubias däremot ser mycket fina ut och de fick heller inga cyanos på sej.
[FONT=Calibri][SIZE=3]MVH // Pelle[/SIZE][/FONT]
#166 - 23 september 2011 16:34
Detroit skrev:
Hej Bosse,

Jag använder PMDD och har gjort det de senaste 4-5 månaderna.

Ingen medicinering de senaste fem månaderna. Problemen uppstod nog (tror jag) i anslutning till ett längre strömavbrott.

Där kan det säkert ha blivit obalans som gjort att Cyano fick övertaget. Konstigt ändå att de försvann så tvärt efter jag stängde av bottenfiltret.

Växterna trivs ganska bra nu men mina ”Limnophila sessiflora” tog mycket stryk av cyanon och ser bedrövliga ut. Jag har faktiskt fått kasta de flesta. Anubias däremot ser mycket fina ut och de fick heller inga cyanos på sej.

[FONT=Calibri][SIZE=3]MVH // Pelle[/SIZE][/FONT]
Cyano och alger är ena nyckfulla rackare! Dessutom är de opportunister. Så din teori med strömavbrott är nog inte helt fel. En fråga i vilket skick var ditt ytterfilter när du drog igång efter avbrottet? Man kan kanske filosofera över att det dog en massa bakterier i det och dessa i sin tur blev till ammonium. En känd trigger för cyano produktion. Kanske det också dog en del bakterier i sanden. Det senare är mindre troligt då det har betydligt större tröghet och exponering till syre.

Kom ihåg att alg och cyano ”sporer” alltid finns i akvariet, luften och vattnet vi slår i och dessa bara väntar på att vi skall skapa förutsättningar för deras liv. Det sorgliga är att det tar MYCKET längre tid att minska mängden av dessa än det tar för dem att bildas.

Om den här teorin stämmer så har jag rätt när jag säger att man BARA skall ha ett mekaniskt förfilter som man gör rent ofta innan bottenfiltret. Då drabbas man inte så hårt vid en bakteriekrasch. Framför allt skall man komma ihåg att göra rent filtret efter att det varit avstängt innan man tar det i bruk igen. Eller om man kan, göra rent filtret innan man stänger av det.
#167 - 20 februari 2012 13:58
Hej

jag har läst mestadels av denna tråd med spänning och undrade just om omvänt bottenfilter passar just mitt akvarium, vilket det verkar göra om man läser det ni skriver. Ser att nyaste inlägget här är flera månader gammalt men kanske får svar på mina frågor.

Har ett akvarium med ett bottenfilter i eftersom jag körde igenom bottenfiltret som "vanligt" direkt i mitt ytterfilter. Dock fungerade det inte så bra eftersom min pump (EHEIM2224) inte riktigt orkade driva detta och flödet blev väldigt lidande då den egentligen skall ge 650 l/min. Mitt akvarium är på 200L
Kör nu ytterfiltret som vanligt och bara dammsugar upp botten 1 ggr/veckan genom bottenfiltret för att få bort allt smuts, men likväl tycker jag det samlas en hel del skrufs överallt.

Dock kanske jag skall koppla ytterfiltret direkt in i bottenfiltret och köra omvänt som ni föreslog?
Orkar denna pump trycka igenom vattnet via ytterfiltret direkt eller kanske bättre skaffa en cirkuationspump på c:a 500 l/min?
Kanske om jag kopplar in det måste dammsuga botten rejält så jag inte pumpar ut allt skräp rakt ut i akvariet och fiskarna blir lidande. har lite blandat med kuhli botior som kanske inte tycker om att det kommer ut skräp
#168 - 20 februari 2012 17:04
MenzZana skrev:
Hej

jag har läst mestadels av denna tråd med spänning och undrade just om omvänt bottenfilter passar just mitt akvarium, vilket det verkar göra om man läser det ni skriver. Ser att nyaste inlägget här är flera månader gammalt men kanske får svar på mina frågor.

Har ett akvarium med ett bottenfilter i eftersom jag körde igenom bottenfiltret som "vanligt" direkt i mitt ytterfilter. Dock fungerade det inte så bra eftersom min pump (EHEIM2224) inte riktigt orkade driva detta och flödet blev väldigt lidande då den egentligen skall ge 650 l/min. Mitt akvarium är på 200L

Kör nu ytterfiltret som vanligt och bara dammsugar upp botten 1 ggr/veckan genom bottenfiltret för att få bort allt smuts, men likväl tycker jag det samlas en hel del skrufs överallt.

Dock kanske jag skall koppla ytterfiltret direkt in i bottenfiltret och köra omvänt som ni föreslog?

Orkar denna pump trycka igenom vattnet via ytterfiltret direkt eller kanske bättre skaffa en cirkuationspump på c:a 500 l/min?

Kanske om jag kopplar in det måste dammsuga botten rejält så jag inte pumpar ut allt skräp rakt ut i akvariet och fiskarna blir lidande. har lite blandat med kuhli botior som kanske inte tycker om att det kommer ut skräp

Hej,
Kul att du funderar på detta.
Just nu håller jag på och testar med lite olika konfigureringar på temat bottenfilter.

[LIST=1]
[*]Pelles/ Detroits problem kan jag inte få till. Men jag tror jag vet vart problemet ligger. Vattnet som kommer ut ur ytterfiltret är normalt riktigt syrefattigt. Nitrifieringsbakterier vill ha mycket syre. Det var någon form av balans mellan filter och botten fram till strömavbrottet. När detta hände dog en mängd bakterier i filter och sand och ammonium började bildas. Detta fortgick sedan ett tag tills nya bakterier bildats. Det var därför de ammoniumälskande cyanobakterierna slog till. Detta är naturens sätt att räta till dessa obalanser.
[*]Jag skulle därför vara försiktig att börja blåsa vatten genom botten i ett inkört akvarium. Speciellt om det varit avstängt ett tag pga dåligt flöde som orsakats av en stor ansamling av mulm i botten.
[*]Jag tror att det fungerar bäst med endast ett mekaniskt för filter och sedan rakt ned i botten. Man vinner nog väldigt lite nitrifiering med kopplingen väl fungerande ytterfilter och botten filter. Det blir tårta på tårta i det fallet. Men det tycks som om det kan fungera MYCKET bra i ett växt akvarium om man kör så men då med ett relativt lågt del flöde genom botten. Nu vet jag inte om det blir så mycket bättre än med endast bottenfilter. Det tycks växa på bra med det också.
[*]Jag håller på att testa lite andra sätt att fördela ut vattnet i sanden. Det blir ofta lite ”vulkaner” när man kör hål, stort flöde och fin sand. Det gör nog inte så mycket för filtreringen men det kan se lite konstigt ut!
[/LIST]
#169 - 20 februari 2012 18:15
Det är sant. De blir dubbelfiltrering. En genom bottenfiltret och en genom ytterfiltret. Men hur kan jag få bort bottenskräpet effektivt? Kanske koppla cirkulationsfilter på 500 l/min på bottenfiltret?
Tycker jag inte får bort allt när jag dammsuger botten

Sent from my Legend using Tapatalk
#170 - 20 februari 2012 21:06
MenzZana skrev:
Det är sant. De blir dubbelfiltrering. En genom bottenfiltret och en genom ytterfiltret. Men hur kan jag få bort bottenskräpet effektivt? Kanske koppla cirkulationsfilter på 500 l/min på bottenfiltret?

Tycker jag inte får bort allt när jag dammsuger botten

Sent from my Legend using Tapatalk

Lite skit blir det nog alltid! Menar du inte 500l i timmen inte minuten! Den pumpen skulle du nog kunna trycka igenom botten med. jag skulle nog suga av gruset ordentligt innan jag drog i gång det hela och sedan köra både ytterfiltret och botten filtret separat.
Du måste hålla ordentlig kontroll på Ammonium och Nitrit det kan bildas riktigt snabbt när du börjar spola igenom sanden.
Försök sätta på någon form av förfilter till båda filtren och gör rent dom så ofta du orkar. Minst 1 gång i veckan.
#171 - 21 februari 2012 08:54
Helt rätt i timmen menar jag. Annars skulle nog fiskarna vara klistrade på väggen av akvariet. Kanske skulle duga som laxtrappa?

Tack för alla tips. Skall införskaffa ett analyskit så jag kan hålla koll på alla värden. Dessutom har jag redan en liten ställbar cirkulationspump.
Kan rengöra allt i botten, och sedan starta den lite försikigt på lågt flöde och samtidigt monitorera ammonium/nitrit halter.
Gradvis kan jag dra upp flödet till 500 l/min. Roligt!! Kommer att kännas att man är tillbaka på labbet igen.

...och sedan förfilter som du föreslog
#172 - 29 maj 2012 18:11
Jag lyfter denna tråd lite igen...

Jag har funderat på hur man ska bygga ett rättvänt bottenfilter som drivs på luft. Fick tipset att använda ett luftdrivet svampfilter och koppla till bottenfiltret.
Har lite funderingar angående detta. Man pressar ju ner luft som när det stiger "drar" med sig vatten genom svampen och upp ur röret. Om jag kopplar ihop utloppet från ett luftdrivet filter med en T-koppling varav det ena går direkt ner i bottenfiltret och det andra rakt upp via en ventil som möjliggör reglering av vatten/luft den vägen (alltså rakt ut i akvariet).

Vad händer med luften om jag gör så här och hur kommer det bete sig i botten?
Antar att jag måste strypa utloppet som går rakt ut i akvariet om nåt vatten ens ska komma ner i botten?
Om jag bara har ett utlopp rakt ner i botten kommer det orka då? (hade inte tänkt använda mig av nåt överdrivet lufttryck utan i storleksordningen 100-200 L/H för akvarium på cirka 40-60L

Några tips och funderingar angående detta?
#173 - 29 maj 2012 20:37
Jag har lite svårt att hänga med på exakt hur du menar, men jag tror inte din idé kommer fungera. Jag tror tom det är mer eller mindre hopplöst att få ett omvänt bottenfilter att kunna vara luft drivet i praktiken. Isf skulle luften vara tvungen att gå igenom sanden och det kommer den ganska garanterat inte göra om du inte har jättegrovt grus.

Men lyckas du med det så kommer du få en minst sagt unik look på karet om inget annat :-) Potentiellt ett elände att plantera växter med...

Ursäkta om jag missförstår dig.
#174 - 29 maj 2012 21:19
Jag skulle börja med att anskaffa ett bilifilter. Jag tror Tetra, Sera och Elite med flera har varianter på dessa.
Det viktiga är att det skall ha en 90 böj i toppen. Den böjen kopplar du till ett T som är kopplat till röret på bottenfiltret med en annan 90 böj. Hela rasket skall sitta ovan ytan för att få lite tryck ned i botten. Den fria ändan på T et skall peka uppåt som en skorsten så luften kan ta sig ut. Skall jag rita eller är du med?

Annons