omvandla akvarium till terarium

#1 - 30 december 2008 12:55
eftersom det tydligen inte funkar att ha vatten i mitt akvaruim, så kommer jag att torrlägga det o ha ödlor i det i stället. var till den lokala zooaffären idag o titta o fråga.

hitta en sort ca 5 cm i kroppen+ lika mycket svans som skulle kunna funka.

men nu till frågan. ägaren i affären mena att de inte går att ha täkglas på hela akvariet, att jag borde sätt nät över halva. men mitt "glas" är i plast, gäller samma då?

räcker det med akvarielampan till värme 30w lysrör. i affären var det en lös lapa, typ sån man har till extra lampa, men klipps på
#2 - 30 december 2008 14:29
nät ska du ha för ventilation,en separat värme lampa är i stort sätt nödvändigt. vissa reptiler smälter inte maten om dom inte har uv strålning,finns speciellar lysrör med till reptiler...låter som att det är en leopard gecko du ska ha,hur stort är akvariet du har tänkt att ha den/dom i ?
Guest
#3 - 30 december 2008 14:31
Beror ju lite på. Leosar klarar ju sig utan uv.

repti.net
#4 - 30 december 2008 17:47
minst tyvärr inte namnet på ödlan, bara att den börja på A

skall kolla om ja hittar uv lampa då, finns det att få som lysrör?

akvariet är på 69. men ödlorna skulle inte bli någo större en vad de var nu, så han mena att bara man inreder det bra så går det
#5 - 31 december 2008 00:11
Jag skulle tro att det är en agam i så fall, känner mest till skäggagam och dom blir då större. De behöver uv-ljus. Det finns i både lysrör och som "glödlampa". Tänk på att ha olika temperaturzoner i terrariet, då reptiler är kallblodiga.

Lycka till. :)
#6 - 31 december 2008 14:00
har tittat på internet o TROR att det är en anolis ödla ja har spanat in. liknar nu mest i alla fall på bilden.de fanns en grön o en brun där :)

sku va bra om man sku ha långt minne :)
#7 - 1 januari 2009 20:06
du måste lösa ventilationen också, ett akvarium är designat för att hålla tätt men i terariet vill man ju att djuren skall få frisk luft
#8 - 11 januari 2009 17:16
går att ta bort halva täckluckan, skall söka reda på nått nät att lägga dit i stället. skulle de funka med myggnät?

vill ju inte ha "maten" i hela huset
Guest
#10 - 13 januari 2009 16:49
Skippa sanden
#11 - 18 januari 2009 20:09
vinkelina skrev:
har tittat på internet o TROR att det är en anolis ödla ja har spanat in. liknar nu mest i alla fall på bilden.de fanns en grön o en brun där :)

sku va bra om man sku ha långt minne :)

anolisar måste ha UV och mycket av det så skaffa ett starkt lysrör innan du skaffar ödlan, ett 8.0 funkar bra.
#12 - 20 januari 2009 17:10
Vill du ha glada anolisar ska du inreda på ett helt annat sett. gå in på www.repti.net och kolla lite.

Annons