OK, nu tror jag att jag har löst det(VET först när jag har prövat).
Men lite också om Clas Ohlson's tre olika sorters timers(och olika varianter av dem), det är inte tänkt som reklam utan så att ni förstår, och jag tar dem från billigaste till dyrast.
- Artikelnummer 32-8747/8748 funkar inte i vårat fall.
Den har en ring som en motor driver runt en ring med piggar som bryter strömmen till motorn när den är tillbaka vid "0". Motsvarar en mekanisk äggklocka, som man sätter en mikroströmbrytare på.(så skulle man också kunna göra, lite smedbygge =) )
- 32-2263 innehåller rätt så primitiv elektronik, ett mekaniskt relä, och koster 99kr. Fungerar som ovanstående, men i en elektronisk version, där reläet vid frånslag bryter strömmen till elektroniken(som har slagits på av knappen).
Reläet är ett "SONGLE SMBH", det är av typen 16A SPDT med 24VDC spole, alltså två parallella strömbrytare(inte växlande) med DIN-standardfäste.
Jag kan inte vända på funktionen utan växlande kontakter, och jag hittar inget relä som passar med de måtten och specarna ens globalt. ELFA har ett växlande som har allt, utom att maxströmmen är 10A istället. Då nästan alla i Sverige har max 10A i uttagen, ska det förhoppningsvis inte hindra något...
Numret är 37-077-18 och kostar 92.60kr utan moms, så jag räknar att bygget kostar 215kr om man har resten.
Eftersom det är snålkonstruktion, är inte lödningen av den lättaste modellen, men inget någon som är van att löda går bet på.
OM det funkar är inget jag lovar säkert som jag skrev i början, jag kommer inte köpa relä på ett bra tag, vet inte när, men det blir någon vacker dag...
- 32-6441/3587/2196 är den gugges har testat, och eftersom den är dyrare, och enligt gugges har ett ovanligt relä i sig, litar jag på det och struntar i att kolla in den.