Omtanke av medlem - Svårt sjuk

#1 - 23 augusti 2007 19:56
I aftonbladet kunde vi läsa om en man som blivit biten av en diamantskallerorm.
Han är en god vän till mig och medlem här på forumet.

Nu är det klart att vi ska visa honom omtanke genom att under lördagen bära ett plåster på handen.
Många plåsterbärare kommer vistas på Expo under den dagen med.

Så... Bär ett plåster och sänd varma tankar till han själv och nära anhöriga, och låt oss hoppas att det här får ett bra slut.
#2 - 23 augusti 2007 21:45
Ja, det var tråkigt. Såg det på nyheterna. Däremot tyckte jag inte om att de pratade om "ormar", att det kom krav på att kommunerna ska skärpa reglerna för att få ha ormar, inte "giftormar" utan "ormar". Det vill säga, det lät som om de tyckte att de som har ofarliga majsormar (som jag) ska ses som en lika stor fara för grannarna som de som har diamantskallerormar. De sa inte "giftorm" en enda gång vad jag hörde, utan de verkade dra alla ormar över en kam. Även om det inte var medvetet, så fick ordvalet "orm" istället för "giftorm" den effekten. Men kanske var det medvetet, och reportern inte gillade ormar, och tycker att alla ormar ska förbjudas som husdjur.

Kommuner och folk i allmänhet är ju hysteriska som det är när det gäller ormar, utan att ett nyhetsinslag ska jämställa alla ormar med fara. Hade de sagt giftorm istället för orm (en diamantskallerorm är en giftorm, och kan inte jämföras med t.ex en ofarlig majsorm vad det gäller lämplighet för vem som helst att ha som husdjur) hade jag inte reagerat, orm är inte detsamma som alltid farlig och giftig, och även många giftiga arter är rätt harmlösa.

På en reptilsida för ett tag se´n var det nå´n som länkade till skvaller(afton)bladet, och en hysterisk artikel om var alla "farliga" ormar fanns i landet, och där de hade fått med en hel del ofarliga ormar under giftormar, om jag minns rätt. Snacka om att skapa onödig hysteri, och försvåra för dem som har helt ofarliga husdjur. Ska de börja jämställa alla akvariefiskar med giftiga drakfiskar också, och säga att man inte får ha akvarium hemma?

Men hur som helst, vi får hoppas att han som blev biten kryar på sig.
#3 - 24 augusti 2007 07:44
Plåster på, och må han tillfriskna. Nej nyanseringen i tidningarna är ju lika med noll, oavsett vad det gäller. Journalistjobbet har tydligen blivit provisionsbaserat i dag. Tragiskt. Och det gäller de flesta ämnen. Finns det något dåligt att lägga fokus på så görs det, aldrig det positiva. Ta fotbollsmatcher till exempel. Om en eller två beter sig illa på något sätt, så får de all fokus. Inte de 12000 andra som var där och skapade stämning coh hade hur kul som helst, och ännu mindre om själva matchen skrivs för här ska säljas LÖSNUMMER. Problemet är att det inte är de sportintresserade (eller herpetologer) som köper dem (de vill ju läsa om matchen, eller sakligt om ormar), utan folk som vill ha sensation och låta sig förfasas och känna sig bättre än alla andra. Vi andra blir bara förbannade. Snart har vi väl samma skräckpropagande i Sverige som i USA. Tack och lov har inte alla vapen i det här landet!

Bifogar en länk för att påminna: http://www.aftonhoran.se. Tack du som registrerade denna! ;)
#4 - 24 augusti 2007 15:20
Här kan ni läsa om händelsen. Det är hans bror som sköter all mediakontakt och har haft ett bra samarbete med just NärkeAllehanda.

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1207582
#5 - 24 augusti 2007 19:31
Vad tusan har det för betydelse för hur mycket det kostar med serum som kan rädda hans liv??? Jag tycker dom ska anmäla sjukhuset för en sådan kommentar.
Plåster på!! Önska honom lycka till från mig.
#6 - 24 augusti 2007 20:19
Det är bara att hoppas på ett snabbt tillfrisknande. Om sjukvårdspersonalen surt påpekade hur dyrt serumet är var det förstås extremt okänsligt.
Fast nån får gärna berätta vitsen med att hålla dödligt giftiga ormar som husdjur - eller varför det ens ska vara tillåtet.
#7 - 24 augusti 2007 20:23
Fast nån får gärna berätta vitsen med att hålla dödligt giftiga ormar som husdjur - eller varför det ens ska vara tillåtet.

Jag måste nog hålla med - det var också min första reaktion...
#8 - 24 augusti 2007 20:40
icejoy skrev:
Vad tusan har det för betydelse för hur mycket det kostar med serum som kan rädda hans liv??? Jag tycker dom ska anmäla sjukhuset för en sådan kommentar.

Plåster på!! Önska honom lycka till från mig.

Jag förstår mycket väl sjukvårdspersonalens irritation över att behöva ödsla så mycket pengar på något så onödigt. Låt giftormsägarna betala sitt eventuella serumbehov själva.

/S-O
#9 - 24 augusti 2007 21:31
Det är bara att hoppas på ett snabbt tillfrisknande. Om sjukvårdspersonalen surt påpekade hur dyrt serumet är var det förstås extremt okänsligt.

Tja av samma anledning som man håller elektriska ålar i hemmaburkar.
Intresse fördet extrema.
Nu har inte den här killen sina ormar hemma, eftersom de är på tok för många.
Kunskap besitter han och det hela var en olycklig händelse som kunnat drabba vem som helst.

Hårdare krav kommer säkerligen, om de inte redan gjort det, iom lagändringen på akvaristik.
#10 - 24 augusti 2007 21:33
sveno skrev:
Jag förstår mycket väl sjukvårdspersonalens irritation över att behöva ödsla så mycket pengar på något så onödigt. Låt giftormsägarna betala sitt eventuella serumbehov själva.

/S-O

Det har man väl gjort också hundra gånger om eftersom man betalar en hel del skatt från det man föds i princip.
Nu var inte det här en tråd för att snacka om huruvida han ska betala själv eller ej, utan en tråd för att stödja en av våra medlemmar som råkat illa ut.

Önskar ni fortsätta prata om giftormsägarnas betalningsansvar gentemot serum, så hänvisar jag er till Repti.se där de flesta av sveriges giftormsägare huserar.
Då får ni nog mer konkreta svar på den fronten med.
Bilagor:
#11 - 25 augusti 2007 08:17
qenzo skrev:
Kunskap besitter han och det hela var en olycklig händelse som kunnat drabba vem som helst.

Obs att jag inte ropar på förbud - jag vill bara veta mer.
Fast detta är ett av de bästa argumenten jag sett FÖR att förbjuda de giftigaste ormarna.
#12 - 25 augusti 2007 10:23
Såvitt jag vet är det redan förbjudet att ha giftormar hemma utan tillstånd.

Såna här incidenter, liksom de regelbundet återkommande fallen när små ogiftiga ormar rymmer, används alltid i pressen för att skrämma och ropa på förbud. Den faktiska risken, och de faktiska skadorna, är helt oproportionerliga jämfört med rädslan. Ropen på förbud är endast för att det är ormar inblandade - ingen vill förbjuda skidåkning trots att hundratals personer varje år får allvarliga skador och ett par personer *dör* i skidolyckor.

För de som anser att detta är självförvållat: Japp, det är det. Precis som bergsklättrare som ramlar i berg, idrottare som blir skadade, drakflygare som störtar, sportdykare som stiger upp för snabbt, eller rökare som får lungcancer.
Borde de också betala sin egen vård?

Och var drar man linjen? Borde en turist som åker på amöba-dysenteri i Indien betala sin egen vård? En pensionär som bryter lårbenshalsen när hon försöker gå i en trappa? Det är ju också självförvållat.

Detta är larv. Lessen, men det är det. Det är en försumbar risk som blåses upp pga irrationell ormrädsla.
#13 - 25 augusti 2007 10:30
Obs att jag inte ropar på förbud - jag vill bara veta mer.

Fast detta är ett av de bästa argumenten jag sett FÖR att förbjuda de giftigaste ormarna.

Ja det ÄR ett bra argument, kan det hända en erfaren, vad kan då inte hända med en nybörjare...

Läser ni tråden på Repti.se kan ni se vad som hände.
Ormen halkade av kroken och blev hängande lite utanför, då nytt tag skulle tas missbedömdes antagligen avståndet, och bettet var ett faktum.

Men oavsett om man jobbat med ormar i 2 eller 43 år så kan olyckan hända. Precis som inom alla andra områden.
#14 - 25 augusti 2007 10:56
[COLOR=blue]Jag har aldrig kunnat förstå nöjet med att ha giftormar. Man kan inte göra något annat än att titta på dem. [/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Hoppas att han snart blir frisk!!![/COLOR]
#15 - 25 augusti 2007 11:03
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Jag har aldrig kunnat förstå nöjet med att ha giftormar. Man kan inte göra något annat än att titta på dem. [/COLOR]

Vad gör du med dina akvariefiskar?
#16 - 25 augusti 2007 11:12
matte159 skrev:

[COLOR=#0000ff]Hoppas att han snart blir frisk!!![/COLOR]

Det är ju just det att man har ormarna för att titta på, ormar är intressanta & fascinerande djur. Nu har ju inte jag ngn orm själv men jag höll på med fågelspindlar ett tag & även dom är himla intressanta att titta på & studera..
#17 - 25 augusti 2007 11:14
qenzo skrev:
I aftonbladet kunde vi läsa om en man som blivit biten av en diamantskallerorm.

Han är en god vän till mig och medlem här på forumet.

Nu är det klart att vi ska visa honom omtanke genom att under lördagen bära ett plåster på handen.

Många plåsterbärare kommer vistas på Expo under den dagen med.

Så... Bär ett plåster och sänd varma tankar till han själv och nära anhöriga, och låt oss hoppas att det här får ett bra slut.

Vad tråkigt att han blev biten av sin orm. Jag håller tummarna för att han kryar på sig snart & kan fortsätta att hålla på med sina skyddslingar, ormarna..
#18 - 25 augusti 2007 11:31
Jag kan intyga att dem flesta hade plåster på handen under tropik mässan
#19 - 25 augusti 2007 11:41
Min dotter vill ha en orm! Vad säger man. Visserligen "bara" en majsorm men i alla fall. Orm som orm :) Debatten om farliga ormar är ungefär lika nyanserad som den om "mördarhundar"! Är själv hundägare sedan många år och vet med mig att vilken hund som helst kan skada annan person om olyckan är framme. Samma med alla djur man håller. Mina döttrar har hållt häst i många år. Liksom tiotusentals andra unga tjejjer. Hästar är stora. Väldigt stora! De orsakar varje år betydligt fler tillbud/olyckor/dödsfall än hundar och ormar tillsammans. Skillnaden är ju att hästar är sååå söööta! Skall man förbjuda vore hästar det första som borde hamna på listan! (OBS! Ironi!) Tänker på alla de gånger mina döttrar ramlat av, blivit bitna,sparkade, puttade, klämda,trampade av dessa fyrfotade djur :)

För att inte tal om kor!

Hoppas självklart på ett tillfrisknande - kostnadsfritt!
#20 - 25 augusti 2007 11:51
Azur skrev:
Såvitt jag vet är det redan förbjudet att ha giftormar hemma utan tillstånd.

Såna här incidenter, liksom de regelbundet återkommande fallen när små ogiftiga ormar rymmer, används alltid i pressen för att skrämma och ropa på förbud. Den faktiska risken, och de faktiska skadorna, är helt oproportionerliga jämfört med rädslan. Ropen på förbud är endast för att det är ormar inblandade - ingen vill förbjuda skidåkning trots att hundratals personer varje år får allvarliga skador och ett par personer *dör* i skidolyckor.

För de som anser att detta är självförvållat: Japp, det är det. Precis som bergsklättrare som ramlar i berg, idrottare som blir skadade, drakflygare som störtar, sportdykare som stiger upp för snabbt, eller rökare som får lungcancer.

Borde de också betala sin egen vård?

Och var drar man linjen? Borde en turist som åker på amöba-dysenteri i Indien betala sin egen vård? En pensionär som bryter lårbenshalsen när hon försöker gå i en trappa? Det är ju också självförvållat.

Detta är larv. Lessen, men det är det. Det är en försumbar risk som blåses upp pga irrationell ormrädsla.

Ja många har reagerat på att summan för serumet har tagits upp, men den som yttrade sig fick också veta att h*n levde.
En onödig kommentar som varken har relevans eller takt inför de anhöriga.

Och som du säger. Vart ska gränsen dras för betalningsansvaret?

I dagsläget är det i Örebro, inte några förhållningsregler om att hålla orm, vare sig giftig eller ej.
#21 - 25 augusti 2007 11:54
stene skrev:
Jag kan intyga att dem flesta hade plåster på handen under tropik mässan

Najs!
Jag vet att det kommer att ske ngn form av dokumentering av det här, för den drabbades skull.

Det är otroligt vad människor faktiskt bryr sig om varandra ibland. :)
#22 - 25 augusti 2007 11:56
Även fiskar kan vara farliga.
Pirayor kan bitas och corydoras kan stickas om man tar fel i dom.
#23 - 25 augusti 2007 12:25
Jag såg en uppgift om att serumet kostade 230 tusen kronor. Det är iaf inte en liten summa pengar. Och enbart det faktumet gör att det är tveksamt att privatpersoner skall få hålla giftormar. Sjukvårdens kostnader blir allt större och då oftast beroende på nya svindyra läkemedel men även andra nya dyrare behandlingsformer. Det förekommer alltid diskussioner om detta i sjukvården.

Det är helt rimligt att patienten upplyses om kostnaden för behandlingen eller undersökningen vare sej det rör sej om t ex ormserum, vaccinationer, läkemedel, intensivvård och röntgenundersökningar etc.
#24 - 25 augusti 2007 12:53
Vem är vi att dömma andras människors intresse, intresse för annat levande kan väl bara ge förståelse för livet. Så länge inte syftet är att skada andra människor/djur är det väl upp till var och en att ha dessa intresse.
Sedan att människor tar risker ligger i dess natur, jag är övertygad att det gör alla medvetet eller av okunskap.

Hoppas han kryar på sig!
#25 - 25 augusti 2007 12:58
erikthur skrev:
Jag såg en uppgift om att serumet kostade 230 tusen kronor.
Det kan hända - det finns säkert bara en tillverkare, och de gör säkert mycket små mängder. Och de vill säkert ha bra betalt.

Men sjukvård är dyr. En självförvållad lungcancer, orsakad av rökning, går säkert lös på ett antal miljoner att behandla, och i slutänden betalar svenska skattebetalare garanterat tusentals gånger mer för vård av självförvållade skidskador än vad de gör för självförvållade ormskador.

Proportioner är viktiga.
#26 - 25 augusti 2007 13:23
petnym skrev:
Vad gör du med dina akvariefiskar?

[COLOR=blue]Det jag menade var:[/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Har du en kramorm så kan du ju plocka ut den och hålla i den iaf, det kan du inte med de giftiga sorterna och om du ska fixa något i terariumet hur ska man då göra för att inte risken ska finnas att du blir biten.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Frågan vad man gör med sina akvariefiskar gjorde att jag fick tänka lite. [/COLOR]
[COLOR=#0000ff]Jaa, igentligen är de ju bara till för att titta på de åxo, men du behöver inte riskera att i de extrema fallen dö om något går fel. Att vissa vill ha en kramorm kan jag förstå att det är kul och häftigt, men att skaffa en giftorm... Om det är beteendet som lockar så räcker t.ex. Majsormens för mig, det är säkert skit coolt med en skallerorm i lägenheten, så sett, men jag skulle aldrig vilja ta den risken.[/COLOR]
#27 - 25 augusti 2007 13:58
erikthur skrev:
Jag såg en uppgift om att serumet kostade 230 tusen kronor. Det är iaf inte en liten summa pengar. Och enbart det faktumet gör att det är tveksamt att privatpersoner skall få hålla giftormar. Sjukvårdens kostnader blir allt större och då oftast beroende på nya svindyra läkemedel men även andra nya dyrare behandlingsformer. Det förekommer alltid diskussioner om detta i sjukvården.

Det är helt rimligt att patienten upplyses om kostnaden för behandlingen eller undersökningen vare sej det rör sej om t ex ormserum, vaccinationer, läkemedel, intensivvård och röntgenundersökningar etc.

Nu var det ju inte patienten som fick veta vad det hela kostade (han ligger ju sövd i respirator!), utan hans anhöriga, i en stund då de inte ens visste om han skulle överleva eller ej.
Vart ligger då det logiska i att meddela detta?

Jag har levt många år (sammanlagt) på sjukhus och aldrig hört talas om vad mina behandlingar kostat.
Varför är då inte det aktuellt?
#28 - 25 augusti 2007 14:04
Azur skrev:
Det kan hända - det finns säkert bara en tillverkare, och de gör säkert mycket små mängder. Och de vill säkert ha bra betalt.

Men sjukvård är dyr. En självförvållad lungcancer, orsakad av rökning, går säkert lös på ett antal miljoner att behandla, och i slutänden betalar svenska skattebetalare garanterat tusentals gånger mer för vård av självförvållade skidskador än vad de gör för självförvållade ormskador.

Proportioner är viktiga.

Du behöver inte taala om för mej att sjukvård är dyrt. Det är jag mycket väl medveten om eftersom jag genom åren har varit inblandad i en del upphandlingar av röntgenutrustning. Vår verksamhet har även tidvis hotats av nedskärningar. Bl a därför har förslaget om att informera om vad saker och ting i sjukvården kostar för att öka kostnadsmedvetenheten hos patienterna. Få patienter vet vad det kostar i Sverige. Detta även inom sjukvårdspersonalen. I USA har man en fantastisk kontroll på vad allt kostar vilket gör att man ofta vet vad som är kostnadseffiktivt. Vilket kan leda till att nya kostnadsefektiva metoder snabbt kommer till användning till skillnad från det planekonomiska systemet vi har i Sverige där en avdelning tilldelas en budget som de skall hålla sej inom ramarna för och helst inte utföra fler undersökningar, operationer, behandlingar etc även om så behövs.
Jag har också den spirande misstanken om att läkemedelsföretagen hellre tar fram ett läkemedel för kroniskt bruk än botande för tjäna mer pengar.
Hormonersättningen för äldre kvinnor såg ju tidigare ut som ett drömscenario. Tanken var att sätta en fjärdedel av befolkningen på hormonersättning livet ut så larmrapporterna om skadeverkningarna var definitivt inte välkomna av de berörda läkemedelsföretagen.
Vad gäller lungcancer så debatterades detta intensivt när jag grundutbildningen. Men det fanns ju dom som krasst påpekade att det blev många pensionsutbetalningar som sparades in.
#29 - 25 augusti 2007 14:05
matte159 skrev:
[COLOR=blue]Det jag menade var:[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Har du en kramorm så kan du ju plocka ut den och hålla i den iaf, det kan du inte med de giftiga sorterna och om du ska fixa något i terariumet hur ska man då göra för att inte risken ska finnas att du blir biten.[/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Frågan vad man gör med sina akvariefiskar gjorde att jag fick tänka lite. [/COLOR]

[COLOR=#0000ff]Jaa, igentligen är de ju bara till för att titta på de åxo, men du behöver inte riskera att i de extrema fallen dö om något går fel. Att vissa vill ha en kramorm kan jag förstå att det är kul och häftigt, men att skaffa en giftorm... Om det är beteendet som lockar så räcker t.ex. Majsormens för mig, det är säkert skit coolt med en skallerorm i lägenheten, så sett, men jag skulle aldrig vilja ta den risken.[/COLOR]

Skaffar man djur för att det är coolt är man ju fel ute direkt.
Ett brinnande intresse är oftast vad det rör sig om. Även när det gäller akvariefisk, hundar eller hästar.
Jag hanterar inte mina fiskar öht men ändå sitter jag här med väldans många.

När det kommer till farliga djur, så som giftormar så måste de ju förr eller senare flyttas på för ex rengöring, och då vidtar man de försiktighetsåtgärder som krävs. Gäller ju ex muränor i akvarium också. Det är heller inget man hanterar fritt.
#30 - 25 augusti 2007 14:36
erikthur skrev:
Bl a därför har förslaget om att informera om vad saker och ting i sjukvården kostar för att öka kostnadsmedvetenheten hos patienterna. Få patienter vet vad det kostar i Sverige.
Ja, det verkar vara nästan omöjligt att få reda på vad någon behandling kostar.
Kanske skulle det öka känslan av att "få något för pengarna" om folk visste att varje blodprov, eller en timmes undersökning hos läkare, egentligen kostar över en tusing.

I USA har man en fantastisk kontroll på vad allt kostar vilket gör att man ofta vet vad som är kostnadseffiktivt.
Fast USA's sjukvård är betydligt dyrare än den svenska, pga deras ganska så trasiga försäkringssystem. Vården är för all del bättre också, men inte så mycket bättre som den är dyrare.

Jag har också den spirande misstanken om att läkemedelsföretagen hellre tar fram ett läkemedel för kroniskt bruk än botande för tjäna mer pengar.
Jag har jobbat på ett läkemedelsbolag, och du kan kallt räkna med att de aldrig låter moral eller patientens bästa komma i vägen för att tjäna pengar.
Det tydligaste exemplet är väl när Astra försökte tysta ned forskning som bevisade att magsår inte är en "livsstils-sjukdom", utan orsakas av en bakterieinfektion och kan botas med penicillin. Astra tjänade grova pengar på försäljningen av Losec, som bara tar bort symptomen.

Behandling av allergier verkar också vara en kassa-ko där det inte finns något som helst intresse av att faktiskt hitta botemedel, utan bara att fortsätta sälja läkemedel som tar bort symptomen.

Sjukvården själv har inte heller något egentligt intresse av att vara kostnadseffektiv. Där är väl det bästa exemplet de fejkade "vårdköerna" på åttitalet, där sjukhusen ställde tiotusentals påhittade låtsaspersoner i kö för vård pga att staten gav anslag efter hur långa köer ett sjukhus hade.

Jag vet inte hur man kan effektivisera sjukvården, men jag vet en sak:
"Ormfaran" är ett försumbart icke-problem.
#31 - 27 augusti 2007 16:56
Nu har min vän fått lämna intensiven!!!
*glad*
#32 - 28 augusti 2007 13:30
qenzo skrev:
Nu har min vän fått lämna intensiven!!!

*glad*

Härligt att höra!

Tänker inte gå in i debatten om det är bra eller ej att ha giftormar hemma. Glad att det gick bra för honom bara!
#33 - 30 augusti 2007 12:02
SKönt att höra!
#34 - 2 september 2007 01:30
Skönt att höra att han mår bra, läste nyss igenom tråden på repti, och förundras över hur okänsliga vissa är.

Jag har full förståelse för människor som är intresserade av (gift)ormar. Visserligen finns det ju vissa som har giftormar som aldrig borde gå i närheten av dem, eftersom de bara har dem för att verka "häftiga" precis som en del, i grunden osäkra, människor som skaffar sig stora hundar. Var det inte nå´n för ett antal år se´n som lät två puffaddrar vara lösa tillsammans med sin lilla dotter, och hon var ensam hemma? I och för sig tror jag det stod i en av våra "kära" snaskblaskor, så sanningshalten kan man ju inte vara helt säker på.

Men de som har ett genuint intresse, och lång erfarenhet, som ju han som det här handlade om verkar ha, har jag full förståelse för, som sagt. Det är ett intresse för vackra, och fascinerande djur. Att se´n media (förmodligen med hysteriskt ormrädda journalister i spetsen), och okänsliga läkare förstör glädjen med en intressant hobby... Tja :rolleyes: Vad har en läkare för rätt att påpeka att serum minsann är dyrt, och att skattebetalarna får betala, när samma läkare förmodligen inte påpekar för rökare som får lungcancer att behandlingen av dem minsann är jättedyr. Det är nog betydligt fler som blir sjuka, eller till och med dör, i Sverige varje år på grund av aktiv eller passiv rökning, än som blir bitna av sina egna eller andras giftormar. Men rökning är ju av nå´n konstig anledning accepterat. Olyckor kan alltid hända, hur erfaren man än är, om man har en hobby eller ett yrke som kan vara riskabelt.

Men själv håller jag mig nog till ofarliga ormar (som väl även de får sin beskärda del av skitsnack i media), då det finns så många vackra och fascinerande arter som är ofarliga. Onödigt att utsätta mig för den risken, jag är väl inte direkt världens smidigaste person, och skulle säkert lyckas bli biten :p

Har ju blivit biten av en liten Elaphe bimaculata jag hade, ett antal gånger, och min lilla motley majshona gav mig ett hugg i fingret när hon skulle ömsa (då ser de sämre, och blir väl nervösare för rörelser), och jag skulle flytta på en grej i terrariet. Jag skulle säkert kunna lära mig att hantera en ormkrok, men det känns ändå som en onödig risk. Nej, jag överlåter giftormarna åt de som har mer koll och erfarenhet, och nöjer mig med att läsa om dem, beundra bilder på dem, titta på TV-program om dem, och titta på dem i tropicarier. Skulle också vara intressant att få komma hem till nå´n kunnig giftormsägare, och kolla. I mina egna terrarier får det nog bara bo ofarliga, men lika vackra och fascinerande ormar.

Som sagt, skönt att höra att han mår bra :)
#35 - 2 september 2007 20:08
Ja jag är så glad! Han är ju hemma en sväng nu :D
Höll ju på att gå under där ett tag, av oro.

Jag har också förundrats över hur okänsliga en del är, men tydligen grundar det sig i ngt som hände 2004 (på repti) så folk bär en del långsinthet :S
#36 - 2 september 2007 20:32
Förstår att du är lättad :)

Man kan ju tycka att de borde inse att de inte vinner nå´t på att tjafsa sådär, utan de bara anses som korkade, men man upphör aldrig att förvånas. Klanka ner på nå´n som nästan håller på att dö, bara för att man blev osams med personen för tre år se´n... Suck :rolleyes:

Särskilt som andra som känner den drabbade säger att han har fel.
#37 - 3 september 2007 16:10
Vad kul att höra att han är bättre nu :D

Det där med serumets kostnad tycker jag är som en droppe i havet egentligen..
Förstå hur mycket all rökning kostar tex
I USA har dom stora problem med fetma som kostar hur mycket som hellst.. och dit är sverige på väg med..
Det är inte många som blir bitna av giftormar så att de behöver serum, men det är många som röker och har fetma.. men det hörs inte lika ofta att nån klagat på det ?!

Hoppas det här slutar riktigt bra och att han fortsätter med sina ormar :D
#38 - 4 september 2007 09:33
Ja man blir förvånad över hur folk tänker ibland.
Och man kan ju tycka att människor som håller på med samma intresse, i detta fall herptiler, ska vara måna om varandra.

Kanske kliver han in även här igen. Men jag vet att han svårt att sitta vid datorn pga smärtan.

Ni är goa ni, som faktiskt bryr er, fast ni kanske inte ens vet vem det är.
Det är ju skönt att få spy ur sig lite ibland :)
#39 - 4 september 2007 09:42
Skönt att han är på bättringsvägen :)

Tja vi människor är duktiga på att "hacka" på varandra ;)

Annons