Omstrukturering av forumet = Slut på tjafset?

#1 - 7 januari 2004 19:12
Jag skrev en massa om detta in en annan tråd under fel kategori men tänkte ta upp det här på rätt ställe också.

Om forumet skulle omstruktureras så att det fanns större huvudkategorier och om "senaste inläggen"-listan på förstasidan plockades bort och flyttades till respektive huvudkategori så tror jag att majoriteten av tjafstrådarna skulle försvinna.
Jag kan givetvis ha fel men jag tror att anledningen till att tjafstrådarna mer och mer håller på att ta över forumet har att göra med att trådarna syns direkt på förstasidan. En "smart" rubrik drar till sig folk på samma sätt som löpsedlarna för kvällstidningarna och tjafstrådarna har ofta väääldigt smarta rubriker. Trådarna med "bäst" rubrik får helt enkelt flest besök och svar eftersom många personer läser trådarna, trådar med normala rubriker får däremot knappt ett enda svar... Och ju fler trådar med smarta rubriker och omdiskuterade fiskar eller ämnen, desto färre trådar med normalt innehåll behåller sin plats på listan och även sin chans att många läser tråden.

Delar man upp forumet i några stora kategorier och har listan över de senaste inläggen först då man är inne i en av huvudkategorierna så tror jag att allt skulle bli betydligt bättre. Då skulle t.ex bara de som var intresserade av rovfiskar se trådar som handlar om att mata med levande foder, en t.ex guldfiskägare skulle därmed slippa snubbla in i en diskussion där rovfiskägare pratar om guldfisken som foder bara för att tråden har rubriken "Guldfiskar!!!" och syns direkt på förstasidan...
Jag tror även att diskussionerna skulle bli trevligare då alla inom den huvudkategorin skulle vara intresserade av samma saker, det skulle ge en bättre stämning och samhörighetskänsla.

En tråd om groggar skulle även kunna vara kvar eftersom en sån tråd skulle kunna läggas under en kategori där endast personer som vill diskutera lite annat än fiskar befinner sig. Och ingen skulle behöva snubbla in i tråden pga smarta, spännande och lite retsamt ofullständiga rubriker som syns direkt på förstasidan. Vill man diskutera OffTopic-ämnen så kan man hålla sig till den kategori där dessa trådar finns och man behöver inte oroa sig att "obehöriga" ska råka snubbla in i tråden helt ovetandes av vad den innehåller.
Man skulle även slippa problemet att en gammal infekterad och redan avklarad diskussion dras igång en gång till bara för att någon skriver dit ett litet svar och visar upp tråden för alla på hela forumet i och med listan på förstasidan.

Alltså.
Dela in forumet i några få lämpliga huvudkategorier så att det inte känns grötigt.
Plocka bort "senaste inläggen"-listan från förstasidan och flytta den till de olika huvudkategorierna.
Gör en särskild kategori för de som vill diskutera saker som inte har med akvaristik att göra och placera listan över dessa inlägg där endast dessa personer ser den.

Det finns givetvis även nackdelar med denna lösning, t.ex så kanske färre personer går in i sjukdomskategorin och hjälper en akvarist med dödssjuka fiskar... Fömodligen så bör man därför lägga in inläggen till just sjukdomskategorin i samtliga "senaste inläggen"-listor bara för att inte någon ska sitta helt utan hjälp eftersom ingen lägger märke till tråden i den opopulära kategorin.
Det finns säkert liknande exempel på andra kategorier som kan behöva läggas in på samma sätt. Huvudsaken är i alla fall att trådar från humormania och andra kategorier som kan innehålla "stötande" inlägg inte syns på förstasidan. Det gör bara att fler personer som inte borde läsa trådarna hittar dem och upprör sig över innehållet eller börjar tjafsa och drar igång en onödig diskussion.

Eller vad tror ni?

Exempel på kategorier.

<b>Akvariet</b>
(innehåller en lista över de senaste inläggen i nedanstående kategorier)
- Inredning och växter
- Vatten och filterfrågor
- Foder och skötsel
- Sjukdomar (Syns på alla listor över de senaste inläggen)
- Övrigt

<b>Ciklider</b>
- Afrikanska ciklider
- Amerikanska ciklider
- Övriga ciklider

<b>Rovfiskar </b>
- (Inga underkategorier behövs)

<b>Malar</b> och andra bottenlevande arter
- Algätande malar
- Rovmalar
- Övriga malar och bottenfiskar

<b>Övriga fiskar</b>
- Levandefödare
- Karpfiskar och karpliknande fiskar (även guldfisk och koi)
- Labyrintfiskar
- Stimfiskar
- Övriga fiskar

<b>Övriga diskussioner</b>
- Humormania
- zoopet.com
- Sett och hört
- Heta ämnen (syns inte på någon lista över de senaste inläggen)

Detta är bara ett exempel för att visa ungefär hur jag tänker, om det är genomförbart eller ej vet säkert Kjell eller Christian.

Mvh Fredrik Isaksson
#2 - 7 januari 2004 20:41
Jag vill definitivt absolut ha kvar "senaste inläggen". Tvärtom skulle jag vilja att den blev längre, så den omfattade fler av dagen inlägg.
#3 - 7 januari 2004 20:43
Håller med Azur, det enda som ska ändras, om något skall, så är et att första sidans lista ska förlängas...
#4 - 8 januari 2004 00:45
Varför använder ni inte er bara av aktiva ämnen, då får ni en lista på alla tåtar där någon skrivit sedan ni var där sist. När man läst igenom och kollat allt kan man klicka uppdatera och få fram dem som skrivits under tiden. Sedan är det bara att stänga och nästa gång man hoppar in så börjar listan där man slutade... kan det bli enklare????
#5 - 8 januari 2004 05:05
Jag använder aldrig "senaste inläggen" på första sidan. Anledningen är att man kan inte avgöra vad en tråd handlar om utan att veta vilken del av forumen den ligger i.

Själv så använder jag mest "senaste dygnet" länken som finns när man gått in i forumet, där får jag upp de mest aktuella trådarna och jag kan även se vilken del av formuet de ligger.
#6 - 8 januari 2004 08:30
Varför använder ni inte er bara av aktiva ämnen, då får ni en lista på alla tåtar där någon skrivit sedan ni var där sist. När man läst igenom och kollat allt kan man klicka uppdatera och få fram dem som skrivits under tiden. Sedan är det bara att stänga och nästa gång man hoppar in så börjar listan där man slutade... kan det bli enklare????

Precis! Varför reta sig på förstasidans "Senast inlägg" när man helt enkelt kan strunta i den funktionen och använda "Aktiva ämnen"?
Det här tjafset om förstasidan är ungefär lika meningslös som att man skulle be kvällstidningarna att inte ha sina "heta notiser" på sin första sida. Man läser väl bara det man är intresserad av eller? Är jag inte intresserad av att Anja Persson körde in som etta så struntar jag väl i om det står något om detta på tidningens förstasida och ägnar mig åt annan läsning!
#7 - 8 januari 2004 08:51
Personligen så tycker jag det blir för många trådar att kolla igenom om man använder aktiva ämnen eller senaste dygnet, då tas ju alla kategorier med, även de man inte alls är intresserade av. Och då syns även trådar från humormania som verkar störa en del personer och då lockas fler personer in till dessa trådar och man slipper inte tjafset vilket var huvudsyftet med mitt förslag.
Den enklaste åtgärden är kanske att bara plocka bort trådar från humormania i listan över de senaste inläggen men det känns som att man bara går halvvägs då, en större omstrukturering skulle förmodligen lösa fler problem.
Att få välja inriktning redan vid första klicket tycker jag vore bra, vill man då prata om malar så klickar man bara på malkategorin och ser sedan en lista över de senaste inläggen i underkategorierna som finns därunder. Ett klick är allt som behövs.
Som det är nu så måste man först klicka på forum, sedan på aktiva ämnen(eller senaste dygnet), sedan söka reda på inlägg som hör till malkategorin i den minst sagt grötiga listan. Två klick.
Alternativt så går klickar man på forum och sedan på malar. Även här så är det två klick som gäller.

Nåja, det här vara bara ett förslag, går det inte igenom så är det väl inte hela världen.

Vill man bara fila bort en del av förvirringen i den nuvarande listan på första sidan så skulle man kunna använda sig av t.ex &lt;a title="Ciklider" ...&gt; för att man åtminstone skulle få reda på vilken kategori trådarna i listan tillhör innan man klickar på dem, då skulle man se kategorin så fort man höll muspekaren över länken.

Nåja, bara ett förslag som sagt...

Mvh Fredrik Isaksson
#8 - 8 januari 2004 08:55
Ursprungligen skickat av GooGoo
Är jag inte intresserad av att Anja Persson körde in som etta så struntar jag väl i om det står något om detta på tidningens förstasida och ägnar mig åt annan läsning!
Problemet är att vissa trådar här på forumet lockar till sig läsare på samma sätt som löpsedlar om Britney Spears eller Michael Jackson... Alla "måste" klicka och se vad som står där... Och sedan så blir de upprörda över vad som skrivs och klagar... OCh Kjell tvingas stänga trådarna...

Som det är nu så tror jag att listan på första sidan gör mer skada än nytta.

Mvh Fredrik Isaksson
#9 - 8 januari 2004 09:17
Problemet är att vissa trådar här på forumet lockar till sig läsare på samma sätt som löpsedlar om Britney Spears eller Michael Jackson... Alla "måste" klicka och se vad som står där... Och sedan så blir de upprörda över vad som skrivs och klagar... OCh Kjell tvingas stänga trådarna...

Nu vet jag inte hur många trådar Kjell har tvingats stänga, men det mesta "tjafset" har kretsat kring "Grogg"-tråden. När den stängdes blev det ett herrans liv och vips skulle det klankas på någon annan tråd och givetvis blev offret ZMHI. Nu räckte det inte denna gången med just den tråden, nej, nu skulle hela Humormania slaktas. Det är så fruktansvärt barnsligt så jag finner inte ord! Varför stänga något som så uppenbart är väldigt populärt? Allt det här får mig att tänka på små barn som "får inte jag så skall inte han/hon heller få"........

Visst lockar löpsedlarnas kändisskandalrubriker till sig extra många lösnummerköpare, så har det alltid varit och vi har nog svårt att få till en ändring eftersom det är köparna som får dessa tidningar att överleva. Så här fungerar dagens media, titta bara på tv-kanalernas vinjetter, med lite käftande intriger, några tjusiga silikonbröst och kanske ett riktigt bestialiskt mord dras extra tittare till just den typen av program.

Jag är helt övertygad om att alla vi som vistas här på Zoopet läser det som vi är intresserade av, oavsett hur vi tar oss till just de trådarna. Ett bra exempel på det är de som med bestämdhet säger sig ogilla en tråd, men ändå kan redogöra för vad som skrivits där. Ganska märkligt va?
#10 - 8 januari 2004 09:53
Humormania ska absolut inte stängas, inte på något sätt, och personligen så hade jag inga problem med groggtråden och har inga problem med ZMHItråden heller.

Det jag menar är bara att man ska få välja inriktning direkt man kommer till sidan, det skulle göra att färre personer som inte är intresserad av ett ämne "råkar" läsa det och stör sig på innehållet eller börjar tjafsa, det skulle helt enkelt skapa en bättre stämning eftersom det skulle dela in forumet i intressekategorier istället för att alla oavsett intresse har samma lista att gå efter.

Inte är det ju konstigt att alla trådar som handlar om paroonhaj, redtailmal eller arowanor alltid får fler besök än trådar som handlar om vanliga fiskar, sådana trådar drar till sig en väldig massa folk och alltid är det någon som stannar upp för att hacka på ägaren vilket i sin tur gör att andra hakar på... Det är YTTERST få av de som besöker dessa trådar som vet någonting om dessa arter eller som är intresserad av dem, majoriteten dras till trådarna pga arternas rykte och pga att det alltid tjafsas i dessa trådar. Hade det funnits en kategori för rovfiskar eller rovmalar så hade förmodligen 95% av besökarna till dessa trådar försvunnit och de få som är intresserad av arterna skulle våga föra en något så när seriös diskussion utan att behöva vara rädd för att mobben skulle hoppa på dem.

Jag är fast övertygad om att zoopet skulle få en bättre stämning om forumet delades upp litegrann och skulle det verkligen vara så hemskt att behöva klicka på t.ex Övriga diskussioner för att komma direkt till humormania? Eller på Ciklider för att komma direkt till alla diskussioner om ciklider? Om stämningen på hela forumet i gengäld skulle höjas rejält?

Mvh Fredrik Isaksson
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 8 januari 2004 10:09
Lite synpunkter.
Att bygga om forumet totalt med en helt ny gruppindelningen är nästintill omöjligt. Som jag ser det är alla gamla inlägg och den info som finns där en oerhörd kunskapskälla som inte får gå förlorad.
Visst kan man gå igenom alla ämnen (trådar) och flytta dem men det skulle ta väldigt lång tid. Idag finns det 18500 ämnen och om man varje ämne tar en minut att flytta och man lägger en timme per dag på detta jobb så blir det 300 dagars arbete och det värsta är att efter dessa 300 dagar så har antalet ämnen inte minskat eftersom det hela tiden tillkommer mer än 60 per dygn. Visst alla behöver säkert inte flyttas men det blir ändå tillräckligt många för att det skall bli alldeles för mycket arbete.
Nåväl - kanske skulle man kunna behålla den indelning i avdelningar som finns nu och en avdelning med "senaste inläggen" för resp. avdelning (men då inte på första sidan). Vet inte riktigt hur detta skulle kunna fungera på ett bra sätt bara - några ideer?
Tycker själv att "Senaste dygnet" som redan finns i så fall är en bra lösning på om man vill gå direkt på en speciell kategori.

Trådarna med "bäst" rubrik får helt enkelt flest besök och svar eftersom många personer läser trådarna, trådar med normala rubriker får däremot knappt ett enda svar... Och ju fler trådar med smarta rubriker och omdiskuterade fiskar eller ämnen, desto färre trådar med normalt innehåll behåller sin plats på listan och även sin chans att många läser tråden.

Så blir det nog hur man än gör. Man hinner ju inte läsa allt och då är rubriken ofta avgörande. Jag själv kollar oftast enbart in på trådar med bra beskrivande rubriker, dvs t.ex. aldrig på typ "Hjälp" etc..
Sedan måste man också ha klart för sig att fler svar och att fler har läst en tråd inte innebär att svaren blir bättre för det, jag skulle nog vilja påstå att t.o.m. ofta kan var tvärtom. Dvs i långa trådar tenderar det att var mycket tjafs medan det i en tråd som handlar om en vanlig fisk kanske bara skrivs 2-3 svar, men att dessa i gengäld är fullgoda svar och då blir det ju inte något "tjafs".

Håller med Azur, det enda som ska ändras, om något skall, så är et att första sidans lista ska förlängas...

Problemet är väl bara att det idag skrivs mer än 500 inlägg varje dygn så även om man gjorde listan dubbelt så lång (vilket skulle göra att övrigt i den spalten hamnade helt i skymundan) så innebär det att man ändå måste gå in en gång i timmen för att man inte skall missa något (förutom mellan klockan ett och fem på natten).
Man kanske skall betrakta listan över de senaste inläggen på första sidan mer som en löpsedel i en kvällstidning som GooGoo skriver.
#12 - 8 januari 2004 10:53
Kjell: Jo det kanske är som du säger att det är svårt att förverkliga dessa idéer så här sent.
Förmodligen så skulle det bli mindre tjafs och bli fler långa och seriösa diskussioner om ni flyttade listan över de senaste inläggen till de olika kategorierna... men med det nuvarande antalet kategorier så skulle det inte fungera eftersom man skulle tvingas klicka runt som en dåre om man var intresserad av många olika saker.

Hur är scriptet för de senaste inläggen programmerat idag, söker det efter nya inlägg i de olika kategorierna eller söker det bara efter nya inlägg?
Finns det någon variabel inbakat i inläggen som säger vilken kategori inläggen kommer ifrån?
Tittar man på länkarna till de olika kategorierna så ser man att det står t.ex FORUM_ID=15 för kategorin Malar, kanske går det på något sätt att använda en sån rad för att hämta inlägg från enskilda kategorier? ...och sedan gruppera ihop några kategorier som liknar varandra på ett antal olika listor och sedan bara länka till dessa listor på förstasidan?
I så fall så skulle man inte behöva flytta några inlägg och omstruktureringen skulle inte bli så fruktansvärt jobbig.

Mvh Fredrik Isaksson
#13 - 9 januari 2004 20:26
Den lösning jag skulle föredra var att sortera inläggen i "Aktiva ämnen" efter vilken grupp de ligger i. Då kan man snabbt bläddra förbi t. ex. Ciklidgruppen om man inte har ciklider och Humormania om man inte har humor. ;-)
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 9 januari 2004 20:33
Den lösning jag skulle föredra var att sortera inläggen i "Aktiva ämnen" efter vilken grupp de ligger i

Det är ju i princip vad som görs i "Senaste dygnet".
#15 - 29 januari 2004 12:30
Vet inte hur pass död den här tråden är men det var här jag tyckte min synpunkt eller fråga passade bäst. Detta förslag har kommit upp på ett par andra ställen men jag tänkte kanske det kunde göra sig med ett inlägg under rätt ämne.

Det är många som är väldigt intresserade av att diskutera hållandet av svensk vildfångad fisk i akvarier och dessa ämnen poppar upp på lite olika ställen eftersom det inte finns någon egen rubrik för detta ämne. Kan man inte utöka forumet med denna underrubrik? Som det är nu måste man söka igenom hela forumet på jakt efter inlägg och det är svårt att veta vad man ska söka på.

Genomförbart?

MVH Kalle
#16 - 29 januari 2004 12:34

Varför stänga något som så uppenbart är väldigt populärt?

var inte groggtråden populär? lustigt resonemang.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 29 januari 2004 13:16
Kan man inte utöka forumet med denna underrubrik? Som det är nu måste man söka igenom hela forumet på jakt efter inlägg och det är svårt att veta vad man ska söka på.

Överhuvudtaget är jag lite skeptisk till att starta en ny avdelning i forumet, om jag hade följt alla förslag om detta som kommit in så hade det säkert funnits 50 ytterligare avdelningar.
Idag finns det en avdelning som heter "Guldfisk (slöjstjärt) och koi samt andra kallvattensfiskar" och det är ju där som frågor om gäddor etc. skall läggas in.
För att jag överhuvudtaget skall överväga att starta upp en ny tråd så krävs det också att det finns ett rejält behov för det och idag förekommer det väldigt få inlägg om svenska sötvattensfiskar. I så fall vore det mer motiverat att ha en egen avdelning för t.ex. diskus eftersom det är mångdubbelt vanligare med diskusfrågor än om svenska fiskar, ja det är t.o.m. lite fler frågor om hybriden "papegojfisk" än om svensk fisk.
Men jag förstår självklart poängen med att ha en separat avdelning för inhemsk fisk och om det blir tillräckligt populärt så kan jag tänka mig att starta en sådan avdelning.
#18 - 29 januari 2004 14:11
Alltså att ni inte förstår...det är ju alla dessa trådar om "tjafset" som leder till ännu mer tjafs!
#19 - 29 januari 2004 14:34
var inte groggtråden populär? lustigt resonemang.
Problemet med groggtråden var inte att den inte var populär, det var att Kjell, som ansvarig utgivare, kunde ha blivit åtalad för att ha gjort reklam för alkohol till barn. Det är inte Kjells fel att svensk internetlagstiftning är totalidiotisk.
#20 - 29 januari 2004 20:23
mjae, de e nog inte svensk lagstiftning som satte stopp för den tråden :) hundratals andra forum i sverige klarar att ha trådar där det diskuteras alkohol. dock sörjer jag personligen inte den tråden och kan tycka att den inte var lämplig på detta forum.
#21 - 4 februari 2004 16:43
Jag vet inte
#22 - 4 februari 2004 16:44
vet inte
#23 - 4 februari 2004 16:46
Skulle vilja ha "senaste ämnen du har deltagit i"
#24 - 4 februari 2004 17:09
Jag vill vad med!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
#25 - 4 februari 2004 17:35
En fråga till Liko.
Dom senast 7 inläggen du skrivt är blaha...skriv nått bra...inte som kul, grattis, "jag vill vad med"? och sen "vet inte" 2 gånger???????
#26 - 10 februari 2004 17:17
Ursprungligen skickat av Kjell Fohrman
Lite synpunkter.
Att bygga om forumet totalt med en helt ny gruppindelningen är nästintill omöjligt. Som jag ser det är alla gamla inlägg och den info som finns där en oerhörd kunskapskälla som inte får gå förlorad.
Visst kan man gå igenom alla ämnen (trådar) och flytta dem men det skulle ta väldigt lång tid. Idag finns det 18500 ämnen och om man varje ämne tar en minut att flytta och man lägger en timme per dag på detta jobb så blir det 300 dagars arbete och det värsta är att efter dessa 300 dagar så har antalet ämnen inte minskat eftersom det hela tiden tillkommer mer än 60 per dygn.

En ide är att skapa ikoner för varje huvudindelning?
Tex fiskar får en liten fisk i en kolumn, diversefrågor får ett frågetecken osv.

Och ang ditt resonemang kring att skapa ett helt nytt forum med nya gruppindelningar köper jag inte.
Det finns enkla sätt att tex flytta alla trådar från ett visst forum till en ny tråd med en enkel update-sats i SQL. Max en timmes arbete. Och vill man så kan man alltid inaktivera detta forum och skapa ett helt nytt, men ha kvar det gamla sökbart.
Möjligheterna finns, men vill man se det svåra och det omöjliga så går det också ;)

"Jag ska ta mig runt jorden, men det tar sån förbaskat lång tid att gå att jag inte hinner göra det".
"Det tar dig en väldig tid att gå runt jordklotet, men du kan väl åka flyg?"

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid ;)

En sak som kan vara rekommenderat är att man lägger upp vilka "kategorier" som man vill prenumerera på gällande framsidan. Sen visas bara inlägg från de kategorierna? Enkelt sparat med cookies och sen en selectsats som tar fram det :)
Och exkludera gärna inlägg gjorda i humormania från framsidan som standard. Vill man ha med denna kategori så får man lägga till den manuellt.

Mvh Fredrik

Annons