Jag skrev en massa om detta in en annan tråd under fel kategori men tänkte ta upp det här på rätt ställe också.
Om forumet skulle omstruktureras så att det fanns större huvudkategorier och om "senaste inläggen"-listan på förstasidan plockades bort och flyttades till respektive huvudkategori så tror jag att majoriteten av tjafstrådarna skulle försvinna.
Jag kan givetvis ha fel men jag tror att anledningen till att tjafstrådarna mer och mer håller på att ta över forumet har att göra med att trådarna syns direkt på förstasidan. En "smart" rubrik drar till sig folk på samma sätt som löpsedlarna för kvällstidningarna och tjafstrådarna har ofta väääldigt smarta rubriker. Trådarna med "bäst" rubrik får helt enkelt flest besök och svar eftersom många personer läser trådarna, trådar med normala rubriker får däremot knappt ett enda svar... Och ju fler trådar med smarta rubriker och omdiskuterade fiskar eller ämnen, desto färre trådar med normalt innehåll behåller sin plats på listan och även sin chans att många läser tråden.
Delar man upp forumet i några stora kategorier och har listan över de senaste inläggen först då man är inne i en av huvudkategorierna så tror jag att allt skulle bli betydligt bättre. Då skulle t.ex bara de som var intresserade av rovfiskar se trådar som handlar om att mata med levande foder, en t.ex guldfiskägare skulle därmed slippa snubbla in i en diskussion där rovfiskägare pratar om guldfisken som foder bara för att tråden har rubriken "Guldfiskar!!!" och syns direkt på förstasidan...
Jag tror även att diskussionerna skulle bli trevligare då alla inom den huvudkategorin skulle vara intresserade av samma saker, det skulle ge en bättre stämning och samhörighetskänsla.
En tråd om groggar skulle även kunna vara kvar eftersom en sån tråd skulle kunna läggas under en kategori där endast personer som vill diskutera lite annat än fiskar befinner sig. Och ingen skulle behöva snubbla in i tråden pga smarta, spännande och lite retsamt ofullständiga rubriker som syns direkt på förstasidan. Vill man diskutera OffTopic-ämnen så kan man hålla sig till den kategori där dessa trådar finns och man behöver inte oroa sig att "obehöriga" ska råka snubbla in i tråden helt ovetandes av vad den innehåller.
Man skulle även slippa problemet att en gammal infekterad och redan avklarad diskussion dras igång en gång till bara för att någon skriver dit ett litet svar och visar upp tråden för alla på hela forumet i och med listan på förstasidan.
Alltså.
Dela in forumet i några få lämpliga huvudkategorier så att det inte känns grötigt.
Plocka bort "senaste inläggen"-listan från förstasidan och flytta den till de olika huvudkategorierna.
Gör en särskild kategori för de som vill diskutera saker som inte har med akvaristik att göra och placera listan över dessa inlägg där endast dessa personer ser den.
Det finns givetvis även nackdelar med denna lösning, t.ex så kanske färre personer går in i sjukdomskategorin och hjälper en akvarist med dödssjuka fiskar... Fömodligen så bör man därför lägga in inläggen till just sjukdomskategorin i samtliga "senaste inläggen"-listor bara för att inte någon ska sitta helt utan hjälp eftersom ingen lägger märke till tråden i den opopulära kategorin.
Det finns säkert liknande exempel på andra kategorier som kan behöva läggas in på samma sätt. Huvudsaken är i alla fall att trådar från humormania och andra kategorier som kan innehålla "stötande" inlägg inte syns på förstasidan. Det gör bara att fler personer som inte borde läsa trådarna hittar dem och upprör sig över innehållet eller börjar tjafsa och drar igång en onödig diskussion.
Eller vad tror ni?
Exempel på kategorier.
<b>Akvariet</b>
(innehåller en lista över de senaste inläggen i nedanstående kategorier)
- Inredning och växter
- Vatten och filterfrågor
- Foder och skötsel
- Sjukdomar (Syns på alla listor över de senaste inläggen)
- Övrigt
<b>Ciklider</b>
- Afrikanska ciklider
- Amerikanska ciklider
- Övriga ciklider
<b>Rovfiskar </b>
- (Inga underkategorier behövs)
<b>Malar</b> och andra bottenlevande arter
- Algätande malar
- Rovmalar
- Övriga malar och bottenfiskar
<b>Övriga fiskar</b>
- Levandefödare
- Karpfiskar och karpliknande fiskar (även guldfisk och koi)
- Labyrintfiskar
- Stimfiskar
- Övriga fiskar
<b>Övriga diskussioner</b>
- Humormania
- zoopet.com
- Sett och hört
- Heta ämnen (syns inte på någon lista över de senaste inläggen)
Detta är bara ett exempel för att visa ungefär hur jag tänker, om det är genomförbart eller ej vet säkert Kjell eller Christian.
Mvh Fredrik Isaksson