Omstart pga grönsoppa?

#1 - 20 februari 2004 11:38
Eftersom jag efter ihärdigt grejjande inte får bukt med grönsoppan i mitt 180, har jag bestämt mig för att starta om det.
Flytta fisk, tvätta grus och växter mm, skrubba skrubba skrubba...

Min fråga äro, gör det ngn skillnad?

Räcker det med att burken torkar ordentligt eller överlever fulalgerna det?
Har juwels "frigolit"bakgrund som inte är den lättaste att rengöra nogrant.

Ganska hopplöst om inte total omstart ska hjälpa....
#2 - 20 februari 2004 11:44
Mitt svar e´nej. Jag har gjort ALLT som står i min makt att få bukt med det gröna he.....t och nu har jag köpt ett UV filter...Suck 1150:-.
Löcka till!
Claes
#3 - 20 februari 2004 12:02
Med "grönsoppa" menar du svävalger, dvs mikroskopiska encelliga alger fritt i vattnet, eller menar du trådformiga alger på växter och bakgrund?
#4 - 20 februari 2004 12:06
jag menar svävalger
#5 - 20 februari 2004 12:46
Funkar inte stort vattenbyte följt av ett par dagars total mörkläggning?
#6 - 20 februari 2004 12:48
Jag har kört med uv-filter i mitt grönsoppe-kar. Det hjälpte inte, förräns jag gjorde ett 80% vattenbyte och mörklade i 2 dagar, och sedan ett 80% byte till. Soppan förökade sig fortare än vad jag kunde ta livet av den, när ljuset var på. Än så länge så har inte soppan kommit tillbaka.
#7 - 20 februari 2004 13:44
Bland det första jag gjorde när jag fått grönsoppan var att suga ut allt vatten som gick ur karet, i med nytt och mörklade i ca tre dagar. tog inte lång tid innan det var grönt igen.

Efter det har jag testat det mesta i omgångar, har hållt på i snart tre månader.

Det är därför jag funderar på att göra total omstart för att se om det en gång för alla tar bort Skiten. Om jag låter karet torka upp helt borde väl kvaravarande alger på bakgrund och i pumphusets skrymslen torka ut och dö?
#8 - 20 februari 2004 14:14
fast varför tror du att de inte skulle komma tillbaka? bekämpa inte symptomen, gär något åt orsaken istället.
#9 - 20 februari 2004 14:25
orsaken till att jag fick det från början är jag ganska så säker på...

Nya aquarellerör (2 rörs ramp)i kombination med att lyset stod på dygnet runt i ett antal dygn. Jag var bortrest och bad min mor kolla burkarna, glömde tyvär bort att jag inte hunnit sätta timer på just den burken, så blev det som det blev.
#10 - 20 februari 2004 14:50
Om du kan få tag på levande daphnia eller andra diatomalgsätande organismer + har möjlighet att flytta firrarna från den svävalgsdrabbade burken kan du testa att häva ner dessa.

Jag har inte testat det själv, men jag har för mig att det är ganska effektivt.

För att undvika att grönvattnet kommer tillbaks igen finns ett bra vapen: Se till att *aldrig* få en Ammoniumspik. Är det någon alg som reagerar positivt på ammonium är det grönvatten. Ammonium utsöndrar fiskar men tas om hand av bakterierna i ditt filter. Gör du rent filtermassan för ofta eller om filtermassan är för ny så kommer det bli ammoniumpspikar och du får tillbaks grönvattnet direkt.

Ett enklare sätt att uttrycka det är för att undvika återblommning så ska man ha en rejält inkörd filtermassa - Ditt andra akvarium har sannolikt det så du kan mata ditt problemakvariumfilter genom att krama ur gyttjan ur ditt stabila filter i ditt problemfilter så att det blir härligt geggigt och gosigt.
#11 - 20 februari 2004 14:52
Fast bara mycket ljus räcker inte, man måste också ha höga näringshalter i vattnet. Bara det ena eller andra är inga problem, men kombinerar man mycket ljus med mycket näring får man givetvis mycket alger.

Javisst dör alger vid uttorkning. Du kan ju också skölja utrustning och akvarium i klorin, det dödar också alger.
Det kan ibland vara lättast att starta om, och om du har provat stora vattenbyten & mörkläggning kanske det är så för dig nu.

#12 - 11 april 2004 21:06
Hej!

Jag tänker åka och köpa hinkar och påbörja TOTAL tömning på mitt 240 liters kar. Har hållt på nu i några månader med denna förbannade grönsoppa och det blir klart vatten i några timmar efter jag gjort vattenbyten- men sen så kommer det tillbaka! Så nu har jag fått nog.
#13 - 11 april 2004 22:31
<font face="Century Gothic">Vi fick "grönsoppa"/svävalger när vi startade upp vårt stora kar för några år sedan. Gick till zoobutiken och fick många fina råd (och dyra).
Köpte otaliga algmedel, gjorde battenbyten men ack nej.. Våra stackars fiskar simmade omkring i ett evigt grönt vatten. *suck*

Gick till en liten privat akvariebutik och fick då ett råd som hjälpte oss.
Vi skulle släcka ner karet i ett par dagar och sedan smyga upp den tända tiden. Vi skulle alltså inte ha tänt full tid direkt efter de nersläckta dagarna. Sakta men säkert, timme för timme, dag för dag ökade vi ljustiden och hip hurra... Det funkade, inte en svävalg så långt ökade kunde nå.

Jag kan inte säga att denna metod är den rätta men den funkade i alla fall för oss. Jag önskar dig lycka till i din algjakt. Man blir ganska lätt nedstämd när man inte kan se sina vackra fiskar pga allt grönförgatvatten.</font id="Century Gothic">
#14 - 16 april 2004 08:30
Efter 4 timmars hårt jobb med att tömma hela karet,(fiskarna fick bo i en hink sålänge), ta ur allt grus och tvätta detta samt stenar, tagit isär pumpen och satt in ett nytt filter som heter VarioClean Z,(ska ta bort ammoniak, rätta till ph-värdet och ta bort alger), sköljt ur slangar etc, kan jag konstatera att vattnet är otroligt kristallklart! Har inte förändrats till det sämre sen i onsdags heller, så nu får man hålla tummarn att det äntligen löst sig!
Om det är VarioClean Z som ligger bakom succén vet jag inte, men det skummade bra när jag satte i det så verksamt på något sätt var det nog. Glad och lättad efter månader av "grönsopppa" är jag iallafall!!!
#15 - 16 april 2004 08:43
Vad skönt att det ser ut att ha ordnat upp sig för dig. Ett kristallklart vatten är något man önskar alla. :-)
#16 - 16 april 2004 17:24
Det finns gott om vaxter som kan konkurrera ut alger. Andmat och flyt ormbunkar funkar jatte bra men det ar ju inget omedelbar effekt. Hornsarv sags dels vara mer effektiv i att ta upp fria naringamnen an alger, vaxer ju oxa bra som flyt vaxt och ska visst producera ett amne som hammar algblommningar.

Slack inte ner akvariet om du inte ar tvarsaker pa att du fatt dom av annan orsak an din vanliga rutin. Algerna hamtar sig fortare fran en morklaggning an manga vaxter. Snabbvaxande flytvaxter konkurrerar ju bade om ljus o naring med alger sa det brukar funka bra om du har lite talamod.

Jag anvander andmat i alla mina akvarier...nar dom borjar vaxa som katten sa vet man att det ar dags for ett vattenbyte. Dom vaxer ju aven sa snabbt att dom kan sjalva halla nere en nitrat topp. Bara att slanga i en matsked i akvariet o vanta...enklare o billigare an sa blir det inte...OCH DET FUNKAR! Rensa bara inte ur dom totalt nar algblommingen ar over...spar nagra kvadrat cm, dom ar det basta kemiska filter du kan tanka dig.
#17 - 17 april 2004 07:47
Hej !
Jag har läst era inlägg med intresse...Fick själv problem med svävalger i mitt kar för en 10 år sen...Testade samma metoder som ni har gjort med bl.a. UV filter..Inget hjälpte utom när jag till sist satte aktivt kol i ytterfiltret och körde med det i över en månad..Det knäckte algerna !!! Efter det inga problem mer...Jan
#18 - 17 april 2004 08:34

Testade samma metoder som ni har gjort med bl.a. UV filter..

Isåfall var UV-lampan garanterat sönder 8) Vad var det för modell? Hur många watt?
#19 - 17 april 2004 08:39

Hornsarv sags dels vara mer effektiv i att ta upp fria naringamnen an alger, vaxer ju oxa bra som flyt vaxt och ska visst producera ett amne som hammar algblommningar.

Det handlar inte om näringskonkurrens, utom möjligen när det gäller Ammonium som alger gynnas mer av än växter.

Algerna hamtar sig fortare fran en morklaggning an manga vaxter.

Nej eftersom växterna har en större näringsreserv än algerna så slås algbeståndet i högre grad ut än växterna. Om man däremot inte ger växterna rätt förhållanden med rätt näringsnivåer i vattnet så kommer algerna förr eller senare tillbaks.

Större typer av alger (trådalger, Cladophora, toffsalger) är svårare att slå ut eftersom dom i högre grad liknar vanliga växter.

Snabbvaxande flytvaxter konkurrerar ju bade om ljus o naring med alger sa det brukar funka bra om du har lite talamod.

Det handlar bara om ljuskonkurrens, aldrig om näringskonkurrens. Alger klarar mycket lägre näringsnivåer än växter.

Dom vaxer ju aven sa snabbt att dom kan sjalva halla nere en nitrat topp.

Om du så hårt begränsar kvävet/nitratet är det stor risk för Cyanobakterier - och du rekommenderar ju själv att ta bort flytväxter om man har Cyanobakterier i en annan tråd ;)

dom ar det basta kemiska filter du kan tanka dig.

Jag tror du menar "biologiskt filter" 8)
#20 - 17 april 2004 13:52
Vad det vad för UV lampa kommder jag inte ihåg ,men att den funkade..det gjorde den...fick låna den av en akvaerieaffär.
Det är ju ca 10 år sedan som detta hände..kan inte komma ihåg alla detaljer...kolfiltreringen gjorde iaf susen...
#21 - 17 april 2004 22:03
"Det handlar inte om näringskonkurrens, utom möjligen när det gäller Ammonium som alger gynnas mer av än växter."

Eller kanske jarn som ofta ar boven vid algproblem. Du kan inte dela in i alger o vaxter pa det sattet. Vissa vaxter gynnas av naringsamnen i vattnet andra i substratet...algblommning tar sin narung ur vattnet precis som flytvaxter.

"Nej eftersom växterna har en större näringsreserv än algerna så slås algbeståndet i högre grad ut än växterna. Om man däremot inte ger växterna rätt förhållanden med rätt näringsnivåer i vattnet så kommer algerna förr eller senare tillbaks.

Större typer av alger (trådalger, Cladophora, toffsalger) är svårare att slå ut eftersom dom i högre grad liknar vanliga växter."

Ja, sjalvklart! Vad har det med det faktum att algerna hamtar sig
fort som ogat o snabbare an nastan alla vaxter om orsakerna till att dom kom forsta gangen ar kvar.

"Det handlar bara om ljuskonkurrens, aldrig om näringskonkurrens. Alger klarar mycket lägre näringsnivåer än växter."

Absolut inte, vi talar om levande organismer har och om du har ett overskott av jarn eller andra amnen i vattnet sa kan en vatten ormbunke dra i sig det nog sa snabbt och halla det i sina blad istallet for att fastna i filtret, do och skicka ut det i vattnet igen. Nar overskottet ar borta sa finns inte langre overtaget for algblommningen.

"Om du så hårt begränsar kvävet/nitratet är det stor risk för Cyanobakterier - och du rekommenderar ju själv att ta bort flytväxter om man har Cyanobakterier i en annan tråd ;)"

Tycker du det ar sa hart? Jag tycker det ar bra att halla nere nitrat toppar. Dessutom tror jag att vi kan strunta i Cyano under en algblommning och bry oss om problemet som finns. Det ar ju sa att Katta har problem med det nu och inte BG.

"Jag tror du menar "biologiskt filter" 8)"

Nej jag menar kemiskt eftersom vi pratar om att absorbera kemikalier ur vattnet och inte om ett biologiskt filter.
#22 - 17 april 2004 22:18
nynicks metod har fungerat för mig, växterna vann över grönsoppan efter 2-3 veckor utan vattenbyte.
#23 - 18 april 2004 00:41

Vissa vaxter gynnas av naringsamnen i vattnet andra i substratet...algblommning tar sin narung ur vattnet precis som flytvaxter.

Japp och om näringen är väl sammansatt så gynnas växterna och då klarar dom att konkurrera ut alger. Inte pga näringskonkurrens utan oftast ljuskonkurrens.

Absolut inte, vi talar om levande organismer har och om du har ett overskott av jarn eller andra amnen i vattnet sa kan en vatten ormbunke dra i sig det nog sa snabbt och halla det i sina blad istallet for att fastna i filtret, do och skicka ut det i vattnet igen. Nar overskottet ar borta sa finns inte langre overtaget for algblommningen.

Det viktiga är att växterna kan konkurrera med algerna sålänge dom har alla näringsämnen dom behöver.

Jag tycker det ar bra att halla nere nitrat toppar. Dessutom tror jag att vi kan strunta i Cyano under en algblommning och bry oss om problemet som finns. Det ar ju sa att Katta har problem med det nu och inte BG.

Nitrattoppar skapar inte algproblem. Däremot nitratdippar då växterna inte har tillgång till det kväve dom behöver.

"Jag tror du menar "biologiskt filter" 8)"

Nej jag menar kemiskt eftersom vi pratar om att absorbera kemikalier ur vattnet och inte om ett biologiskt filter.

Jag tror ingen håller med dig om att växterna är ett kemiskt filter såsom Rowaphos/Zeolith. Växterna är biologiska, därför är växterna ett biologiskt filter.
#24 - 18 april 2004 03:16
1. Naring i vattnet framjar alger och vaxter, detta gar tyvarr inte att motsaga. Sjalvklart sa framjar en obalanserad naring alger mer, speciellt jarn overskott.

2. Det ar mycket viktigt att vaxterna kan konkurrera med algerna om bade ljus och naring. Hur hade du tankt dig att det skulle ga till om man har artsoppa i akvariet? Det enda jag har provat som funkar bra i langden ar en mindre mangd flytvaxter som haller en viss balans i vattnet och kan konkurera om ljus.

3. Nitrat toppar SKAPAR algproblem men varfor skulle inte vaxterna fa kvave under en nitrat dipp?? Jag undrar verkligen for detta har jag aldrig hort talas som eller markt av.

4. Jag tror alla forstar vad jag menar nar jag sager att flytvaxter kan funka som ett kemiskt filter och ta bort olika amnen ur vattnet.
#25 - 18 april 2004 10:21
andmatväxter skulle jag vilja ha!!har letat efter dom men inte hittat..vad har den för latinskt namn?
#26 - 18 april 2004 10:35

Hur hade du tankt dig att det skulle ga till om man har artsoppa i akvariet? Det enda jag har provat som funkar bra i langden ar en mindre mangd flytvaxter som haller en viss balans i vattnet och kan konkurera om ljus.

Vad är bäst: Skuggande Ärtsoppa eller skuggande andmat? Svaret blir faktiskt ärtsoppa, vilket du märker om du någon gång jämfört, vilket du tydligen inte gjort. =)

3. Nitrat toppar SKAPAR algproblem men varfor skulle inte vaxterna fa kvave under en nitrat dipp?? Jag undrar verkligen for detta har jag aldrig hort talas som eller markt av.

Finns det inget nitrat (<font color="red">N</font id="red">O3) i vattnet (nitratdipp) så finn inget kväve (<font color="red">N</font id="red">) och växterna kan inte växa.

4. Jag tror alla forstar vad jag menar nar jag sager att flytvaxter kan funka som ett kemiskt filter och ta bort olika amnen ur vattnet.

Syftningsfel med andra ord. Aktivt kol/Zeolith/Rowaphos = Kemiskt filter, Växter & bakterier = Biologiskt filter.
#27 - 18 april 2004 12:36
Om jag forstatt dig ratt nu sa ar din losning pa hennes artsoppe problem att skugga artsoppa med artsoppa!

Ang. kvave o nitrater sa ar det jag som inte haller mig med i svenska spraket. Efter en herrans massa ar utomlands sa hade jag av nagon outgrundlig anledning fatt for mig att CO2 heter kvave pa Svenska....det ar forstass helt vansinnigt o fel sa.....ursakter till alla om detta har komplicerat amnet.

Detta ar en akvarie sajt defdac och denna trad handlar om svavalger. Om allt du vill ar att tramsa om syftninsfel sa kan du kanske starta en ny trad. Som jag sagt forut sa ar vi har for att hjalpa Katta med ett problem. Det finns en utmarkt losning som provats av manga och som fungerat for nastan alla, flytvaxter. Du kan grala sa mycket du vill men erfarenhet ar erfarenhet och flytvaxter funkar utmarkt vid svavalgs problem.
#28 - 18 april 2004 12:44

Om jag forstatt dig ratt nu sa ar din losning pa hennes artsoppe problem att skugga artsoppa med artsoppa!

Nej då har du förstått helt fel.

Ang. kvave o nitrater sa ar det jag som inte haller mig med i svenska spraket. Efter en herrans massa ar utomlands sa hade jag av nagon outgrundlig anledning fatt for mig att CO2 heter kvave pa Svenska....det ar forstass helt vansinnigt o fel sa.....ursakter till alla om detta har komplicerat amnet.

Det är lugnt. Jag själv förvirrar mig ibland, och jag tycker det är kul att diskutera om speciellt växter, PMDD och alger. En del har jag ju snappat upp, men ibland så kan jag ha fått något om bakfoten - det är därför jag oftast klänger mig kvar i ett ämne tills att är utrett.

Det finns en utmarkt losning som provats av manga och som fungerat for nastan alla, flytvaxter.

Japp! Fungerar väldigt bra att skugga ut alger med. Tyvärr, och det är här den springande punkten är, så konkurreras även växter ut pga både kvävebrist och ljusbrist.

Om man är rädd om sina växter föreslår jag därför det vanliga tricket med stort vattenbyte (&gt;90%) och sedan 5 dagars total blackout. De flesta växter orkar med detta om dom är i prima skick, men svävalgerna (och Cyanobakterier om man har sådana) slås ut.

Är man inte intresserad av växter så fungerar flytväxter perfekt.
#29 - 18 april 2004 14:55
Vad säger forumet om algbekämpnings medel som Protalon 707?...Just nu har jag problem med tråd/pensel alger....har förmodligen haft för mycket järn i vattnet ett tag..har sänkt detta nu...:)

Annons