Omstart av 325L SA

#1 - 15 augusti 2008 11:42
Jag ska starta om mitt kar och byta från innerfilter till ett ytterfilter fluval 400 (ngt), om detta filter köps på pwss ingår allt som behövs eller måste jag köpa filtermaterial eller ngt annat utöver filtret?.

Iom detta ryker även bakgrunden för att få mer utrymme i akvariet, vad för sorts grejer(?) moduler(eller?) behöver jag för att dölja tekniken som blir synlig när bakgrunden tas bort. jag vill inte att de ska ta lika stor plats som med bakgrunden jag har nu.

Tacksam för kreativa och vänliga snabba svar.....
#2 - 15 augusti 2008 12:24
Jag antar att du har ett fluval 405, och då följer detta med som filtermaterial:

2 korgar med släta makaroner och en korg med aktivt kol samt en finporig vit filtermatta i kasett. Kolet är bara lägga undan direkt. De släta makaronerna ger inte mycket plats åt bakterierna så de bör du också ersätta. Det jag har gjort med mitt fluval 405:

Ersatt de släta makaronerna med porösa, och i de andra två korgarna har jag lagt 10 PPI blå filtermatta som jag klippt i kuber. Den vita porösa mattan kan du också byta ut till grovporig blå filtermatta, det har dock inte jag gjort.. men jag ska göra det i framtiden.
#3 - 15 augusti 2008 19:18
Ok tack för tipset perfekt!
Jag har rådasand från 2-5mm kornstorlek, skulle vilja ha lite finkornigare vad ska man välja?
Jag vill gärna få tag på rundade större stenar som bildar naturliga grottor (har nu bara tråkiga lavastena) som en del av inredningen, var kan dessa hittas ngnstans?

Annons