Jag har nu bestämt mig för att påbörja ett litet projekt, inledningsvis är det mitt lilla 50L-kar som berörs. Idag används det som växt- & yngelkar... Även om jag just igår näst intill tömde det på växter för att jag tröttnat på en hel del av dem som växte som ogräs rent ut sagt... Här är iaf en bild på det och ni inser säkert varför jag vill hitta på något med det :p
Bild 1 - Befintligt akvarium, 50L
Jag har under ett par dagar funderat på detta projekt och har följt diskussionerna som gått här på forumet ang. cellplastprojekten. Jag har tidigare gjort en bakgrund till mitt 375L som jag tröttnat lite på... Hur som helst så är tanken med detta projekt att jag skall göra moduler av cellplast som jag skall montera mot en svart (svart solskyddsfilm tänkte jag) bakgrund.
En av mina moduler (kallad typ I), den första skar jag ut ganska grovt och målade sedan... Detta visade sig ganska snart inte vara helt optimalt! Håller även på att gjuta av stenar och gör formar som jag sedan skall testa att pensla husfix i, hade varit fint att slippa lyftkraften i cellplasten!
Den första testmodulen
Bild 2 - Modul I
Min nästa modul (typ II) gjorde jag betydligt mer detaljerad i det första skedet (urskärningen) och det genererade ett betydligt bättre resultat. Jag använde stenar som jag plockat på mig som modell. När jag sedan applicerade husfixet (Casco) så blandade jag i lite sand i detta för att få en schysstare struktur på stenen och det blev riktigt bra tycker jag.
Bild 3 - Modellsten och grov utskärning
Bild 4 - Modellen samt den mer detaljerade utskärningen
Bild 5 - Husfix utblandat med sand applicerat
När detta var gjort gick jag in på lillans rum och lånade hennes vattenfärg också påbörjades det lite småluriga jobbet med att hitta sköna nyanser och försöka efterlikna en trovärdig sten!? Vattenfärg kan jag använda mig utav när jag tänker lacka bakgrunden.
Bild 6 - Färdigmålad modul och modellstenen
Just nu håller jag på med ytterligare 2 moduler, en är utskuren och klar för husfix och den andra skall skäras ut så fort jag skrivit klart här! Förhoppningsvis skall jag få på husfix på dem båda imorgon så att lackning kan påbörjas av alla modulerna under veckan.
Tanken som jag har med akvariet är som sagt svart bakgrund, bakre rutan och den vänstra sidorutan, en lite mindre modul skall sättas på sidorutan och en ganska tunn men lång skall sättas i det bakre vänstra hörnet (liggande) ovanför denna skall en lite djupare modul monteras och förhoppningsvis skall detta ge lite djupkänsla till karet?!
Feedback, tankar och ideér mottages tacksamt när jag funderar på att gå vidare till 375:an när detta är klart :D