Omsilikoning 1200L

#1 - 9 november 2010 22:31
Hej

Jag håller på och skrapar bort silikon från mitt 1200L kar och det går sådär, men det jag undrar är om hur viktiga kanterna (kortsidorna) är? För glaset är inte helt plant så det är nästintill omöjligt att använda rakblad och det är ju 12mm glas. Om det är så att all silikon måste bort blir det förmodligen ett 1200L kar i bitar till salu på blocket....

Tacksam för snabbt svar!
#2 - 10 november 2010 02:01
GladFisk skrev:
Hej

Jag håller på och skrapar bort silikon från mitt 1200L kar och det går sådär, men det jag undrar är om hur viktiga kanterna (kortsidorna) är? För glaset är inte helt plant så det är nästintill omöjligt att använda rakblad och det är ju 12mm glas. Om det är så att all silikon måste bort blir det förmodligen ett 1200L kar i bitar till salu på blocket....

Tacksam för snabbt svar!

Jag är inte helt hundra, Men vanlig silikon biter inte om de finns gammalt silikon kvar, Vilket innebär att allt måste bort. Och jag är ganska säker på att det är lika dant med akvarium.

Lycka till :)
#3 - 10 november 2010 07:59
allt måste bort. använd aceton för att få brt fettfläckar o fingeravtryck etc. det är ett jäkla jobb att få bort alla silikon men man får ta sig en bärs o sätta sig ett par kvällar o skrapa millimeter för millimeter.
#4 - 10 november 2010 21:44
Okej, vad tror ni om sandpapper då? alltså bara på kanterna?
#5 - 10 november 2010 21:49
Det finns speciell silikonborttagningsmedel..
Har aldrig testat det själv, men kanske värt ett försök?
#6 - 11 november 2010 03:34
Kanterna, har du skurit ner glaset?
Normalt skär man bara bort det som sitter invändigt ("trekanten" i hörnen), inte det som sitter mellan glasskivorna.
Använd rakblad, byt dem ofta, de slits fortare än man kan tro och nya blad tar ofta bort mer silikon där gamla blad inte får med mer.
Känn med fingrarna om du kan känna om det finns något silikon kvar. Gör det det trots att att du skurit bort allt du kan med rakblad, försök gnugga med en vit disksvamp (den gröna lär skall kunna repa glaset).
Tvätta noga med ren aceton och rena trasor, jag tycker papper luddar så lätt.
Bilagor:
#7 - 11 november 2010 14:01
GladFisk skrev:
Okej, vad tror ni om sandpapper då? alltså bara på kanterna?

Skulle jag nog tro kan funka om du är försiktig och gör det för hand, lite ruggat glas gör nog bara att nya silikonet fäster bättre, annars finns som sagt olika lösningsmedel typ etylacetat :)
#8 - 18 november 2010 19:18
Fuzzop skrev:
Skulle jag nog tro kan funka om du är försiktig och gör det för hand, lite ruggat glas gör nog bara att nya silikonet fäster bättre, annars finns som sagt olika lösningsmedel typ etylacetat :)

Inget jag rekomenderar.. Lättare att glaset spricker på sikt...Har pratat med en glasmästare om detta som limmar akvarier.
#9 - 18 november 2010 20:42
jeeli skrev:
Inget jag rekomenderar.. Lättare att glaset spricker på sikt...Har pratat med en glasmästare om detta som limmar akvarier.

Jag bara undrar hur det blir lättare att det spricker på sikt? glas blir ju inte sämre med åldern, om du sa att det direkt försvagar glaset så skulle jag kunna förstå, men i all ärlighet är det väl oftast silikonet som ger upp och väldigt sällan glaset om det är av rätt tjocklek, sen kan jag påpeka att dom gånger jag fått glas tillskuret så har alltid glasmästaren slipat dom efteråt så man inte ska skära fingrarna av sig när man handskas med skivorna, tror inte du skulle vilja ta i ett helglaskar om det inte va slipat på varenda kant ;)

Annons